![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet het vuur, maar de tijd is de basis van de filosofie van Hercleitos, wat ook wel zo logisch is, want de eenheid van Zijn en Niets is het Worden als eenheid van Verschijnen en Verdwijnen, dus als overgang van Niets naar Zijn = Verschijnen, en overgang van Zijn naar Niets = Verdwijnen.
Uit Hegels geschiedenis der filosofie: Die allermeisten sagen, daß er das seiende Wesen als Feuer gesetzt habe, andere aber als Luft, andere mehr die Ausdünstung als die Luft; selbst die Zeit findet sich bei Sextus als das erste seiende Wesen genannt. Die Frage ist: Wie ist diese Verschiedenheit zu begreifen? Man darf durchaus nicht glauben, daß diese Nachrichten der Nachlässigkeit der Schriftsteller zuzuschreiben seien, denn die Zeugen sind die besten, wie Aristoteles und Sextus Empiricus.... Kortom: in den beginne was er eerst de tijd, want anders kan er geen begin gemaakt worden, want begin is zelf een tijdsbegrip. In den beginne verscheen het Zijn uit het Niets. Nochtans is dit "begin" een eeuwig begin van de Logica zelf, dus niet zoals in de Oude Bijbel wordt verteld.
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 17 juli 2016 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn is een zelfstandig naamwoord. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zijn Wiki: Het zijn is de meest eenvoudige staat van alles en iedereen. Het is de ultieme eigenheid die alle onderscheiden begrippen gemeen hebben, wanneer men een abstractie maakt van al hun verdere eigenschappen. Daarom wordt het ook als de ultieme bestaansgrond beschouwd, waarin alles en iedereen verenigd is, in en uit voortkomt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar dat is dan weer een specifiek niets. Citaat:
Citaat:
Met name dat alle Zijn een Worden is. Citaat:
Je zegt zomaar wat zonder er iets van te begrijpen.
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
En de dingen die niet bestaan, wat hebben die gemeen? Laatst gewijzigd door Piero : 18 juli 2016 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou zijn geen eigenschap zijn dan zou Piero dus niet zijn? Descartes: ik denk dus ik ben. Uit de van Dale: Het begin van het filosoferen is het filosoferen over het zijn. Citaat:
Dat is nu juist het begin van de Logica van Hegel en Heraclitus, de eenheid van Zijn en Niets. DE EENHEID VAN ZIJN EN NIETS. Hegel begint zijn dialectiek met de eenheid van Zijn en Niets, want het abstracte Zijn is eigenlijk helemaal: ......NIETS... !!, en omgekeerd: .... het Niets IS.... !! En als omslag van Niets naar Zijn zou je die dialectiek van Hegel als de verklaring van het ontstaan van het heelal kunnen beschouwen, omdat het Niets een in zichzelf tegenstrijdig begrip is, want het Niets IS... !! "Eerst" was er alleen maar Niets, maar omdat het niets ook IS, daarom ontstaat uit het Niets ook het Zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het heelal er eens niet geweest zou zijn, want deze logica is eeuwig geldend, het moet daarom iets zijn dat altijd weer opnieuw plaats heeft. Of juist omdat Niets en Zijn een eenheid zijn kan er nooit alleen maar Niets bestaan hebben. Kortom: het heelal is eeuwig. De eenheid van zijn en niets is het worden.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 juli 2016 om 06:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus dat het denken van de mens (eerst bij hem als twijfel) zijn meest wezenlijke ZIJN is. Kortom: de mens als geestelijk dat is denkend wezen. Wat het Zijn overigens maakt tot het hogere BEWUSTZIJN. Heel goed dus: het ware Zijn is het BEWUSTZIJN en het meest ware bewustzijn is het DENKEN. Citaat:
Bovendien: als het geen eigenschap zou zijn, wat zou het dan moeten zijn? Slechts een leeg zinloos woord? Citaat:
