![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Medunkt gebruik je de term foutief. Ik zou die term niet langer gebruiken. Het is geen passende term.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hebt u dan een andere 'passende' term voor mij die ik kan gebruiken in het vervolg? En waarom is volgens jou die term foutief gebruikt?
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 8 september 2010 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
een gematigde moslim = (eventueel) geintegreerde moslim. De rest = (eventueel) extremistisch. Die term is (doelbewust?) de wereld in gestuurd zodat elke moslim die fundamenteel volgens zijn geloof leeft of wilt leven (in wezen dus niet gematigd) met extremisme gelinkt kan worden. Of die persoon als mens gematigd is dat is een andere vraag, volgens de islam moet je als mens gematigd zijn en is de middenweg de juiste weg. Wat suqar bedoelt is dat het al dan niet gematigd zijn in het geloof los staat van extremisme. En de vergelijking met de priester en de chadistische jood klopt. Een man met een baard en een jelaba past niet in dat plaatje van iemand die z'n leven aan z'n geloof heeft gewijd, maar die past wel in het lijstje van verdacht subversief element in de maatschappij. Laatst gewijzigd door Moslim! : 8 september 2010 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk. Het hele gedoe rond zogenaamde gematigde en extremistische moslims is dit: De Westerling, in zijn arrogantie die hij ontwikkelde toen hij zag dat zijn tv groter was dan die van de rest van de wereld, en dat zijn enorme graad van beschaving (lees: het gebruiken van wc-papier) iedereen overtrof, kwam tot de conclusie dat het huidig Westers denkkader het beste, meest correcte, meest menslievende en simpelweg het ultieme denkkader is. Dat het rationeel atheisme en de (christelijke weliswaar!) morele waarden de culminatie is van de menselijke ontwikkeling. (er is zelfs zo'n stuk intellectueel, Fukuyama, die predikt dat de liberale demokratie de laatste politieke vorm is, en dat er hierna niks meer komt) Dit plaatst, net zoals in de Middeleeuwen, de Westerling als het centrum van het heelal. Maar de Westerling komt in contact met andere denkkader, vormen, culturen, waarden, gebruiken. Veel daarvan vindt hij vreemd. En net zoals hij vaak denkt in deftig en marginaal, denkt hij hierbij in normaal en vreemd (raar). Normaal is iets wat conform is met zowel zijn moraal, als zijn deftigheid/fatsoen. Al de rest is raar. Nu, de Westerling, met zijn ongelooflijke piek van cultuur en beschaving, is ook een epitoom van begrip en barmhartigheid. Dus hij zal wat lachen met hen die raar zijn, maar hij zal die mensen tolereren. Dan heb je mensen die heel raar wensen te zijn. Zij wensen anders te leven dan de Westerling. Zij wensen een andere wereld. Zij wijzen op de misdaden, die de Westerling zou plegen, ver over de zee, ergens waar zelfs de grootste tvcamera het niet kan tonen aan de Westerling. De Westerling voelt zich hier niet gemakkelijk bij. Hij zegt dat ze extreem zijn. Extreem raar. Zij wijken af van norm en fatsoen, zijn gevaarlijk, asociaal, eten kinderen en roken wellicht zelfs drugs. Dat is een uitstekend middel om aan karaktermoord te doen. En om met veel geloofwaardigheid aan mede-Westerlingen het volgende aan te tonen: Wie voor een groot deel Westers is, met enkele oppervlakkige (eten, kleding en volksdans) gebruiken van eigen cultuur, is gematigd. Anders is men extremist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Moslim! : 8 september 2010 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() In de ogen van islam of in de ogen van een bepaalde religie/ideologie?
