Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 juni 2010, 14:10   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Duizenden mensen doen het zonder klagen, ik zie niet in waarom jij meer recht hebt op een vrije zondag dan hun.
Omdat die anderen wat dommer zijn dan hem, dat ze gaan zitten?
giserke is offline  
Oud 2 juni 2010, 14:26   #22
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Omdat die anderen wat dommer zijn dan hem, dat ze gaan zitten?
Ik vind mezelf niet "dom" zoals ge het hier zo mooi beschrijft. Ik vind dat democratie eerst komt, nog voor de grondwet. Als anderen daar anders over denken is dat hun zaak. Het lijkt mij strategisch niet goed om, nu Vlaamse partijen het wel eens goed zouden kunnen doen, de stemming te saboteren.
Torkilson is offline  
Oud 2 juni 2010, 14:36   #23
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Ik vind mezelf niet "dom" zoals ge het hier zo mooi beschrijft. Ik vind dat democratie eerst komt, nog voor de grondwet. Als anderen daar anders over denken is dat hun zaak. Het lijkt mij strategisch niet goed om, nu Vlaamse partijen het wel eens goed zouden kunnen doen, de stemming te saboteren.
Twas maar om te lachen hé

Natuurlijk vind ik dat je moet meewerken aan verkiezingen.
giserke is offline  
Oud 2 juni 2010, 14:41   #24
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Twas maar om te lachen hé

Natuurlijk vind ik dat je moet meewerken aan verkiezingen.

Niemand gedood (OK) dan, ik had het anders geïnterpreteerd. Mijn oprechte excuses.
Torkilson is offline  
Oud 2 juni 2010, 14:50   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alan DF Bekijk bericht
Ik denk dat ik een handige manier heb gevonden om je "plicht" als bijzitter te ontlopen, en nog wel op een grappige manier ook :
Ik heb snel even zo'n oproepingsbrief bekeken om te checken of het begrip bijzitter daar in gedefiniëerd wordt. Voor zover ik kan zien niet.
Heb wel alleen de voorkant gezien dus misschien staat op de achterkant die definitie.
Maar indien niet : Koop uzelf op zaterdag een paar weekendkranten. Of neem je laptop mee, of een goed boek. Whatever.
U neemt niet plaats achter de tafel maar een beetje verder.
Dan misschien het moeilijkste : je moet een bij vinden. een insect dus.

Wel, je legt die bij (één die niet meer leeft) op de stoel, gaat erop zitten en leest rustig de krant.

Ik denk niet dat er een rechter je daarna kan veroordelen tot een boete want je bent inderdaad komen bij-zitten.

Zorg wel dat het een bij is en geen wesp want anders ben je er gloeiend bij
Oud 2 juni 2010, 15:14   #26
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik loop niet hoog op met directe democratie. En ofschoon het huidige systeem nog niet de door een aristocratische filter getemperde democratie is die mij voor ogen staat, is de huidige stembusgang nog altijd te verkiezen boven een onbestuurde samenleving. De massa moet gestuurd en bestuurd worden; haar laten betijen betekent de neergang van onze beschaving.
Het einde van JOUW beschaving, de opkomst van een échte beschaving.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 2 juni 2010, 16:19   #27
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Om zo'n gedacht te hebben : http://www.politics.be/nieuws/4611/
400€ ben je dan toch kwijt.

Je kan er beter het beste van maken dus
Interessant detail in dat artikel:

"maar kwamen niet of te laat opdagen zonder vooraf iets te laten weten"! Gewoon dus brief terugschrijven dat je om xxx reden niet kan/of wilt meedoen met de illegale klucht.

Denk dat zoiets ook wel meespeelt. Als je niets laat horen, is het lastige voor hun om te organiseren, want men kan mogelijk te weinig man hebben.

Maar bekijk de cijfers van haviko... Er is enorme willekeur. In Vlaams Brabant, hebben ze verleden jaar, vooral in 2 gemeente veel mensen aangepakt. En dat was het. En zover de informatie beschikbaar is, heeft niemand een boete betaald.

Het is vaak schrik aanjagen dat ze zo een bericht uitbrengen, maar in praktijk gaat iedereen in beroep, en tja ... Daarom dat het ook goed is om bij haviko.org in te schrijven. Samen staan we sterk, en kan er voor een advocaat geregeld worden, indien ze lastig doen.

