Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2012, 12:08   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hij heeft geen fratsen uitgehaald: hij heeft het laatste restje democratie dat er in België nog overbleef, de nek omgewrongen.
Is dat zo?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 12:29   #22
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Is dat zo?
Te gek voor woorden
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 19:51   #23
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Guy Verhofstadt zet zich in voor het behoud van de democratie in Hongarije. De liberale fractieleider zegt iets in de trant van: “Tot de strijd ons geschaard, en de Internationale Solidariteit zal morgen heersen op Aard”. Niet precies zo, stelt hij het, maar het toepassen van artikel 7 van het EU-verdrag vereist gezamenlijke actie, teneinde de verworvenheid van eeuwenlange gevechten tegen de elite te redden. Het artikel houdt in dat juridische en politieke sancties door de EU aan Hongarije opgelegd worden. Het kan zelfs zo ver gaan dat de EU een staat mag uitstoten die niet voldoet aan de gezamenlijke democratische beginselen.
Louis Michel achterna ... Toch wel erg pathetisch.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 22:20   #24
Koevoet
Burger

Koevoet's schermafbeelding

Standaard

Viktor Orban is een einzelganger en dat jaagt de EU schrik aan. Dankzij figuren als Orban komt er tenminste nog weerwerk tegen het multiculturele en neoliberale project van het gajes dat al tientallen jaren in Brussel bivakkeert. NEEN tegen de tirannie van het poco-denken, JA voor de soevereiniteit van de natiestaat!
Koevoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 23:50   #25
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet Bekijk bericht
Viktor Orban is een einzelganger en dat jaagt de EU schrik aan. Dankzij figuren als Orban komt er tenminste nog weerwerk tegen het multiculturele en neoliberale project van het gajes dat al tientallen jaren in Brussel bivakkeert. NEEN tegen de tirannie van het poco-denken, JA voor de soevereiniteit van de natiestaat!
Het bijzondere is dat degenen die voor de soevereiniteit van de natiestaat zijn, de democratie gelijk maar even een kopje kleiner willen maken. Dankzij aspirant Hitlers als Orbán raakt de invloed van de burger in de EU alleen maar verder in het slop.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 23:53   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het bijzondere is dat degenen die voor de soevereiniteit van de natiestaat zijn, de democratie gelijk maar even een kopje kleiner willen maken. Dankzij aspirant Hitlers als Orbán raakt de invloed van de burger in de EU alleen maar verder in het slop.
Jamaar wij zijn eurofascisten
Hoe komt het dan dat we met de nationale niet overeenkomen?
Schaalverschil?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:57   #27
Koevoet
Burger

Standaard

Citaat:
Welke burger? Welke rechten? Dat concept "burger", sinds Verhofstadt I en II zo goed in de mond liggend wordt te pas en te onpas aangehaald. Wie is een burger, Wie verdient rechten? Wat met de plichten? De gewone burger heeft in de EU geen rechten, hij wordt gedicteerd door neoliberale richtlijnen die hem tegelijk uitpersen en ontwortelen. Het concept "burger" is een medeverschijnsel van het falend concept democratie. Er is enkel het ras en de natie en daarin ontwikkeld het "individu" zich, maar enkel in functie daarvan.
Oud 8 januari 2012, 13:06   #28
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is enkel het ras en de natie en daarin ontwikkeld het "individu" zich, maar enkel in functie daarvan.
Geweldig geformuleerd. Een zekere Oostenrijker die in de jaren en veertig van de vorige eeuw de Duitsers leidde, zou het niet anders gezegd hebben. (Behalve dan nog dat het ontwikkelt is.)
Oud 8 januari 2012, 13:48   #29
Koevoet
Burger

Standaard

Het moest "ontwikkelde"zijn.
Oud 8 januari 2012, 17:35   #30
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Guy Verhofstadt zet zich in voor het behoud van de democratie in Hongarije. De liberale fractieleider zegt iets in de trant van: “Tot de strijd ons geschaard, en de Internationale Solidariteit zal morgen heersen op Aard”. Niet precies zo, stelt hij het, maar het toepassen van artikel 7 van het EU-verdrag vereist gezamenlijke actie, teneinde de verworvenheid van eeuwenlange gevechten tegen de elite te redden. Het artikel houdt in dat juridische en politieke sancties door de EU aan Hongarije opgelegd worden. Het kan zelfs zo ver gaan dat de EU een staat mag uitstoten die niet voldoet aan de gezamenlijke democratische beginselen.
Schitterend! Hopelijk gaan ze zo ver.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 22:56   #31
born2bewild
Banneling

