![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Tantist, geloof me vrij: in vergelijking met de Nederlandse proffen zijn die in Vlaanderen een stel reactionaire gekken. Spreek in NL een prof aan als 'professor' en hij bekijkt je vreemd, doe het niet in België en je eindigt in de goelag! (om er maar eentje te noemen)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Goed voor u dat zot zijn geen zeer doet hé? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Laat me niet lachen met die internationale ranglijstjes van onderwijsinstellingen! Er zijn geen twee ranglijsten die dezelfde criteria gebruiken. Overigens, welke criteria moet je gebruiken? Daarover is er al geen overeenstemming. In elk geval is het onderwijs in Frankrijk en Nederland (mits de nodige uitzonderingen zoals TU van Delft en de Franse ENA) van een minder niveau omwille van de meer linkse onderwijscultuur en het progressisme dat de kwaliteit van het onderwijs doorheen de jaren gevoelig heeft aangetast. Als het de fans van het Frans en Nederlands onderwijs een troost mag zijn, we gaan hun "voorbeeld" redelijk snel achterna.
Laatst gewijzigd door Koenraad Maesschalck : 27 september 2004 om 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, mocht 't je interesseren: uit enquêtes bij de laatste verkiezingen bleek dat niet Delft, maar Rotterdam de meest rechtse universiteit van Nederland was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() Ik zeg ook niet dat het nederlands-onderwijssysteem beter is, alleen dat de omgangsvormen tussen studenten en professoren er duidelijk anders is dan in vlaanderen. Dit geldt ook voor middelbare scholen. Nederlandse scholieren zijn veel mondiger, dit wordt ook aangemoedigd. In vlaanderen wordt een kind geacht stil te zijn en te luisteren en in nederland is er veel meer nadruk om een discussie te ontwikkelen.
Negatief gezegd, "die ollanders maken altijd zoveel lawaai" versus "jezus wat zijn die belgen toch timide". Gezegd hebbende dat de accenten mbt onderwijs in beide landen verschillen, wil ik niet het een uitroepen tot beter, alleen dat ze simpelweg anders zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() Op mij faculteit zijn er zowel docenten met drs. dr. als prof. voor hun naam. Afhankelijk van de leeftijd en de houding van de docent spreek je ze aan met meneer/mevrouw en u of met de voornaam en jij. Aio's (assistent in opleiding, spreek uit [ájo]) die maar een paar jaar ouder zijn dan ik zal ik nooit met u aanspreken, een docent van een jaar of zestig nooit met jij. Maar niemand spreekt docenten aan met hun titel, ook professoren niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nergens heb ik gesproken over de politiek-ideologische voorkeur van het academisch personeel. Al kan men niet ontkennen dat dit in de menswetenschappen een zekere rol speelt, maar dat is een andere discussie. Iemanbd die onderscheid maakt tussen "linkse" en "rechtse" universiteiten is in elk geval niet goed wijs. Het onderscheid waar het hier over gaat is in hoeverre een onderwijsinstelling is aangetast in haar geheel door progressieve maatschappelijke tendenzen van nivellering, dogmatisme, alles-kan-en-niets-moet. Zo is in ons land de VUB daar meer door aangetast dan pakweg de KUL, maar het gaat niet op te beweren dat de VUB een linkse unief is en de KUL een rechtse. Er zijn goede individuele wetenschappers actief aan de VUB en er zijn academische lapzwanzen actief aan de KUL. Zo wordt bijvoorbeeld de Université Jean Moulin in Lyon aan zien als een "extreem-rechts broeinest" terwijl dat in realiteit hoegenaamd niet het geval is. Het feit dat een aantal proffen er een lidkaart van of sympathie hadden voor het Front National was al voldoende om een etiketje opgeplakt te krijgen. Maar goed, voor jou zijn diegenen die dergelijke etiketjes plakken géén "extremisten" uiteraard? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() KM schreef :
Citaat:
Harvard is. Deze instelling heeft echter (minstens) drie grote nadelen : - je moet er binnen geraken en binnen kunnen blijven : - je buist best niet, want b.v. de beste bachelors uit de "gewone" universiteiten" komen er hun master doen - onvolledige uitleg; zet alleen de toon; - de prijs per jaar : inschrijving, kot en (de meeste) studiekosten (inclusief zélfs de talrijke stageverblijven) inbegrepen, lopen op tot circa $ 40.000. Deze instelling heeft echter één, ÉÉN geweldig groot voordeel : - (praktisch) WERKZEKERHEID wanneer je er afstudeerd. KM, moest je moeten kiezen tussen een Nederlandse en een Belgische instelling dan zou je als volgt kunnen "werken" : - kies Nederland als je gemakkelijk een diploma wil behalen; - kies België als je iets wil "leren". Beste Groeten.
![]() |
![]() |
#33 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||