Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wenst u ook het invoeren van een systeem van "themazenders"?
JA, ik wens meer diversiteit in muziekgenre's via invoer van vaste themazenders! 17 44,74%
NEEN, ik ben tevreden met het huidige systeem en huidige kwaliteit. 14 36,84%
Who cares? 7 18,42%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 08:55   #21
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat we wel degelijk een zeer goed aanbod hebben. In Nederland hebben ze bijvoorbeeld niet eens iets als Studio Brussel. Op een award-uitreiking hebben De Heideroosjes, een Nederlandse punk-(schiet mij af puriteinen)groep, eens zwaar uitgehaald naar hun thuisland. Hun nummers worden daar zo goed als nooit gespeeld.

En Radio 1 heeft toch een zeer verscheiden aanbod van muzieksoorten? Ook op Stubru draaien ze minder populaire muziek (vooral 's avonds).
Ikzelf persoonlijk hoor zeer graag Jazz, Softjazz, Fusion, Easylistening, Lounge... En zelfs electro, house etc... Ik mis dat aanbod volledig hier. In Londen is dat één van de grootste en kwalitatief meest hoogstaande zenders, zelfs op de beurs genoteerd!!! www.jazzfm.co.uk
Oud 28 mei 2004, 09:04   #22
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat we wel degelijk een zeer goed aanbod hebben. In Nederland hebben ze bijvoorbeeld niet eens iets als Studio Brussel. Op een award-uitreiking hebben De Heideroosjes, een Nederlandse punk-(schiet mij af puriteinen)groep, eens zwaar uitgehaald naar hun thuisland. Hun nummers worden daar zo goed als nooit gespeeld.

En Radio 1 heeft toch een zeer verscheiden aanbod van muzieksoorten? Ook op Stubru draaien ze minder populaire muziek (vooral 's avonds).
Ikzelf persoonlijk hoor zeer graag Jazz, Softjazz, Fusion, Easylistening, Lounge... En zelfs electro, house etc... Ik mis dat aanbod volledig hier. In Londen is dat één van de grootste en kwalitatief meest hoogstaande zenders, zelfs op de beurs genoteerd!!! www.jazzfm.co.uk
Buiten Jazz, zijn dat allemaal minder populaire muziekgenres. Je zou daar natuurlijk allemaal aparte kleine muziekzenders voor kunnen oprichten, maar gaan die dan rendabel zijn?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 09:07   #23
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Alles kan beter, maar om iedereen tevreden te stellen is wel méér dan één extra zender nodig.
Oud 28 mei 2004, 09:09   #24
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Het was deze week "de week van de jaren 80" op Radio 2 NOS, ze speelden alleen maar muziek van toen Ik ga straks via internet verder luisteren denk ik

In België ga ik ook voor Radio 1, om de door Spetsnaz reeds aangehaalde programma's.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 09:39   #25
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Buiten Jazz, zijn dat allemaal minder populaire muziekgenres. Je zou daar natuurlijk allemaal aparte kleine muziekzenders voor kunnen oprichten, maar gaan die dan rendabel zijn?
Neen, dat is niet mijn bedoeling. Maar je kan het via enkele grote "overkoepelende" themazenders organiseren. Jazzfm doet dit met alle jazz genre's + blues. Je kan een "Folk" zender, een "Hedendaagse Pop" zender , een Klassiek, en een "Rock" zender laten installeren en de buitengewone genre's daarin onderbrengen.
Oud 28 mei 2004, 09:42   #26
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Alles kan beter, maar om iedereen tevreden te stellen is wel méér dan één extra zender nodig.
akkoord, maar zie mijn antwoord aan S hoe dit rendabel kan gebeuren.
Trouwens, marketingmensen moeten dit toch ook niet zo dwaas vinden: een publiek dat naar Rock luistert is toch anders dan het publiek dat naar Klassiek luistert...
Oud 28 mei 2004, 09:44   #27
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
In België ga ik ook voor Radio 1, om de door Spetsnaz reeds aangehaalde programma's.
Ja, daar hebben jullie gelijk in. Maar mijn argumentatie valt daar niet mee vind ik...
Oud 28 mei 2004, 15:31   #28
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Toevallig geen fan van Hed Kandi?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 16:07   #29
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ja, daar hebben jullie gelijk in. Maar mijn argumentatie valt daar niet mee vind ik...
Njah, ik kan idd begrijpen dat iemand muziek wil horen die niet commerciëel genoeg is om op de radio te komen. Misschien moeten we net zoals bij de verkiezingen (topic over V.I.T.A.L.) eens wat alternatieve muziek de top 40 instemmen met z'n allen?
Met hoeveel zielen zijn we hier eigenlijk? En hoeveel kennissen heeft iedereen hier? En hoeveel daarvan zouden daar willen aan meewerken?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 16:51   #30
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik snap in de eerste plaats niet waarom mensen naar radio luisteren...Mij heeft het nooit aangesproken. Ik heb geen zin om commerciële pulp te beluisteren waar tegen het einde toe doorheen gezeverd wordt of zelfs volledig (vroegtijdig) gestopt. Ook de 'quizzen' kunnen mij niet interesseren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 17:43   #31
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

Toevallig geen fan van Hed Kandi?
Yup, inderdaad!

