![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit wat leid je af dat ik schrik heb van een democratische samenleving? De Vlamingen kunnen trouwens niet stemmen op de PS en het is absoluut niet mijn bedoeling enig stemadvies te geven. Waar haal je die onzinnige beweringen? Ik kan het ook niet helpen dat je gefrusteerd bent, gevangen tussen je links nationalisme en je aversie voor rechts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() met wat kom jij nu opeens af? ik zeg gewoon dat er geen enkele reden zou zijn dat de Vlamingen niet op de PS zouden stemmen, bij een federale kieskring. ik heb bv niet gezegd dat ik er op zou stemmen hé.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zouden de eerste keer hier en daar wellicht een aantal mensen zijn die op een Franstalige partij zouden stemmen om te tonen dat ze 'goede Belgen' zijn, maar ik vermoed dat de meeste mensen wel snel zouden zien dat de Franstalige politici ook in een federale kieskring vooral om hun eigen Waalse bevolking bekommerd zouden zijn. Het zou dus wellicht vooral een maat voor niets worden, denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel. Als Vlaanderen helemaal autonoom wordt, Brussel een speciaal Europees statuut krijgt en Wallonië gewoon een buurland zoals Luxemburg en Frankrijk. En die richting gaat het onverbiddelijk uit.
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zal de betrokken kiesgerechtigde Vlaming wel zelf over beslissen en niet Vlijmscherp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Brussel is trouwens een stad in de lage landen. Waarom zou dat een speciaal statuut moeten krijgen? Daarnaast heeft de EU geen mandaat om territorium te bezitten. Nog maar gezwegen van het feit dat de EU geen middelen heeft om een stad als Bruxelle te onderhouden. En als het aan mij ligt krijgt de EU geen middelen om een stad te besturen. Dat betekent namelijk dat ik mag gaan betalen voor de sloppenwijken van Bruxelle, en daar pas ik voor. En er zullen nogal wat Spanjaarden, Duitsers, Grieken, Britten en andere zijn die daar ook voor zullen passen. Het doodgewoon wenselijke scenario is dat Bruxelle weer Brussel wordt, een stad in de lage landen. Als ze loyaal wil zijn met onze gebieden kan daar heus wat tegenover staan. Maar een stad onderhouden die zich los wenst te rukken uit zijn natuurlijke omgeving, puur om taalracistische motieven, dat gebeurt over mijn lijk.
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit noemt men hier in België een federale kieskring.
![]() http://www.paviagroup.be/ Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() En wie gaat dat betalen?
De Brusselaars zelf (prima) of belastingbetalers in andere Europese landen (niet prima)?
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is idd wat ik zeg. Je hoeft echt niet alles wat ik hier schrijf, herhalen hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heel de complexiteit van dat voorstel (met slechts 15 unitair verkozen vertegenwoordigers) dient enkel om te beantwoorden aan de Franstalige angst om geminoriseerd te worden. Een echte unitaire kieskring zou immers geen onderscheid meer maken tussen taalgroepen, en de democratie haar werk laten doen. Wat ik onmogelijk vind om te begrijpen, is hoe dat iemand kan geloven dat dit systeem effectief zou werken; dat onze communautaire problemen zouden wegsmelten voor de zon met deze mirakeloplossing. A.u.b, trek gewoon de lijn door die men is beginnen te tekenen met de splitsing van de nationale partijen; de nationale, Belgische democratie (in de mate dat die ooit bestaan heeft) is al lang dood en begraven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
directe democratie is een goed systeem onder stemplicht... zeg maar onmogelijk dat is dus maar een utopie. Het brengt maar een schijn van democratie te weeg en dan ben je best met een goed werkende representatieve democratie.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |