Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2004, 23:10   #21
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ach, je kan afgaan op enkele ervaringen waarvan je de representativiteit niet kent, of je kan de beste wetenschappelijke methode gebruiken die je je in dit geval kan indenken: een verkiezingsuitslag. Gebruik gerust het eerste om Uw denkbeelden te ondersteunen. Ik hou het liever bij de feiten.
Ja, aversie jegens de Islam mag niet leiden tot het negeren van alle positieve ontwikkelingen die niet goed passen binnnen het eigen doemscenario over de Islamisering van Europa.

Het kan best zijn dat de moslims vinden dat Abou Jahjah veel te extreem is. Het kan ook zijn dat ze meer problemen hebben met zijn nationaliteit dan met zijn Islam-programma. In principe is de persoonlijke vrijheid vd moslims omtrent het naleven vd Islam niet zo groot als dat bij ons gebruikelijk is: er is minder ruimte om om selectief te geloven in wat jou het best uitkomt, zoals dat tegenwoordig wel het geval is bij de Christenen. De Islam is niet enkel een religie, ze heeft ook het een en ander te zeggen op totaal andere gebieden, waaronder politiek. Het lijkt me dan ook minder waarschijnlijk dat het merendeel vd moslims plots zou vinden dat de Islam zich moet beperken tot religieuze vragen.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2004, 23:11   #22
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, je kan afgaan op enkele ervaringen waarvan je de representativiteit niet kent, of je kan de beste wetenschappelijke methode gebruiken die je je in dit geval kan indenken: een verkiezingsuitslag. Gebruik gerust het eerste om Uw denkbeelden te ondersteunen. Ik hou het liever bij de feiten.
Ik spreek uit ervaring.
Oud 31 juli 2004, 23:57   #23
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Ik spreek uit ervaring.
Ik wil U persoonlijke ervaringen zeker niet tegenspreken. Qua representativiteit zijn ze echter wetenschappelijk onbeduidend vergeleken met verkiezingsresultaten.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 00:01   #24
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde

FMisplon's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

Heb dit topic verplaatst naar het forum "politiek: internationaal".
"Politiek Europa" dient alleen voor discussies over de instellingen van de Europese Unie.
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 00:07   #25
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
In principe is de persoonlijke vrijheid vd moslims omtrent het naleven vd Islam niet zo groot als dat bij ons gebruikelijk is:
Ach principes, principes. In principe moeten de moslims naar de moskee. Maar een derde van de Nederlandse moslims van Turkse afkomst doet dat ook effectief. Dat is de realiteit die je niet in de Koran terugvindt.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 02:26   #26
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil U persoonlijke ervaringen zeker niet tegenspreken. Qua representativiteit zijn ze echter wetenschappelijk onbeduidend vergeleken met verkiezingsresultaten.
Verkiezingsresultaten? kunt u mij even de relevantie ervan in deze discussie toelichten?
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #27
Funghus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Wat ik niet begrijp aan de mensen die geen graten zien in de islamisering: waarop baseren jullie die 'het zal wel los lopen met die Islam' houding? Lees de Qu'ran, kijk naar de moslimwereld, kijk naar de uiterst gewelddadige manier waarop de Islam zich heeft verspreid,... Waar blijft de onderbouwing voor die naïeve wensgedachte dat de Islam plots wel vredevol zal samengaan met Westerse waarden? Waarop baseren jullie dat, hm?

8)
Kijk eens naar de agressieve manier waarop het Christendom de wereld veroverd heeft en 70% van de wereldeconomie in handen heeft. Het is niet onze beschaving, maar onze brutale en georganiseerde moord die "ons" zo machtig heeft gemaakt. De moslimwereld verwijten dat ze agressief zijn terwijl de Westerse landen 90% van de militaire macht hebben is gewoon blind.

