Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2012, 09:30   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ja we zijn er in geïnteresseerd.

We begrijpen dat we moeten een vergoeding betalen voor het gebruik van het net, maar dan moet er ook een vergoeding tegenover staan voor het teveel geproduceerde wat aan het net geleverd wordt. Straks moeten we nog gaan betalen om stroom te mogen leveren.
Jep.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:30   #22
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het gaat wel degelijk om gigantische schade die aangericht wordt door de waanzin van gedistribuëerde productie.

1) de kosten voor het netwerk. Het distributienetwerk is berekend om een bepaalde hoeveelheid elektriciteit te transporteren vanuit een paar HS-knooppunten naar de verbruiker, niet andersom. Lokaal geproduceerde elektriciteit moet binnen het distributienetwerk ergens kwijtgeraakt worden. Het netwerk is echter niet bestand tegen de grote piekproductie als de zon toevallig eens schijnt, op momenten dan nog dat er amper elektriciteit nodig is. Een paar percentjes zonneënergie dat lukt nog, maar de netwerken zijn nu echt wel aan het einde van hun opnamecapaciteit. Dat betekent dat er gigantische investeringen nodig zijn in het distributie-netwerk. De distributeurs zullen daarom de tarieven moeten verhogen. En daar moet ik dan voor betalen, terwijl ik daar helemaal geen schuld aan heb.

2) de subsidiëring van geproduceerde zonne-energie. De normale prijs voor geproduceerde elektriciteit ligt tussen 0,04€ en 0,08€ / KWH.
Wie elektriciteit van zonnepanelen teruglevert krijgt echter veel meer, via het principe van de terugdraaiende meter, aan dagtarief natuurlijk. Voor die veel duurdere elektriciteit moet ik dus wel bijbetalen. Met zonneënergie betaal ik mee voor superdure productie aan 0,3€/KWH, zonder dat was er gewoon kernenergie geproduceerd aan 0,05€/KWH. De distributiekost verschilt niet, die betaal ik in beide gevallen bij.

3) de kosten voor de flexibilisering van de productie die de grillen van de zon moet opvangen. Vermits onze kerncentrales en een paar grote steenkoolcentrales voor basislast zijn ontworpen kunnen ze minder gebruikt worden. Ze moeten vervangen worden door veel duurdere STEG-centrales die dan in piek-bedrijf moeten werken, maar zo nooit rendabel kunnen worden (het is geen toeval dat er een aantal volledig afgewerkte nieuwe STEG-centrales niet eens opgestart worden). Alternatief is natuurlijk gigantische hoeveelheden opslag te gaan creëren, maar dat kost ook geld. Dus ik betaal meer omdat investeringen nodig zijn in flexibele productiecapaciteit die dan nog heel inefficiënt gebruikt wordt en dus een veel hogere kostprijs heeft.

4) over het schandaal van de groene-stroomcertificaten gaan we dan maar zwijgen.
Een dikke twee
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:53   #23
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Beste oplossing is niet langer te stemmen voor de smeergeldpartijen ( vooral SPa ) die op alle bestuurlijke vlakken individuele initiatieven blokkeren om hun broodheren van electrabel te dienen. Naast een eerlijke vergoeding voor het netwerkgebruik zijn er alternatieven genoeg die gezinnen in staat stellen om zelfstandig voor hun energievoorziening te zorgen. Probleem is dat de staat via de btw en electrabedl dan een heel pak inkomsten mislopen.
Stem niet meer op partijen die beweren voor "de kleine man " op te komen maar enkel gaan voor postjes in intercommunales om gretig te graaien in de vetpotten van electrabel.
Probeer maar eens een vergunning aan te vragen bij de gemeente om een windmolen te plaatsen, veel succes .
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 13:39   #24
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja we zijn er in geïnteresseerd.

