Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2014, 16:29   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet zo lang, zo lijkt het me . Verwarmingsapparatuur vreet bijzonder veel energie. En als het berekoud is (bijv.-12°) dan vrees ik dat een electrische wagen het niet bijster lang uithoudt indien hij lang in een file moet staan en nog thuis moet geraken wanneer het barkoud is. En als hij bovendien nog in het donker moet rijden met de lichten aan...
Niet zo lang is geen antwoord.
Een E-wagen heeft heel veel energie. De Tesla Model S zelfs 85.000 Watt/uur (nieuw)
Is wat anders als een autobatterij van 600-700 Wattuur hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 16:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 16:31   #22
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet zo lang, zo lijkt het me . Verwarmingsapparatuur vreet bijzonder veel energie. En als het berekoud is (bijv.-12°) dan vrees ik dat een electrische wagen het niet bijster lang uithoudt indien hij lang in een file moet staan en nog thuis moet geraken wanneer het barkoud is. En als hij bovendien nog in het donker moet rijden met de lichten aan...
Ik vind het gewoon vrij raar dat informatie aangaande dit batterij-verbruik om warmte te creëren niet grondiger is gedocumenteerd.
De info die we vinden komt van gebruikers.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 16:35   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik vind het gewoon vrij raar dat informatie aangaande dit batterij-verbruik om warmte te creëren niet grondiger is gedocumenteerd.
De info die we vinden komt van gebruikers.
Wat zou één zetelverwarming verbruiken in zijn spaarzaamste stand ?

Wat verbruikt bvb een electrische deken ? 50 tot 100 Watt.
Citaat:
http://www.strominventur.de/stromverbrauch/heizdecke

Wie viel Strom verbraucht eine Heizdecke

Eine Heizdecke hat üblicherweise einen Stromverbrauch von ungefähr 50 bis 100 Watt. Die Höhe des Stromverbrauchs hängt von der Größe der Heizdecke, der Wärmeleistung und der Stufe, auf der sie betrieben wird ab.

Um eine große Heizdecke zu erwärmen, benötigt man zwangsläufig mehr Strom, als bei einer Kleinen. Auch gibt es Unterschiede, wie warm die Heizdecke werden kann. Und auch das persönliche Wärmeempfinden beeinflusst die Stufe, auf die Heizdecke betrieben wird und damit den Stromverbrauch.
€ 20 voor een 12 Volt 55 W autodeken:
http://www1.westfalia.de/shops/autoz...r_das_auto.htm

Schakelt zeer wslk automatisch af, zelfs groot genoeg voor 2 personen, alle info te vinden. Nu niet wenen hé dat dat teveel verbruikt, zoveel als 1 brandende halogeenkoplamp H4. ène. Natuurlijk zijn er veel zuinigere lichten zoals Xenon en Leds enz...

Citaat:
Heizdecke 12V für das Auto

Wohlige Wärme für alle Mitfahrer.
Der ideale Begleiter bei längeren Autofahrten in der kalten Jahreszeit. Kuschelig weich und warm, auch zum Zudecken von 2 Personen auf dem Rücksitz geeignet. Einfacher 12 V Anschluss an den Zigarettenanzünder . Die Heizdecke sorgt für wohlige Wärme in wenigen Minuten bei geringem Energieverbrauch.

Unentbehrlich bei langen Standzeiten durch Staus im Winter, für Kinder und Mitfahrer im ausgekühlten Fahrzeug am Morgen, auf Reisen und bei Pannen.

Aufnahmeleistung ca. 55 Watt
Größe: ca. 85 x 142 cm
Kabellänge: 240 cm
Farbe: blau
Tjonge toch, sneeuwstorm... koud in de auto... .

Uit de download.pdf lees ik dat die niet automatisch uitschakeld, maar dan neem je er eentje van € 40 of 50.
http://www.idealo.de/preisvergleich/...ecke-auto.html

Een kleintje van 22 W gaat ook.. per persoon. x 2 = 44 W
Citaat:
http://www.amazon.de/dp/B00AB81G4A/?...CG2wcZratgrC-A
Technische Daten
Material: Super weiche kurzen flaumigen Wolle + Nadelfilze Baumwolle + Fernen Infrarot effiziente Faser Heizkabel
Spannung: DC12V
Power: 22W
Dimension: Pillow : 40 x 25cm; Blanket : 100 x 70cm
Genoeg gezever nu ?