Ik ken het van Hegel. Citaat:
En alsof mensen die een woordenboek als de bekende Van Dale schrijven slechts domme mensen zijn, die het zelfstandig naamwoord ZIJN niet zouden kennen en niet zouden weten dat het ook in de filosofie voorkomt..... ![]() Zelfs in de Bijbel staat het genoemd: God: "Ik ben die ik ben!" En in de filosofie ook nog bekend als ontologie. Ook natuurlijk allemaal onzin volgens Piero..... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals dat het worden blijvend is en de synthese de tijd. Citaat:
Want het worden is al het principe van de tijd en het ZIJN onderscheidt zich van het Niets als het uiterlijke Bestaan. Kortom: Hegel levert de essentiële begrippen van het heelal. En het heelal is omgekeerd zelf een begrip.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 20 juli 2016 om 09:55. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
|
![]() Citaat:
Weer gegoochel met woorden. Nu vervang je het woord kenmerk door zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het denken dus is de zekerheid van zijn zijn. Citaat:
Citaat:
Het is net zo algemeen als het zijn. Alles is namelijk een eenheid van zijn en niet-zijn. Zo is bijvoorbeeld de dood een niet-zijn. Ook de leugen is een niet-zijn. Enzovoort. Citaat:
Ben je te lui om het even te herhalen? Citaat:
Anders had God moeten zeggen: Mijn naam is ZIJN. Citaat:
En het zijn is dus alles omvattend en uit het ZIJN laat zich dan ook alles ontwikkelen krachtens de dialectiek van Hegel (de beginnen met de eenheid van Zijn en Niets) tot aan God toe en verder ook nog in mijn atoomtheorie. Van ZIJN naar Bestaan naar Bewustzijn tot aan het hoogste Bewustzijn van het Denken. Zoals ik al bij Descartes heb gezegd. Ik denk dus ik ben, moet zijn: ik denk dus ik ben God Als je goed kan denken tenminste.
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En hoe ontwikkelt alles uit uit het zijn? Door evolutie of een constructeur? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor de leugen geldt hetzelfde. Het is een niet-zijn dat IS, net zoals in het algemeen het Niets IS. To be or not to be. Citaat:
Citaat:
"Mijn naam is het ZIJN!" Mozes vroeg naar de naam van God en blijkbaar heeft God zijn naam niet gezegd, want het antwoord van God: "Ik ben die ik ben!", (namelijk God), dat is niet een noemen van een naam. Het is een omschrijving die voor iedereen geldt, want iedereen is die hij is. Overigens staat er nog meer bij. Uit de Willibrord Bijbel: Exodus 3: 14 Maar Mozes sprak opnieuw tot God: ‘Als ik nu bij de Israëlieten kom en hun zeg: “De God van uw vaderen zendt mij naar u”, en zij vragen: “Hoe is zijn naam?” Wat moet ik dan antwoorden?’ [14] Toen sprak God tot Mozes: ‘Ik* ben die er is.’ En Hij zei: ‘Dit moet u de Israëlieten zeggen: “Hij die er is zendt mij naar u.” ’ [15] Bovendien zei God tegen Mozes: ‘Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: De heer,* de God van uw vaderen, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob, heeft mij naar u gezonden. Dit is mijn naam voor altijd. Zo moet men Mij aanspreken, door alle generaties heen. *In mijn Willibrord Bijbel staat hier Jahwe (de echte naam van de Joodse God) Hoewel dat eigenlijk Heere betekent en ook geen echte naam is, maar de betekenis heeft gekregen een naam te zijn. Zo berusten namen omgekeerd op begrippen. Volgens Wiki: In de Thora (Exodus hoofdstuk 3, vers 14-15) wordt beschreven dat Mozes aan God vroeg met welke naam Hij aangeduid wilde worden, voor het geval de menigte die naam wilde weten. In deze passage vinden we een regel met zowel de werkwoordstam היה als הוה. Opmerkelijk is dat de verbuiging אהיה van de eerste stam traditioneel is vertaald met ‘Ik zal zijn’, en de verbuiging יהוה van de tweede stam niet met 'Hij zal zijn' maar met ‘HEERE’ (JHWH): En God zei tegen Mozes: „Ik zal zijn (אהיה) die ik was (אהיה)”, en Hij zei: „Het volgende zul je zeggen tegen de zonen van Israël: ‘Ik zal zijn (אהיה) heeft mij naar jullie gestuurd.’” En God zei verder tegen Mozes: "Het volgende zul je zeggen tegen de zonen van Israël: ‘JHWH (יהוה), God van jullie vaders, God van Abraham, God van Izaak en God van Jakob, Hij heeft mij naar jullie gestuurd’; dit is Mijn Naam voor eeuwig, en dit is Mijn aandenken voor generatie (en) generatie!" Citaat:
