Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 27 augustus 2010, 15:44   #21
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnforpresident Bekijk bericht
Iedereen zou gewoon in zijn eigen taal moeten kunnen spreken, en de andere zou het moeten kunnen verstaan.
Dan leef je niet meer in België maar in een ander land.
Oud 27 augustus 2010, 15:48   #22
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dan leef je niet meer in België maar in een ander land.
Zo werkt het nochtans tijdens de vergaderingen die ik op mijn werk bijwoon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 27 augustus 2010, 15:51   #23
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
"Dat De Wever voor het eerst de hele dag Nederlands sprak, maakte de Franstaligen nog zenuwachtiger. "

Dat wil toch niet zeggen dat er voor het eerst tijdens de onderhandelingen Nederlands wordt gesproken. Wie weet was het altijd pakweg in de voormiddag in het Frans en de namiddag in het Nederlands of iets dergelijks?
Nee, het betekent dat De Wever heel even het gebruik van zijn moedertaal - en die van de meerderheid in dit land - als politiek wapen gebruikt heeft. Iets wat de Belgische francofonen al twee eeuwen doen. Logisch dat ze zenuwachtig worden als ze even met hun eigen wapen geconfronteerd worden.

Een uitstekende taktiek die bewijst dat Bart verdomd goed weet waar de klepel hangt. Daarom krijgt hij van mij vandaag iets meer krediet bij.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 27 augustus 2010 om 15:51.
E. Gidius is offline  
Oud 27 augustus 2010, 15:51   #24
bartje
Minister-President

Standaard

Tja ik ben nu ook werkzaam in Brussel en tijdens vergaderingen spreekt iedereen daar zijn eigen taal en wordt er verondersteld dat de andere dat begrijpt; ik zeg wel wordt verondersteld hé.....

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 27 augustus 2010, 15:54   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Tja ik ben nu ook werkzaam in Brussel en tijdens vergaderingen spreekt iedereen daar zijn eigen taal en wordt er verondersteld dat de andere dat begrijpt; ik zeg wel wordt verondersteld hé.....
Bij ons op het werk gebeurt dat ook; ik zeg er wel bij dat de meeste mensen die bij ons in de vergadering zitten ingenieurs en kaderleden zijn, en dat in onze afdeling tweetaligheid als een must aanzien wordt.
Zwartengeel is offline  
Oud 27 augustus 2010, 15:59   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Spreekt di Rupo continu in het Frans tijdens de onderhandelingen eigenlijk? Indien Ja dan lijkt me de zenuwachtigheid bij een Nederlands sprekende BDW slechts te verklaren door een gewenning aan een situatie waarin de Franstaligen een voorrecht genieten. Die zenuwachtigheid is dan slechts toe te juichen zoals een cold turkey toe te juichen is bij een heroïneverslaafde ook al is de ervaring op zich niet prettig.

Uiteindelijk zal blijken, eens de situatie van voorrechten opgeheven, dat Franstaligen helemaal niet Belgisch gezinder zijn dan Vlamingen. Dan zal blijken dat hun Belgisch gezindheid uiteindelijk niet meer is dan opportunisme. Dat is wat ik vermoed, afgaande op de walen die ik ken en afgaande op de ingesteldheid van vele Belgicisten op dit forum, niet allemaal echter.
Men zegt in Vlaanderen vaak dat België zal ophouden te bestaan van zodra er één frank van het zuiden naar het noorden vloeit.

Er zit een grond van waarheid in, maar ik denk dat degenen die dat zeggen de diepste kern missen: België zal ophouden te bestaan van zodra de laatste Vlaming weigert Frans te spreken.
Oud 27 augustus 2010, 17:30   #27
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het betekent dat De Wever heel even het gebruik van zijn moedertaal - en die van de meerderheid in dit land - als politiek wapen gebruikt heeft. Iets wat de Belgische francofonen al twee eeuwen doen. Logisch dat ze zenuwachtig worden als ze even met hun eigen wapen geconfronteerd worden.