Standaard

hopelijk trekken de Hongaren zich niet al te veel aan van die rare man met zijn rare tanden

zal wel niet
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 13:07   #32
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Die Verhofstadt is inderdaad een misselijk mannetje...hij is echt het prototype van de narcistische en achterbakse Belg.
²
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:19   #33
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is enkel het ras en de natie en daarin ontwikkeld het "individu" zich, maar enkel in functie daarvan.
Voor wie geïnteresseerd is in de achtergronden van deze denkwijze, is hier alvast een citaat:
Citaat:
Voor het fascisme is de wereld niet de uiterlijke, materiële wereld waarin de mens een individu is dat apart van alle anderen leeft en beheerst wordt door een natuurwet die hem instinctmatig verplicht tot een leven vol zelfzucht en vergankelijke zelfvoldoening. De mens van het fascisme is als persoon in wezen één met natie en vaderland, met de morele wet die uit hoofde van traditie en roeping enkelingen en generaties aan elkaar hecht, die instinctmatige drang naar een leven van eigenbelang onderdrukt ten voordele van een hoger leven het leven van de plicht, verheven boven tijd en ruimte, het leven waarin de enkeling door zelfverloochening, door opoffering van zijn eigenbelang, desnoods de dood, opklimt tot het ware, geestelijke bestaan waarin zijn betekenis als mens schuilt.
Het gaat dus wel degelijk om een spiritualistische opvatting die is gegroeid uit de algemene reactie die in onze eeuw tegen het materialistisch positivisme van de vorige naar voren treedt. Het leven in de ogen van de fascist is ernstig, streng, godsdienstig, volkomen evenwichtig en zijn beslag krijgend in een wereld die is gebouwd op de morele en verantwoordelijke krachten van de geest. De fascist misprijst ‘het gemakkelijke leventje’. Als anti-individualistische idee is het fascisme georiënteerd op de staat maar ook op de enkeling in zover hij als universeel bewustzijn en universele wil van de mens in zijn geschiedkundig bestaan met de Staat samenvalt.
Oud 17 januari 2012, 00:13   #34
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Een punt van kritiek die de EU heeft op de nieuwe Hongaarse grondwet is het feit dat voor een wijziging van heel wat nieuwe wetten er een 2/3de meerderheid vereist is.

Welnu, ik ken een ander EU-land waarin hetzelfde van toepassing is. Niet alleen heb je in dat land voor een eventuele wetswijziging een 2/3de meerderheid nodig, je hebt ook nog eens een gewone meerderheid nodig in beide taalgroepen. Misschien wordt het eens tijd dat de EU tegen dat land ook sancties oplegt.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 17 januari 2012 om 00:13.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 18:55   #35
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Een punt van kritiek die de EU heeft op de nieuwe Hongaarse grondwet is het feit dat voor een wijziging van heel wat nieuwe wetten er een 2/3de meerderheid vereist is.

Welnu, ik ken een ander EU-land waarin hetzelfde van toepassing is. Niet alleen heb je in dat land voor een eventuele wetswijziging een 2/3de meerderheid nodig, je hebt ook nog eens een gewone meerderheid nodig in beide taalgroepen. Misschien wordt het eens tijd dat de EU tegen dat land ook sancties oplegt.
Meer dan 2/3 onzin.