Oud 29 mei 2004, 10:14   #32
Ontwaakt
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Blijkbaar laat het veel mensen koud.

Diegenen die echt begaan zijn met muziek kunnen mijn inziens toch niet echt tevreden zijn. Zeker niet als je "anders" gewend bent geweest.

Is er per toeval iemand wat op de hoogte omtrent de wetgeving omtrent radio in België? Wat kan en wat kan niet? Hoe kan je een nationale vergunning krijgen als dat al mogelijk is? Ergens een of andere link naar wat wetteksten en decreten?
Probeer ook eens de Franse radio FG via http://www.radiofg.com.
Ook eens de programmatie bekijken en Dj's. Ook best een aangename alternatieve radio met soms wat commerciële muziek.
Ook zeker eens luisteren 's zondags tussen 21u en 22u. Zalig lounch. Bekijk ook eens de programmatie. Zo'n afwisseling aan Dj's. GEEN ENKELE BELGISCHE RADIO KAN DIT BIEDEN. Want het zijn dan ook heel gekende (in dat genre). Denken we maar aan Carl Cox, Antoine Clamaran, David Guetta, Laurent Wolf, Didier Sinclair, Roger Sanchez, Bob Sinclair, Martin Solveig... en dan ben ik nog lang niet klaar met alle Dj's te noemen.
Dit is pas alternatief te noemen.
Wil je graag oldies horen dan zijn er in België genoeg radio's online om te luisteren. (lokaal dan)
Ga maar eens naar www.vbro.be of www.radiopros.be (livestream);
Ik heb die sites qua wetgeving wel staan. Ik post ze dan wel effe later. Maar een nationaal station beginnen zoals u verteld is quasi onmogelijk. Er is net een halve oorlog uitgebroken door de nieuwe frequentieverdeling...
Vele lokale stations moesten verdwijnen... De frequenties zijn pas geordend om een storingsvrij spectrum te hebben. Zo weinig mogelijk inslag van andere stations... Minister Marino Keulen en zijn kabinet beweren dat dit vakkundig gebeurde alhoewel ik hier persoonlijk deze laatste uitspraak heel sterk in vraag stel.
Een nieuwe frequentie erbij.....
Nuja lokaal is het best nog mogelijk. Als ik mij niet vergis zijn hier en daar nog geen vergunningen uitgereikt voor een bepaalde frequentie. Maar dan dien je wel heel rap te zijn
Ontwaakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 11:33   #33
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ontwaakt
Probeer ook eens de Franse radio FG via http://www.radiofg.com.
Ook eens de programmatie bekijken en Dj's. Ook best een aangename alternatieve radio met soms wat commerciële muziek.
Ook zeker eens luisteren 's zondags tussen 21u en 22u. Zalig lounch. Bekijk ook eens de programmatie. Zo'n afwisseling aan Dj's. GEEN ENKELE BELGISCHE RADIO KAN DIT BIEDEN. Want het zijn dan ook heel gekende (in dat genre). Denken we maar aan Carl Cox, Antoine Clamaran, David Guetta, Laurent Wolf, Didier Sinclair, Roger Sanchez, Bob Sinclair, Martin Solveig... en dan ben ik nog lang niet klaar met alle Dj's te noemen.
Dit is pas alternatief te noemen.
Wil je graag oldies horen dan zijn er in België genoeg radio's online om te luisteren. (lokaal dan)
Ga maar eens naar www.vbro.be of www.radiopros.be (livestream);
Ik heb die sites qua wetgeving wel staan. Ik post ze dan wel effe later. Maar een nationaal station beginnen zoals u verteld is quasi onmogelijk. Er is net een halve oorlog uitgebroken door de nieuwe frequentieverdeling...
Vele lokale stations moesten verdwijnen... De frequenties zijn pas geordend om een storingsvrij spectrum te hebben. Zo weinig mogelijk inslag van andere stations... Minister Marino Keulen en zijn kabinet beweren dat dit vakkundig gebeurde alhoewel ik hier persoonlijk deze laatste uitspraak heel sterk in vraag stel.
Een nieuwe frequentie erbij.....
Nuja lokaal is het best nog mogelijk. Als ik mij niet vergis zijn hier en daar nog geen vergunningen uitgereikt voor een bepaalde frequentie. Maar dan dien je wel heel rap te zijn
Heel erg bedankt voor de info! Zoek niet te veel achter de wetgeving-bronnen, ik denk niet dat ik het in mijn hoofd ga halen om zelf iets op te starten in die zin. Ik wilde er gewoon wat meer over weten uit interesse.

