Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2012, 14:14   #21
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Of anders gesteld. Niet de prijzen van de huizen zijn te hoog.
Maar wel:
1 De verhuurders krijgen te weinig huurgeld voor hun investering.
2 Het gemiddelde (netto) inkomen van de Belgen is te laag.

Het ligt er maar aan hoe ge dat leest.

Een van de oorzaken van de prijsstijgingen in Vlaanderen is de systematische overwaardering door de overheid bij de berekening van het schrijfgeld.
Inderdaad, in ons landje liggen de huurprijzen veel te laag
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 14:29   #22
kameleon
Minister

Standaard

In Nederland speelt zich al een kleine ramp af, de huizenmarkt is er stilletjes aan het instorten en de gezinnen hebben hierdoor torenhoge schulden
Oud 2 april 2012, 14:32   #23
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
In Nederland speelt zich al een kleine ramp af, de huizenmarkt is er stilletjes aan het instorten en de gezinnen hebben hierdoor torenhoge schulden
Bijna onze tour....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 14:33   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Inderdaad, in ons landje liggen de huurprijzen veel te laag
Laat ons even nagaan.

Een simpel rijhuisje in een gemiddeld stadje, in verhuurbare staat (ergo, met electriciteit en gas gecertificeerd, dubbel glas, en een energiepeil prestatie certifikaat, binnen de gestelde wettelijke norme,) €180 000 aankoopprijs.

Laat ons veronderstellen dat de verhuurder alleen huurders aanvaard die als goede huisvader met de woning omgaan.
Dan kunnen we €800 per jaar aan onderhoud aanvaarden. (een potteke verf voor de cornish gaat al gauw €40)

Kadastraal inkomen €500 per jaar,

We gaan het 20 jaar verhuren.
180 000/240 = €750 + €67 onderhoudskosten + €42 kadastraal inkomen per maand = €859 . En dan is er geen eurocent winst gemaakt...

Gaat U die investering doen?
Oud 2 april 2012, 14:38   #25
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het begint eindelijk te dagen....

Alleen is de vraag nu of de prijzen gaan zakken, of de inflatie gaat toenemen.

In Japan is er al meer dan 20 jaar een heel langzame immo crash bezig.
Toen ik een notaris vroeg of hij dacht dat de prijzen gingen blijven stijgen zei hij:" neen ze gaan dalen, maar dat zeg ik al meer dan 10 jaar..."
Oud 2 april 2012, 14:42   #26
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Laat ons even nagaan.

Een simpel rijhuisje in een gemiddeld stadje, in verhuurbare staat (ergo, met electriciteit en gas gecertificeerd, dubbel glas, en een energiepeil prestatie certifikaat, binnen de gestelde wettelijke norme,) €180 000 aankoopprijs.

Laat ons veronderstellen dat de verhuurder alleen huurders aanvaard die als goede huisvader met de woning omgaan.
Dan kunnen we €800 per jaar aan onderhoud aanvaarden. (een potteke verf voor de cornish gaat al gauw €40)

Kadastraal inkomen €500 per jaar,

We gaan het 20 jaar verhuren.
180 000/240 = €750 + €67 onderhoudskosten + €42 kadastraal inkomen per maand = €859 . En dan is er geen eurocent winst gemaakt...

Gaat U die investering doen?
Hoeveel zal het huis in waarde gestegen zijn na 20 jaar?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 14:45   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In theorie eerder gedaald met de investerings-waarde van €16000 over die hele tijd (20*800), wat de kans op modernisering en voldoen aan de nieuwe wetgeving wel vrij gering maakt.

Maar aangezien de bevolking blijft aangroeien, en de nieuwbouw wat minder, is er een soort van schaarste voor betaalbare woningen, huur of hypotheek, wat de prijs zal opdrijven.
Oud 2 april 2012, 14:46   #28
kameleon
Minister

Standaard

En een huis dat niet geleefd wordt, verlies ook al snel veel van zijn glorie.
Oud 2 april 2012, 14:49   #29
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is de overwaardering eerder vergelijking met een onderwaardering van woningen in andere landen.

Iets is waard wat de gek ervoor geeft.

En in België gaat er zowiezo 21% BTW overheen.
Dit wilde ik in eerste instantie ook posten. Maar de waarheid is genuanceerder. Een huis dat aan 300 000 euro leegstaat is minder waard dan een huis dat voor 200 000 euro verkocht wordt. En dat is net heel het probleem. Mensen gaan ervan uit dat ze "winst" moeten halen uit een huis, de gedachte alleen al... Elk gekocht goed verliest bij aankoop standaard 30% waarde, ik zie niet in waarom dit bij huizen anders is.

Daarom dat mensen de vraagprijs omhoog duwen, maar zolang er niets verkocht wordt, kan je de vraagprijs zo hoog zetten als je wil, de inkomsten zijn nul, nada niks. Met een bubble en crash tot gevolg.

Niet dat ik het erg vind. Binnen 2 jaar wil ik in Nederland een huisje kopen. Aan dit tempo gaat dat nog lekker goedkoop worden.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 14:50   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het artikel in de Knack maar vluchtig gelezen.

Volgens mijn heel bescheiden mening, wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod.

En het aanbod verkleint: grond wordt schaarser, 't is gedaan met iets te ritselen bij de oude machtspartijen, op de rand of in de rand van landbouw- of natuurgebied enz.