In de ogen van de islam is een balans zoeken tussen het lichaam en ziel, tussen het materialisme en realisme, tussen het nu en nastreven van een goede bestemming in het hierna. Maatshappelijk is het vermijden van extreme interpretaties die niet ten goede komen voor de gemeenschap en de natie. In de ogen van niet-islam religies/ideologieën is de islam beleven op een manier die niet in tegenstrijd is met de richtlijnen van desbetreffende religie/ideologie. Concreet voorbeeld is: in seculiere wereldse maatschappij de islam persoonlijk beleven in het denken en individueel gedrag, dus de politiek-maatschappelijke regels niet handhaven, maar extreme seculieren willen meer dan dat, ze willen zich ook bemoeien met persoonlijke beleving van de religie in het denken, individueel gedrag die de vrijheid van derde niet aantast en deze vorm van radicale laïcité neemt de plaats van kerk in de middeleeuwen. Laatst gewijzigd door porpo : 8 september 2010 om 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
De manier waarop we omgaan is afhankelijk van onze opvoeding, iemand die van kinds af aan te horen krijgt dat wat niet uit zijn eigen samenleving komt 'slecht' is, zal later deze zienswijze behouden. Wat we vreemd noemen zijn zaken die we niet echt kennen en begrijpen, het is anders. Een gematigde gelovige (ongeacht welk geloof) is een persoon die zijn religieuze wetten niet boven de wetten van de samenleving plaatst, een extremist is iemand die zijn religieuze wetten superieur vindt aan de wetten van de samenleving.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Discobitch heeft nochtans gelijk hoor.
Elke definitie van extremisme is per definitie ( ![]() Antropocentristisch kan ook. Toen de dieren nog konden spreken vroeg ik dat eens aan mijn zwijntje, Freddie heet die, en die beaamde dat. Zo zie je maar. Extremisme is zo'n typisch insluitende (dus uitsluitende) term, die in discoursen gehanteerd wordt. Wie iets anders beweert is een oentje, en oentjes kunnen maar beter wat Foucault gaan lezen. Ik zeg maar wat. Wie anderen als extremist betitelt plaatst zichzelf in het middelpunt der aard, middle of the earth, waar het zelfs te warm is om een terrasje te doen. Niet dat daar noodzakelijk iets mis mee is hoor, maar je mag het wel weten. Zo, genoeg gezeverd, gekrakeeld, gezegd, gesproken en gezwegen, zo kan ie wel weer even. Of misschien sta ik hier morgen weer, maar zonder meer weer.
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat je DAT nog uit mijn mond zou horen eh ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Ik verschiet daar niet van, u laat zich voeden door de media en hebt vaak de neiging iedereen over eenzelfde kam te scheren. Ik ben al ergere mensen tegengekomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Toegegeven, onwetendheid is dikwijls de oorzaak van meningsverschillen. Het zou misschien wel eens tof zijn om een forum-bijeenkomst te organiseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
Trouwens, bepaalde Marokkanen (en ja, ik ben zelf een Marokkaanse) sporen niet. Dus ik kan uw frustraties ergens begrijpen. Het zou niet eerlijk van mij zijn om de problemen die we ervaren met bepaalde Marokkanen te ontkennen en onder de mat te schuiven maar ik blijf er bij: Ge hebt binnen elk volk goede mensen en rotte appels.
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 13 september 2010 om 21:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 13 september 2010 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]()
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 13 september 2010 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijke ervaringen maken het er niet makkelijker op. Dat zijn dingen die blijven hangen. Positieve zaken zien we dan weer als 'normaal' en vanzelfsprekend. Mensen blijven rare beestjes ![]() Maar ik meen wat ik zeg. De definitie van een gematigde moslim, zoals u ze beschrijft, is voor mij iets om vrede mee te nemen. Jammer dat hier in Hoboken niet veel van die goede intenties te merken valt. Maar dan heb ik het niet over volwassen moslims. Eerder over 'hangjongeren', zoals wij ze noemen. Maar die worden hopelijk ook ooit volwassen en gematigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Dat is niet wat er staat.
Anyway, zolang je die hoofddoek boven de wetten stelt, spoor jij en je "zusters" niet wat mij betreft. Laatst gewijzigd door Cdude : 13 september 2010 om 21:17. |
![]() |
![]() |