Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2004, 13:52   #21
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
...Daarom vinden veel Nederlanders dat de Antillen of volledig onderdeel moeten worden van Nederland, met alle rechten en plichten die daar bijhoren (en controle op de uitgave door de Nederlandse regering) of volledig onafhankelijk moeten worden en �*lles zelf moeten regelen (ook de financiën). ....
Onze Belgicistische vriend Yann gaat hier natuurlijk uit onthouden dat Wallonië dan maar volledig een onderdeel moeten worden van Vlaanderen, met waarschijnlijk een PS'er die de controle moet uitoefenen op die uitgaven!

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 23 oktober 2004 om 13:53.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 14:32   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

N'importe quoi.

Met Vlaams-nationalisten is geen ernstig debat te voeren: ze antwoorden niet op je vragen en komen af met totaal onzinnige praat.

Nog nooit heeft één van die slimmeriken kunnen uitleggen waarom de provincies de gewesten niet kunnen vervangen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 14:34   #23
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
N'importe quoi.

Met Vlaams-nationalisten is geen ernstig debat te voeren: ze antwoorden niet op je vragen en komen af met totaal onzinnige praat.

Nog nooit heeft één van die slimmeriken kunnen uitleggen waarom de provincies de gewesten niet kunnen vervangen.
Nou ja, wat is dit nou weer voor totale onzin Hans? Ik ben ten eerste geen Vlaams Nationalist en ten tweede stel ik een doodnormale vraag waarop jij voorlopig nog geen antwoord geeft!

Laatst gewijzigd door De Vliegende Hollander : 23 oktober 2004 om 14:35.
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 15:01   #24
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

en nog niet
Oud 23 oktober 2004, 15:11   #25
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Pagina vernieuwen 29 leden en 80 gasten en/of zoekmachine bots.
Het record staat op 308, dat werd 06-10-2004 gevestigd om 20:58.
Laatste Activiteit Gebruikersnaam Locatie Directe Berichten16:00 Betweter Bekijkt onderwerp
Dikke Duitser legt SP.A site plat
16:03 Bhairav Bekijkt Forum
Maatschappelijke discussies
16:04 De Vliegende Hollander Bekijkt Index
Politics.be Forum
15:54 doornroosje Bekijkt onderwerp
PS lokt kiezers met overheidsgeld
16:02 driewerf Bekijkt onderwerp
Voila, daar zijn onze vakbonden... De redders van het vaderland!
16:03 eno2 Bekijkt onderwerp
Jef Vermassen : onschuldig -voor én na
16:03 fernand Bekijkt onderwerp
Villa Politica met Filip Dewinter
16:04 Fieseler Zoek in Forums
15:53 Hans1 Bekijkt onderwerp
Wat krijgt Vlaanderen nu terug?

Ahhhh, hij durft na het lezen niet meer te reageren -offline-... HANS ZWAKKELING HAHAHA
Oud 23 oktober 2004, 16:07   #26
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Is meer dan 170 jaar lange termijn?
Nog maar eens dezelfde vraag stellen dan.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 16:37   #27
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Wat krijg jij terug wanneer je een sukkelaar die het nodig heeft een boterham met kaas toeschuift?
Blijf jij hem boterhammen geven als hij ze altijd weer weggooit na één beet?

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 16:46   #28
Wilhelmus
Burger

Standaard

Citaat:
Wel zoon, dan zal ik je dat eens vlug uitleggen.

Zoals Spinoza het ons al wist te vertellen: men wordt niet als staatsburger geboren, men wordt tot staatsburger gemaakt! Toen jouw België in 1830 het vertikte om de taalkundige diversiteit binnen z’n landsgrenzen te erkennen, vervreemdde dat land zich met die beslissing meteen van een deftig gedeelte van haar bevolking. Dat gaf aanleiding tot het onstaan van de Vlaamse beweging en een alternatief burgerschap gesteund op de Nederlandstaligheid. Die beweging heeft zich politiek kunnen consolideren en dit heeft geleid tot de uitholling van België.

De stelling "De taal is gans het volk" mag dan wel overdreven zijn, het blijft een feit dat de Nederlandstaligheid de basis vormt van het Vlaamse burgerschap. En helaas voor jouw is die taal een inter-provinciaal gegeven. Waarom zouden de Vlaamsnationalisten een sterke (deel)staat van bijna 6 miljoen burgers willen balkaniseren tot een vijftal provincies die zwakker staan? Toch niet omwille van de Belgische concurrentie dat zijn kans heeft gehad? Het gaat louter om een machtsprincipe. Dat een politicus dat niet snapt!

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 23 oktober 2004 om 16:48.
Oud 23 oktober 2004, 19:12   #29
Tommy_
Schepen

Standaard

Indien er geen transfers waren naar die 'sukkelaars' dan zouden we het nu voor ons zelf veel beter kunnen hebben dan nu. Ik zie niet in waarom we dat nog steeds moeten geven aan die mensen. Ons zullen ze niet helpen in geval van problemen. Als ze een goeie soc. zekerheid willen dat ze ervoor werken.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 22:24   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Mijn vraag was of de Belgische provincies de Belgische gewesten kunnen vervangen ja of nee. Ik heb geen litanieën over geschiedenis nodig.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 02:41   #31
Wilhelmus
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was of de Belgische provincies de Belgische gewesten kunnen vervangen ja of nee. Ik heb geen litanieën over geschiedenis nodig.
En mijn antwoord is dus: nee. En dat heeft te maken met begrippen als "oorzaak" en "gevolg"; dingen die jij blijkbaar moeilijk kunt vatten, gezien je "litanie"-reactie.

Slaap er maar eens een nachtje over.
Oud 24 oktober 2004, 06:58   #32
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N'importe quoi.

U gelooft blijkbaar zelf niet in de provincies, want u wil er minstens 2 afschaffen door Vlaams en Waals Brabant met Brussel terug samen te voegen tot de oude unitaire provincie Brabant.
De reden hiervoor is doodsimpel : u bent nl een franskiljon.
En uw doel de belangen van een goei honderdduizend onaangepasten verdedigen die met hun frans getater overal in Vlaanderen op hun wenken bediend wensen te worden. Zoals in den "goeie" ouwe tijd.
Oud 24 oktober 2004, 09:33   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Blijf jij hem boterhammen geven als hij ze altijd weer weggooit na één beet?
Neen, dan raap ik die rest op.
Heb ik meteen 'iets terug'
Oud 24 oktober 2004, 10:37   #34
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
natuurlijk kunnen de provincies de gewesten vervangen maar de vraag is of dat wenselijk is, en hieruit blijkt eens te meer het dubbelzinnige aan het programma van de bub.

de bub zegt (terecht) dat er te veel regeringen zijn in dit land en dat dat de politieke besluitvorming sterk vertraagd. maar wat gaat de bub daaraan doen conform hun programma :

de bub is voor een gedecentraliseerd belgie, wat eigenlijk wil zeggen dat zij een federaal belgie wensen maar dat de subsidiariteit eigenlijk wordt overgedragen naar de provincies ipv naar de gewesten. indien de bub zich dus houdt aan het principe van decentralisatie moeten zij op het niveau van de provincies beslissingsbevoegdheid leggen en impliceert dat dus dat zij in plaats van het aantal regeringen te verminderen er nog enkele gaan bijcreeren.

van de andere kant is de bub voor een unitair belgie die wel beslissingsbevoegdheid wil leggen bij de provincies maar waarbij de unitaire regering zichzelf het recht voorbehoudt elke beslissing van de provincies teniet te doen. dit is dus overduidelijk een gecentraliseerde visie op de staat omdat het laatste woord telkens aan de unitaire regering wordt voorbehouden.

Wat zal het nu eigenlijk zijn? willen jullie een gedecentraliseerde federale staat Belgie met beslissingsbevoegdheid bij de 9 provincies of wensen jullie een gecentraliseerd unitair belgie waarbij het laatste woord steeds aan de unitaire regering is.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:11   #35
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Neen, dan raap ik die rest op.
Heb ik meteen 'iets terug'
Ik hoop dat je die onzin enkel uit om te provoceren?

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 20:12   #36
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
natuurlijk kunnen de provincies de gewesten vervangen maar de vraag is of dat wenselijk is, en hieruit blijkt eens te meer het dubbelzinnige aan het programma van de bub.

de bub zegt (terecht) dat er te veel regeringen zijn in dit land en dat dat de politieke besluitvorming sterk vertraagd. maar wat gaat de bub daaraan doen conform hun programma :

de bub is voor een gedecentraliseerd belgie, wat eigenlijk wil zeggen dat zij een federaal belgie wensen maar dat de subsidiariteit eigenlijk wordt overgedragen naar de provincies ipv naar de gewesten. indien de bub zich dus houdt aan het principe van decentralisatie moeten zij op het niveau van de provincies beslissingsbevoegdheid leggen en impliceert dat dus dat zij in plaats van het aantal regeringen te verminderen er nog enkele gaan bijcreeren.

van de andere kant is de bub voor een unitair belgie die wel beslissingsbevoegdheid wil leggen bij de provincies maar waarbij de unitaire regering zichzelf het recht voorbehoudt elke beslissing van de provincies teniet te doen. dit is dus overduidelijk een gecentraliseerde visie op de staat omdat het laatste woord telkens aan de unitaire regering wordt voorbehouden.