Wat de demografie betreft: aan 1,4 kind per vrouw sterven de Westerling sowiezo uit, of er nu moslims zijn of niet. Kweken is de boodschap. De Islam bestrijden is niet alleen onnozel, maar zal de demografische curve voor de Westerlingen niks vooruithelpen.
Oud 1 augustus 2004, 23:16   #28
Tacitus
Lokaal Raadslid

Tacitus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Kortzichtigheid, de kop in het zand steken, probleemontkenning, enz., typische eigenschappen van links. Links wil gewoon onze Westerse maatschappij compleet ondermijnen en ziet de islamieten en de negers daarbij als bondgenoten.
Dat is nu toch wel HEEL kortzichtig, en vooral een domme en misplaatste opmerking.
Hoe komen jullie erbij dat de islam sowieso een bedreiging is? Bovendien was de beginstelling dat er meer islamieten zullen zijn dan christenen in Europa. Tja, kennelijk mag de paus al beginnen met inpakken.
Er zullen vermoedelijk wel meer humanisten en geseculariseerde moslims in Europa rondwaren tegen het einde van de eeuw.
En die fundamentalisten? Welja, die zijn er al. Zonder een geïslamiseerd Europa. Waar zijn jullie dus nog bang voor? Vergeet immers niet dat geweld tegengesteld is aan de islam, alsook aan het christendom en het jodendom (althans volgens respectievelijk de islamieten, christenen en joden), maar dat geweld in se nooit helemaal uit te sluiten is in een religieuze context, noch in een islamitische, een christelijke of een joodse.
We zullen maar zwijgen over de Inquisitie, de brandstapels, kruistochten, ... zeker?
Neen, fundamentalisme moet je bestrijden, niet door het uit te roeien, maar wel door opvoeding, onderwijs, verbetering van sociale omstandigheden, het bieden van economische kansen, ...
Oud 1 augustus 2004, 23:16   #29
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

En dat zal ook nog kunnen in een "geïslamiseerd" Europa.
Oud 1 augustus 2004, 23:19   #30
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

Europa zal overigens nooit "geïslamiseerd" raken. Dat zou 100 % moslims impliceren. Vergeet het maar. In die optiek zijn ook Libanon of Indonesië geen islamitische landen, en is Israël geen joods land.
Enkel nationalisten willen 100 % blank, christen, moslim, jood, wat dan ook.
Ik geloof in de multiculturaliteit. Wave of the future ...
Oud 2 augustus 2004, 12:58   #31
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Europa zal overigens nooit "geïslamiseerd" raken. Dat zou 100 % moslims impliceren. Vergeet het maar. In die optiek zijn ook Libanon of Indonesië geen islamitische landen, en is Israël geen joods land.
Enkel nationalisten willen 100 % blank, christen, moslim, jood, wat dan ook.
Ik geloof in de multiculturaliteit. Wave of the future ...
Zo'n antwoord was te verwachten uit linkse hoek. De stelling dat Europa nooit geïslameerd zou geraken omdat daarvoor een moslimbevolking van 100% nodig is, slaat op niets. Iran is een geïslameerd land maar daarom wonen er niet alleen moslims.

Dat u in multiculturaliteit gelooft wil ik best aannemen, ik geloof er ook in, maar niet zoals we multiculturaliteit nu kennen. Het wegwuiven of weglachen van problemen met migranten in bepaalde wijken, het bijna mateloos toelaten van vluchtelingen enz. Dit leidt alleen maar tot onhoudbare situatie's die zowel aloochtoon als autochtoon grondig misleiden en een verkeed beeld geven van de (harde) realiteit.
Oud 2 augustus 2004, 15:51   #32
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Funghus
Wat de demografie betreft: aan 1,4 kind per vrouw sterven de Westerling sowiezo uit, of er nu moslims zijn of niet. Kweken is de boodschap. De Islam bestrijden is niet alleen onnozel, maar zal de demografische curve voor de Westerlingen niks vooruithelpen.
Dat wilde ik zelf ook zeggen. We willen maar twee kinderen, en dat is ons recht, maar dat betekent wel een bevolkingsafname. Maar wees gerust, hoe beter de (van oorsprong) allochtone bevolking het hier krijgt, hoe meer ze hun eigen cultuur zullen kwijtgeraken en hoe meer ze net zoals ons ook 2 keer met verlof willen gaan en dan lopen de kinderen in de weg. Uiteindelijk zullen we ofwel een continue stroom van inwijkelingen moeten teweeg brengen, of langzaam in een economische achteruitgang terecht komen tov de nu arm landen.

