Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2012, 12:06   #21
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Die cartoon zou evengoed met een Israelier op kunnen gemaakt worden.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 12:30   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Die cartoon zou evengoed met een Israelier op kunnen gemaakt worden.
Neen, want een IDF soldaat zou veel meer en betere wapens hebben. En ermee kunnen werken.
Oud 22 november 2012, 12:38   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Over geen enkele van die beweringen kan een christen verwonderd zijn. Het christendom heeft altijd gesteld dat de mens sedert de val tot de zonde geneigd is, dat wil zeggen priesters inbegrepen. Dit gedicht staat vol stropopredeneringen; er worden woorden in de mond van religieuzen gelegd om die vervolgens af te breken. Heel gemakkelijk natuurlijk. Wie heeft gezegd dat alleen religie mensen van misdaad en zonde kan afhouden? Het is echter niet onredelijk om te stellen dat wie niet erkent dat er iets als zonde bestaat, eerder zondes zal plegen dan iemand die dat wel doet.
Het slaat helaas niet alleen op de christenen.
Dat u onmiddelijk begint te denken aan de stortvloed pedofilieschandalen binnen de Katholieke kerk is natuurlijk geheel aan U.

Zowat elke religie, en dan vooral de thanatofiele mysogene Abramistische religies geven duidelijk aan dat alleen leven volgens HUN regels de beloning in het hiernamaals zoveel zoeter gaat maken.
Oud 22 november 2012, 14:24   #24
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, want een IDF soldaat zou veel meer en betere wapens hebben. En ermee kunnen werken.
Het klopt dat de repressiemachine van Israël inderdaad veel beter is. Fijn dat u dat opmerkt, ik had er nog niet aan gedacht.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:27   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Het klopt dat de repressiemachine van Israël inderdaad veel beter is. Fijn dat u dat opmerkt, ik had er nog niet aan gedacht.
De inwoners Israël van hebben momenteel eigenlijk meer last van ontploffende bussen, pizzaria's en dergelijke, dan van een zwaar bewapende soldaat in uniform.

Het is wel anders geweest. In 1948, in 1967 en in 1973, toen de zwaarbewapende geuniformeerden van buitenaf eens orde op zaken wilden stellen.
Oud 22 november 2012, 15:14   #26
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Over geen enkele van die beweringen kan een christen verwonderd zijn. Het christendom heeft altijd gesteld dat de mens sedert de val tot de zonde geneigd is, dat wil zeggen priesters inbegrepen. Dit gedicht staat vol stropopredeneringen; er worden woorden in de mond van religieuzen gelegd om die vervolgens af te breken. Heel gemakkelijk natuurlijk. Wie heeft gezegd dat alleen religie mensen van misdaad en zonde kan afhouden? Het is echter niet onredelijk om te stellen dat wie niet erkent dat er iets als zonde bestaat, eerder zondes zal plegen dan iemand die dat wel doet.
Ik ben de schrijfster van dat gedicht.
U heeft blijkbaar een mooi woordje gevonden ("stropopredenering") maar U slaat helaas de bal helemaal mis.
Ten eerste heb ik kritiek op ALLE religies omdat zij moraliteit prediken en ondanks dat toch volgelingen hebben die amoreel handelen en ten tweede geef ik nergens de illusie dat niet-religieuzen (atheïsten bijvoorbeeld) zich niet schuldig maken aan amorele daden. Je vindt slechte mensen in elke levensbeschouwing.
Sommige religieuze levensbeschouwingen echter dreigen met zware straffen indien men amorele daden begaat, maar slagen er zelfs met het dreigement van eeuwige pijniging niet in om al hun volgelingen in het gareel te houden - dus maken ze zich er vaak maar met de gemakkelijke uitspraak vanaf dat iedereen geneigd is te zondigen... ondanks het vaak almachtige en alwetende trekje dat ze aan hun opperwezen(s) toeschrijven. (Of ze noemen hun opperwezen(s) zelfs vergevensgezind en meedogend...)
Ik stel vooral de vraag waarom veel volgelingen van religies de atheïsten afschilderen als slecht en amoreel en zelf in hun rangen vreselijke misdadigers hebben zitten.
Op geen enkele ogenblik in het gedicht gebruik ik een karikatuur, waar de term "stropopredenering" voor gebruikt wordt. Je kunt me hoogstens verwijten aan veralgemening te doen. Ik leg ook niemand woorden in de mond, er zijn genoeg heilige teksten en uitspraken van geestelijken en leken uit diverse religieuze levensbeschouwingen die mij gelijk geven.
En ten laatste wil ik nog meegeven dat atheïsten uitgaan van persoonlijke verantwoordelijkheid waarbij de meesten onder hen er de voorkeur aangeven om geen amorele daden te begaan aangezien zij zelf heel goed inzien wat moreel is en wat amoreel is. Daar hebben ze geen heilige tekst of opperwezen(s)dienaar voor nodig, mensen zijn verstandig genoeg om het zelf in te zien. Er is natuurlijk de discussie over wat precies "amoreel" of "moreel" is, maar dat is gewoon een kwestie van maatschappelijke afspraken en ervaringen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be