De vraag verandert en vergroot: minder kasten van huizen die je niet met een gewone pree verwarmd kan krijgen; meer kleine gezinnen; meer alleenstaanden als gescheiden mensen of als jonge mensen die hoogstens een lat-relatie willen; de uitbreiding van onze (over)bevolking (hoe minder kinderen de Vlamingen hebben, hoe meer inwoners er toch blijken te komen: ra ra ...)

Vraag en aanbod worden ook beïnvloed door de volatiliteit.
Houdt iemand van die buitenlandse studie (of would be-studie) bureaus er rekening mee dat wij hier tot de wereldtop behoren van gezinnen die hun woning effectief bezitten ?
Wat maakt: wie verkoopt zijn woning en wanneer ? Illustratie: de Schoof is een jonge gepensioneerde en woont in zijn eigen kot dat iets te groot is sedert zijn kinderen de deur uit zijn. Maar hij blijft wonen in dat kot, momenteel is de planning "zolang de kleinkinderen nog komen en als ze komen gelijk kleine kinderen in de tuin spelen, ga ik niet vertrekken naar een appartement" en wie weet nadien "om nog een beetje in de tuin bezigheid te hebben".
Met andere woorden: of die prijs nu stijgt of zakt, daar trek ik me geen bal van aan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 14:54   #31
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In theorie eerder gedaald met de investerings-waarde van €16000 over die hele tijd (20*800), wat de kans op modernisering en voldoen aan de nieuwe wetgeving wel vrij gering maakt.

Maar aangezien de bevolking blijft aangroeien, en de nieuwbouw wat minder, is er een soort van schaarste voor betaalbare woningen, huur of hypotheek, wat de prijs zal opdrijven.
Een huis waarin je 20 jaar lang 800 euro in blijft investeren investeert verliest waarde?
Dat geloof ik niet.

Ik heb ooit eens een zeer bescheiden rijwoning verkocht in 2001 voor 70.000 euro.
Onlangs stond het weer te koop: 190.000 euro...
Oud 2 april 2012, 14:55   #32
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb het artikel in de Knack maar vluchtig gelezen.

Volgens mijn heel bescheiden mening, wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod.

En het aanbod verkleint: grond wordt schaarser, 't is gedaan met iets te ritselen bij de oude machtspartijen, op de rand of in de rand van landbouw- of natuurgebied enz.

De vraag verandert en vergroot: minder kasten van huizen die je niet met een gewone pree verwarmd kan krijgen; meer kleine gezinnen; meer alleenstaanden als gescheiden mensen of als jonge mensen die hoogstens een lat-relatie willen; de uitbreiding van onze (over)bevolking (hoe minder kinderen de Vlamingen hebben, hoe meer inwoners er toch blijken te komen: ra ra ...)

Vraag en aanbod worden ook beïnvloed door de volatiliteit.
Houdt iemand van die buitenlandse studie (of would be-studie) bureaus er rekening mee dat wij hier tot de wereldtop behoren van gezinnen die hun woning effectief bezitten ?
Wat maakt: wie verkoopt zijn woning en wanneer ? Illustratie: de Schoof is een jonge gepensioneerde en woont in zijn eigen kot dat iets te groot is sedert zijn kinderen de deur uit zijn. Maar hij blijft wonen in dat kot, momenteel is de planning "zolang de kleinkinderen nog komen en als ze komen gelijk kleine kinderen in de tuin spelen, ga ik niet vertrekken naar een appartement" en wie weet nadien "om nog een beetje in de tuin bezigheid te hebben".
Met andere woorden: of die prijs nu stijgt of zakt, daar trek ik me geen bal van aan.
Ik wel, ik denk aan mijn kinderen.
Oud 2 april 2012, 14:57   #33
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik wel, ik denk aan mijn kinderen.
Ik denk ook aan uw kinderen, ik hoop dat ze moeten verkopen onder marktwaarde
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 2 april 2012, 14:59   #34
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik denk ook aan uw kinderen, ik hoop dat ze moeten verkopen onder marktwaarde
Wat zou jou dat kunnen schelen?
Oud 2 april 2012, 15:01   #35
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wat zou jou dat kunnen schelen?
Kan ik ook eens iets kopen eh
Oud 2 april 2012, 15:02   #36
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Kan ik ook eens iets kopen eh
Zonder steun van je ouders kan je het in de toekomst schudden.
Oud 2 april 2012, 15:06   #37
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik was ook de huur vergeten, die stijgt ook mee met de jaren.

Als u het verhuren van een huis dan nog geen lucratieve bezigheid vindt...
Oud 2 april 2012, 15:22   #38
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoeveel gecumuleerde intrest had je gekregen op die 180.000 EUR na 20 jaar? 87.470,53 EUR om precies te zijn en dat aan 2%!
Oud 2 april 2012, 15:23   #39
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
En hoeveel gecumuleerde intrest had je gekregen op die 180.000 EUR na 20 jaar? 87.470,53 EUR om precies te zijn en dat aan 2%!
Daarom dat er massaal mensen voor spaarrekeningen van 2% opteren,
Oud 2 april 2012, 15:24   #40
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een huis waarin je 20 jaar lang 800 euro in blijft investeren investeert verliest waarde?
Dat geloof ik niet.

Ik heb ooit eens een zeer bescheiden rijwoning verkocht in 2001 voor 70.000 euro.
Onlangs stond het weer te koop: 190.000 euro...
Er was niets aan veranderd? En voor hoeveel is het ook effectief verkocht?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be