Enfin, het probleem lost zichzelf wel op. We moeten maar eens wat minder gefocused zijn op die lijntjes op papier die ze landgrens noemen.
Oud 2 augustus 2004, 18:04   #33
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Zo'n antwoord was te verwachten uit linkse hoek. De stelling dat Europa nooit geïslameerd zou geraken omdat daarvoor een moslimbevolking van 100% nodig is, slaat op niets. Iran is een geïslameerd land maar daarom wonen er niet alleen moslims.

Dat u in multiculturaliteit gelooft wil ik best aannemen, ik geloof er ook in, maar niet zoals we multiculturaliteit nu kennen. Het wegwuiven of weglachen van problemen met migranten in bepaalde wijken, het bijna mateloos toelaten van vluchtelingen enz. Dit leidt alleen maar tot onhoudbare situatie's die zowel aloochtoon als autochtoon grondig misleiden en een verkeed beeld geven van de (harde) realiteit.
Ik WOON in zo'n wijk waar u kennelijk zoveel over te vertellen hebt, terwijl u, als recht(s)geaard liberaal (wat in se een een contradictio in terminis is, maar bon) natuurlijk in de groene rand rond Antwerpen vertoeft, net als uw grote voorbeelden, Ward Beysen of Filip Dewinter bijvoorbeeld. Die laatste schijnen ook alles over de Seefhoek en Borgerhout te weten, maar zijn ze er ooit geweest? Misschien wel, maar ze zijn duidelijk niet in de problematiek van die buurten geïnteresseerd. Misschien zit u te als een angsthaas bij het zwembad, met cocktail in de aanslag, te wachten op een inval van moslims uit de 19de eeuwse gordel, maar ik garandeer u: u zult lang mogen wachten.
Waiting for Godot, zegt u dat iets?
Ik ken de problemen van mijn buurt maar al te goed. Van een ontkenningsstrategie is er wat mij betreft dus geen sprake, en ook niet wat betreft mijn partij in mijn stad. Ik weet dat er een samenlevingsprobleem bestaat tussen inwijkelingen en mensen die hier altijd gewoond hebben. Dat samenlevingsprobleem is echter GEEN migrantenprobleem, noch een onveiligheidsprobleem. Mensen voelen zich eerder angstig door de banaliserende praatjes van rechts, die via opruiende blaadjes in hun brievenbus vallen, of door de waarschuwende vinger, die ze via de TV binnen krijgen, dan van de werkelijke situatie op straat, waar het 99,9% van de tijd rustig is, geloof me vrij (op het gebrom van het verkeer na natuurlijk, of van wat luidruchtig spelende kinderen). Misdaadscijfers voor mijn buurt zijn de laatste jaren fors afgenomen, en de buurt wordt, met vereende krachten van zowel de stad, autochtonen als allochtonen opgewaardeerd. Dat geldt overigens niet alleen voor mijn buurt, maar ook voor vele andere zogenaamde "probleembuurten" in Gent.
En ja, er is nog een lange weg af te leggen. In hoofde van sommige autochtonen, maar ook in hoofde van sommige allochtonen.
De oplossing is te leren met elkaar SAMEN te leven, niet NAAST elkaar te leven en vooroordelen over mekaar te spuien. Daar hebben we geen "suburban" bemoeienissen voor nodig.
Als dat "linkse praat" is, dan is dat maar zo. Ik wil in ieder geval een goed leven, voor mezelf, en voor ALLE anderen die in mijn buurt leven, alsook voor degenen daarbuiten.
Met jullie haatdragende praat over "islamisering" houden jullie dat goede leven alleen maar tegen.
En ondertussen slurpen jullie verder van jullie cocktail, hangend aan de rand van een verwarmd zwembad.
En de vogeltjes fluitten ...
PS: ik weet niet of dit zo is in hoofde van jou; als dit niet zo is, excuseer ik me voor de aanmatiging, maar kan ik je aanraden het hele probleem nog eens helemaal opnieuw te overdenken. Je zou er echt gelukkiger van worden, geloof me. Een probleem moet je inderdaad onderkennen. Je moet het echter niet buiten proportie opblazen of onterecht veralgemenen. Je moet het OPLOSSEN.
Maar bij dat laatste hebben noch Beysen, noch Dewinter enig belang ...

