![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Dat moeten wij inderdaad niet bepalen. Maar de overheid mag wel bepaalde standaarden hanteren om te bepalen of ze subsidies uitreikt of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien we enkel populariserende cultuuruitingen blijven ondersteunen dan krijgen we inderdaad een 'verschraling' tot het Echt Antwaarps Theater, muziek �* la Radio 2 en enkel subsidies voor een speeltuin als Bokrijk. Die zaken hebben zeker hun recht op bestaan en ondersteuning want veel mensen hebben er iets aan, maar de overheid dient het ook op te nemen voor minder 'toegankelijke' kunst- en cultuurvormen. Ik herhaal hierbij dat ik tegen elke vorm van geloofscensuur ben. Dat clubje van Pius X heeft inderdaad het recht te protesteren tegen dat toneelstuk, maar ik vind het uitermate dom daar het zijn energie in nuttiger zaken kan steken die de maatschappij nog een dienst bewijzen ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is zeer logisch dat organisaties en artiesten die niet-zelfbedruipend zijn, een steuntje in de rug krijgen van de gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we u laten doen, krijgen we opnieuw een 'index' met verboden boeken opgelegd door de katholieke inquisitie of - nog erger - massale boekverbrandingen van ontaarde werken zoals in het Duitsland van ene A.H. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Echt populaire 'kunst' heeft geen subsidies nodig, dus dat moeten we niet ondersteunen. Kunst die geen kunst is, of die controversieel is en slechts aan een extreem klein publiek bevalt (bijvoorbeeld 1/1000) hoeft ook geen subsidie. Het maatschappelijk nut moet immers toch enigszins bewezen zijn. Absolute artistieke VRIJHEID moet maar geen staatssteun verlangen. Dat Pius X hun tijd beter kan besteden is waarschijnlijk juist. Evengoed kan ons belastinggeld beter besteed worden, zou ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Indien subsidie absoluut noodzakelijk is om de theaterkunst te laten overleven, mag het toch even opgemerkt worden dat Shakespeare, de grootste theaterauteur ooit, geen pond subsidie kreeg. Gelieve sterkere argumenten te gebruiken dan de heksenverbranding of Adolf Hitler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een degelijke cursus cultuur- en kunstgeschiedenis zou u wonderen kunnen doen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Ik wil wel discuteren over de kerksubsidies, maar dat lijkt me meer iets voor een apart topic. Heel kort gezegd: het verschil tussen een stronttoneelstuk en kerksubsidie is dat het tweede deel is van ons erfgoed en het eerste niet. Een kerk heeft een intrinsieke waarde, desnoods slechts in het landschap, dat een toneelstuk over incontinentie niet heeft. Dat wil echter niet zeggen dat men niet nog een keer over die subsidies moet gaan praten. Ik ben daar ook niet tegen.
Laatst gewijzigd door respublica : 18 januari 2012 om 02:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U denkt blijkbaar dat ik nog nooit gehoord heb van het Maecenas-systeem. Het past net perfect bij wat ik aan het zeggen was. Waarom zoeken de moderne kunstenaars niet gewoon naar nieuwe Maecenae, in plaats van naar staatssubsidies? Vermoedelijk omdat een Maecenas bepaalde eisen zou stellen en kwaliteit zou vragen, terwijl het overheidsbeleid dom genoeg is om zelfs de grootste rommel in naam van de artistieke vrijheid en de intellectuele openheid te financieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zie niet echt een probleem met dat protest. Zolang het maar bij een protest blijft en men niet bvb. overgaat tot het effectief verhinderen van het bijwonen van een voorstelling.
Vrijheid van meningsuiting geldt ook voor die broederschap. Die vrijheid eindigt evenwel wanneer men het niet langer bij een protest houdt en bvb. lobbyt om dergelijke voorstellingen eenvoudigweg te verbieden onder het mom van "kwetsen van religieuze gevoelens". Dit geldt ook voor degenen die wensen/eisen dat dergelijke voorstellingen niet langer gesubsidiëerd zouden worden. Jullie eisen zich namelijk het (onbestaande) recht toe om te bepalen wat wèl of niet niet als kunst mag worden beschouwd en leggen alzo jullie visie op aan alle anderen. Ook d�*t is een vorm van censureren. Wat de voorstelling zelf betreft, nou ja, ieder zijn meug. Ik zie niet echt een meerwaarde in het gebruik van faecaliën in een toneelvoorstelling (of enig ander kunstwerk) maar ik kan mij voorstellen dat iemand anders dit wel ziet. Laat aub iedereen voor zichzelf uitmaken of iets al dan niet als "de grootste rommel (sic) en/of "vulgair" (sic) kan worden beschouwd.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 januari 2012 om 05:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kunstenaars voelen zich niet verplicht alleen oog te hebben voor het schone. A propos, de kruisdraging van Jeroen Bosch, vindt u die mooi en esthetisch? ![]() Laatst gewijzigd door Piero : 18 januari 2012 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De overheid is het als het ware aan zichzelf en haar burgers moreel verplicht om kunstuitingen geldelijk te ondersteunen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
(Het is trouwens nep ![]()
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Onzin. Dat hangt louter van je definitie van kunst af. Daar zijn al boekenplanken over volgeschreven. Bovendien is het schone en het esthetische bijzonder tijds- en klassegebonden. Zo werden vele van de kunstenaars die tegenwoordig als grote namen worden beschouwd door hun tijdsgenoten verafschuwd.
|
![]() |
![]() |