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2014 om 17:03.
Oud 4 april 2014, 16:29   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Euh... stil geworden ?
Ik had nochtans al in mijn beginposten over "dekens" gesproken, naja dat is geen deel van de auto op zich. Een electrische deken is zoals zetelverwarming toch zeer bekend...

Het lijkt wel of sommige ontdekt hebben dat er zetelverwarming bestaat.... Of geen idee hebben wat 20 of 100 Watt is... nochtans bestaan er de klassieke gloeilampen die van hun wattage voor 90 % aan warmte afgeven... voel er maar eens aan...

Soit, zetelverwarming maakt definitief deel uit van de auto, bij de Tesla standaard 2 x vooraan, in optie + 3 x achteraan (koudweerpakket voor vermoedelijk zeer koude landen, importeur kan dat ook in serie vragen voor Canada of Scandinavische landen).

Nu nog even opzoeken wat zo´n zetelverwarming verbruikt in "spaarstand", ttz steeds aan, Dauerbetrieb in het Duits.

En dan rekenen we dat even op een accu van 85.000 Wh uit.

Hopla Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Sitzheizung

Thermografie-Aufnahme einer Sitzheizung warm genoeg ?
specifiek:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Sitzhei...stoffverbrauch

Kraftstoffverbrauch

Die Heizmatte verbraucht ca. 100 W pro Sitz in der Aufheizphase und ca. 20 bis 30W in der Dauerbetriebsphase. 100 Watt elektrische Last in Fahrzeugen mit Verbrennungsmotor bedeuten etwa 0,1 Liter mehr Kraftstoff pro 100 Kilometer.[2] Einige OEMs haben eine Leistungsreduktion zum Kraftstoffeinsparen untersucht. Diese Leistungsreduktion geht jedoch direkt auf Kosten der Aufheizgeschwindigkeit, denn die elektrische Heizung mit integrierter Elektronik setzt 100% der Energie in Wärme um. Daher haben die führenden OEMs diese Untersuchungen eingestellt und wollen eher mehr Flächen (Lenkrad, Fußmatte, Armlehne) elektrisch beheizen um Heizleistung an der Luftheizung einzusparen.
In Elektromobilen ist es sehr viel sparsamer, den Sitz direkt zu heizen als den ganzen Innenraum.
- De klassieke zetelverwarming verbruikt dus kortstondig 100 W om snel op te warmen en daarna in duurwerking 20 á 30 W.
- Verder staat dat de zetelverwarming ondertussen spaarzamer geworden zijn het zorgt tenslotte voor een klein meerverbruik, vooral de opwarmfaze van 100 W moest er (wat) aan geloven.
- Belangrijk is de laatste zin: in electro-auto´s is het natuurlijk zeer veel spaarzamer de zetel direct te verwarmen als de ganse binnenruimte, met quasi 100 % energie-in-warmte-rendement is dat logisch.

Dus Tesla Model S 85.000 Wh, die plots in de file voor vele uren blokkeert is en enkel op z´n volle accu teert:
1 bestuurder ~ 25 Wh = 3400 hr is 142 dagen.
2 passagiers 50 Wh = 1700 hr = 71 dagen.
5 passagiers 125 Wh = 680 hr = 28 dagen.

Ook als men dit halveert (+100 % voor verbruik luchtcirculatie (ventilator) en verversing) zal de bestuurder en-of de inzittenden eerder van ontbering sterven als van de koude.
En bij een halve accu die dagen door 4 delen.

In 2012 is dit al eens gebeurd in Sachsen (bij Chemnitz), na 6 uur waren de eerste hulpdiensten pas doorgekomen. Er waren sommige die tot 10 uur gewacht hadden en waarvan de (fossiele) brandstof opgeraakt was, vermoedelijk omdat ze toen maar een liter of 8-9 maar in hun tank hadden en geen zetelverwarming hadden .
Een gemiddelde brandstofauto verbruikt zowat 1 liter/hr bij stationair draaien.
Dus voor diegenen die angst hebben in de winter... best de optie zetelverwarming nemen bij hun volgende auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 16:42.
Oud 4 april 2014, 16:39   #25
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus Tesla Model S 85.000 Wh, die plots in de file voor vele uren blokkeert is en enkel op z´n volle accu teert:
1 bestuurder ~ 25 Wh = 3400 hr is 142 dagen.
2 passagiers 50 Wh = 1700 hr = 71 dagen.
5 passagiers 125 Wh = 680 hr = 28 dagen.
Hahahah, dat stukje moet je inkaderen!
Ik zal het al posten als oplossing op het forum van Tesla met een verwijzing naar uw post hier.

"- Belangrijk is de laatste zin: in electro-auto´s is het natuurlijk zeer veel spaarzamer de zetel direct te verwarmen als de ganse binnenruimte, met quasi 100 % energie-in-warmte-rendement is dat logisch."

Lijkt een serieus probleem te zijn dat opwarmen van de binnenruimte.
Dan koop je een dure auto en vriest je snor aan je neus.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2014 om 16:42.
Oud 4 april 2014, 16:44   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahah, dat stukje moet je inkaderen!
Ik zal het al posten als oplossing op het forum van Tesla met een verwijzing naar uw post hier.
Op het forum van Tesla gaat het daar niet specifiek over, enkel in jouw fantasie.

Citaat:
"- Belangrijk is de laatste zin: in electro-auto´s is het natuurlijk zeer veel spaarzamer de zetel direct te verwarmen als de ganse binnenruimte, met quasi 100 % energie-in-warmte-rendement is dat logisch."

Dan koop je een dure auto en vriest je snor aan je neus.
Tja daar heb je nu eens helemaal niet aan gedacht hé. Toch een beetje wereldvreemd ? Dat treft natuurlijk ook toe op de normale brandstofauto´s, die hebben wel een relatief héél zwakke batterij... best dus dat vervuilend moteurtje laten draaien...

Een Tesla heeft uitgekiende zetelverwarming vooraan in serie. Wil je de bron ?

Dus je hebt je hier wel dik belachelijk gemaakt. Trek je broek maar op.

Maar vermoedelijk weet je nog altijd niet hoe warm een simpele gloeilamp wordt.

btw post 6, maar blijkbaar lees je geen posten:
Citaat:
Ga jij het uitrekenen in uren en minuten ? Wat is "beschermen" ? niet doodvriezen ofwat, heb je dekens of een dikke winterjas in de auto ? In de winter normaal wel. Men kan uitstappen en zich warmlopen, men kan bijeenkruipen als men niet alleen is...

Het kost 7 % van de accucapaciteit -om binnenin 21°C (70°F) te houden - vanaf buitentemperatuur 30° Fahrenheit (- 1.1°C) en lager, dus vrieskou (een deel ook om de accu op ideale werktemp° te houden).
Die laatste 7% is natuurlijk al rijdend.

Citaat:
Helemaal niet, de Tesla kreeg zelfs een goede quotering van ADAC over opwarming van de binnenruimte ! Wil je de link nog eens lezen ?
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...erformance.pdf blz 8 onderaan.

Met leugens kom je hier niet ver hé.
Uw gelul en gekronkel wordt dus heel snel doorprikt.

En plotseling werd het héél stil...

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 17:12.
Oud 4 april 2014, 18:13   #27
Johan Daelemans

Standaard

Leg dat allemaal maar eens uit aan een moeder met haar kroost in de elektrische auto.
Dekentjes en een warm kont gaat dat allemaal niet oplossen hoor.

Ik onthou dat de verwarming van de Tesla 6000 watt verbruikt als ze opstaat.
Al de rest doet er eigenlijk niet toe.
In de winter s'avonds naar huis toe.... als er iets tegenslaat sta je voor piet snot.
Oud 4 april 2014, 18:58   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg dat allemaal maar eens uit aan een moeder met haar kroost in de elektrische auto.
Ga je nu wenen ?

Het knopje zetelverwarming staat voor haar neus, daar hoeft men niets uit te leggen.

Citaat:
OK, het rijdt en is bruikbaar voor sommige bestuurders als de kaarten juist vallen.

Nu even over de realiteit.
Winter en geblokkeerde autosnelwegen.

Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou? Het is geen uitzondering dat wagens geblokkeerd raken in winterse omstandigheden, ik vind dit dus een zeer belangrijke vraag.
Dus als antwoord op je topicvraag is een simpele foto voldoende:

Zowat minstens 2 maanden aangezien je het over bestuurders hebt.
In een Tesla is dat 1 persoon.

En als 2 maand niet genoeg is hier nog een extra dekentje van Tesla:

Citaat:
Ik onthou dat de verwarming van de Tesla 6000 watt verbruikt als ze opstaat.
Liegen helpt niets.

Citaat:
Al de rest doet er eigenlijk niet toe.
In de winter s'avonds naar huis toe.... als er iets tegenslaat sta je voor piet snot.
Heb je een snotneus of ben je ene ?