Laatst gewijzigd door Tacitus : 2 augustus 2004 om 18:16.
Tacitus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 18:32   #34
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik WOON in zo'n wijk waar u kennelijk zoveel over te vertellen hebt, terwijl u, als recht(s)geaard liberaal (wat in se een een contradictio in terminis is, maar bon) natuurlijk in de groene rand rond Antwerpen vertoeft, net als uw grote voorbeelden, Ward Beysen of Filip Dewinter bijvoorbeeld. Die laatste schijnen ook alles over de Seefhoek en Borgerhout te weten, maar zijn ze er ooit geweest? Misschien wel, maar ze zijn duidelijk niet in de problematiek van die buurten geïnteresseerd. Misschien zit u te als een angsthaas bij het zwembad, met cocktail in de aanslag, te wachten op een inval van moslims uit de 19de eeuwse gordel, maar ik garandeer u: u zult lang mogen wachten.
Ik ken de problemen van mijn buurt maar al te goed. Van een ontkenningsstrategie is er wat mij betreft dus geen sprake, en ook niet wat betreft mijn partij in mijn stad. Ik weet dat er een samenlevingsprobleem bestaat tussen inwijkelingen en mensen die hier altijd gewoond hebben. Dat samenlevingsprobleem is echter GEEN migrantenprobleem, noch een onveiligheidsprobleem. Mensen voelen zich eerder angstig door de banaliserende praatjes van rechts, die via opruiende blaadjes in hun brievenbus vallen, of door de waarschuwende vinger, die ze via de TV binnen krijgen, dan van de werkelijke situatie op straat, waar het 99,9% van de tijd rustig is, geloof me vrij (op het gebrom van het verkeer na natuurlijk, of van wat luidruchtig spelende kinderen). Misdaadscijfers voor mijn buurt zijn de laatste jaren fors afgenomen, en de buurt wordt, met vereende krachten van zowel de stad, autochtonen als allochtonen opgewaardeerd. Dat geldt overigens niet alleen voor mijn buurt, maar ook voor vele andere zogenaamde "probleembuurten" in Gent.
En ja, er is nog een lange weg af te leggen. In hoofde van sommige autochtonen, maar ook in hoofde van sommige allochtonen.
De oplossing is te leren met elkaar SAMEN te leven, niet NAAST elkaar te leven en vooroordelen over mekaar te spuien. Daar hebben we geen "suburban" bemoeienissen voor nodig.
Als dat "linkse praat" is, dan is dat maar zo. Ik wil in ieder geval een goed leven, voor mezelf, en voor ALLE anderen die in mijn buurt leven, alsook voor degenen daarbuiten.
Met jullie haatdragende praat over "islamisering" houden jullie dat goede leven alleen maar tegen.
En ondertussen slurpen jullie verder van jullie cocktail, hangend aan de rand van een verwarmd zwembad.
PS: ik weet niet of dit zo is in hoofde van jou; als dit niet zo is, excuseer ik me voor de aanmatiging, maar kan ik je aanraden het hele probleem nog eens helemaal opnieuw te overdenken. Je zou er echt gelukkiger van worden, geloof me. Een probleem moet je inderdaad onderkennen. Je moet het echter niet buiten proportie opblazen of onterecht veralgemenen. Je moet het OPLOSSEN.
Ten eerste, waarom u Dewinter associeert met mij is me aan groot vraagteken. Ik ben fel tegenstander van het Vlaams Blok (maar omdat ik ook overtuigd democraat ben, ben ik ook fel tegenstander van het cordon sanitaire)