In elk geval ziet het er naar uit dat er niet direct verbetering of verandering komt in het aanbod in België...
Oud 19 oktober 2008, 13:56   #34
FDM
Banneling

Standaard

StuBru is mijn favoriet en 4fm is ook ni slecht

heb stubru ooit gemaild met de vraag of ze het nieuws nog sneller konden aframmelen zodat ik er niets meer van begrepen had
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 13:56   #35
FDM
Banneling

Standaard

StuBru is mijn favoriet en 4fm is ook ni slecht

heb stubru ooit gemaild met de vraag of ze het nieuws nog sneller konden aframmelen zodat ik er niets meer van begrepen had
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 14:05   #36
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Mijn juffrouw vindt Radio1 een radio klasse 1...
En dat vinden mijn klasgenootjes ook...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 14:24   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Het ergert mij steeds meer dat de kwaliteit van onze nationale en lokale radiozenders zo erbarmelijk slecht is.

Afschuwelijk slecht omdat:

1. Nagenoeg alle zenders (op Klara na) met dezelfde brei aan afgezaagde popmuziek of moegehoorde evergreens van weleer komen aandraven. Donna, Q-music, Studio Brussel, Radio contact en wat weet ik allemaal, het is allemaal dezelfde brol, met dezelfde muziek op dezelfde uren, aaneengepraat met dezelfde onzin. Het lijkt er soms op of men hier maar een 100 tal CD-kes in de studio's heeft.

2. Als je het slecht treft en je zit bv in de file, dan verander je dus voortdurend van post om eens wat anders te horen en het blijkt zo dikwijls dat er gewoonweg geen afwisseling is. Eindeloos zappen dus. Makkelijk is anders. Plezierig is anders. Dus schakel je noodgewongen maar weer over op die CD die al weken in de lade zit.

3. Bepaalde genres komen hier absoluut niet aan bod, en het blijkt wel dat commercie het absoluut dient te halen op goede smaak, dat elke zender gewoon probeert dezelfde grootste gemene deler te benaderen in het luisterpubliek. Voor bepaalde genres moet je op specifieke uren luisteren. En wat als je dat nou net niet uitkomt?

Thuis los je die problemen op door naar internetradio's te luisteren, zoals Jazz FM uit Londen, smoothjazz.com of de BBC worldservice als je duiding en achtergrond wenst (ook in de auto dat laatste). Er zijn zo talrijke themazenders op het net. Is het nu zo moeilijk om hier in Belgie een 5 a 6 tal verschillende zenders te installeren die zich elk permanent aan hun hun eigen breed genre houden, zoals klassiek, jazz, pop, oldies, electro, folk&country, nieuws etc... Het zou alvast verruimend en aangenamer zijn. ?

Ik maak me daar zeer sterk in omdat ik vergelijk met mijn langdurig verblijf in het buitenbland, waar men veelal met een systeem van themazenders werkt. Dit is zoveel makkelijker: voor elk wat wils en geen eindeloos lang gezap om toch maar eens iets anders te kunnen horen.

Ik ben anderzijds slecht op de hoogte van onze wetgeving hieromtrent, dus het kan zijn dat ik hier over een paar grote belemmeringen spring. Maar ik kan toch moeilijk aannemen dat iedereen hier tevreden is, tenzij men natuurlijk niet beter weet van wat er allemaal aan degelijke muziek bestaat.
Helemaal akkoord: alle nieuwsduiding in blokjes van 1'30" nieuws gevolgd door 2'30" pop of rock ("uiteraard" aan een veel hoger Db-niveau!) op VRT 1 en VRT2 en op FM dan nog dikwijls weggedrukt door de DJ's van de vrije radios die hun potentiometer regelmatig omhoogduwen ...nu luister ik naar VRT3 of RVI. (RVI op middengolf komt slecht door in Brussel bovendien.) Uiteindelijk luister ik meestal via de pc: spijtig wel. Ik zal zoiets eens moeten kopen:

(een WIFI-radio)
't Kost wel duur (199 € voor een radio in België: in Duitsland de helft en veel keuze) maar je kan tenminste je stations kiezen uit honderden.
In de auto kan je radio best vergeten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 oktober 2008 om 14:28.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 14:39   #38
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Aan mij is het niet besteed, ik luister nooit naar de radio.

Ik zou niet weten waarom, alle dagen diezelfde liedjes in hetzelfde tempo, zelfde metrum en in dezelfde toon. En ze zijn dan nog eens allemaal exact even lang.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 14:43   #39
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Gewoon een DAB-radio kopen.

http://www.digitaleradio.be/dab/home/home.html
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 19:34   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind de vlaamse zenders redelijk goed.
De waalse zijn achterlijk.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be