![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Men moet de trambanen meer afschermen, maar niet door ze onder de grond te steken, maar door er bijvoorbeeld een hek van een anderhalve meter rond te plaatsen. (VB op de Bredabaan. En enkel bij de halten oversteekplaatsen voorzien) Citaat:
Er zijn weinig mensen die in hun hele verkeersloopbaan nooit geflitst worden. Als je professioneel met het verkeer bezig bent, dan heb je uiteraard ook 10 keer meer kans op boetes dan gewone weggebruikers. Daarnaast heb ik ook geen weet van verkeersongevallen waar de chauffeur van De Lijn in fout is, en ik verneem regelmatig dat er in de buurt een ongeval is gebeurt met een bus. Citaat:
![]() Overigens: Bij de pachters (die toch 50% van de gereden kilometers voor zich nemen) worden de boetes door de chauffeur zelf betaald. Ik heb al ondervonden dat de grootste cowboys net bij de pachters zitten. ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waar haalt ge dat nu uit?
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nee, die tramlijnen naar de buitenwijken zijn juist hard nodig in Antwerpen. Jammer dat men niet ambitieuser is, en een echt "Stadtbahn" naar Duits voorbeeld bouwt.
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Douglas de Coninck lult overigens uit zijn nek wat de kusttram betreft. Dat er vroeger minder ongelukken mee gebeurden was voornamelijk omdat hij vroeger ook veel minder frequent reed. Het heeft niks te maken met het feit dat men de voertuigen opeens met een Engels drieletterwoord ging aanduiden. Als hij vindt dat de kusttram te zwaar en te groot is, dat hij dan maar eens in Zwitserland gaat kijken. Daar rijden nog veel zwaardere "LRVs". Soms zelfs links... ![]()
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat de bussen niet op tijd komen, heeft vooral met het gegeven te maken dat er in de spitsuren (en ook daarbuiten) te druk verkeer is en dat er geen gescheiden busbanen zijn, of dat de dienstregeling niet realistisch is (de Antwerpse MIVA reed in 1990 nog steeds rond volgens dienstplannen met geschatte verkeersdrukte uit 1960 !). Op tijd komen bewerkstellig je niet door op enkele banen als een rallypiloot met je bus te gaan racen, dat haalt bijna geen zier uit. Al denken vele chauffeurs dit wel, ook 's avonds laat als het hun laatste 'toer' is en de bussen op stal moeten, denken sommige onverlaten dat de baan van hen is en dat ze alles aan hun laars mogen lappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op deze manier zou men grote lanen moeten inrichten; (zoals de Bredabaan of de Leien
![]() ![]() Op deze manier kunnen trams zich sneller verplaatsen door het stadscentrum, om hinderlijke zwakke weggebruikers minder in de weg gaan lopen. Dat kan er dan zo uit zien: ![]() Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 november 2011 om 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Intelligente verkeersdeskundigen zijn (terecht) van oordeel dat je verkeersstromen zoveel mogelijk moet scheiden, in Boston kiest men er bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk auto's ondergronds in een tunnel netwerk te laten rijden, OV en zwakke weggebruikers kunnen dan op 'straatniveau' blijven. In het 'planmatige' Nederland probeert men sinds de jaren 1960 in nieuwe wijken en verkavelingen zoals de Bijlmermeer of de nieuwe steden op de Flevolandpolders het autoverkeer, het openbaar vervoer en voetgangers/fietsers van elkaar te scheiden door wegen in verschillende niveau's te bouwen. Zo rijdt in een stad als Lelystad het autoverkeer vaak een verdieping hoger dan de fietsers en de voetgangers en de lijnbussen hebben nog een andere afzonderlijke bedding. Alles zoals in Antwerpen en Gent op één niveau houden (op het summiere premetronetwerk van A'pen na) is niet meer van deze tijd, het komt immers nooit goed als fietsers, voetgangers, bussen, trams, auto's en bestelwagens/vrachtwagens elkaar moeten 'kruisen'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Antwerpse leien. Als men langs beide zijden een hek van ongeveer 1,5 m plaats (waarop men dan klimop ofzo kan laten groeien), dan kunnen de zwakke weggebruikers zichzelf niet in gevaar brengen, omdat de tramweg minder bereikbaar is voor diegenen die er niet hoeven te zijn. Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 november 2011 om 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Het grote plaatje, daar kan ik mij wel in vinden. Ook de autobestuurders hebben nog voldoende ruimte. Het kleinere plaatje daaronder doet me wat huiveren, ik krijg daarbij een sterk 'Mortsel-gevoel'. Auto's hebben vaak te weinig ruimte door de smalle trechter waarin ze terecht komen, dit leidt tot chronische filevorming en aanschuiven de ganse dag door. Blijkbaar immiteert men graag de miserie van Mortsel, want ook de Sint-Bernardsesteenweg op het Kiel / Hoboken en nog enkele andere grotere straten zijn zo omgevormd volgens dit horrormodel. Ook dat zijdelingse parkeren van de rijbaan trekt op niets, te veel (brede) auto's staan teveel naar de rijweg toe geparkeerd, met alle mogelijke ongevallen van dien. Waar is de tijd van de degelijke oude Vlaamse steenweg, met misschien wel wat oncomfortabele kasseien, maar waarop auto's nog konden doorrijden en er plek genoeg was voor iedereen, met vlot vekeer ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() En mogen de voetgangers dan een kilometer omlopen om eventjes de straat over te steken ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het eerste plaatje komt uit Utrecht. Heb daar deze zomer geweest en het moet wel gezegd worden dat Nederland op alle vlakken beter georganiseerd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, in de steden heb je minstens om de 700m een halte. Daarbij kan men dan telkens een oversteekplaats aanleggen. Op het eerste plaatje, uit Utrecht, is dat ook zo het geval. Ik denk trouwens niet dat het veel voor komt dat men per sé daar de straat moet oversteken. Meestal moet men wat verder zijn, en kan men dus even goed de straat blijven meevolgen tot aan een oversteekplaats. Als ik het goed voor heb moet men nu op de Bredabaan ook steeds tot de volgende bushalte alvorens men veilig de straat kan oversteken (= op een zebrapad) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Hoewel ik het ook een ouderwets iets vind en achterhaald vraag ik me toch weer af.. wat haalt dat kakken hierop uit en wie pushed nu eens eindelijk de moderne alternatieven door?
En dan spreek ik over een hypermodern O.V. systeem dat alles ineens vervangt; de maglev trein. Is ook clean, geluidsloos, snel, veilig,...
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |