![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Parlementslid
|
Maar komt toch ongeloofwaardig over, waar is het Evangelie van de Messias zelf.
Graag wil ik weten over de wijze waarop deze overgeleverd is. Is het meer een verhalenbundel die ons weer doet herrineren of een vermaning met aangepaste wetten. |
|
|
|
|
|
#22 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
"In that part of the Book of Enoch known as the "Similitudes" it is met with in the technical sense of a supernatural Messiah and judge of the world (xlvi. 2, xlviii. 2, lxx. 27); universal dominion and preexistence are predicated of him (xlviii. 2, lxvii. 6). He sits on God's throne (xlv. 3, li. 3), which is His own throne. Though Charles does not admit it, these passages betray Christian redaction and emendation." JE |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Banneling
|
En jazeker hadden ze hun eigen ' verhaal ' over de Chr : dat is het helaas : vele versies en ieder zegt dat de hunne de einge ware is
een andere fenomeen waaraan ik dacht bij het woord mystiek: De term uittreding, ook wel astrale projectie genoemd, wordt gebruikt als term voor een paranormaal verschijnsel waarbij het zogenaamde astraallichaam of ook wel ziel genoemd, uit het lichaam zou treden. De ziel zou het lichaam verlaten en bewust door verschillende aardse en astrale dimensies 'reizen'. Het uittreedproces gaat gepaard met diverse fysieke en astrale sensaties als het horen van suizingen en knallen, een tintelend en 'los' gevoel in het lichaam en erotische prikkeling van de chakra's. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Banneling
|
Graag wil ik weten over de wijze waarop deze overgeleverd is.
t'is de Petrus die alles te boek gesteld heeft , vanaf het jaar 27 |
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
De indeling van Lukas in hoofdstukken is niet gedaan door Lukas en ze is vrij willekeurig. De tekst van Lukas 12:49-53 bevindt zich midden in een grote verzameling van zeer verschillende uitspraken van Jezus tegen zijn leerlingen en mensen uit de menigte die hem volgde, welke loopt van 10:25 tot en met 13:9. Ook daarna (een verhaal over een genezing) volgen er nog meer losse uitspraken van Jezus. Er zit geen lijn in deze reeks van uitspraken. Hieruit blijkt duidelijk dat Jezus geen systematische leer verkondigde. Want als Jezus een systematische leer had verkondigd dan had Lukas geen onsamenhangende reeks van uitspraken genoteerd.
Hoe dan ook, volgens Lukas sprak Jezus de woorden van Lukas 12:49-53 niet tegen de menigte maar tegen zijn apostelen. Dat blijkt duidelijk uit het voorgaande vanaf vers 41: "Petrus vroeg: ‘Heer, is deze gelijkenis alleen voor ons bedoeld of voor iedereen?’ (42) De Heer antwoordde: ‘Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester die de heer zal aanstellen over zijn knechten ..." En vers 54 begint met: "Tegen de menigte zei hij: ..." Zo benadrukt Lukas dat Jezus tegen zijn apostelen zei: "Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. ..." Is het niet merkwaardig dat de apostelen niet wisten wat ze van de christus konden verwachten? Ze dachten dat hij vrede kwam brengen op aarde terwijl dat helemaal niet zijn bedoeling was. De joden kenden de bedoelingen en eigenschappen van de christus niet voordat deze zich openbaarde. Hoe konden ze dan naar de christus uitzien en hem identificeren als de ware christus? Hoe konden zij dan weten wat Jezus bedoelde met "(50) Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is"? De apostelen begrepen daar niets van, ze wisten niet wiens apostelen ze waren en van het evangelie van christus snapten ze absoluut niets. Een vreemd verhaal nietwaar? Noem het maar ongeloofwaardig. En toch heeft het een historische achtergrond. Welke? Laatst gewijzigd door Piero : 26 november 2013 om 23:47. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Parlementslid
|
Wie is Petrus?
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Banneling
|
Jezus zijn rots. Doch kraaide de haan 3x.
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
|
Citaat:
Waarom heeft Lukas (in 12:50) de profetische tekst in beeldspraak "Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is", in zijn evangelie opgenomen? Lukas verklaart deze tekst niet, maar uit het slot van zijn evangelie kan men opmaken dat deze slaat op de dood, opstanding en hemelvaart van Jezus. De kerk verklaart de tekst met Romeinen 6:3-4 : “... Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden gaan leiden.” Aangezien het onaannemelijk is dat de apostelen de tekst van Lukas 12:50 hebben onthouden en overgeleverd moet Lukas die tekst Jezus in de mond hebben gelegd. Lukas gebruikte dus de brief aan de Romeinen om aan te tonen dat zijn Christusfiguur doelgericht te werk ging. Zo zit het NT in elkaar. |
|
|
|
|
|
|
#32 | ||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ongeletterd betekent: het waren mensen van eenvoudige afkomst.(NBG Hand4:13-14) Citaat:
Citaat:
En wat zeggen op feit dat God de schrijvers vd bijbel heeft geinspireerd en opmerkzaam maakte wat genoteerd diende te worden, en geen woord een eigen uit de duim gezogen verhaaltje. 2Petr1:16; 2Petr1:19-21
|
|
|
|
#33 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/2_Petrus#Datering http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Epistle_of_Peter Laat dat al een ' inspiratie ' zijn. Laatst gewijzigd door Aton : 27 november 2013 om 20:44. |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://maartenhertoghs.files.wordpre...8/2-petrus.pdf
|
|
|
|
#35 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
O ja nog dit : Ik heb geen boodschap aan gelul van predikanten. Kom maar met een meer betrouwbare bron. Laatst gewijzigd door Aton : 27 november 2013 om 22:24. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Parlementslid
|
Correctie: het is niet de ziel die uittreed maar een jinn (geest), zoals bij de film de excorsist.
Kwade demonen die een lichaam overnemen en slecht beinvloeden, want het kunnen er ook meerdere zijn. Je kunt je hier tegen beschermen en de een is meer vatbaarder dan een ander. Laatst gewijzigd door g_z : 27 november 2013 om 22:46. |
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Hier heb je bronnen en lees ze eerst eens goed door voor je commentaar post http://www.bijbelengeloof.com/index....elen&Itemid=74 Punt2, ik ben alles behalve predikant en heb een heel ander werkgebied. Maar je hebt geen boodschap aan.... dus de groeten.
|
|
|
|
#38 | |
|
|
Citaat:
2. Ongeletterd betekent toch echt analfabeet. 3. Lukas zegt inderdaad dat hij zijn informatie over Jezus heeft gecontroleerd. Zijn tekst is echter door geen enkele autoriteit goedgekeurd; alhoewel, ... afgezien van stropke. 4.1 De uitspraken van Lukas 12: 49-53 zijn geen antwoord op een vraag van Petrus. 4.2 Iedereen kan natuurlijk beweren dat hij onder goddelijke inspiratie schrijft. De opsomming van onsamenhangende uitspraken in Lukas 10 tot 14 pleit niet voor goddelijke inspiratie. |
|
|
|
|
|
|
#39 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#40 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
50. ... how . . . straitened--not, "how do I long for its accomplishment," as many understand it, thus making it but a repetition of Luke 12:49 ; but "what a pressure of spirit is upon Me."Zie ook: http://www.biblestudytools.com/comme...e/luke-12.html Laatst gewijzigd door Piero : 28 november 2013 om 11:32. |
||
|
|
|