Citaat:
Dekentjes en een warm kont gaat dat allemaal niet oplossen hoor.
Liegen helpt niets, je maakt je nog meer belachelijk.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 19:21.
Oud 4 april 2014, 19:20   #29
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ga je nu wenen?
Waarom?

Citaat:
Het knopje zetelverwarming staat voor haar neus, daar hoeft men niets uit te leggen.
Zetelverwarming dient om de zetel te verwarmen. (25 watt)
Interieurverwarming dient om het interieur te verwarmen. (6000 watt)

De lezers doen geloven dat die 25 watt voor een comfortabel verblijf gaat zorgen bij vriesweer laat ik volledig voor uw rekening. Mij vang je daar niet mee.

En ondanks al uw posts heb ik tot nu toe nog geen info gelezen waaruit ik kan opmaken hoe lang een elektrische auto zijn inzittenden tegen vrieskou kan beschermen - Tesla of andere....
Oud 4 april 2014, 19:27   #30
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Liegen helpt niets, je maakt je nog meer belachelijk.

Dit zijn uw getallen- (zie post 19)

100 Wh/Mijl = 100 Wh/1,609 km = 6215 Wh/100 km
Namelijk 6,21 kWh als men 100 km aflegt (in een uur).
Ik kom dan aan ... 5,5 kWh extra aan een snelheid van 55 mph (90 kmh)

6000 watt zit daar ergens tussenin. Waar zit de leugen ergens?
Oud 4 april 2014, 19:34   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom?
Omdat je over een moeder en haar kroost begint die te dom is om een knopje in te duwen of te dom de stekker van een electrische deken in het stopkontakt thuis, of in een auto in de 12 V outlet te steken als ze geen verwarming meer heeft (bvb het gas of de diesel op is).

Citaat:
Zetelverwarming dient om de zetel te verwarmen. (25 watt)
Idd de ganse zetel, kont en onderrug de foto heb ik getoond en die wordt serieus warm, in lage modus 21° C afbeelding uit Wiki heb ik al gegeven.

of kun je die foto niet zien/lezen ? De graden in Celsius staan erbij.

Citaat:
Interieurverwarming dient om het interieur te verwarmen. (6000 watt)
Het interieur hoeft niet opgewarmd te worden. Dat kan tegen de kou.
Daarbij was die 5500 W al rijdend aan 90 kmh in de vrieskou, dus ook om de grote accu op ideale werktemperatuur te houden. In de zomer wordt die accu zelfs vloeistofgekoeld omdat die teveel warmte afgeeft bij het stroom leveren aan de E-motor. In jouw topicvraag dus TOTAAL irrelevant aangezien je in de file geblokkeerd staat bij vrieskou, dus begin aub niet weer te lullen.

Citaat:
De lezers doen geloven dat die 25 watt voor een comfortabel verblijf gaat zorgen bij vriesweer laat ik volledig voor uw rekening.
Ik heb verwarmde zetels in onze auto, die geven in de minimumstand genoeg warmte af dat ik zonder verwarming naar huis kan rijden in de winter. Men zit tenslotte niet in z´n zwembroek in de auto.

Citaat:
Mij vang je daar niet mee.
Dus je kent echt geen verwarmde zetels ? Hopelijk weet je het nu. Is bij sommige auto´s een optie van amper 200 € voor 2 zetels en elk 2 standen.

Citaat:
En ondanks al uw posts heb ik tot nu toe nog geen info gelezen waaruit ik kan opmaken hoe lang een elektrische auto zijn inzittenden tegen vrieskou kan beschermen - Tesla of andere....
Simpel rekenen kan je dus ook niet.

Ik heb je een verwarmde deken getoond voor amper 20 € die 55 W afgeeft naar warmte en groot genoeg voor zelfs 2 personen te verwarmen. Je hebt enkel een stroombron nodig, en Tesla heeft een enorm zware want die kan zelfs een auto +400 km ver doen rijden.

Moet ik nu echt die tekst vertalen ? Zet uw google vertaler erop en lees het vetblauwe
Citaat:
Heizdecke 12V für das Auto

Wohlige Wärme für alle Mitfahrer.

Der ideale Begleiter bei längeren Autofahrten in der kalten Jahreszeit. Kuschelig weich und warm, auch zum Zudecken von 2 Personen auf dem Rücksitz geeignet. Einfacher 12 V Anschluss an den Zigarettenanzünder . Die Heizdecke sorgt für wohlige Wärme in wenigen Minuten bei geringem Energieverbrauch.

