Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2010, 09:50   #21
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Is allemaal niet zo erg als in Chicago, Parijs, the Bronx, UK,....
Dus nog werk aan de winkel voor het ps electoraat...
Oud 2 februari 2010, 09:53   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Er zijn zeker overvallen in Brussel; maar die heb je in helaas in elke grote stad.
En in Vlaanderen zijn er ook overvallen.

Zoals Delvaux in Le Soir schrijft:
de journalisten van Le Soir wonen vaak in Brussel; de Vlaamse journalisten werken er (soms en in de rand) en wonen ergens in Vlaanderen.
Ja, ja, toevallig vandaag in de gazet zo'n joernalist die dan toch in Brussel woont.
En eentje van de standaard/het nieuwsblad ...

Hij en zijn echtgenoot 'kunnen leven met één ingeslagen autoruit per jaar", en "zij oefenden straatvechten" ... afijn, lees enkele fait divers die deze keer niet gaan over "pubers met kalasjnikovs, die flikken in hun benen schieten om te kunnen ontsnappen na een kinderachtige overval op een wisselkantoor ..."

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=P12LMMD2

titel : Misschien ga ik nu echt weg uit Brussel

beetje lektuur:

Citaat:
Ik hou van het leven dat oude Franse films evoceren. Wandelen langs boulevards, krantje kopen en ontbijten in koffiehuizen, altijd mensen zien en horen. Daarvoor ben ik twintig jaar geleden van Gent naar Brussel verhuisd. Naar de Grétrystraat,tussen de Beurs en het DeBrouckèreplein. Dit is hartje Brussel. Geen achterbuurt.
In die beginjaren was ik cultuurreporter, dus 'savonds veel weg. Op een keer maakte mijn vrouw Marian alleen een avondwandeling. Ze werd gevolgd door een man. Hij glipte mee binnen in de hal en siste 'Tu veux que je te frappe, hein... sale pute...' Hij sloeg en schopte haar, tot Marian onder de rij brievenbussen wegkroop. De volgende dag schreef ze zich in voor een cursus street fight. We oefenden thuis. Ik moest haar aanvallen met een mes of doen alsof ik haar zou wurgen. De overburen zagen het en belden de politie.

De politie was dan al vaste klant in de Grétrystraat. Een week eerder was er in het gebouw geroep en getier geweest. Op de vijfde verdieping werd iemand uit het raam geduwd met een mes op de keel. Door het kijkgat van de deur zagen we een rij jonge gastjes met een getrokken mes naar boven gaan. Dit zou slecht aflopen. We belden de politie. De straat stond meteen vol overvalwagens.

Dat was allicht de enige avond dat er niet tegen de gevels in onze straat is gepist of gekakt. Telkens we 'savonds door het raam kijken, staat iemand zijn behoefte te doen. Ik ben al vaak op zo'n plasser afgestapt. Altijd hebben ze hetzelfde excuus: 'Ik heb een ziekte en mag het van de dokter niet ophouden.' Eén keer moest ik een vuistslag ontwijken omdat de plasser vond dat un Flamand doit fermer sa gueule �* Bruxelles.

Eigenlijk moet je zo'n plasser naar een openbaar toilet verwijzen. Maar Brussel heeft er geen. Tussen 2006 en 2009 was ik reporter-Brussel voor Het Nieuwsblad en De Standaard. Even lang discussieerde de gemeenteraad over openbare toiletten. Nu zouden ze er toch mee beginnen.

Hondentoiletten zijn er wel. Maar blijkbaar niet genoeg voor het leger honden dat door de hoofdstad zwerft als compagnon van een dakloze. Bij ons om de hoek is een Delhaize. Omdat het hondenvoer er goedkoop is, hangen daar constant bendes rond met honden. Ze vallen voorbijgangers lastig en gooien hun afval rond de boompjes.

Als stadsreporter interpelleerde ik burgemeester Freddy Thielemans daarover. Zijn antwoord was laconiek: 'Wanneer mensen op straat willen leven, is dat hun persoonlijke keuze. Ik kom daar niet in tussenbeide. Bij overlast moeten de buurtbewoners de politie maar bellen.'