We begrijpen dat we moeten een vergoeding betalen voor het gebruik van het net, maar dan moet er ook een vergoeding tegenover staan voor het teveel geproduceerde wat aan het net geleverd wordt. Straks moeten we nog gaan betalen om stroom te mogen leveren.
Die krijg je nu al, en zelfs heel riant : je groene stroom certificaten. En de meerderheid heeft die nog in het oude systeem, dus aan een gegarandeerde afnameprijs voor 20 jaar.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 16:39   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dieselgeneratoren als backup voor de zonnepanelen ?
Doe maar. Zal wel stukken meer kosten dan de injectietaks, die uiteindelijk maar een fractie bedraagt van de opbrengst der groene stroomcertificaten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 16:43   #26
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Beste oplossing is niet langer te stemmen voor de smeergeldpartijen ( vooral SPa ) die op alle bestuurlijke vlakken individuele initiatieven blokkeren om hun broodheren van electrabel te dienen. Naast een eerlijke vergoeding voor het netwerkgebruik zijn er alternatieven genoeg die gezinnen in staat stellen om zelfstandig voor hun energievoorziening te zorgen. Probleem is dat de staat via de btw en electrabedl dan een heel pak inkomsten mislopen.
Stem niet meer op partijen die beweren voor "de kleine man " op te komen maar enkel gaan voor postjes in intercommunales om gretig te graaien in de vetpotten van electrabel.
Probeer maar eens een vergunning aan te vragen bij de gemeente om een windmolen te plaatsen, veel succes .
Als ik de zeer kleine man een raad mag geven, dan raad ik hem aan om niet meer te stemmen voor deze partijen die sint niklaas spelen met groene stroomcertificaten (om deze groene stroomcertificaten uiteindelijk te doen betalen door de zeer kleine man).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 19:50   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gemiddeld huis heeft 3000KwH nodig per jaar. Voor het deel verlichting is dat wat meer in de winter, voor het deel ijskast/koelkast is het wat meer in de zomer. Tenzij je elektrisch (bij-)verwarmt ligt het verbruik dus redelijk constant over het jaar. De productie in de winter ligt echter een factor 10 lager dan in de zomer. Je zal dus voor alle zekerheid voor 2000 KwH batterijen moeten voorzien om de winter door te komen. Dat zijn 4000 zware batterijen van 40AH / 12V . Geschikte loodgel-batterijen kosten 200€ (met kwantumkorting gezien de massale bestelling). Een investering van 800.000€ dus, die jij zonder scrupules nu afwentelt op de arme bevolking die geen eigen huis heeft en/of zich geen zonnepanelen kon veroorloven.
En hoe lang gaan die batterijtjes mee?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 20:03   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dieselgeneratoren als backup voor de zonnepanelen ?
Dat is nu juist het grote probleem hier in België hé. Dat zo maar iedereen zonnepanelen heeft mogen plaatsen is mij nog steeds een raadsel. Ik heb nog weet van vroeger dat in één huizenblok de eigenaars de hoofden bij elkaar gestoken hadden om samen een generator te plaatsen waar al die aanpalende huizen op zouden worden aangesloten en de kosten zouden delen. Maar dat was naast de waard gerekend. Er werd geen toestemming voor verleend.

Ook nu nog ben ik verwonderd wanneer je ziet dat men elektrische auto's promoot. Op elektriciteit staan niet de zelfde accijnzen als op benzine of diesel.

Wanneer het toegelaten wordt op elektriciteit te rijden, zonder de accijnzen te moeten betalen die geheven worden op andere brandstoffen voor auto's, moeten dieselvoertuigen ook mogen rijden op rode mazout. Anders is hier duidelijk sprake van discriminatie.

Laatst gewijzigd door Garry : 9 december 2012 om 20:03.
Oud 9 december 2012, 20:05   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gemiddeld huis heeft 3000KwH nodig per jaar. Voor het deel verlichting is dat wat meer in de winter, voor het deel ijskast/koelkast is het wat meer in de zomer. Tenzij je elektrisch (bij-)verwarmt ligt het verbruik dus redelijk constant over het jaar. De productie in de winter ligt echter een factor 10 lager dan in de zomer. Je zal dus voor alle zekerheid voor 2000 KwH batterijen moeten voorzien om de winter door te komen. Dat zijn 4000 zware batterijen van 40AH / 12V . Geschikte loodgel-batterijen kosten 200€ (met kwantumkorting gezien de massale bestelling). Een investering van 800.000€ dus, die jij zonder scrupules nu afwentelt op de arme bevolking die geen eigen huis heeft en/of zich geen zonnepanelen kon veroorloven.
1000 ipv 4000

Trouwens als je de nachtjes van de dag enkel wil benutten....kom je toe met een handjevol.

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 december 2012 om 20:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 20:10   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
1000 ipv 4000
http://en.wikipedia.org/wiki/Slide_rule
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 20:12   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarom je dat linkje daar nu zet. Het interesseert me zelfs niet.
40'000:40=1000......geen 4000. En dat zonder linkje.
Oud 9 december 2012, 20:19   #32
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe lang gaan die batterijtjes mee?
Commerciële batterijen voor toepassing in opslag voor zonneënergie hebben een levensduur van 7 jaar.

Zonne accu
Oud 9 december 2012, 20:21   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik moet dan wel weten wat uw verbruik op jaarbasis, en wat uw piekverbruik is. (hoe zwaar is uw thuisinstallatie? 240V 40A of 400V 34A?)