Citaat:
Alle begrippen en alle dingen en alle levende wezens ZIJN. Citaat:
Citaat:
Overigens zijn daar dan de natuurfilosofen aan vooraf gegaan. Dus in die zin is het niet helemaal juist. Maar de natuurfilosofie is nog niet de ware filosofie, die pas echt begint met het bewustzijn der begrippen. Citaat:
Te beginnen met de eenheid van Zijn en Niets als Worden. Deze impliceert ook de ontwikkeling en de evolutie en God als schepper, dat zijn de microwezentjes. Maar bij het eenvoudige begin daarvan is nog geen persoonlijke God nodig. Dat is de abstracte nog onpersoonlijke geest van de dialectiek.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 21 juli 2016 om 08:18. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||
|
![]() Citaat:
To be or not to be? Dat poetische taal voor de keuze tussen leven (met grote ovrede) of zelfmoord. Hamlet wist niet wat het betekent om te sterven en not te be. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor zover ik weet sluit de taal daar wel bij aan, maar is ook een apart verhaal met eigen benoemingen. Citaat:
De waarheid is de eenheid van beide. Zo is het subject zelf een objectief gegeven als zelfbewustzijn en is het objectiviteit deel van het subject. Citaat:
Citaat:
Nogmaals Wiki: Opmerkelijk is dat de verbuiging אהיה van de eerste stam traditioneel is vertaald met ‘Ik zal zijn’, en de verbuiging יהוה van de tweede stam niet met 'Hij zal zijn' maar met ‘HEERE’ (JHWH): En nog wat verder gezocht: De Statenvertaling, de NBG-vertaling uit 1951 en de NBV geven de naam van God weer met HEERE, HERE of HEER (geschreven met hoofdletters, al dan niet met twee of drie é's). Citaat:
We nemen die constant waar en leren deze steeds beter kennen. Citaat:
Uit Wiki: Volgens Xenophanes kan er maar één hoogste wezen bestaan: een alomtegenwoordige god, die identiek is met de wereld. Achter de veelheid van de verschijnselen is er dus volgens hem één eeuwig, onveranderlijk Zijn. Dat onveranderlijke Zijn is echter niet transcendent, zoals later bij Plato, maar immanent, aanwezig in deze werkelijkheid en daarmee zelfs samenvallend. De leerlingen van Xenophanes zouden deze leer tot de uiterste consequenties uitwerken. Men denkt dat Parmenides een leerling van Xenophanes is geweest. We vinden die opvatting later ook weer terug bij Spinoza die zei 'God en de natuur zijn één'. Parmenides. Het uitgangspunt van Parmenides is dat de rede leert dat je alleen een Zijn kunt denken, niet een niet-Zijn. Tegenover het Zijnde staat niets, dus ook niet het denken. "Denken en Zijn is één en hetzelfde." Als iets gedacht wordt is het onmogelijk te zeggen dat het "niet is". Citaat:
De natuur is uit begrippen opgebouwd, niet alleen in de filosofie, maar ook in de wetenschap. Citaat:
Het geestelijke is overigens het meest concrete dat het lichamelijke omvat, en abstracte begrippen maken daar deel vanuit. De volgorde is: 1 - de abstracte begrippen als préfysica. 2 - de uiterlijke natuur als fysica als realisering van de abstracte begrippen, dus als natuur concreter. 3 - de geest als bewustzijn van de mensen en de microwezentjes in waarneming en denken (als hogere synthese van de abstracte begrippen en de natuur).