Daarbij, mogen ze mij eerst is uitleggen wat er wettelijk was aan deze verkiezingen in BHV. Moet gij eens doen... De wet breken, en afkomen van "ja maar, wegens xxx andere wet, moest ik yyy wet breken". Men zal je snel een boete bezorgen, maar de staat, die mannen houden zich niet aan hun eigen rechterlijke uitspraken.

Bekijk de Fortis klucht. Manipulatie langs alle kanten, en wie gaan ze weer proberen te straffen, ja ... de mensen die hun mond open deden. Typische... België is een democratie, zolang het hun uitkomt. Zodra het niet goed uitkomt, zal men wel manipuleren langs alle kanten ( inc Senaat, en gerecht ) om hun zin te halen. Tja ... het voorrecht van aan de macht te zijn he

Laatst gewijzigd door benjiro : 2 juni 2010 om 16:20.
benjiro is offline  
Oud 2 juni 2010, 16:23   #28
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht

Denk dat zoiets ook wel meespeelt. Als je niets laat horen, is het lastige voor hun om te organiseren, want men kan mogelijk te weinig man hebben.
Dan mogen de eerste kiezers komen opdraven. Werkt dus ook niet.
Oud 3 juni 2010, 17:25   #29
simba
Vreemdeling

Standaard bijzitter

hallo,

mijn zus is opgeroepen om als bijzitter te gaan zitten. Ze is echter alleenstaande mama van dochter van 8j. Als ik zelf niet op reis zou zijn dat weekend zou ze de kleine mogen brengen maar dat kan dus niet. De kleine kan eventueel naar mijn ouders maar die zijn beide hartpatienten en wonen redelijk ver. Wat moet ze nu doen ? Ze kan toch niet gaan zitten met de kleine erbij ? Of toch ? Iemand ervaring met zoiets ? Graag jullie reacties. Ik vind het totaal niet kunnen. Ze heeft al brief teruggekregen van die voorzitter maar ze MOET gaan zitten ???

Alvast bedankt !!
simba is offline  
Oud 3 juni 2010, 17:28   #30
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Mijn vrije zondag is me meer waard dan 400 euro...

Maar ik ben al laaang de 30 voorbij, de kans dat ik nog opgeroepen word is dus betrekkelijk klein
Oud 3 juni 2010, 17:29   #31
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Mijn vrije zondag is me meer waard dan 400 euro...

Maar ik ben al laaang de 30 voorbij, de kans dat ik nog opgeroepen word is dus betrekkelijk klein
Deze knar van 52 heeft nochtans het voorrecht mogen genieten om een voorzitterschap te weigeren.
Oud 3 juni 2010, 17:31   #32
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simba Bekijk bericht
hallo,

mijn zus is opgeroepen om als bijzitter te gaan zitten. Ze is echter alleenstaande mama van dochter van 8j. Als ik zelf niet op reis zou zijn dat weekend zou ze de kleine mogen brengen maar dat kan dus niet. De kleine kan eventueel naar mijn ouders maar die zijn beide hartpatienten en wonen redelijk ver. Wat moet ze nu doen ? Ze kan toch niet gaan zitten met de kleine erbij ? Of toch ? Iemand ervaring met zoiets ? Graag jullie reacties. Ik vind het totaal niet kunnen. Ze heeft al brief teruggekregen van die voorzitter maar ze MOET gaan zitten ???

Alvast bedankt !!
Ziekenbriefke gaan halen ?
Oud 3 juni 2010, 17:32   #33
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Deze knar van 52 heeft nochtans het voorrecht mogen genieten om een voorzitterschap te weigeren.
In dat geval is 400 euro welbesteed geld.
Oud 3 juni 2010, 19:56   #34
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simba Bekijk bericht
hallo,

Alvast bedankt !!
Daar wordt jammer genoeg niet naar gekeken. Als men je oproept, is het pech voor de mensen dat men oproept. Zou ook opletten, want één keer opgeroepen, is vaak meerdere keren.

Technisch gezien is er geen enkel wettelijk bepaling, dat verhinderd dat zij de kleine zou meepakken naar het stembureau, maar ... mja. Niet echt een sfeer ( en lawaai ) waar je je kind in wilt laten.