Verwarmd U electrisch? Zo ja, dan kan een zonnepaneel/accu setup U momenteel nog niet helpen.
Ook electrisch koken is een probleem. Tenzij U voor microgolf bereidingen gaat.
En voor de rest, wat hebt U meer nodig aan electriciteit? Ijskast/diepvries? Die verbruiken meer in de zomer, zelfs al bent U niet thuis.
Verlichting. Met een moderne LED verlichting is het verschil tussen 6u verlichten en 18u verlichten een schijntje in vergelijking met gloeilampverlichting. Als uw zonnepanelen dat niet halen op een bewolkte dag, is het zeer pover gesteld.
Multimedia is een ander verhaal. Maar ook hier zijn accu's en zuinige apparaten zeker een uitkomst.

Een andere optie is uw 3 maand verblijf in't zonnige Italie in de winter te plannen en in de zomer lekker in het koelere België te blijven.
Mijn installatie levert zo een 5000KwH en de omvormer is 5500 3+0

In de winter naar Italië is vooralsnog geen optie met het vrouwtje die nog niet op pensioen is.
Oud 9 december 2012, 20:21   #34
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarom je dat linkje daar nu zet. Het interesseert me zelfs niet.
40'000:40=1000......geen 4000. En dat zonder linkje.
2000 Kwh / (40 AH * 12V) = 4166,66666 om exact te zijn.
Oud 9 december 2012, 20:27   #35
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Commerciële batterijen voor toepassing in opslag voor zonneënergie hebben een levensduur van 7 jaar.

Zonne accu
1000 batterijen betekent dan 800000 : 4 = als ik het goed heb een investering van 200000€ extra /7 jaar =28571,428 € per jaar

Een simpele berekening leert mij dat ik dan beter gewoon elektriciteit kan afnemen in plaats van met zonnepanelen te werken.
Oud 9 december 2012, 20:28   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2000 Kwh / (40 AH * 12V) = 4166,66666 om exact te zijn.
kwh ah ja, heb dat een beetje verwisseld misschien.
Maar dan nog. Waarom zou je een gans jaarproductie in je batterij steken?

Gebruik enkel de opbrengst van de dag voor de nacht.
Oud 9 december 2012, 20:39   #37
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kwh ah ja, heb dat een beetje verwisseld misschien.
Maar dan nog. Waarom zou je een gans jaarproductie in je batterij steken?

Gebruik enkel de opbrengst van de dag voor de nacht.
Maar dan moet ge wel de winter doorkomen op een andere manier natuurlijk. Tenzij je tien keer meer zonnepanelen legt dan nodig, zodat je ook met 50 Watt zonne-instraling over 6 uur tijd nog genoeg elektriciteit hebt voor een dag. Een paar zonneloze dagen moet je sowieso overbruggen. 25 Kwh opslag bijvoorbeeld (nog altijd een uitgave van 10000€ aan batterijen) voor 4 dagen. Je hebt dan wel 6 Kwh / 10% * 30OWH per m2 per dag = 200m² zonnepanelen nodig. Een goede 100.000€ aan investeringen dus. En dat om max. 1000€ per jaar aan elektriciteitskosten te vervangen, eerder 500€ als je nachttarief gebruikt.
Oud 9 december 2012, 20:42   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zijn er hier mensen die geïnteresseerd zijn om gezamenlijk tegen de voorgestelde injectietarieven in te gaan en gezamenlijk hiervoor een groep te vormen ?
Waarom zou je daar tegen zijn?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 20:44   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan moet ge wel de winter doorkomen op een andere manier natuurlijk. Tenzij je tien keer meer zonnepanelen legt dan nodig, zodat je ook met 50 Watt zonne-instraling over 6 uur tijd nog genoeg elektriciteit hebt voor een dag. Een paar zonneloze dagen moet je sowieso overbruggen. 25 Kwh opslag bijvoorbeeld (nog altijd een uitgave van 10000€ aan batterijen) voor 4 dagen. Je hebt dan wel 6 Kwh / 10% * 30OWH per m2 per dag = 200m² zonnepanelen nodig. Een goede 100.000€ aan investeringen dus. En dat om max. 1000€ per jaar aan elektriciteitskosten te vervangen, eerder 500€ als je nachttarief gebruikt.
Ik zou zeggen dat men niet zo goed bezig is als men dat doet.

Soit, in Alaska en zo hebben ze ook geen stroomnet meestal en daar behelpen ze zich met een "paar" batterijen en een windmolen of zo of weet ik veel.
In elk geval men zou best eens nakijken hoe die dat allemaal opgelost hebben.
Oud 9 december 2012, 20:49   #40
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom zou je daar tegen zijn?
1. Omdat de kleine installatie 18x meer moet betalen dan de grote installaties, die verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de GSC.
2. Voor alle duidelijkheid, ik heb er geen probleem mee dat de subsidies dmv belastingen een beetje bijgesteld worden, maar niet voor alle zonnepaneelbezitters is de installatie zo winstgevend dat ze er om de 10 jaar een auto mee kunnen kopen.
3. Ik hoop dat de electriciteiteitsprijs erdoor zal dalen, maar ik vrees ervoor.

mvg,
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be