![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() deepeco, een van de beste forummers m.i.
sorry dat ik niet on topic reageer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U daarentegen ...
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vele redenen om het vleesgebruik te beperken zullen maar weinig mensen overtuigen, maar de jouwe worden nogal eens over het hoofd gezien. Nu een persoonlijk vraagje: hoe zit het met de eieren van mijn eigen kippen, die veel groenvoer uit mijn tuin krijgen? Ik dacht dat die geen grote ecologische pootafdruk kunnen hebben. Vlees eet ik vrijwel niet, dus dat zit wel goed, dacht ik.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu? Ik zie GEEN ENKEL voordeel bij het eten van vlees. In discussies heb ik alléén volgend argument gehoord: "het is lekker" ![]() - Het is triest voor de dieren. - Het maakt mensen agressief (vleeseters zijn veel agressiever dan vegetariërs). Hindoes en boeddhisten eten geen vleen en voeren toevallig uiterst zelden oorlog! - Er zijn allerlei gezondheidsproblemen gelinkt aan vlees: hart- en bloedvaten krijgen problemen, cholesterol, darmkanker,.. hetgeen NIET het geval is bij een vegetarische voeding. Ik heb nog nooit gehoord dat broccoli slecht voor het hart zou zijn. Integendeel. - Vlees is slecht voor het milieu. - Vlees is duur. - De mens verandert, en heeft bv steeds kleinere tanden, kijk naar de evolutie van de kaken van de mens. Kinderen moeten beugels dragen omdat de kaken te klein zijn voor zoveel tanden. Ook hebben we minder scherpe snijtanden. We hebben nu de tanden van vegetariërs. - Vlees is het eten van ongeluk en misère: de angst-, stress- en verdriethormonen krijg je met het verorberen van je dure steak ook naar binnen. Dat gaat op den duur vreten aan het gemoed van de mens, en dat ziet men aan de staat van de dierenmoordende mensheid. - Ik heb nog nooit gehoord van angst- stress- en verdriethormonen in groenten, fruit, granen, dus nee: die hebben geen uitgebreid scala aan emoties zoals dieren die wel hebben. - Een moederkoe huilt wanneer haar kalf wordt weggehaald. - Proteïnen zijn een mythe. In broccoli of Romeinse salade zit evenveel als in een steak wanneer je een flinke portie neemt. Neem af en toe een scharrelei, een stukje kaas, en vooral: gele en rode linzen. Die bevatten dan weer veel méér proteïnen dan vlees! En zoveel proteïnen hebben wij met onze sedentaire leefwijze niet nodig. - Vlees is vervreemd en vervreemdend: je haalt het in een schuimplastic bakje bij de supermarkt. Geen idee wat je zou hebben gedaan wanneer je dat dier in de ogen had moeten kijken en zelf vermoorden. - Indien de slachthuizen doorzichtige muren hadden zou bijna niemand nog vlees eten. - Vlees is helemaal niet lekker. Het is een conditionering. Wanneer je 10 jaar geen vlees eet en dan een stukje proeft, smaakt het naar bloed en/of misère. Niks lekkers aan. Kortom : vlees is een totaal voorbijgestreefd statussymbool. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De reden waarom ik toch geen eieren eet, is omwille van bv het probleem van de "waardeloze haantjes": die worden als eendagskuikens vergast of versnipperd (elk jaar 3 miljoen in Belgie). En ook het feit dat legkippen een relatief kort leven leiden en het voor hen niet gezond is om elke dag een ei te leggen. Mar vanuit louter ecologisch perspectief is ei nog ok
![]() |
![]() |
#26 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() euh, ben jij dan de sadist?
(ik ben geen fan van sm)
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
ALs U ongezond wil leven is dat uw zaak.
![]() |
![]() |
#30 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk niet, want ik kan geen lijden zien. Daarom dat ik slachterijen en slagerijen betaal om me een stukje vlees te bezorgen.
En daar ben ik helemaal niet beschaamd voor.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 23 mei 2010 om 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar nu serieus: hoe voelt dat eigenlijk? Je kunt geen lijden zien, en toch ondersteun je een gruwelijke praktijk (die je dus niet kan zien), en eet je het weefsel van dieren die daarvoor hebben moeten lijden? Ik vraag me af hoe dat aanvoelt? Jij hebt geen behoefte aan integriteit?
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik een paar dagen geen rood vlees eet voel ik me geen mens meer.
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb op dat bewuste artikel gereageerd. Punt is dat er een consensus is (kijk naar de grootste voedingsdeskundigenorganisaties, zoals de American Dietetic Association, evenals organisaties in Belgie) dat een plantaardige voeding voldoende voorziet in alle essentiele voedingsstoffen, zelfs voor zwangere vrouwen, kinderen, baby's, sporters,... Dus wat ze vertellen over de voordelen van rood vlees is niet belangrijk, want we kunnen die stoffen ook halen uit andere (plantaardige) bronnen zonder daarbij een hoge ecologische impact te veroorzaken.
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#38 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Serieus nu, geloof je echt dat je gewoon een feit wou geven? Ik denk het niet... Waarom ik dat niet denk: omdat je nu net een heel dubieus feit geeft. Kijk: ik ben een mens (ik geloof dat je het daarmee eens bent), ik eet geen vlees (dat mag je van me geloven), dus wat nu? Hebben we nu een tegenvoorbeeld van jou "feit" gevonden? Wie is "de mens"? Ik ga pro-actief reageren: met de argumentatievormen die jij gaat aanhalen om uw stelling van de vleesetende mens te onderbouwen, ga ik kunnen onderbouwen dat de man een verkrachter is. Citaat:
En het opdringen is ook geen probleem op zich, want dat doe jij ook. Jij dringt ook vanalles op aan andere mensen en dieren. Het gaat niet over de vraag of je iets mag opdringen, maar wat je mag opdringen. Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel zeer af en toe een beetje biokip (wanneer het niet anders kan) en soms wat vis, liefst wilde vis en geen kweek vol van chemicaliën. Ook eet ik af en toe wat feta of geitenkaas. En scharreleieren. Prima dieet, gezond en niet duur. En niet triest. Dat evenwichtig eten gaat van zelf hoor. Je hoeft heus niet elke dag een soyaburger te eten. Ik heb zelf geen enkel gebrek aan aminozuren, ijzer, proteinen, danku! ![]() Omtrent het eten van gedode dieren echter lees ik weinig goeds : http://en.wikipedia.org/wiki/Red_meat |
|
![]() |
![]() |