Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2015, 09:47   #21
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Laat ze maar doen, 18% der bij op drie weken....

http://www.goudprijs.co/goudprijs-pe...-kilo-in-euro/
Geen probleem voor iemand die beseft wat risico is, en daarmee kan leven.
Je kunt het echter niet als alternatief voorstellen voor sparen aan particulieren zonder kennis van speculatie en een conservatief profiel. Veel mensen hun kennis is zo beperkt dat ze zelfs het verschil tussen sparen en beleggen niet snappen, laat staan speculatie.

Er is hier indertijd nog een kerel geweest op het forum, die altijd zat te preken over 'prepping' en dat hij zich ging voorbereiden op de onvermijdelijke ondergang van de westerse wereld. Verder was hij ook een visionair op vlak van beleggen, tenminste dat dacht hij toch. Hij pleitte dat iedereen alles moest verkopen en in fysiek goud beleggen.
Binnen de kortste keren was hij 30% van zijn waarde kwijt.
Sindsdien horen we hem niet meer. Nog over dat preppen, noch over zijn speculatie die hij aanzag als belegging.
Misschien leeft hij nu in een blokhut in Alaska ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 09:48   #22
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je pleit voor een fenomeen dat niet bestaat op dit moment (bankrun) en het zou me heel sterk verwonderen dat je het zelf in de praktijk hebt omgezet...
Er is helemaal geen haircut van 10% en de opkoop van staatsobligaties door europa is een macro economische beslissing die op termijn heel europa en dus ook Jan Modaal zal ten goede komen.
Ook zonder deze maatregel waren de vooruitzichten dat we nog verschillende jaren van extreem lage rentevoeten zullen kennen. Dan weet iedereen dat hij van zijn spaarboekje geen mirakels moet verwachten. Wie meer wil kan dat, maar moet navenant risico nemen. Wie dat op een verstandige en rustige manier doet met een deel van zijn centen zal op termijn altijd meer rendement halen dan iemand die 100% van zijn centen laat staan op een rekening. Dat was vroeger zo en zal nooit anders zijn.
Toen de crisis in cyprus uitbrak grossierden er hier ook een paar hysterici dat europa ons spaargeld ging stelen... Ook dat bleek cafépraat van onwetenden.
Wie gelooft er nu nog in het sprookjesverhaal EU. Het is al van jaren voor het ontstaan van de EU dat we dat verhaaltje te slikken krijgen van,"Met Europa zal het beter gaan". Wel we zitten nu al ruim wat jaren met Europa en al wat we zien is dat het slechter en slechter gaat. Buiten de Eurocraten worden we allemaal armer.

En ja, ik heb mijn geld al lang geleden weggehaald van de bank en ik raad aan aan iedereen van het zelfde te doen.

Laatst gewijzigd door Garry : 23 januari 2015 om 09:49.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 09:52   #23
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wie gelooft er nu nog in het sprookjesverhaal EU. Het is al van jaren voor het ontstaan van de EU dat we dat verhaaltje te slikken krijgen van,"Met Europa zal het beter gaan". Wel we zitten nu al ruim wat jaren met Europa en al wat we zien is dat het slechter en slechter gaat. Buiten de Eurocraten worden we allemaal armer.

En ja, ik heb mijn geld al lang geleden weggehaald van de bank en ik raad aan aan iedereen van het zelfde te doen.
Oud 23 januari 2015, 09:57   #24
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik roep dan ook bij deze op om massaal al uw spaarcenten af te halen en stop ze weer zoals grootmoe thuis in de sok. .
eventjes rekenen
er is een deflatie van 0.2 en ik krijg nog steeds 0.15
samengeteld is dat 0.3 rente

nu ja, beter is niets doen, economie zien instorten, mensen hun job zien verliezen en dan zal het spaargeld ook wel verdwijnen

overtveldt is de leukste
wij hebben 110% staatsschuld en zijn tegen een renteverlaging op die schuld
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 10:09   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alle goederen komen uit de EU en al zeker niet alle grondstoffen, want die hebben we nauwelijks. Om nog maar te beginnen met de brandstoffen die al op alles hun invloed zullen hebben. Dus dat alles binnen de EU wel degelijk duurder zal worden, daar mag je voor de volle 100% zeker van zijn.
Dat is ook de bedoeling van de actie van de ECB. Door hogere prijzen van brandstoffen en grondstoffen en de totale import moet de inflatie omhoog gaan. Door inflatie slinkt de schuldenberg van de overheid en van burgers met leningen. Maar door de inflatie schiet wordt spaargeld minder waard en wordt het moeilijk om voor een pensioen te sparen. Zonder loonsverhogingen worden we steeds armer. De ECB hoor je niet over loonsverhogingen, want dat is slecht voor de concurrentiepositie van de lidstaten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 10:55   #26
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen probleem voor iemand die beseft wat risico is, en daarmee kan leven.
Je kunt het echter niet als alternatief voorstellen voor sparen aan particulieren zonder kennis van speculatie en een conservatief profiel. Veel mensen hun kennis is zo beperkt dat ze zelfs het verschil tussen sparen en beleggen niet snappen, laat staan speculatie.