Unentbehrlich bei langen Standzeiten durch Staus im Winter, für Kinder und Mitfahrer im ausgekühlten Fahrzeug am Morgen, auf Reisen und bei Pannen.

Aufnahmeleistung ca. 55 Watt
Größe: ca. 85 x 142 cm
Kabellänge: 240 cm
Farbe: blau
Die electrische autodeken op 12 V is dus bij lange autoritten in wintertijd, en onontbeerlijk bij lange wachttijden door files in de winter... en ook bij pannes.

Wslk voor de klassieke brandstofautos zonder zetelverwarming en-of met zwakke batterij, en-of bij auto´s met zwakke verwarming voor achteraan, zeker bij ralenti of stationair toerental.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 19:53.
Oud 4 april 2014, 19:58   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zijn uw getallen- (zie post 19)

100 Wh/Mijl = 100 Wh/1,609 km = 6215 Wh/100 km
Namelijk 6,21 kWh als men 100 km aflegt (in een uur).
Ik kom dan aan ... 5,5 kWh extra aan een snelheid van 55 mph (90 kmh)

6000 watt zit daar ergens tussenin. Waar zit de leugen ergens?
Daar !

Dat het niets met het topic te maken heeft kun je ook in post 19 lezen, de Tesla moet namelijk verwarmen EN RIJDEN - 90 kmh of 55 mph# - waarom wil je dat niet snappen ?
Vooral de accu moet bij die ijskoude buitenlucht - door de extra afkoelende RIJWIND - op optimale werktemperatuur gehouden worden:
Citaat:
michiganmodels | 25 NOVEMBRE 2012

@Mark - I live in MIchigan. I've had my Model S for over 3 weeks. From experience, the cabin temperature warms up remarkably well in cold climates. When temperatures were 30F (or below), my Model S took approximately one minute to heat up the cabin temperature to 70F. Heating the battery to its optimal temperature and maintaining the cabin temperature does require approximately 7% of the battery's range/capacity (again at 30F or below).
´
Enkel dan geldt die 7% ! Bij het rijden én interieurverwarming op 21°C. Jij hebt zelf de link gegeven waar men het op de verbruiksmeter in Wh/mile kan aflezen dat is tijdens het RIJDEN aan 55 mph # en HEATER ON !

Dus bij 55 mph en enkel IF I SWITCHED the HEATER ON ! Dus zonder heater ON niet.

De zetelverwarming van de TESLA is ruim voldoende om de bestuurder te beschermen tegen vrieskou, dit daaaagenlang zelfs weéééken. De zetelverwarming van Tesla heeft vier standen, automatisch / 1 / 2 / 3. Tesla raadt aan de zetelverwarming in de winter -meer te gebruiken als de interieurverwarming- omdat dit de autonomie vergroot. En zo zijn er vele trukken om de reikwijdte langer te maken. De stereoinstallatie van 200 W moet je natuurlijk niet aanzetten als je een recordrit wil maken qua autonomie, is dat nu echt te moeilijk voor te snappen ? Dit kom ik alles te weten van de Blog en van de Tesla-site:
http://www.teslamotors.com/nl_BE/for...g-auto-feature

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 20:26.
Oud 4 april 2014, 22:15   #33
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Dat het niets met het topic te maken heeft kun je ook in post 19 lezen, de Tesla moet namelijk verwarmen EN RIJDEN - 90 kmh of 55 mph# - waarom wil je dat niet snappen ?
Vooral de accu moet bij die ijskoude buitenlucht - door de extra afkoelende RIJWIND - op optimale werktemperatuur gehouden worden:
Mooie poging maar , in de tekst staat duidelijk dat er een meerverbruik is van 100watt/mille bij het aanschakelen van de verwarming. Niks meer, niks minder. Jij hebt het zelf uitgerekend en komt aan
de getallen die je hebt neergeschreven in post 19 (ongeveer 6000watt) Je gaat me toch niet vertellen dat je automatisch een soort “batterijverwarming” gaat aanschakelen als je het binnen wat warmer wil krijgen? Dat zou pas onzinnig zijn.
Verwarmde dekens en verwarmde stoelen ter vervanging van een aangename warmte binnen in de auto is 100 jaar teruggaan in de tijd. Niet echt voor mij, dank u.

Citaat:
De zetelverwarming van de TESLA is ruim voldoende om de bestuurder te beschermen tegen vrieskou
Laten we deze zin onthouden.

Citaat:
En zo zijn er vele trukken om de reikwijdte langer te maken. De stereoinstallatie van 200 W moet je natuurlijk niet aanzetten als je een recordrit wil mamie, is dat nu echt te moeilijk voor te snappen?
Ik dacht dat we het hadden over de invloed van de interieurverwarming bij vrieskou.
Laat alle extra's maar even achterwege, langer gaat de batterij niet meegaan als je die ook nog gaat gebruiken.

Citaat:
Vooral de accu moet bij die ijskoude buitenlucht - door de extra afkoelende RIJWIND - op optimale werktemperatuur gehouden worden[/color]
Zitten daar dan ook verwarmingselementen die tijdens het rijden dienen ingeschakeld te worden?
Dat extra verbruik moeten we er anders nog bijtellen.

Citaat:
Enkel dan geldt die 7% ! Bij het rijden én interieurverwarming op 21°C. Jij hebt zelf de link gegeven waar men het op de verbruiksmeter in Wh/mile kan aflezen dat is tijdens het RIJDEN aan 55 mph # en HEATER ON !
Dus bij 55 mph en enkel IF I SWITCHED the HEATER ON ! Dus zonder heater ON niet.
Pas op voor je bloeddruk. On = aan = 6000 watt en Of = af = 0 watt.
Ik veronderstel dat dat basiskennis is.
Oud 4 april 2014, 23:32   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooie poging maar , in de tekst staat duidelijk dat er een meerverbruik is van 100watt/mille bij het aanschakelen van de verwarming. Niks meer, niks minder. Jij hebt het zelf uitgerekend en komt aan
de getallen die je hebt neergeschreven in post 19 (ongeveer 6000watt) Je gaat me toch niet vertellen dat je automatisch een soort “batterijverwarming” gaat aanschakelen als je het binnen wat warmer wil krijgen? Dat zou pas onzinnig zijn.
Verwarmde dekens en verwarmde stoelen ter vervanging van een aangename warmte binnen in de auto is 100 jaar teruggaan in de tijd. Niet echt voor mij, dank u.

Ik dacht dat we het hadden over de invloed van de interieurverwarming bij vrieskou.
Laat alle extra's maar even achterwege, langer gaat de batterij niet meegaan als je die ook nog gaat gebruiken.

Zitten daar dan ook verwarmingselementen die tijdens het rijden dienen ingeschakeld te worden?
Dat extra verbruik moeten we er anders nog bijtellen.

Pas op voor je bloeddruk. On = aan = 6000 watt en Of = af = 0 watt.
Ik veronderstel dat dat basiskennis is.
Hopeloos... lees je startpost nog eens, is daar sprake van een aan 55 mph rijdendende auto in de winter of van een stilstaande auto ?

Het staat toch gewoon te lezen dat de accu van de Tesla snel op ideale temperatuur -warm genoeg - moet gebracht en zéér wslk ook gehouden moet worden ? Dit bij ijzige rijwind die de autobodemplaat afkoelt.
Citaat:
When temperatures were 30F (or below), my Model S took approximately one minute to heat up the cabin temperature to 70F. Heating the battery to its optimal temperature and maintaining the cabin temperature does require approximately 7% of the battery's range/capacity (again at 30F or below).
Accupack Tesla Model S:

Ken jij je eigen topicvraag wel ?
Citaat:
Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou?
Tjonge. En 70°F is 21 °C IN de auto, dat is geen bescherming tegen vrieskou IN de auto. Dat is woonkamertemperatuur zonder extra kleren of winterschoenen.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2014 om 23:50.
Oud 4 april 2014, 23:40   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, het rijdt en is bruikbaar voor sommige bestuurders als de kaarten juist vallen.

Nu even over de realiteit.
Winter en geblokkeerde autosnelwegen.

Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou? Het is geen uitzondering dat wagens geblokkeerd raken in winterse omstandigheden, ik vind dit dus een zeer belangrijke vraag.
Gelezen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2014 om 00:07.
Oud 5 april 2014, 00:21   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch 100 % wereldvreemd ? Jij weet echt niet waarom verwarmde zetels inde eerste plaats dienen bij een klassieke brandstofauto niet ? Hoelang duurt het vooraleer de binnentemperatuur aangenaam is in een auto die bij -15 °C ´s nachts buiten gestaan heeft ? Zeg het eens.

En dit hieronder ook eens gelezen ? Kan geen kwaad hoor, bestuurders van Tesla´s bijten niet en hebben ervaring met andere luxe auto´s, vooral over verwarmde zetels. Best alles lezen...