Lastige zaak zou ik zeggen. Enigste oplossing zou zijn, is de Voorzitter te schrijven, en de situatie uit te leggen. Je hebt niets te verliezen. Een Nee hebt je altijd, een Ja kan je krijgen.

Woont ze in BHV? Zo ja ... Mja ... persoonlijk zegt ik het niet graag, maar er is een wettelijke reden om te weigeren in BHV gebied. Het zou wel beetje hypocriet zijn, maar ja... De staat kijkt ook niet naar de persoonlijke toestaat van de mensen dat ze oproepen.
benjiro is offline  
Oud 3 juni 2010, 20:59   #35
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Daar wordt jammer genoeg niet naar gekeken. Als men je oproept, is het pech voor de mensen dat men oproept. Zou ook opletten, want één keer opgeroepen, is vaak meerdere keren.

Technisch gezien is er geen enkel wettelijk bepaling, dat verhinderd dat zij de kleine zou meepakken naar het stembureau, maar ... mja. Niet echt een sfeer ( en lawaai ) waar je je kind in wilt laten.

Lastige zaak zou ik zeggen. Enigste oplossing zou zijn, is de Voorzitter te schrijven, en de situatie uit te leggen. Je hebt niets te verliezen. Een Nee hebt je altijd, een Ja kan je krijgen.

Woont ze in BHV? Zo ja ... Mja ... persoonlijk zegt ik het niet graag, maar er is een wettelijke reden om te weigeren in BHV gebied. Het zou wel beetje hypocriet zijn, maar ja... De staat kijkt ook niet naar de persoonlijke toestaat van de mensen dat ze oproepen.
Laat haar haar kleine meenemen, als die voorzitter een beetje doorheeft hoe moeilijk haar situatie is, weigert zij haar als bijzitter. Ik zou dat zeker doen in haar/zijn plaats.
Oud 4 juni 2010, 01:27   #36
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Laat haar haar kleine meenemen, als die voorzitter een beetje doorheeft hoe moeilijk haar situatie is, weigert zij haar als bijzitter. Ik zou dat zeker doen in haar/zijn plaats.
In die situatie, zou ik gewoon niet gaan (wel op voorhand verwittigen, met uitleg van de situatie). Dit is voor mij een geldige reden.

Ik wil nog de eerste magistraat tegenkomen die hier een zaak van maakt.
giserke is offline  
Oud 4 juni 2010, 06:50   #37
grhluna
Burgemeester

Standaard

als je moet gaan bijzitten alvorens het lokaal mensen binnenlaat, roep u zelf alvast uit
tot keizer van uw vlaams rijk, en vraag om alle medewerkers vriendelijk uw beslissing te respecteren en dan maar zien of uw zondag toch nog eentje van zon zal zijn
grhluna is offline  
Oud 4 juni 2010, 07:44   #38
grhluna
Burgemeester

Standaard

neem alvast ook uw eigen rood potlood mee om alvast foutjes te "corrigeren"
eventueel ook een toeter zoals ze op de voetbal tribune gebruiken
om de ietwat meer desorienteerde kiezer aan te moedigen
verder heb ik geen suggesties

Laatst gewijzigd door grhluna : 4 juni 2010 om 07:45.
grhluna is offline  
Oud 4 juni 2010, 07:44   #39
grhluna
Burgemeester

Standaard

neem alvast ook uw eigen rood potlood mee om alvast foutjes te "corrigeren"
eventueel ook een toeter zoals ze op de voetbal tribune gebruiken
om de ietwat meer desorienteerde kiezer aan te moedigen
verder heb ik geen suggesties

Laatst gewijzigd door grhluna : 4 juni 2010 om 07:45.
grhluna is offline  
Oud 4 juni 2010, 10:47   #40
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In die situatie, zou ik gewoon niet gaan (wel op voorhand verwittigen, met uitleg van de situatie). Dit is voor mij een geldige reden.

Ik wil nog de eerste magistraat tegenkomen die hier een zaak van maakt.
Ja maar dan moet ge nog voorkomen. De voorzitter kan beslissen haar niet op te nemen als zij de orde zou verstoren. in dit geval door een kind waarvan ge onmogelijk kunt verlangen dat het de hele tijd stilzit.
Dit heeft het voordeel dat ze geen tijd hoeft te verspillen met naar de rechtbank gaan, ze kan ter plekke ineens stemmen en daarna terug naar huis.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be