![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of zuigt ge het uit uw duim om wat op België te kunnen kappen.
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eergisteren ook weer eens meegemaakt op de autosnelweg. Een vrachtwagen wijkt uit naar de middenstrook. Ik kijk in de spiegel en zie dat er geen probleem is om naar het derde rijvak uit te wijken. Maar, zie, ik ben nog maar begonnen met mijn manoeuver of daar komt met heel grote snelheid een zware BMW op het derde rijvak aangevlogen. De bestuurder flikkert met z'n groot licht. Ik negeer die agressie evenwel en voltooi mijn manoeuver. Aan 120 - of er net iets boven - op het derde rijva. Weer groot licht van de man achter mij. Aanvallende gebaren. Hij zit ook voortdurend teken te doen dat ik aan de kant moet. Hoezo? Moet ik die vrachtwagen maar in de zijflank aanrijden? Menslief, wat denkt die man nu te winnen door op zo'n manier te rijden? Hoeveel minuten zal hij eerder op z'n bestemming zijn dan wanneer hij iets gedisciplineerder en ook hoffelijker rijdt? Van geen belang voor die man: hij is immers de koning van de weg en dus moet iedereen wijken... Dit gaat om mentaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De dag dat we de hand in eigen boezem durven steken zal de verkeersveiligheid drastisch verbeteren.
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn ook mensen die tergend traag rijden op een plaats waar je niet kan inhalen.
50 waar 70 mag. Niet iedereen heeft evenveel tijd hé.
![]() |
#25 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Natuurlijk gaat het soms over oudere mensen (met hun reflexen heb ik liever dat ze iets trager rijden) of misschien over chauffeurs die pas een ongeval hadden en nog wat onzeker weer op de rijweg komen? We kennen de situatie van de anderen niet, dus passen we ons misschien beter aan en blijven we rustig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Afgelopen week reed ik tegen 160 op de linker rijstrook, en nog voor ik moest remmen ging de flik voor mij naar het rechter baanvak zodat ik kon doorrijden. Dat noem ik pas hoffelijkheid. Duitse rationaliteit goes a long way.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En hoffelijkheid is ook, als voetganger kijken vooraleer je oversteekt, zelfs binnen de bebouwde kom. Hoffelijkheid is ook als fietser de verkeersregels respecteren of niet onnodig de baan te versperren door met twee/drie naast elkaar te rijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Qua discipline kunnen Belgen inderdaad iets van de Duitsers leren. Geen "ik blijf in het midden/links plakken want ik verander niet graag van rijvak/ik rij niet graag tussen vrachtwagens/ik rij al de max snelheid dus de rest moet maar achter mij blijven"-gezever daar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Dus wettelijk gezien moet je minimum 1 meter afstand laten tussen uw auto en een fietser en u halveert de afstand gewoon even tot 50 cm? Ik noem dat rakelings voorbij vlammen. En dan heeft men het in dit topic over hoffelijkheid in het verkeer en over kennis van het verkeersreglement; hoe ironisch! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om u alvast wat goed moed te geven; http://www.youtube.com/watch?feature...&v=vJTXLuu7_0Y Is dat zo? Bij mijn weten moet je enkel je richtingaanwijzer gebruiken bij het verlaten van het rond punt, hetgeen 7/10 autobestuurders nalaten te doen. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 maart 2012 om 09:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(de eindrichting wordt hiermee eerst aangeduid, de rotonde moet men dan als een normaal kp inbeelden) Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2012 om 10:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op de belgische en nederlandse autostrades hou ik gewoon het principe aan van 140 is niet meer naar rechts, tenzij er ruim plaats is. Dat is een vorm van hoffelijkheid. Ik ga geen 5 minuten opofferen om mijnheer mercedes effe voor te laten. Maar als er ruimte is dan gewoon effe naar rechts uitwijken en weer naar links zonder snelheid te wijzigen, geen probleem. Maar zoals ge beseft heeft dat heel veel te maken met de drukheid op de weg en het aantal banen ter beschikking. Ik ga alleen aan de kant wanneer ik er zelf niet teveel tijd+snelheid=geld door verlies. Hoffelijkheid gaat in 2 richtingen (no pun). En voor losers die met hun fahren flikkeren omdat ik niet aan de kant ga.... daarvoor dient het rempedaal =) De linkerpinker is een stuk minder irritant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