Wat zal het nu eigenlijk zijn? willen jullie een gedecentraliseerde federale staat Belgie met beslissingsbevoegdheid bij de 9 provincies of wensen jullie een gecentraliseerd unitair belgie waarbij het laatste woord steeds aan de unitaire regering is.
blijkbaar geen enkele blubber die wenst te reageren
Oud 24 oktober 2004, 22:17   #37
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
blijkbaar geen enkele blubber die wenst te reageren
sta mij toe:

Wij zijn Unitaristen. Het centrale gezag ligt bij de natie, doch wij decentraliseren naar de provincies toe, die uitvoerende bevoegdheden krijgen. Ook zullen de gemeenschappen in minimale vorm blijven bestaan. Zij krijgen het wetgevend en uitvoerend gezag over materies die met taal te maken hebben. Dat is immers het enige waarin de Belgen onderling verschillen.

wij zijn voorstander van een confederaal Europa, en een waarachtig federalisme (nationale partijen, alle bevoegdheden die met buitenland te maken hebben federaal, individuele tweetaligheid, geen grendelmeerderheden meer, normenhierarchie,...) zoals de politici van BPlus en BPS het willen, zou voor België ook al een serieuze stap vooruit betekenen.

Uiteraard ligt de beslissingsmacht op nationaal vlak, maar uiteraard zetelen in de nationale assemblées ook politici uit alle provincies. Verder hebben de provincies een ruime mate van autonomie op uitvoerend vlak. We kunnen echter niet elke provincie wetgevende bevoegdheid geven, dat zou een enorme chaos geven. Ook zou de burger er niet meer wijs uit geraken. Ons systeem is alleszins beter dan het unitaire Vlaamse gewest dat we nu kennen dat de provincies bijna geen enkele autonomie toestaat.

(merci patriot, j'èspère que ça te tape pas les nerves que je t'ai utilisé)
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 22:26   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sta mij toe:

Wij zijn Unitaristen.
Ik vrees dat het niet voor morgen zal zij 'unitaristen'.
Noch voor overmorgen of de dagen daarna.

Of de BUB moet duizenden procenten gestegen zijn volgens de laatste poll van Le Swaar...
Oud 24 oktober 2004, 22:36   #39
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik vrees dat het niet voor morgen zal zij 'unitaristen'.
Noch voor overmorgen of de dagen daarna.

Of de BUB moet duizenden procenten gestegen zijn volgens de laatste poll van Le Swaar...
de toekomst zal raad brengen
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 22:46   #40
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
sta mij toe:

Wij zijn Unitaristen. Het centrale gezag ligt bij de natie, doch wij decentraliseren naar de provincies toe, die uitvoerende bevoegdheden krijgen. Ook zullen de gemeenschappen in minimale vorm blijven bestaan. Zij krijgen het wetgevend en uitvoerend gezag over materies die met taal te maken hebben. Dat is immers het enige waarin de Belgen onderling verschillen.

wij zijn voorstander van een confederaal Europa, en een waarachtig federalisme (nationale partijen, alle bevoegdheden die met buitenland te maken hebben federaal, individuele tweetaligheid, geen grendelmeerderheden meer, normenhierarchie,...) zoals de politici van BPlus en BPS het willen, zou voor België ook al een serieuze stap vooruit betekenen.

Uiteraard ligt de beslissingsmacht op nationaal vlak, maar uiteraard zetelen in de nationale assemblées ook politici uit alle provincies. Verder hebben de provincies een ruime mate van autonomie op uitvoerend vlak. We kunnen echter niet elke provincie wetgevende bevoegdheid geven, dat zou een enorme chaos geven. Ook zou de burger er niet meer wijs uit geraken. Ons systeem is alleszins beter dan het unitaire Vlaamse gewest dat we nu kennen dat de provincies bijna geen enkele autonomie toestaat.

(merci patriot, j'èspère que ça te tape pas les nerves que je t'ai utilisé)
- u zegt het zelf, u wilt dat het CENTRALE gezag op nationaal vlak ligt. ziet u zelf niet in dat het systeem dat u voorstaat totaal geen gedecentraliseerd systeem is maar een gecentraliseerd. u wilt weliswaar bevoegdheden bij de provincies leggen maar deze kunnen ten alle tijde worden tenietgedaan door de nationale overheid, totaal geen decentralisatie dus.

- u zegt dat er buiten de taal geen enkel verschil is tussen vlamingen en walen, als ik dat even voor waarheid aanneem moet ik daaruit besluiten dat u ook geen verchil ziet tussen walen en fransen, of vlamingen en nederlanders, en ga zo maar door. m.a.w. u ziet geen enkel verschil tussen de verschillende europese volkeren, behalve dan de taal. indien dit correct is vindt ik het zeer curieus dat u vindt dat een confederaal systeem in belgie ontoepasbaar en uiterst inefficient is en dat u tegelijkertijd vindt dat het confederaal systeem op europees niveau moet worden toegepast. hoe ziet u dit dan? wat zijn voor u de essentiele verschillen tussen "belgen" en franstaligen, of beter gezegd : wat hebben vlamingen en walen meer gemeen dan bijvoorbeeld walen en fransen. het moet wel zijn dat er grote verschillen zijn aangezien u bij de ene relatie een unitair systeem wilt en bij de andere een confederaal.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be