Er is hier indertijd nog een kerel geweest op het forum, die altijd zat te preken over 'prepping' en dat hij zich ging voorbereiden op de onvermijdelijke ondergang van de westerse wereld. Verder was hij ook een visionair op vlak van beleggen, tenminste dat dacht hij toch. Hij pleitte dat iedereen alles moest verkopen en in fysiek goud beleggen.
Binnen de kortste keren was hij 30% van zijn waarde kwijt.
Sindsdien horen we hem niet meer. Nog over dat preppen, noch over zijn speculatie die hij aanzag als belegging.
Misschien leeft hij nu in een blokhut in Alaska ?
Zekerheden bestaan heel weinig, zeker in de financiële sector en ik ben de laatste om iemand te vertellen wat hij met zijn geld moet doen.
Al te veel vertrouwen in banken en instellingen lijkt me echter af te raden.
Wat je niet nodig hebt kan je m. i. beter in iets, om het even wat, beleggen wat op korte termijn wel wat kan verliezen maar uiteindelijk, als je tijd hebt, wel terug op niveau komt. Papieren of elektronisch geld is zo veel waard als wat men boven ons hoofd beslist.
En die blokhut in Alaska? Ook daar kan het best aangenaam leven zijn...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 11:12   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

En welke verdediging biedt uw geld cash onder uw matras steken tegen inflatie en lage rentes ? Want inflatie gaat u nu evenzeer hebben tegen 0 % rente.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 11:27   #28
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En welke verdediging biedt uw geld cash onder uw matras steken tegen inflatie en lage rentes ? Want inflatie gaat u nu evenzeer hebben tegen 0 % rente.
Garry is een fanaat van wapens.
Als hij bovenop zijn matras gaat zitten met zijn shotgun is zijn spaargeld veilig.
Oud 23 januari 2015, 21:13   #29
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Het is bijlange nog niet zeker dat dit ook effect gaat hebben :

http://www.forbes.com/sites/raoulrup...tion-problems/
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 22:15   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserse frankskes ermee kopen. Of goud. Of bitcoins (hoewel de prijs daarvan de laatste tijd nogal laag staat).
Oud 23 januari 2015, 22:16   #31
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is ook de bedoeling van de actie van de ECB. Door hogere prijzen van brandstoffen en grondstoffen en de totale import moet de inflatie omhoog gaan. Door inflatie slinkt de schuldenberg van de overheid en van burgers met leningen. Maar door de inflatie schiet wordt spaargeld minder waard en wordt het moeilijk om voor een pensioen te sparen. Zonder loonsverhogingen worden we steeds armer. De ECB hoor je niet over loonsverhogingen, want dat is slecht voor de concurrentiepositie van de lidstaten.
En een indexsprong komt hier de staat ook weer goed uit. Eerst de indexsprong doen verteren en daarna ons spaargeld afromen.
Oud 23 januari 2015, 22:50   #32
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dubbel

Laatst gewijzigd door Garry : 23 januari 2015 om 22:59.
Oud 23 januari 2015, 22:58   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zoek het anders gaan aan te pakken.

Ik had dan wel al gezegd dat ik er mee zou stoppen om al de stres die het met zich mee brengt, maar ik denk dat ik toch nog eens langs de kassa ga passeren. Laat zijn dat het allemaal wel moeilijker en moeilijker en moeilijker wordt door steeds strengere reglementeringen, maar ik denk het toch nog een keer te zullen aanvatten.

Ik heb een aantal jaar geleden op nogal een gunstige plaats aan de kust een appartementsgebouwtje gekocht, welke slechts één huis verwijderd is van de hoek van de straat. Op die hoek staat een huis dat alleen nog maar goed is om af te breken. De grond daarvan loopt in die zijstraat even lang naast de mijne als de mijne diep is, +/- zo een 35 meter in totaal. Achter de bouw van mij is er nog een 18 m lange garage bijbehorend aan mijn gebouw . De hoek samen met die garage is ruim groot genoeg om er een nieuw appartementsgebouw op te planten waarbij ik mijn huidige gebouw mee kan in integreren.