Ten tweede, ik woon midden in 't stad, in een buurt waar er geen migranten van afrikaanse afkomst zijn maar van joodse en van Oost-Europeese.

Ten derde zou u misschien mijn post eens opnieuw moeten lezen, daar staat namelijk in dat ik ook voor een multiculturele samenleving ben, maar niet zoals nu waarin problemen worden weggelachen of geminimaliseerd door de linkse zijde van het poltieke landschap in België.

Ik ben diegene die gepleit heeft voor een resolutie (in het partijprogramma van het Liberaal Appel) die ELKE vorm van discriminatie moet bestraffen. Maar zoals in een ander topic hier gezegd werd, alles wat niet links is slecht en haatdragend. Dat is althans de boodschap die vele linksen meedragen en die is zo blijkt, door het posten van uw reactie, nog maar eens bevestigd.

Laatst gewijzigd door LA'er : 2 augustus 2004 om 18:35.
LA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 22:45   #35
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zinloos geweld tegen ultraloper

WILRIJK – Een groepje jonge allochtonen heeft de bekende ultraloper Marc Papanikitas zondagmorgen het ziekenhuis ingeslagen, toen die hun probeerde duidelijk te maken dat ze geen ruzie moesten maken.

Marc Papanikitas, die op 11 september deelneemt aan het wereldkampioenschap 100 km, was zondagmorgen aan het joggen in het Wilrijkse park Den Brandt. Rond halfelf passeerde hij een groepje jonge allochtonen. Die waren onderling aan het ruziën. Papanikitas zei hen dat dat toch niet hoefde. De ruzie was onmiddellijk voorbij en de allochtonen keerden zich eensgezind tegen de loper.

De herriezoekers sloegen Stekenaar Papanikitas met stokken tegen de grond en gingen lopen. Agenten van de politie Zuid die in de buurt waren, konden de ergste agressor vatten. Die wordt maandag voorgeleid. Papanikitas werd voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht en zal vier dagen werkonbekwaam zijn.

Bovenstaand artikel stond vandaag in Gazet van Antwerpen. In de sjiekste buitenbuurt van Antwerpen in het sjiekste park van de rand van de stad zijn zelfs goed getrainde atleten vandaag niet meer veilig.

Dit was nu eens niet een geval van "Mensen voelen zich eerder angstig door de banaliserende praatjes van rechts, die via opruiende blaadjes in hun brievenbus vallen" etc.

De allochtonen voeren gewoon overal de zelfde strategie: met geweld de oorspronkelijke mensen afdreigen en in elkaar slaan en beroven en na enkele tijd komt dan niemand van de autochtonen meer op de pleintjes en de parken 's avonds, zoals nu al het geval is met het Rivierenhof. Daar zie je 's avonds enkel nog allochtone moeders met hun kinderen die het park eerst etnisch hebben laten opkuisen door hun eigen addergebroed. Niet moeilijk dat daar 40% �* 50% van de mensen nu op het Vlaams Blok stemt. De rest van Vlaanderen zal ook wel volgen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 02:36   #36
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ten eerste, waarom u Dewinter associeert met mij is me aan groot vraagteken. Ik ben fel tegenstander van het Vlaams Blok (maar omdat ik ook overtuigd democraat ben, ben ik ook fel tegenstander van het cordon sanitaire)

Ten tweede, ik woon midden in 't stad, in een buurt waar er geen migranten van afrikaanse afkomst zijn maar van joodse en van Oost-Europeese.