SEAT HEATING AUTO OFF FEATURE..

sudeepchandra@h... | MAART 4, 2014
The seat heating is a big draw on the energy usage. And someone, the heated seats don't get off by themselves like it does for mercedes, or other popular cars.
How can I suggest to Tesla to provide a software update for such a feature?

NKYTA | MAART 4, 2014
Actually, the seat heaters draw less than heating the whole cabin. Someone had some numbers on that a while back - you can try volkerize.com.

Also, a new nifty upgrade recently has the seat heaters tied to the personalized profiles, so my back is nice and toasty when I get in every day. I do, though, have to remind my wife to turn hers off after use, since she isn't with me in the car every day.

You can also vote on the Prioritized Software Enhancement list (there is a link to that in the NewToTheForum thread.

VIN20353 | MAART 4, 2014
I am not sure of the value, when it gets to warm I turn it down or off, when I get out of the car it shuts off automatically. When would you like it to shut off?

mgboyes | MAART 4, 2014
The fact that the Tesla seat heaters don't automatically turn themselves down like on pretty much all the big German saloons was one of the many things which won my wife over to the idea of abandoning Audi in favour of Tesla.

On our 2008 A8 they stay where they're set (and are stored with the key memory) but on the current model they shut off after about 20 minutes, which she was not impressed with at all.

TeslaTap.com | MAART 4, 2014
I think sudeepchandra would like it to turn down or shut off after 10-15 minutes automatically. I suspect some cold areas like it on as long as they are in the car (or to reduce cabin heat and save energy), so it would have to be a setting or option.

For more temperate areas, it would be nice if it could automatically lower and turn off as in just a few minutes as it gets a bit too warm. I suspect due to body and clothing differences, this would be very hard to work well for everyone.

Others have suggested an option to have each seat heater's state be selectable when turning on the car. The choices would be:
a) Last state (current design)
b) Off
c) On - Level 3
d) On - Level 2
e) On - Level 1

[email protected] | MAART 4, 2014
Not everything needs to be automatic, but one thing that would be nice. If the seat is not occupied, suspend heating. I noticed that if I'm by myself, the seat heat for my wife stays on. Really should rely on the pressure switch already built into the passenger seat. Other than that, no issues.

NKYTA | MAART 4, 2014
+1 @jbunn

BYT | MAART 4, 2014
Seat heaters are actually now tied into the user profile and mine is always on.

Does a Tesla person come and read our messages or do we have to tell them in a formalized way?

8508BlueS | MAART 4, 2014
My wife would be upset if it went off automatically since she always wants it on. The button is right there! Move your arm, reach out and control it yourself. Same as with my BMW.

Sudee - Yes, Tesla monitors this forum. When I was asking if someone experienced a similar issue I had with charging I received a call from a Tesla technician within 2 hours to talk about my concern.

TeslaTap.com | MAART 4, 2014
@sudeepchandra - "Does a Tesla person come and read our messages..."

We suspect they do, but they rarely respond in the forum. For more on how to suggest new features, see:
http://www.teslamotors.com/forum/for...tures-and-why-...

Thank you TeslaTap..
SInce everything is software driven, I think everyone's desire (timer based heating, seat occupancy based heating, etc.) can be fulfilled.

Rheumboy | MAART 5, 2014
@sudeep

Hit the baingan bharta button..........that will keep you warm!

Car t man | MAART 5, 2014
If it is can't be turned on when unoccupied, how do you preheat it if you know you will be picking up someone shortly and want to have them sit on a warm seat? I usually turn on the seat heater in co-driver's seat a few minutes before I pick someone up.

Theresa | MAART 5, 2014
Cartman, You beat me to the post. I like to preheat the seat as well.

Velo1 | MAART 5, 2014
+2 @jbunn - It simply seems logical that if a seat is vacant that the heater should not be running, IMHO.

Roamer | MAART 5, 2014
@jbunn. My little (7 lbs ) short haired dog, that is always cold, did not like your idea of turning off the seat heat if the weight sensor is not activated.

I never turn off my seat heaters when it's cold. Why would you want them to decide for you to turn off.

Andercam | MAART 5, 2014
NO! My GS350 F Sport seats used to turn down and off automatically... I hated it.
It took Lexus a day to figure out how to disable it. I like my seat heat to stay where I put it.
In the "S", I keep the cabin heat low, and the seat heat high!