Een uitstekende taktiek die bewijst dat Bart verdomd goed weet waar de klepel hangt. Daarom krijgt hij van mij vandaag iets meer krediet bij.
BDW schakelt na elke vergadering terug op een groep mensen binnen de NVA. Zijn onderhandelingstechniek en -tactiek is geen toeval. Ik vermoed dat hij een coach heeft van uit het bedrijfsleven. De snaar opspannen tot dat zij juist niet breekt, en opnieuw, en opnieuw, ....

De opzet en doel van de onderhandelingen is op voorhand omschreven, men heeft de tegenpartij zelf gekozen, hun zwakke en sterke punten ingeschat, de maximale prijs vooraf bepaald en de methode vastgelegd. Wisselen van taal is zo iets als de hoge en de lage stoel. Was die malaise echt ? de trukendoos is nog niet leeg.

Als BDW dit zelf bedacht heeft en ook uitvoert, dan hoedje af. Ik denk eerder dat het teamwerk is en dat het nog lang kan duren.
Oud 27 augustus 2010, 18:02   #28
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnforpresident Bekijk bericht
Iedereen zou gewoon in zijn eigen taal moeten kunnen spreken, en de andere zou het moeten kunnen verstaan.
Helemaal mee akkoord.
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 18:03   #29
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Onvoorstelbaar. Dit zegt toch eigenlijk al genoeg over dit gedrocht van een non-country.
Dit bewijst -nog maar eens- hoe onmogelijk België wel is. Alleen, die geldwolven van politici willen dat maar niet onderkennen he. En maar vastklampen aan dat postje dat in zicht komt...
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 18:06   #30
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk zal blijken, eens de situatie van voorrechten opgeheven, dat Franstaligen helemaal niet Belgisch gezinder zijn dan Vlamingen. Dan zal blijken dat hun Belgisch gezindheid uiteindelijk niet meer is dan opportunisme. Dat is wat ik vermoed, afgaande op de walen die ik ken en afgaande op de ingesteldheid van vele Belgicisten op dit forum, niet allemaal echter.
Een parasiet trekt zich ook niets aan van zijn gastheer. Als die het begeeft, zoekt hij gewoon een andere. France, on viendra!
kizzy is offline  
Oud 27 augustus 2010, 18:09   #31
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
"Dat De Wever voor het eerst de hele dag Nederlands sprak, maakte de Franstaligen nog zenuwachtiger. "

Dat wil toch niet zeggen dat er voor het eerst tijdens de onderhandelingen Nederlands wordt gesproken. Wie weet was het altijd pakweg in de voormiddag in het Frans en de namiddag in het Nederlands of iets dergelijks?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij ooit al eens een frankofoon in levende lijve gezien ?
Blijkbaar niet. En gehuigert beseft schijnbaar al evenmin dat we in BELGIË zijn, waar franstalige politici lak hebben aan ons.
kizzy is offline  
Oud 28 augustus 2010, 00:48   #32
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men zegt in Vlaanderen vaak dat België zal ophouden te bestaan van zodra er één frank van het zuiden naar het noorden vloeit.

Er zit een grond van waarheid in, maar ik denk dat degenen die dat zeggen de diepste kern missen: België zal ophouden te bestaan van zodra de laatste Vlaming weigert Frans te spreken.
Miguelito is offline  
Oud 28 augustus 2010, 00:55   #33
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Blijkbaar niet. En gehuigert beseft schijnbaar al evenmin dat we in BELGIË zijn, waar franstalige politici lak hebben aan ons.
U beseft niet dat er naast vooroordelen ook nog feiten bestaan. Ik woon nabij de taalgrens, en ik heb zo het vermoeden meer Franstaligen te kennen dan de meeste mensen hier op het forum. Maar ga gerust verder in uw doctrine dat alle Franstaligen geen Nederlands kunnen noch willen spreken.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 28 augustus 2010, 01:40   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu vraag ik me af wat ik van uw "La Belgique tue" avatar moet denken.
Johan Bollen is offline  
Oud 28 augustus 2010, 06:57   #35
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu vraag ik me af wat ik van uw "La Belgique tue" avatar moet denken.
De lijst van mensen (en organisaties) die door de Belgisch-Brusselse staat zijn vervolgd, gepest en zelfs vermoord omwille van hun verzet tegen het concept van deze staat ("La Belgique sera latine ou ne sera pas"), is te lang.

