![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() Het bedrijf Brinks heeft een contract met z'n werknemers. De opzegging van dat contract en het opstellen van een nieuw is onderhevig aan de wetgeving. Eenzijdig het contract opzeggen heeft nu eenmaal z'n gevolgen. Men had kunnen besparen op het personeel, hen laten inleveren indien ze in overleg een akkoord hadden kunne bereiken. Maar de directie van Brinks wou dat niet. De werknemers moeten dus zomaar akkoord gaan met een lagere verloning, wellicht verlies van anciënniteit, hun bevoorrecht statuut e.d. Ze moeten het zomaar aanvaarden.
Zou het management van Brinks dat ook doen, zouden zij het zomaar aanvaarden als hun klanten de gesloten contracten eenzijdig aanpassen? Dat hun klanten zomaar beslissen om bv. 20% minder te betalen voor dezelfde diensten. Dat de klant eenzijdig te termijn van het contract inkort? De klant kan dat ook niet zomaar. Als die onder het contract onderuit wil komen moet hij overleggen met de leverancier. Met een wederzijds akkoord kan het contract dan aangepast worden. Zoniet dient ook de klant zich te houden aan het contract, inclusief opzegtermijnen en vergoedingen. Waarom zouden de contracten tussen werkgevers en werknemers niets betekenen en die tussen leverancier en klant wel? Hebben contracten nog wel nut of kan iedereen zomaar z'n zin doen?
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar werkt x-aantal duizend man voor, die krijg je zo rap niet aan het staken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Haja, anders maken ze het "bedrijf" kapot.
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij dan de firma's die slimmer zijn en die belgicistische politici hebben gekocht voor in hun raden van bestuur te zetelen, maar apart van dat...
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan pakt G4 da over met voorwaarden: 6 maand aanhouden en dan valt alles onder hun normen en waarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Das de manier van werken bij Group4. Ge wacht mooi af tot ne concurrent in de miserie zit. Ge wacht nog wat langer af. Dan neemt ge personeel en klantjes over.
Ge belooft de mensen hun arbeidsvoorwaarden over te nemen (voor 6 maand maximum in klein letterkes). En daarna werkt ge de mensen buiten, hou je de klanten, en is Group4 gesteld. En de vakbonden vinden dat goed. Laatst gewijzigd door Duupje : 12 november 2010 om 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt, vakbonden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Oh, en Brinks Ierland geeft wel een heel eigen invulling van deze frase in haar missie: "Een omgeving in stand houden waarin onze medewerkers opbloeien, worden behandeld met waardigheid en respect en steeds veilig terugkeren naar huis." Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() ach, de meesten zullen wel bij G4 aan de slag kunnen. Al zal het voor de vakbondsafgevaardigden een beetje moeilijker zijn.
![]()
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Brinks sluit liever dan de sociale voorwaarden lichtjes te verbeteren. Dat is crimineel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Personeel; altijd loyaal tot aan het failliet.
Daarna dank noch stank.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 november 2010 om 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Een kennis van mij is ex-werknemer van Brinks en ik heb dus heel wat inside-information. Hij wist me overigens al maanden geleden te vertellen toen hij daar ontslag nam dat dit bedrijf failliet zou gaan en dat het management niet zou toegeven. De laatste weken is er vooral veel toneel gespeeld.
We zagen een strijd tussen een Amerikaans management dat niet gewoon is om werknemers te laten praten en een vakbondsclan die leven in een voorbijgestreeft syndicalisme. Beide partijen toonden zich hier van hun minst fraaie kant en als beider voet bij stuk houden, zit je met een probleem. Al vind ik het persoonlijk wel zeer krapuleus dat de firma via zulke maatregelen onze sociale wetgeving omzeilt on toch haar eigen zin te kunnen doordrijven. De grootste slachtoffers zijn de 'brave werknemers' (niet de roepers op de barricaden buiten) van dit bedrijf, die nu een moeilijke zoektocht wacht naar gelijkaardig werk tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat let die firma, het sociaal passief te dumpen en gewoon de activiteiten ban brinks B voort te zetten? Gangsterstreek, natuurlijk. Dat soort "spitstechnologie" zagen we reeds bij andere firmas. Scheepswerven Beliard en Sabena bvb. Betreffende Brinks ving ik iets op over een zéér recente betaling van een belangrijke vordering aan een zwitsers bedrijf uit de groep. Voeg datbij de inbreng in de dochterfirma, allemaal tijdens de verdachte periode en het krijgt en reukje. De curator kan de inbreng proberen terug te draaien, maar een terugboeking van die transfer naar Zwitserland lijkt me hopekloos (remember Sabena) Laatst gewijzigd door filosoof : 15 november 2010 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de oude context is de uitkomst; zero In een nieuw patroon is de uitkomst; verder gaan. Misschien wel tegen lagere loon-voorwaarden, maar zo functioneert nu eenmaal gans de markt. Het loon kan daar niet van losgekoppeld worden.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 15 november 2010 om 00:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het loon is één van de weinige elementen waarop een onderneming druk kan uitoefen, zeg 't liever zo. Niemand zal Brinks goedkopere brandstof of voertuigen leveren indien de baas met faling dreigt maar werknemers "moeten maar" goedkoper werken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor ondernemers, is dat dus een probleem. En problemen moet men kunnen oplossen in het algemeen belang.
![]() |