Het gaat hierom:
Citaat:
Volgens Barroso overtreedt Hongarije op drie punten de Europese regelgeving. Zo zou de onafhankelijkheid van de Hongaarse centrale bank niet goed zijn afgebakend. Ook de rechterlijke macht en de toezichthouder op de bescherming van data zijn niet volledig.
Daarom:
Citaat:
De nieuwe grondwet die Hongarije in acht neemt, is in strijd met de Europese regelgeving. De Europese Commissie heeft daarom besloten een zogeheten inbreukprocedure te beginnen. Dat maakte José Manuel Barroso, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Europese Unie, vandaag bekend.
Bron: http://www.joop.nl/wereld/detail/art...e_om_grondwet/
Oud 17 januari 2012, 20:53   #36
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Of hoe je er in 1 posting in geslaagd bent om de slachtoffers tot daders te bombarderen. Vertel me eens wie in België,Nederland, Luxemburg of Duitsland democratisch heeft gestemd om toe te treden tot de EU? Welk referendum is er gehouden, is de mening van de burger in deze gevraagd?? Oooh, neen, natuurlijk niet omdat de EU een antidemocratisch project is bedoeld om burgers te onderdrukken en hen te beroven van hun nationale identiteit. Durft u het aan om een referendum te houden in alle eurolanden met de vraag; "moet mijn land uit de EU stappen, Ja of nee??? .....
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 21:54   #37
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Durft u het aan om een referendum te houden in alle eurolanden met de vraag; "moet mijn land uit de EU stappen, Ja of nee??? .....
Over democratie en referenda heb ik zelfs al eens een topic gestart: Een gezondheidszorg metafoor voor democratie.

Daar stelde ik om te beginnen: "Democratie is niet een systeem waarbij iedereen direct over allerlei politieke onderwerpen kan meebeslissen. Dat houdt populisme in."

Ik vind dus niet dat deftige politiek onderwerp moet worden van populistisch leven bij de dag.
Oud 17 januari 2012, 22:44   #38
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Of hoe je er in 1 posting in geslaagd bent om de slachtoffers tot daders te bombarderen. Vertel me eens wie in België,Nederland, Luxemburg of Duitsland democratisch heeft gestemd om toe te treden tot de EU? Welk referendum is er gehouden, is de mening van de burger in deze gevraagd?? Oooh, neen, natuurlijk niet omdat de EU een antidemocratisch project is bedoeld om burgers te onderdrukken en hen te beroven van hun nationale identiteit. Durft u het aan om een referendum te houden in alle eurolanden met de vraag; "moet mijn land uit de EU stappen, Ja of nee??? .....
Ik ben de draad kwijt geloof ik. Gaat het in Hongarije om referendums?

Waar is overigens vastgesteld dat referenda nodig zijn om wetten aan te nemen of om een samenwerkingsverband voor wet en regelgeving met een economische strekking, te sluiten met een ander land?

Is er iets mis met de parlementaire democratie? En zo ja, waarom verandert het parlement de zaken dan niet?

Wat betreft de topic: moeten de landen van de EU een grondwet hebben en wat moet daarin dan wel of niet bepaald worden? Wat mij betreft zo weinig mogelijk.

Een grondwetswijziging moet in elk geval door minstens 2/3 van het parlement worden aanvaard.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 23:49   #39
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Over democratie en referenda heb ik zelfs al eens een topic gestart: Een gezondheidszorg metafoor voor democratie.

Daar stelde ik om te beginnen: "Democratie is niet een systeem waarbij iedereen direct over allerlei politieke onderwerpen kan meebeslissen. Dat houdt populisme in."

Ik vind dus niet dat deftige politiek onderwerp moet worden van populistisch leven bij de dag.
Het was nog even wachten maar het is er eindelijk uit "populisme". De politiek-correcte term van de 21ste eeuw om tegenstanders van de criminele EU te brandmerken als "onverdraagzaam", "bekrompen" etc. Maar goed, ik bewonder uw eerlijkheid. Een antidemocratisch orgaan als de EU kan enkel overleven als de gewone burger inderdaad wordt dom gehouden en we weten intussen allen waarom: "geld graaien en nog eens graaien" Het enigste stompzinnige ideaal die de verdorven mensheid overeind houdt want u weet net zo goed als ik dat de gewone Henk en Ingrid er massaal op acheruit gaat in de EU superstaat. Sociale zekerheid wordt massaal afgebroken en de rijker worden rijker. En dan vooral met arrogante EU mannetjes als u die wel zullen bepalen wat goed is voor de bevolking en dan nog het liefst voor zichzelf. Schaam U..
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 08:08   #40
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een begrijpbaar concept met licht elitaire noot.

Toch mooi geformuleerd.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be