Ten derde zou u misschien mijn post eens opnieuw moeten lezen, daar staat namelijk in dat ik ook voor een multiculturele samenleving ben, maar niet zoals nu waarin problemen worden weggelachen of geminimaliseerd door de linkse zijde van het poltieke landschap in België.

Ik ben diegene die gepleit heeft voor een resolutie (in het partijprogramma van het Liberaal Appel) die ELKE vorm van discriminatie moet bestraffen. Maar zoals in een ander topic hier gezegd werd, alles wat niet links is slecht en haatdragend. Dat is althans de boodschap die vele linksen meedragen en die is zo blijkt, door het posten van uw reactie, nog maar eens bevestigd.
Problemen mogen inderdaad niet worden weggelachen. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit wat mij betreft ook niet het geval is, integendeel, maar dat we het probleem dan wel accuraat moeten stellen.
Ik verwelkom uw multiculturele uitgangspunt en uw verwerping van een al te simplistische, en desinformatieve "analyse" van het Blok. Zoals ik in mijn post stelde, excuseer ik me voor de aanmatiging indien van toepassing. Kennelijk is dit het geval.
Met tendentieuze en sloganeske waarschuwingen voor de "islamisering van Europa" komen we er echter niet.
Wat is het probleem met de islam in Europa? Iedereen is toch vrij de godsdienst van zijn keuze te belijden, of helemaal geen? Vanuit mijn humanistische, kritische en atheïstische ingesteldheid zal ik een "goddelijke" en dogmatische analyse steeds met argumenten bekampen, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen finaal uiteindelijk zelf zijn keuze moet kunnen maken. Was dat overigens geen axiomatisch uitgangspunt van het liberalisme, de vrijheid van godsdienst?
Waar ben je dan precies bang voor? Voor moslimterroristen? Die hebben geen islamitisch Europa nodig om vanuit Europese steden te opereren, geloof me vrij. Fundamentalisme is altijd een verkeerde opstelling, omdat ze uitgaat van de negatie van het "andere" en in essentie haatdragend is.
Dat geldt zowel voor het Blok, als voor pakweg de Arabisch-Europese Liga van Abu Jahjah.
De bestrijding van die antipolitiek is uiteindelijk een noodzakelijke voorwaarde voor de overlevingskansen van de democratie.
Kortom: wat die islamisering betreft zien jullie spoken, maar interpreteren jullie de zaken vooral ook in een stemmingmakende, tendentieuze trant.
Is vrijheid overigens finaal niet de vrijheid van alle angst en terreur?
Oud 3 augustus 2004, 19:01   #37
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Problemen mogen inderdaad niet worden weggelachen. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit wat mij betreft ook niet het geval is, integendeel, maar dat we het probleem dan wel accuraat moeten stellen.
Ik verwelkom uw multiculturele uitgangspunt en uw verwerping van een al te simplistische, en desinformatieve "analyse" van het Blok. Zoals ik in mijn post stelde, excuseer ik me voor de aanmatiging indien van toepassing. Kennelijk is dit het geval.
Met tendentieuze en sloganeske waarschuwingen voor de "islamisering van Europa" komen we er echter niet.
Wat is het probleem met de islam in Europa? Iedereen is toch vrij de godsdienst van zijn keuze te belijden, of helemaal geen? Vanuit mijn humanistische, kritische en atheïstische ingesteldheid zal ik een "goddelijke" en dogmatische analyse steeds met argumenten bekampen, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen finaal uiteindelijk zelf zijn keuze moet kunnen maken. Was dat overigens geen axiomatisch uitgangspunt van het liberalisme, de vrijheid van godsdienst?
Waar ben je dan precies bang voor? Voor moslimterroristen? Die hebben geen islamitisch Europa nodig om vanuit Europese steden te opereren, geloof me vrij. Fundamentalisme is altijd een verkeerde opstelling, omdat ze uitgaat van de negatie van het "andere" en in essentie haatdragend is.
Dat geldt zowel voor het Blok, als voor pakweg de Arabisch-Europese Liga van Abu Jahjah.
De bestrijding van die antipolitiek is uiteindelijk een noodzakelijke voorwaarde voor de overlevingskansen van de democratie.
Kortom: wat die islamisering betreft zien jullie spoken, maar interpreteren jullie de zaken vooral ook in een stemmingmakende, tendentieuze trant.
Is vrijheid overigens finaal niet de vrijheid van alle angst en terreur?
Inderdaad, vrije meningsuiting is een liberaal standpunt dat voor IEDEREEN zou moeten gelden. Maar zoals iedereen wel weet, heeft de vrouw in vele moslimlanden een minderwaardige rol, worden jonge meisjes uitgehuwelijkt, outen holebi's zich niet uit schrik voor vermoord te worden, zijn er talloze regels die het openbaar leven tot een hel maken en zo kan ik nog wel uren doorgaan. Daar ben ik tegen. Dat er moslims in Europa zijn, geen probleem, zolang ze de westerse normen en waarden maar aanvaarden en respecten. En dat zie ik nog niet snel gebeuren.