Wij zijn die buurtbewoners. Wanneer we door ons raam kijken, zien we nu al zestien daklozen liggen. Elke ochtend moeten we hen voorbij. Door de stank van hun uitwerpselen en braaksel, door hun schunnige opmerkingen, door hun gelal. Gisteren trachtte onze fotografe daar een beeld van te maken. Ze werd afgedreigd en moest zonder foto weer vertrekken. De burgemeester noemt dat persoonlijke vrijheid.

Zijn we dan die stinkende bende gepasseerd, dan is het altijd even je hart vasthouden: in welke toestand zullen we onze wagen terugvinden? Meestal parkeren we in de buurt van de Sint-Katelijnekerk: daar moet in een kelder een bewaker wonen, om de kerk te beschermen tegen inbrekers. Eenmaal per jaar een ingeslagen autoruitje, daarmee kunnen we wel leven. Maar soms is het erger. Twee jaar geleden is de wagen van mijn vrouw opengebroken en half in brand gestoken. Dat was ons slechtste Brusselse jaar, want even later hebben dieven ingebroken in ons appartement.

De politieman die de vaststelling kwam doen, trachtte ons te troosten: 'Ik woon ook in Brussel en vorige week is bij mij ingebroken. Het wordt almaar erger.' Kort daarop werd de portemonnee van mijn vrouw gestolen op de Zuidmarkt.

Je moet overal waakzaam zijn. Vorige zaterdag zag ik dat er nu zelfs in de Vlaamse bibliotheek op het Muntplein een bewaker zit. Na dat bibliotheekbezoek gingen we nieuwe tapijten kopen in Ikea. Zondag hebben we de woonkamer geverfd en de tapijten gelegd. Blijven we dan toch in Brussel wonen?

Misschien. Want we zouden ook al die goede mensen missen. De bovenbuurvrouw die altijd cadeautjes uit Marokko meebrengt. De straatvegers die onze wagens trachten te beschermen. Momo, die ik soms als bodyguard meeneem op reportage in probleemwijken. Al die mensen die hier trachten te leven, te werken, te wonen, hun kinderen op te voeden.

De politiek moet ons niet vrezen. We gaan niet in opstand komen. Wij Brusselaars schikken ons in ons lot: de instanties gaan het niet oplossen. Omdat het hen niet interesseert, of omdat ze niet weten wat ze moeten doen.

We zullen het zelf moeten oplossen. En hopelijk lopen we ondertussen niet te veel averij op. Anders zullen we uiteindelijk toch verhuizen.

PAUL DEMEYER

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:15   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is allemaal niet zo erg als in Chicago, Parijs, the Bronx, UK,.... spijtig voorval, maar die dingen gebeuren overal en men moet de dingen niet opblazen. Die burgemeester heeft wel gelijk. Waren pubers die wat stoer wilden doen en waarschijnlijk de gevolgen niet goed beseften. Ze hebben ook niet geschoten om te doden, maar de politie in de benen willen schieten, om ze af te schudden. Uiteraard is dit allemaal ietsjewatje schokkend omdat we dat niet gewoon zijn, maar een mens wordt op den duur alles gewoon.
Gij kijkt precies wat teveel naar de TV en hebt precies nog niet al te veel aan den lijve ondervonden...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:18   #24
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, ja, toevallig vandaag in de gazet zo'n joernalist die dan toch in Brussel woont.
En eentje van de standaard/het nieuwsblad ...

Hij en zijn echtgenoot 'kunnen leven met één ingeslagen autoruit per jaar", en "zij oefenden straatvechten" ... afijn, lees enkele fait divers die deze keer niet gaan over "pubers met kalasjnikovs, die flikken in hun benen schieten om te kunnen ontsnappen na een kinderachtige overval op een wisselkantoor ..."