België heeft de traditie om fundamentele politieke tegenstanders die niet in te kapselen zijn of teveel invloed krijgen in de publieke opinie met geweld aan te pakken. Daar is het meteen na het separatisme van 1830 al mee begonnen door de orangisten uit hun huizen te laten sleuren door bendes straatkrapuul (waarvan de harde kern gevormd werd door Franse troepen).

Ook Lumumba is vermoord door het Belgisch regime, omdat hij de kern van de Belgische kolonisatie begreep, échte onafhankelijkheid wilde, en niet omkoopbaar bleek. Hij werd en stoemelings door de Belgische staat uitgeleverd aan zijn Congolese vijanden, die hem ombrachten. Daarom is hij een mooi symbool voor de typische laffe manier van optreden van de Belgische repressiemachine: de smerige klusjes laten uitvoeren door straatkrapuul of ongeregelde troepen (denk ook aan de repressies van 1918 en 1945).

Zie ondermeer:
Mooi meegenomen is ook dat in de persoon van Lumumba de link kan gelegd worden tussen de kolonisatie van Congo en die van Vlaanderen door het Belgisch regime.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 augustus 2010 om 07:07.
E. Gidius is offline  
Oud 28 augustus 2010, 07:20   #36
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij ooit al eens een frankofoon in levende lijve gezien ?
Oud 28 augustus 2010, 07:31   #37
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Correct: oorzaak en bestaansreden van België is het Francofone taalkolonialisme, nog even jong als bijna twee eeuwen geleden.
Oud 28 augustus 2010, 07:48   #38
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is de voertaal

zaterdag 28 augustus 2010

Verhitte discussies voeren is één ding, het tweetalig doen een ander. Toen Jean-Michel Javaux (Ecolo) donderdag tegen Bart De Wever (N-VA) inging, antwoordde de N-VA-voorzitter in het Nederlands, en aan een hoog tempo. Meteen was de discussie afgelopen, want Javaux verstond er niets meer van.

Omdat het Frans van de Nederlandstalige voorzitters beter is dan het Nederlands van de Franstaligen, is de voertaal tot nog toe veelal het Frans geweest. Aan Franstalige kant zijn ze wel best in staat om Nederlands te verstaan. Zowel Elio Di Rupo (PS), Laurette Onkelinx (PS) als Joëlle Milquet (CDH) hebben jaren ervaring in de federale regering, waar de twee talen afwisselend gebruikt worden. Javaux heeft die ervaring niet, en dat maakt het voor hem extra moeilijk als De Wever in de taal van Vondel versnelt.
Bron
Oud 28 augustus 2010, 08:42   #39
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat De Wever voor het eerst de hele dag Nederlands sprak, maakte de Franstaligen nog zenuwachtiger.
Is toch maar normaal toch?

Regel 1 van de onderhandelingen, laat u niet pakken door de omgevingsvariabelen (zoals taal).

Waarom denkt ge dat al die internationale onderhandelingen gebeuren in de eigen taal met een leger tolken voor het te vertalen in elke andere taal? Als je uw energie aan het steken zijt in uw vervoegingen van het frans juist te hebben, ben je niet aan het focussen op het onderwerp.

Een slechter alternatief is zich op neutraal terrein begeven en in het engels onderhandelen... In de privé is dit vaak een courante oplossing voor het taalprobleem.
Oud 28 augustus 2010, 10:54   #40
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Van mensen die het land moeten leiden kan je toch tenminste verwachten dat ze de taal van de bevolking begrijpen. Mijn Frans is ook niet goed, maar ik begrijp het toch een beetje en bovendien ben ik niet iemand die het land moet leiden. Ik ben verwonderd dat de Vlaamse onderhandelaars blijkbaar ook Frans spreken tijdens de onderhandelingen, wel als ze dat doen dan hebben ze al een heel grote toegeving gedaan, dan mag dit ook meteen de laatste toegeving worden voor mij.
leuri is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be