In mijn eerste reactie (die begint met "zo'n antwoord was te verwachten uit linkse hoek") staat er trouwens nergens in dat ik zo'n islamering verafschuw af wat dan ook. Het was eerder een reactie op uw definiëring van islamisering en op de linkse visie van een multiculturele samenleving.
Oud 3 augustus 2004, 23:19   #38
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Inderdaad, vrije meningsuiting is een liberaal standpunt dat voor IEDEREEN zou moeten gelden. Maar zoals iedereen wel weet, heeft de vrouw in vele moslimlanden een minderwaardige rol, worden jonge meisjes uitgehuwelijkt, outen holebi's zich niet uit schrik voor vermoord te worden, zijn er talloze regels die het openbaar leven tot een hel maken en zo kan ik nog wel uren doorgaan. Daar ben ik tegen. Dat er moslims in Europa zijn, geen probleem, zolang ze de westerse normen en waarden maar aanvaarden en respecten. En dat zie ik nog niet snel gebeuren.

In mijn eerste reactie (die begint met "zo'n antwoord was te verwachten uit linkse hoek") staat er trouwens nergens in dat ik zo'n islamering verafschuw af wat dan ook. Het was eerder een reactie op uw definiëring van islamisering en op de linkse visie van een multiculturele samenleving.
In die "linkse visie" zou jij je nog wel eens kunnen vergissen.
Natuurlijk is de islam een traditionalistische godsdienst die discriminatie tussen man en vrouw als de norm beschouwt, natuurlijk moet er in die landen (en bij de traditionele moslims thuis) nog heel wat gebeuren om de postitie van de vrouw te verbeteren. Dat geldt ook voor pakweg de holebi's en andere maatschappelijke groepen, die nu in hun gevoelens en ambities beknot, achterblijven, alleen omdat ze zijn wie ze zijn.
Alleen kan je die discriminatorische tendenzen en patronen niet enkel op de islam toepassen, maar in sommige gevallen a fortiori ook op het katholicisme en andere christelijke stromingen en op het jodendom. In Antwerpen zie ik veel traditioneel uitziende joodse mannen op straat, maar niet al te veel vrouwen. In de katholieke kerk zijn er nog steeds geen vrouwelijke priesters, en ga zo maar door.
Discriminatie is altijd ruimer dan religie. Die is overigens meestal de legitimerende schaamlap voor de maatschappelijke status quo, zoals die zich op een bepaald moment (bijvoorbeeld in de tijd dat de koran, de mosaïsche thorah of de bijbel ontstond). Discriminatie behoort vermoedelijk tot de "condition humaine", maar dat betekent niet dat de "verlichten" (of zeg maar de "progressieven") moeten berusten, integendeel.
50 jaar geleden was de positie van de vrouw bij ons ook niet wat ze vandaag is. De rol van de vrouwenbeweging bij de emancipatie van de vrouw was daarbij vanzelfsprekend doorslaggevend: uiteindelijk zijn het de gediscrimineerden zelf die op een bepaald moment "nu is het genoeg" moeten zeggen. Dat gold ooit voor de arbeiders, dat gold nog niet zolang geleden voor de vrouwen en voor pakweg de zwarten in Amerika, dat geldt nu voor de holebi's en bvb de allochtonen op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk is een ruimere beweging nodig, maar het initiatief ligt steeds bij de gediscrimineerden zelf, al dan niet samengebracht, gesteund en geleid door iemand of enkelen uit meer welstellende en "mainstream" middens, die zich oprecht verontwaardigd voelen door wat doorgaans als de "norm" wordt beschouwd.