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=P12LMMD2

titel : Misschien ga ik nu echt weg uit Brussel

beetje lektuur:
Wie is nu ook zo gek om daar te gaan wonen, dat is het drugskwartier van Brussel. Als je iets nodig hebt is er één adres de buurt tussen het Anneesensplein en de beurs. Is trouwens ook gekend voor zijn mannenprostitutie.
Anderzijds geef ik de Brusselse burgemeesters gelijk, het is toch niet omdat er een flik in zijn been wordt geschoten dat de stad in brand staat.
Het straffe vind ik dat de grootste roepers hier op het net niks met het probleem te maken hebben, laat staan de stad kennen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:19   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is allemaal niet zo erg als in Chicago, Parijs, the Bronx, UK,.... spijtig voorval, maar die dingen gebeuren overal en men moet de dingen niet opblazen. Die burgemeester heeft wel gelijk. Waren pubers die wat stoer wilden doen en waarschijnlijk de gevolgen niet goed beseften. Ze hebben ook niet geschoten om te doden, maar de politie in de benen willen schieten, om ze af te schudden. Uiteraard is dit allemaal ietsjewatje schokkend omdat we dat niet gewoon zijn, maar een mens wordt op den duur alles gewoon.
Dus omdat het in steden in het buitenland totaal onleefbaar geworden is, mogen we het in Brussel ook zover laten komen, omdat we het wel gewoon zullen worden.

Anderlecht is niet meer leefbaar voor de brave burger. Dan verhuizen toch gewoon zeker? Leerlingen kunnen niet meer op hun gemak naar de hogeschool? Dan verhuizen we de school maar. De modale voetbalsupporter van RSCA kan niet meer op zijn gemak naar het voetbal. Wel, dan zetten we toch gewoon elders een stadion?

Dergelijke houding heeft er voor gezorgd dat er nu zoveel problemen zijn in Brussel. Moet het werkelijk nog erger worden tot niemand Brussel nog durft binnen te rijden?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:20   #26
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het straffe vind ik dat de grootste roepers hier op het net niks met het probleem te maken hebben, laat staan de stad kennen.
Gij kent die grootste roepers zodanig goed dat ge dat kunt weten? Enne, wie zijn dat dan, die grootste roepers?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 februari 2010 om 10:20.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:24   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wie is nu ook zo gek om daar te gaan wonen, dat is het drugskwartier van Brussel. Als je iets nodig hebt is er één adres de buurt tussen het Anneesensplein en de beurs. Is trouwens ook gekend voor zijn mannenprostitutie.
Anderzijds geef ik de Brusselse burgemeesters gelijk, het is toch niet omdat er een flik in zijn been wordt geschoten dat de stad in brand staat.
Wat een attitude zeg. De brave burger moet maar verhuizen zodat de criminelen rustig hun gang kunnen gaan in hun zelfgecreerde drugswijken, waar er niks aan gedaan moet worden.

Laat ze inderdaad maar doen zodat de kanker kan groeien en groeien tot Brussel er compleet aan kapot gaat. Ondertussen catalogeren we het kwaadaardig kankergezwel maar als een fait divers en laten we de boel maar uitzaaien tot het te laat is.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:38   #28
pegasus6869
Banneling

Standaard Lafaards

De burgermeester (die naam niet waardig)En zijn Kliek Zijn Grote Lafaards, En Bange Hazen Daar In Brussel.schaamteloos !!!!!!!!!!!!!!!!

De """""""ratten"""""" Vieren Hun Zoveelste Overwinning.

""""" Wanneer Vallen De Eerste Doden """" ???? (binnenkort)

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 2 februari 2010 om 10:40.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 10:44   #29
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw relativeringsvermogen is schokkend..
15-jarigen met een sneeuwbal dat zijn pubers, gasten die kalasjnikovs gebruiken zijn zware criminelen..

Het zijn mensen gelijk u die uiteindelijk de problemen niet willen zien en dus ervoor zorgen dat er een bronx of een chicago bijkomt..het begint met straatcriminaliteit te relativeren en eindigd met georganiseerde misdaad als wijkbeheerder..