op kaarsrechte banen borden van 70 tot 50km/h MAX zetten en op die plaatsen gaan flitsen heeft niks te maken met verkeersveiligheid. jarenlang autobelastingen innen en gewoon toekijken hoe onze wegen verkommeren en de infrastructuur de toevloed van wagen niet aankan sterker nog, de meeste gemeente in en rond autostrades sluiten hun centrums af voor het autoverkeer en leiden het om naar de autostrades die gewoon dichtslibben. (geschiedkundig is het nu eenmaal een feit dat onze secundaire hoofdwegen door de dorpen en steden gingen, dat mijn het verkeer hier uit wil is 1 ding maar dat men geen gepaste alternatieve zoekt is een schande en idioot verkeersbeleid), de meeste gemeentes denken enkel alleen aan het parkje in hun stad dat autovrij moet zijn. kortom, er zijn zoveel zaken die leiden tot frustratie in het verkeer, men heeft gewoon te lang met oogkleppen niks gedaan met de autobelastingen en nu komt men tot de vaststelling tot de verkeersveiligheid een soep is in dit land? die hypocriete houding van de overheid moet stoppen en men moet niet gaan voor easy money maar voor het aanpakken van de problemen en het strenger bestraffen van de hardleerse dronkaards op onze wegen of mensen die rijden zonder verzekering, autorijbewijs etc... kortom mensen die al duidelijk over de grens zijn gegaan maar die zelfs na een dodelijk ongeval door hun veroorzaakt nog lustig door rijden maar owee als diegene die zijn 50 euro niet tijdig betaald als hij 5km/h te snel reed op een rechte weg die kan het gaan uitleggen bij de rechter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaar de verwarring waarbij men beide systemen door elkaar mixt. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 maart 2012 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Above gaat dan ook over de idioten die het zelfs vertikken om opzij te gaan wanneer daar plaats genoeg voor is. Als men langs rechts kan beginnen inhalen, dan is dat typisch een teken dat je onnodig op links blijft plakken ![]() Oja, hoffelijkheid is ook het gebruik van pinkers als je een manoeuvre gaat doen ('t is zelfs verplicht), maar een pinker gebruiken geeft je geen absolute voorrang. Veel pezewevers op de autostrade hebben blijkbaar wagens waar dat in optie komt, terwijl anderen dat dan weer gebruiken om zich gewoon ergens tussen te forceren terwijl het achterliggend verkeer zwaar in de rem moet gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, er is geen verwarring met moet eerst links blijven pinken naargelang eindrichting (dit is vooral voor het verkeer dat jou volgt, voor diegene die staan te wachten weten dan ook dat je een verdere 3e-4e afslag neemt) en dan pas overgaan naar rechts pinken (ruim) vóór het nemen van de uitrit ttz ook vooraleer van rijspoor te veranden (dit is vooral voor het verkeer dat staat te wachten op te rijden, en eveneens voor het direct volgend verkeer op de rotonde). Dus men doet beide, toch duidelijk te lezen in Franse link. Citaat:
Citaat:
Vroeger bestond er in Be zelfs geen verplichting te pinken als men een rotonde afreedt, dat is er pas gekomen door buitenlandse voorbeelden. *turborotondes Citaat:
![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2012 om 11:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan erover natuurlijk van mening verschillen, maar ik vind dat het invoeren van de voorrang van rechts (ergens in de jaren zeventig) een enorme stommiteit is geweest. Om twee redenen: 1) Vermits we gehouden zijn met de auto van het rechts rijvak gebruik te maken komt het gevaar aan een kruispunt in de eerste plaats vanlinks. Het lijkt mij dan ook eerder logisch dat er een voorrang van links zou moeten gelden; 2) Het wordt door veel gemeenten misbruikt als een gemakkelijkheidsoplossing om zo weinig mogelijk te doen voor allerlei gevaarlijk punten in het verkeer.
![]() |