De intrest die is toch spectaculair laag, het is dus een uitmuntende gelegenheid, waarom zou ik er dan geen gebruik van maken. Een deel eigen middelen, en een stuk eigen grond en voor het overige, jullie geld, dat wat ge toch koppig als stel uilskuikens op de bank laat staan voor niemendallen.

Ik ga eens polsen om die hoek bij te kopen. Zonder mijn grond erbij is de hoek niet geschikt om er zo een nieuw gebouw op te plaatsen, dus concurrenten in de aankoop heb ik niet en binnen de twee jaar heb ik de bouwvergunning wel rond en nog een jaartje er bij en ik verkoop, op zes appartementen na, heel het boeltje, kassa kassa. Die zes andere hou ik zelf in verhuring.

Ge moet niet gestudeerd hebben om slim te zijn hé?

Laatst gewijzigd door Garry : 23 januari 2015 om 23:26.
Oud 24 januari 2015, 12:12   #34
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niets, maar je treft er wel de overheid en de banken mee in het hart en het houdt je geld ook veilig voor eventuele vermogensbelastingen
Oud 25 januari 2015, 00:52   #35
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Niets, maar je treft er wel de overheid en de banken mee in het hart en het houdt je geld ook veilig voor eventuele vermogensbelastingen
en voor diefstal door de EU.

Ze hebben het een tijd geleden al willen flikken om overal in Europa van alle spaarders op één weekend 10 % van alle spaargelden af te halen. Toen is het echter vroegtijdig uitgelekt.

Nu nemen ze deze maatregel van bijdrukken, maar wat garandeert ons dat ze vandaag of morgen of volgende week, maand, maanden, niet toch nog dergelijke diefstal te plegen? Een eenmalige maatregel noemden ze dat dan.

Eens de afname was uitgevoerd, koesterde ze de verwachting dat de mensen hun geld daarna toch niet zouden weghalen bij de bank gezien het een eenmalige maatregel betrof.

Met mijn centen gaan ze niet ver lopen, ik heb ze toen direct afgehaald en stop ze allemaal in vast goed. Ik weet het, het is log maar het is veilig en het brengt op zijn minst nog iets op plus dat het kapitaal blijft wat het is of mogelijks nog aangroeit.

Laat ze daar maar een vermogensbelasting op in voeren, ten lange laatste wordt iedere belasting toch betaald door de eindverbruiker. Dat is zo met de koffie die je nuttigt in een taverne, ook daar is het niet de taverne uitbater die de belasting en BTW betaalt maar wel de consument, dat zal uiteindelijk ook zo het geval zijn met huurinkomsten, de huurder zal op een of andere manier de belasting mee doorgerekend krijgen.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 januari 2015 om 00:58.
Oud 25 januari 2015, 14:14   #36
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Met vermogens(winst)belastingen op komst zou ik mijn eieren toch ook niet teveel in het mandje van immo leggen. Mijn .02€

Maar goed, ik moet jouw rekeningen niet maken.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 14:14.
Oud 25 januari 2015, 14:16   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Sparen is tot op zekere hoogte goed maar de geld-en spaarzucht in België heeft al lang ongezonde vormen aangenomen. Als je geen risico neemt met een spaarrekening, moet je dan huilen dat het niet veel opbrengt of zelfs in waarde daalt? Ik denk het niet hoor. Die spaarzucht is trouwens één van de redenen waarom er zoveel geld wordt bijgedrukt dus spaarders moeten daar niet over huilen.
Hier in België is het spaargedrag zelf problematisch voor de economie geworden. Een proportionele jaarlijkse taks van 10% op alle spaardeposito's zou dit probleem kunnen oplossen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 14:22   #38
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Je stelt je geld onnodig bloot aan een hoop zaken (brandgevaar, diefstal) en je krijgt er geen zak voor terug in de ruil. Je geld cash thuis bijhouden is nog veel lomper, dan kan je het best bij de bank laten staan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2015, 15:14   #39
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hier in België is het spaargedrag zelf problematisch voor de economie geworden. Een proportionele jaarlijkse taks van 10% op alle spaardeposito's zou dit probleem kunnen oplossen.
En waarom is dat problematisch. Dat geld wordt door de banken toch uitgeleend en is in omloop. So what is the problem ?

Laatst gewijzigd door non-conformist : 25 januari 2015 om 15:15.
Oud 25 januari 2015, 15:16   #40
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Je stelt je geld onnodig bloot aan een hoop zaken (brandgevaar, diefstal) en je krijgt er geen zak voor terug in de ruil. Je geld cash thuis bijhouden is nog veel lomper, dan kan je het best bij de bank laten staan.
Met een kluis op de goeie plaats (desnoods in een bank) valt het met dat brandgevaar allemaal nogal mee. En wat verliezen we momenteel : 0,15 % interest op jaarbasis ?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be