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 21 juli 2016 om 12:54. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 21 juli 2016 om 13:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens Hegel is dat door Sextus Empiricus beweerd, dus over Heraclitus door Sextus Emperius, dat de tijd de grondslag is bij Heraclitus, en Hegel acht dat ook wel zo redelijk dat Heraclitus uit de onrust van de tijd het vuur daarvoor genomen heeft als min of meer symbolisch, dus om de idee der tijd een materiële voorstelling te geven. Citaat:
Alles wordt en je kunt niet twee maal in dezelfde rivier stappen. Het Universum is niet door een God gemaakt, het was er altijd al, en is en zal zijn een altijd levendig vuur [ik: dus als een voortdurend proces]. Uit Hegel over Heraclitus. Citaat:
Citaat:
Ik heb hier Hegel zelf geciteerd, wat hij van Heraclitus zegt en wat Sextus Empiricus over Heraclitus heeft gezegd. En dan gaat het speciaal over het begin als eenheid van zijn en niets als worden, wat Hegel heeft over genomen, en wat ik er uit pik is het meest essentiële daarvan, wat ook de bedoeling is. De eenheid van zijn en niets dus. Citaat:
De logica is eeuwig, was er altijd. Alleen de logica zelf heeft wel een begin in de eenheid van zijn en niets als worden. Zo is ZIJN een eeuwig begrip en Niets is een eeuwig begrip en WORDEN is eeuwig en ook het begrip: BEGIN is eeuwig. Alle begrippen zijn eeuwig, ongeacht hun inhoud.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 22 juli 2016 om 07:39. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat betreft je voorbeeld: 'je kan niet tweemaal in dezelfde rivier stappen'. Dan is de rivier dus niet een zijn. Maar, bovendien jij bent toch een jaar later ook niet dezelfde? Dus dat voorbeeld is nergens voor nodig. Als dingen als een rivier of een mens alleen een globale betekenis hebben dan kan je wel degelijk tweemaal in dezelfde rivier stappen. Dan zijn jij en de rivier een jaar later wel degelijk dezelfde volgens die globale betekenis van de woorden. De verandering van de dingen in de tijd ligt in het begrip besloten. In de tijd verkrijgt en verliest het ding een aantal kenmerken. Het ding kan tenslotte een ander ding worden in jouw ogen en dan geef je het een andere naam. Maar dat moment is jouw keuze en de benaming is subjectief. Of jij een beekje een rivier noemt bepaal jij en dat is niet eeuwig en algemeen geldend. Begrippen hebben geen absolute betekenis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2016 om 12:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kortom: het is een drie-eenheid van Zijn en Niets en Worden. Citaat:
Het zijn van het worden zelf. Dat als tijd uitgedrukt de eeuwigheid zelf is, het blijvende van de tijd. Citaat:
En ook het Worden blijvend als eeuwigheid en dat is tezamen de tijd. Citaat:
God kent ook de beweging. Hij is de eenheid van tijd en eeuwigheid, maar met de nadruk op het eeuwige en de mens leeft met de nadruk op de tijd, maar is ook wezenlijk eeuwig. Citaat:
Heraclitus vervalt ook in allerlei eenzijdigheden. Citaat:
Deels veranderd en deels dezelfde gebleven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of je elke willekeurige kleine verandering ook nog een eigen naam wil geven, dat is dan jouw subjectieve keuze. Maar de verandering is ook objectief aanwezig. Citaat:
Dat verschil is objectief waar te nemen en geen subjectieve fantasie. En bovendien zijn het nu niet bepaald echte filosofische begrippen, die vast liggen in de logica daarvan. Citaat:
Ik heb het meerdere malen daar over gehad, dus dat zou je toch begrepen moeten hebben. Lijkt mij niet zo moeilijk. Citaat:
Het is voor jou nog helemaal niet verschenen.... ![]() Citaat:
De eeuwigheid berust op het begrijpen van de noodzakelijkheid daarvan, die dus altijd geldend is en niet vandaag wel en morgen niet of zo dat het alleen voor mij zou gelden. Neen, het geldt voor iedereen of iemand het nou kan begrijpen of niet. En de eenheid van Zijn en Niets is het begin van de logica, en meen je dat ik dat verkracht, dan moet je met een argument komen en niet met zulke een domme belediging. Dat getuigt niet van verstand. Citaat:
Hindert niks, want dialectiek begrijpen is slechts weinigen gegeven. Kost tijd en moeite, en sommigen begrijpen het meteen en anderen nooit.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 22 juli 2016 om 13:00. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aldus spreek je jezelf tegen. Als alles slechts subjectief is, volgens jou, kan dat alleen voor jou gelden om werkelijk subjectief te zijn, dus niet voor mij. Kijk, dat is nou dialectiek.... ![]()
![]() |
![]() |
#39 | ||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: