![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen kan best zonder landbouw en landbouwers. Bent u het eens met deze uitspraak? | |||
Ja, enkel nog plaats voor industrie, bewoning, natuur en wat productie van groenten. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
Ja zonder meer. Weg met die pummels! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
Neen, laat alles zoals het is. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 26,09% |
Neen, Vlaanderen moet resoluut kiezen voor het kleinschalige landbouwbedrijf. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 34,78% |
Neen, Vlaanderen moet resoluut kiezen voor het kleinschalige landbouwbedrijf, bovendien biologisch. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() Indien de "vraag me niet waarom" retorisch bedoeld was, gelieve dan deze reply te negeren...
wel, hoe kleinschaliger hoe hoger de productiviteit wel moet zijn om rendabel te blijven. In Brazilië is er een grootgrondbezitter met rond de 60.000 (inderdaad zestig duizend) hectaren sojabonen... wel, die man kijkt er niet naar om de hoogste opbrengst per hectare te halen. Door het grote volume is dat ook niet nodig. En blijft er al eens een hoekje (een hoekje van enkele tientallen hectaren wellicht) onbewerkt, tja, dan is dat maar zo he voor die mannen. Een klienschalig bedrijf moet alle middelen beter benutten, dat is de essentie en kan niet zo kwistig omgaan met dure productiemiddelen als grond, zaad, meststoffen en pesticiden... Vandaar de hoger rendabiliteit |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() Ok. geen dank.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Een "grootgrondbezitter" in Vlaanderen is niet gelijkwaardig aan een grote (blanke) boer in Suid-Afrika. Als je het op onze schaal bekijkt, is het misschien productiever om het in middelgrote bedrijven te verdelen, want ook kleine boeren hebben productiemiddelen nodig edm. Om een hoogste rendabiliteit te bereiken mag het niet doorslaan naar de andere kant.
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Overigens, we zijn niet met "teveel". Er bestaat immers geen "mensenpopulatiequotum". Wel moeten we leren minder zwaar te wegen op de planeet, zoniet zouden we weleens onze greep op haar dreigen te verliezen. Dat minder zwaar wegen kunnen we evengoed met 10 miljard als met 6.
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aangebrande Phönix, het staat al een lange tijd vast dat meer dan 1 miljard mensen op deze aardkloot, meer grondstoffen en energie tot zich moeten nemen dan wat de aarde als rente op het kapitaal kan leveren, indien we onze levensstandaard van West Europa als richtlijn nemen.
Meer mensen hebben meer energie nodig om in disharmonie met de natuur te leven, kijk maar naar België. Hoeveel kilowatt gebruiken we nu niet om gewoon onze poep en pis zodanig in de natuur te lozen dat niet alle rivieren eruit zien als de Zenne? Om nog niet te spreken over de enorme grondstoffen"verspilling" om gewoon de industrie die voor ons gemak zorgt zodanig te laten draaien dat we niet stikken in onze afvalgassen. Ander hekel punt, wanneer is de landbouwcapaciteit van een land bruikbaar om de inwoners te voeden?Als men zonder energie in de landbouw te pompen de volledige bevolking kan voeden? Of wanneer er een kerncentrale nodig is om de randindustrie voor kunstmest,verwerking en opwerking van voedsel te bevoorraden?
![]() |
#32 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Maar het is waar... als je eens ziet wat er tegenwoordig verteerd wordt... Ook schoenen, kledij en allerlei prularia... Waar sommige mensen hun geld insteken (maar elk is vrij te doen wat hem belieft uiteraard) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Bvb: zonnepanelen in zuiderse landen en ook hier om in electriciteit te voorzien; andere brandstof (hout uit korte omloop bossen; biogassen en -oliën)... De mensheid heeft al bij al nog creativiteit genoeg in huis om het op te lossen denk ik (hoop ik) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als antwoord verwijs ik naar komrad Suzuki's laatste (en optimistische) post. Het is theoretisch (en dus ook praktisch) niet onmogelijk om met oplossingen voor de dag te komen. Ik ben ervan overtuigd dat, indien we op een bewustere manier (in relatie tot de natuur dan) produceren en consumeren, we met 10 miljard onze (de West-Europese) levensstandaard kunnen behouden. Alleen zal dat niet via klassieke (kapitalistische) wijze kunnen. Daarvoor corrigeert het kapitalistische systeem zijn eigen excessen te traag.
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de menselijke natuur zal verhinderen dat we ooit aan tien miljard mensen komen. Eén halve gare is voldoende om het plannetje te dwarsbomen. Hoe meer het kapitaal en de grondstoffen zich concentreren in de handen van enkelingen, hoe sneller die halve gare zich zal aanbieden.
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het uitbaten van een landbouwbedrijf wordt steeds kapitaalintensiever, kennisintensiever ook. Voor het eerste, kapitaal kloppen jonge boeren meestal aan bij hun ouders. Het tweede, de technologische kennis, is onontbeerlijk om de juiste inschattingen te kunnen maken. Daarnaast dient de jonge boer nog een goed boekhouder te zijn ook.
Alles samen een hele opdracht om een modern landbouwbedrijf uit te baten. De ideale context voor de agro-industrie om aan belang te winnen. Zij zijn het die de landbouwer alle 'hulp' aanbieden om z'n bedrijfsuitbating te versoepelen. Uiteraard willen zij daarvoor iets in ruil ... Nog dit : Voor mij is het meest geschikte type bedrijf voor onze contreien het gemengde landbouwbedrijf. Wat dieren met wat landerijen eromheen om de dieren in voedsel te voorzien.
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zijn Tutsi's ? Wat zijn Hutu's ?
![]() |