Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 19:46   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Klets maar verder met uzelf dan!!! Zonder een conclusie en/of doel kun je moeilijk dit draadje een "discussie" noemen.

Ik lees hierboven: Discussie: De koran leert reïncarnatie!
Dit kan niet.

Discussie: De koran leert reïncarnatie
Mag ik ook wat van dat spul dat je rookt?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 19:57   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Mag ik ook wat van dat spul dat je rookt?
Het kan zonder:
Leer de teksten van Jerome in "Suske en Wiske" van buiten en je komt aardig in de buurt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 11:36   #23
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Koranteksten hebben vaak een polemische strekking waarbij de tegenstanders met name worden genoemd en waarbij ook hun opvattingen worden genoemd en bestreden. De enige specificatie in dit vers is dat de ongelovige het bestaan van God ontkent. In de context wordt gesteld dat ongelovigen het vuur zullen ingaan zonder dat er een ons bekende groep wordt genoemd. De meest waarschijnlijke duiding van 'ongelovige aan Allah' is daarom elke ongelovige aan Allah. Tot zover de betekenis.
Eerder gaf je als argument tegen de interpretatie dat het over het laatste oordeel ging, dat in het algemeen ongelovigen niet in staat geacht worden om dit op deze manier te kunnen interpreteren. Dat is een terecht argument, maar ook een mes dat aan twee kanten snijdt. We zien namelijk in de ganse soera dat van de toehoorder wel verwacht wordt dat die een vrij uitgebreide voorkennis heeft; bijvoorbeeld van het joodse scheppingsverhaal in de daaropvolgende ayat. Keren we het argument daarom om, dan kan het hier niet gaan om ongelovigen in het algemeen, maar enkel om een specifieke groep "gelovigen van het boek" die over deze voorkennis beschikken. Waarschijnlijk gaat het hier dus eerder om apostaten, joden en christenen.

Citaat:
Het doel van de zin schijnt te zijn de ongelovigen te confronteren met een godsbewijs.
Dat is een totaal andere interpretatie dan de mijne. Ik lees de zin als een getuigenis van de "almacht" van God over ons: Ons volledige leven ligt in handen van God, dus vertrouw (geloof) er op dat hij het beter weet dan ons. Het is een antwoord op aya 26, waarin bepaalde ongelovigen maar hun twijfels hebben over de geopenbaarde allegoriën van God. Een godsbewijs in het 7e eeuwse Arabië klinkt als een anachronisme, dat is 400 jaar voor Anselmus van Canterbury.

Citaat:
Ik heb in verband met de duiding van de groep ongelovigen overwogen dat deze de leer van Plato zouden aanhangen en dat zij dus, en niet de profeet, in reïncarnatie geloven. Dat is gezien de context van plaats en tijd een mogelijkheid.
Lijkt me wat vergezocht. Het neoplatonisme was misschien wel gekend in de streken, maar dan waarschijnlijk zeer beperkt en als exotische rariteit. De Soera komt niet uit Alexandrie of zo, maar uit Medina, waar Arabische, Joodse en Christelijke stammen leefden. Van enige interactie tussen Mohammed en neoplatonisten kan ik absoluut niets terugvinden.
Oud 11 oktober 2010, 18:02   #24
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Keren we het argument daarom om, dan kan het hier niet gaan om ongelovigen in het algemeen, maar enkel om een specifieke groep "gelovigen van het boek" die over deze voorkennis beschikken. Waarschijnlijk gaat het hier dus eerder om apostaten, joden en christenen.
Het gaat in vs 28 inderdaad om apostaten. Dat wil zeggen dat de tekst direct verband houdt met de voorafgaande tekst. Ik heb dat waarschijnlijk onderschat door het opschrift dat in mijn koran geplaatst is tussen vs 27 en 28 zoals hieronder.

Citaat:
2:27. Die het verbond met Allah breken na de bekrachtiging er van en datgene, wat Allah gebood te verenigen, scheiden en die onheil op aarde stichten, dezen zijn de verliezers.

[Uitdaging gericht aan de ongelovigen]

2:28. Hoe kunt gij Allah verwerpen, terwijl gij levenloos ('doden waart' in mijn vertaling) waart en Hij u leven schonk? Hij zal u doen sterven en daarna zal Hij u doen herleven en dan zult gij tot Hem worden teruggebracht.
Inmiddels heb ik verwijzingen naar andere Soera's gevonden waarin gesproken wordt over leven - dood - leven en tot Allah terug gaan waaruit de bedoeling is op te maken. (40:11, 7:25, 22:66, 26:81, 30:40, 45:26, 71:17-18) (2:281, 10:56, 32:11).

Citaat:
40:10. De ongelovigen zullen worden toegesproken: "Het misnoegen van Allah was groter dan uw eigen misnoegen toen gij tot het geloof werd geroepen doch gij dit verwierpt." 11. Zij zullen zeggen: "Onze Heer, Gij deedt ons tweemaal sterven en Gij hebt ons tweemaal in het leven teruggeroepen en wij bekennen onze zonden. Is er nu een uitweg?"

10:281. En vreest de dag, waarop gij tot Allah zult worden teruggebracht; dan zal aan elke ziel ten volle worden betaald hetgeen zij heeft verdiend; en onrecht zal hen niet worden aangedaan.
Dit voor mij cryptische vers 2:28 is dus in de koran een bekende formulering. Er wordt geen reïncarnatie mee bedoeld en de overeenstemming met de leer van Plato is schijnbaar of toevallig.

Laatst gewijzigd door Piero : 11 oktober 2010 om 18:02.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be