![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En intelligentie is ook zeer belangenrijk. En met een mes kun je iedereen kapot krijgen, het is dus altijd het recht van de meest aangepaste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens is intelligentie sowieso ook een sterkte. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 12 mei 2012 om 12:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat wou ik maar zeggen, in de natuur komt selectie puur op fysieke kracht bijna nooit voor. Het is meestal één van vele factoren, waardoor fysiek zwakkere dieren ook kunnen overleven, case in point: de mens.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat idee is compleet overtrokken en simplistisch. Zo zie je namelijk ook met dieren, dat niet de *sterkste* overleven, maar de best aangepaste. Meer intelligentie, betere camouflage of beter vluchtgedrag kunnen overlevingskansen vergroten en er voor zorgen dat een organisme 'the fittest' is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daar gaat het niet om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik merk vooral dat jij erg traag van begrip bent, of op z'n minst dat pretendeert. Je hebt ook weinig ervaring met de geesteswetenschappen. Op zich niet erg, maar gecombineerd met die arrogantie maakt dat je wel erg vervelend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Doe het desnoods in het Engels: Survival of the fittest vs. Right of the strongest. Rousseau over dit "recht", als een voorbeeld van een tekst over het recht in de niet-biologische zin. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Denk bijvoorbeeld aan de verzwakte monarchieën in de geschiedenis. Ook zij zouden hun macht funderen op het recht van de sterkste volgens bepaalde filosofen, ook al zijn ze al lang niet meer sterk of aangepast of wat je maar wilt. In economische context wordt het door bepaalde (marxistisch-geïnspireerde, keynesiaanse en chestertoniaanse) economiefilosofen gebruikt in de zin van een bedrijf zoals Monsanto dat kleinere meer aangepaste concurrentie kan kapotmaken enkel en alleen door hun grootte en advocatenapparaat, de concurrentie zijnde de kleine boer. Minder extreme voorbeelden vind je wel in elke sector, waar vooral merkbekendheid de factor van sterkte is. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 12 mei 2012 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat dat toch vooral verzonnen was door stormfront-leden die aan de synthol zitten. Maar dat was enkel en alleen mijn eigen onwetendheid zo te zien, mijn excuus dan. ![]() Wat ik mij alleen wel afvraag is, of de topic starter het ook zo bedoeld als jij hier nu neer post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om maar te zeggen dat het mij niet uitmaakt hoe je het beestje noemt - dat staat voor mij enigszins los van waarover ik hoop dat de discussie zou gaan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoezo is democratie bestuurd worden door de zwaksten? De zogenaamde 'zwaksten' (in een vrije markt) zijn in dat verband gewoon de 'sterkste', de best aangepasten.
Verlangen naar het afschaffen van de democratie, dat is verlangen dat de sterksten (door numerieke meerderheid) zich zwakker opstellen dan ze zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is in elk geval zo dat in de meeste democratieën op z'n minst één of andere zorg aan de zwakkere besteed wordt. Het recht van de sterkste wordt dus in min of meerdere mate beknot met bepaalde gevolgen van dien. Zijn deze gevolgen eerder positief of eerder negatief te noemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wij de zwakste beschermen, heeft veel nadelen met zich mee gebracht. Als we dat niet hadden gedaan dan waren wij nu ook al veel verder geweest.
Het verschil tussen een slavenmoraal en een herenmoraal. Maar nu we toch besloten hebben om voor de zwakkere te zorgen, moeten we dat ook zo goed mogelijk doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Definieer positief en negatief. Dat is een voorwaarde om te kunnen zeggen of democratie positief of negatief is. Is gemiddeld zo gelukkig mogelijk zijn positief, dan is zorg voor de 'zwakkeren' –zwak in een ongereguleerde maatschappij– positief. Willen we een sterk superras kweken, dan is het negatief. Laatst gewijzigd door Robinus V : 12 mei 2012 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mensenrassen bestaan puur biologisch niet, weet je wel. ![]() |
|
![]() |
![]() |