BrassGuy | MAART 5, 2014
The power the seats consume is negligible. The energy display (orange bar) doesn't even move one pixel. You save more by putting the car in neutral at a stop light. (Try it - after 2 seconds it drops 1 or 2 pixels.)

BYT | MAART 5, 2014
My heated seats are always on as well, even in the summer! I like a warm and toasty tuckuss I guess. I think I misspelled tuckuss? I should have just said ass!

[email protected] | MAART 5, 2014
Hmmm... Car T Man and Theresa made me rethink my position. And Roamer's dog has a valid point as well.

Clearly, this is a feature rat-hole that ends up in a long, scrolling on screen menu.

It has a perfectly good on/off button always displayed on the existing screen. I'll use that.

Theresa | MAART 5, 2014
jbunn, It is so good to see that some people on this site actually read and consider other viewpoints. Not that I ever expect anyone to change their mind just because of my post but I always like a good discussion about the good and bad points of an idea.

NKYTA | MAART 5, 2014
Hmm...I wouldn't want to put Roamer's dog out either, for sure.
I wonder about the heated rear seats in the cold-weather package, yet more layers of complexity for the software (not saying not doable, just not high on my list as there is a virtual button already).

Really the only time I'm even slightly inconvenienced is when the wife left it on the last time we were in the car...and, since every time I get in the car I have to move the energy app from Instant to Average, I'm already right there. Tesla, change that default already!

@BrassGuy, yeah, I thought I heard the seat heaters were a minimal power draw. Good visual, I'll check that out.

dglauz | MAART 5, 2014
Mine turns off automatically.

Never too soon.

It automatically turns off when my finger touches the red seat on the big screen.

sudeepchandra@h... | MAART 5, 2014
Learning that turning on car seat heating does not consume a lot of power, it seems okay to have the seat heater on indefinitely rather than for only first 10 or 15 minutes of the ride. And I do like my bottom and back and thighs to be warm and toasty..

jcaspar1 | MAART 5, 2014
+1
Even better than automatic off, you can set it on or off and at any level with the touch of a finger. Mine is always at exactly the level I want it to be!

http://www.teslamotors.com/nl_BE/for...g-auto-feature

Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2014 om 00:46.
Oud 5 april 2014, 00:57   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
De zetelverwarming van de TESLA is ruim voldoende om de bestuurder te beschermen tegen vrieskou
Dat heeft lang geduurd.
Oud 5 april 2014, 18:01   #38
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat heeft lang geduurd.
Om later eens mee te lachen....
Oud 5 april 2014, 18:07   #39
Johan Daelemans

Standaard

Hier past deze post beter.

Kijk, een hoop mensen die er financieel beter van gaan worden willen ons doen geloven dat de elektrische wagen van 'snobspeelgoed '"gaat evolueren naar een algemeen in gebruik zijnde voertuig – de auto voor jan en alleman.
Tegelijkertijd heeft er nog niemand een zinnige simulatie uitgevoerd (of ze houden de gegevens verborgen) om te weten te komen wat men mag verwachten van die elektrische wagen in winterse omstandigheden.
S' morgens uit de veren, op de straat een ondergesneeuwde en bevroren elektrisch vierwieler.
Dat ding opwarmen en rijklaar maken en dan van Mechelen naar Brussel tijdens het spitsuur.
Als blijkt dat het voertuig niet in staat is s' avonds terug thuis te raken moet men die gewoon verbieden om te vermijden dat die dingen overal het verkeer gaan blokkeren.

Ik zeg niet dat dit het geval is, ik zeg enkel dat men dat mogelijk probleem uit het oog aan het verliezen is."

Dan nog vergeten dat je dat ding na je dagtaak (9 uur vrieskou) opnieuw moet opwarmen.
Dat opwarmen vaagt blijkbaar telkens 7% van de batterijcapaciteit.
Oud 5 april 2014, 18:17   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat opwarmen vaagt blijkbaar telkens 7% van de batterijcapaciteit.
Is heel weinig als men bedenkt dat een electrisch rijdende auto aan 90 kmh bij ijzige temperaturen -en nog sterker afkoelende rijwind op de wagen inwerkt- op een binnenruimtetemperatuur van 21° C gehouden wordt, én de zeer grote accu automatisch op optimale werkingstemperatuur gehouden wordt zodat de autonomie niet teveel gaat lijden bij die omstandigheden.

Het verbruik stijgt dan maar van 320 Wh/mile naar 420 Wh/mile bij cte 55 mph.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2014 om 18:19.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be