Wat jij onze normen en waarden noemt, en terecht overigens, is dus het resultaat van een lange strijd voor meer rechtvaardigheid en gelijke kansen en het resultaat van de inspanningen van mensen die in die vervlogen dagen als "links" werden bestempeld, als "nieuwlichters", zeg maar "progressieven". Als jij wil dat de rechten van de vrouw in islamitische middens erop verbeteren, ben jij dus progressief, zeg maar "links" (wat jargon is uit de tijd van de Franse Revolutie, en misschien aan herziening toe is).
Wat de moslimvrouwen in ons land betreft: die moeten we zoveel mogelijk betrekken bij allerlei emanciperende initiatieven. Dat geldt ook voor de joodse vrouwen uit Antwerpen. Het zijn immers de vrouwen die op een bepaald moment tegen hun al te bazige en/of macho-mannen moeten zeggen: "nu is het genoeg;" zoals ooit de Amerikaanse zwarten dat deden tegen hun blanke meesters, of de geproletariseerde arbeiders tegenover hun kapitalistische en uitzuigende bazen.
Aanvaarden en respecteren of overnemen is dus één ding; de historische praktijk toont aan dat opdringing uiteindelijk geen effect heeft en dat de sociale realiteit op het terrein uiteindelijk door betrokkenen zelf moet veranderd worden. De overheid heeft echter een belangrijke rol in de stimulering van die emancipatie, en mag geen middel onbenut laten om gediscrimineerde groepen te helpen hun situatie te verbeteren.
Ik zie die moslimvrouwen en andere gediscrimineerde groepen binnen islamitische middens WEL die evolutie volgen. De mannen zullen wel mee moeten.

Laatst gewijzigd door Tacitus : 3 augustus 2004 om 23:25.
Tacitus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 23:32   #39
Tacitus
Lokaal Raadslid

Standaard

In bepaalde moslimlanden is dit overigens al meer en meer zo. Ik denk aan Marokko of bijvoorbeeld Tunesië, maar ook aan bijvoorbeel Israël (waar de geseculariseerde joden toch in de ruime meerderheid zijn). Natuurlijk zijn er ook Soedan, Nigeria of Saoedi-Arabië, maar ook daar voel je stillaan dynamiek.
Oud 4 augustus 2004, 00:13   #40
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Goed, maar de mate waarin je 'emancipatie' kunt opleggen van bovenaf hangt af van de grootte vd moslimpopulatie. Kleine groepjes moslims kunnen uiteindelijk niet anders dan integreren. Maar vanaf je wijken hebt waar de bevolking overwegend bestaat uit moslims ligt dat moeilijker. Een moslimgemeenschap kan, zoals we in Frankrijk al gezien hebben, zich gewoon terugplooien en een mini-Islamstaatje vormen waarover je als overheid geen controle meer hebt. Ze hoeven niet langer te integreren, want ze vormen een gemeenschap op zich. Wat doe je dan hiermee, als overheid?
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be