En ik ben ook een 'kerktorenvlaming', die een paar maanden geleden net een schietpartij gemist heeft met kalasjnikovs op een afrit van een autostrade dat, jawel rechtstreeks in verbinding staat met Brussel..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:06   #30
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Dat de toestand in dat uit de kluiten gewassen dorp zo uit de hand moet lopen om aan te tonen met welk een slechte gedachten die twee rode clownen daar de lakens blijven uitdelen is schrijnend.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:19   #31
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dat de toestand in dat uit de kluiten gewassen dorp zo uit de hand moet lopen om aan te tonen met welk een slechte gedachten die twee rode clownen daar de lakens blijven uitdelen is schrijnend.
Ze hebben geld nodig van Vlaanderen om hun problemen op te lossen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:32   #32
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Er zijn zeker overvallen in Brussel; maar die heb je in helaas in elke grote stad.

de journalisten van Le Soir wonen vaak in Brussel; de Vlaamse journalisten werken er (soms en in de rand) en wonen ergens in Vlaanderen.
Als ik me niet vergis woont Cas VDT ook in Brussel.
De brusselse politie patrouilleert toch ook in Brussel.
Bèatrice Delvaux? Neem jij die ernstig? Als je ook maar een beetje gegronde kritiek geeft op allochtonen ben je rascist, fascist. Net zoals Kristien Hemmerechts die bijna werd gemollesteerd in Utrecht door groepje Marrokanen. Ze voelde zich schuldig tov die kerels.
winnezele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:36   #33
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Vlaanderen betaalt al zoveel.
Ze moeten de politieorganisaties in Brussel reorganiseren ,zodat ze hun taken wel kunnen uitvoeren.
Misschien blijft er dan nog geld over.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:41   #34
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlaanderen betaalt al zoveel.
Ze moeten de politieorganisaties in Brussel reorganiseren ,zodat ze hun taken wel kunnen uitvoeren.
Misschien blijft er dan nog geld over.
De politie heeft middelen genoeg. maar de magistratuur blijft in gebreke. deze rare kwieten, die zich rechter noemen, die leven niet in deze wereld, en verkloten alles voor de burgerij.
de politie KAN niet meer gemotiveerd werken met zo een rechtspraak. een foutparkeerder ...... haha, die zullen we dat eens afleren. taxi vergeten betalen .........effectieve gevangenisstraf.
gansterke spelen ...oei oei dat wordt gevaarlijk. hij zou eens moeten weten waar ik woon. opletten geblazen. maar van de eerste keer laten lopen
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:51   #35
born2bewild
Banneling

Standaard

brussel is helemaal geen grootstad
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:55   #36
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Nog niet zó lang geleden was er een interpellatie in het Europees parlement ivm de onveiligheid voor de parlementariërs.

Ik stel voor dat iemand deze opmerkingen van de Brusselse burgemeesters eens goed in de verf gaat zetten in het parlement daar.

Besluiten ze om dat misschien ook te verhuizen naar veiliger oorden...
Benieuwd wat de burgemeesterkes dan zullen zeggen.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 11:56   #37
born2bewild
Banneling

Standaard

misschien de SPA, PS en CDH wijfjes 's avonds eens anoniem die buurt insturen
(zonder pretoriaanse wacht)

Laatst gewijzigd door born2bewild : 2 februari 2010 om 12:03.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:01   #38
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dezelfde zin redenerend moet het vanaf nu niet meer zo erg zijn als er een paar van die verrijkende gastjes bij het volgende treffen met de politie meteen een kogel door hun hersens krijgen. Niet iets dat zal moeten opgeblazen worden?
Je bedoelt: dan zet men uiteraard het land overhoop, krijgen we massabetogingen en ganse straten die opgebroken worden, auto's in brand, winkels leeggeroofd enz en eindigen we met een gratis concert voor meer verdraagzaamheid!
Wat een landje is het hier toch aan het worden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:13   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Brussel heeft een BNP dat per inwoner het dubbele is van Vlaanderen. Geef de belastingen die dat opbrengt aan Brussel en er is geen enkel probleem meer, integendeel. Maar ja bij de verdeling van de inkomsten heeft men er een tweede parameter aan toegevoegd en dat is de oppervlakte van het gewest en juist door deze sleutel ontneemt men Brussel heel wat van zijn inomsten.

Laatst gewijzigd door speurneus : 2 februari 2010 om 12:14.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:15   #40
vesivius
Partijlid

Standaard

Citaat:

U vergeet (bewust) de commentaren die de krant publiceerde, het is de eerste keer dat de lezers van Le Soir in zo grote getallen de Vlamingen gelijk geven.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be