Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2004, 13:59   #21
Jampie
Minister

Standaard

Ja Patriot, doe gerust, maak gebruik van de vrije meningsuiting. Maar laat ons toe het flauwekul te vinden.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 22:50   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Weet je wat Staaf?

Knuppel zal op de eerstvolgende forumbijeenkomst een theaternummertje opvoeren met deze tekst.
En wees gerust. Ze zal hem klakkeloos overnemen en 'in stijl' voorlezen zoals het dergelijk sheekspieriaans stuk past: gloedvol!
'To be or not to be, th�*t's the question'

Wedden dat de eerste die zich niet kan inhouden van het schuddebuiken en rollebollen de Superstaaf zal zijn?

Noem maar een leuk zaaltje in jouw keizerlijke stede en ik zal het hele publiek platleggen van de slappe lach!

En maak me nu niet wijs dat jij dat zelf niet doorhebt.

Om deze oratio pro domo op passende wijze te berde te brengen, is het m.i. eerst noodzakelijk om hem ten gronde te begrijpen.
Vervolgens is het ook quasi onontbeerlijk om er volledig achter te staan.
Niet enkel met je verstand, maar vooral met je hart.
Anders kan je deze ode nooit gloedvol, doch met een ingetogen ernst tot zijn recht laten komen, tenzij je een raskomediant bent.

Jammer genoeg ben ik zelf geen vaardige spreker voor meer dan 4 man, maar ik hoor die fijne speech in mijn hoofd zoals een Demosthenes hem in de hoofden der luisterende Grieken zou prenten.
Fenomenaal gewoon.

Ik geloof dus nooit dat een rabiate flamingant deze parel op passende wijze kan interpreteren en met een gepaste elocutio recht doen.
En geloof me vrij: het enige wat ik niet zou kunnen bedwingen bij het aanhoren van deze wonderbaarlijke rede, zouden mijn tranen van ontroering zijn.

Lachen..... hoe kom je erbij?
Dit sierraad is zo goed geschreven dat ik zelfs mijn kritische zin tegenover de inhoud lichtelijk kwijtraak bij het lezen. Ossaert beweert immers dat er fasco-praat instaat, maar laat ons voor deze ene keer de dichterlijke vrijheden van een bewogen ziel erbij nemen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 november 2004 om 22:51.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 23:20   #23
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Is 'oud' per definitie 'fout'?
Staaf wat doe je nu allemaal? Eerst probeer jij me aan te vallen op concepten als volk, natie et cetera met argumenten als ---> 19e eeuwse Romantiek en out-of-date en nu als het je uitkomt ben je het er volledig mee eens...

Hypocriet
Oud 4 november 2004, 23:32   #24
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit sierraad is zo goed geschreven dat ik zelfs mijn kritische zin tegenover de inhoud lichtelijk kwijtraak bij het lezen. Ossaert beweert immers dat er fasco-praat instaat, maar laat ons voor deze ene keer de dichterlijke vrijheden van een bewogen ziel erbij nemen.
1. Dit sieraad? U woont in een fermette, met een ingemetseld karrewiel en een pseudo-waterput? U heeft een huilend zigeunerjongetje aan de muur hangen? U heeft alle cd's van André Rieu, James Last, en André Rieu én James Last?

2. U kan er donder op zeggen dat de inhoud proto-fascistisch is. Gedaas over een onsterfelijke volksaard, waar heeft Yammine de mosterd gehaald, dacht u?

3. 'Dichterlijke vrijheden'? Ik ken er nog zo'n paar...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 23:35   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Staaf wat doe je nu allemaal? Eerst probeer jij me aan te vallen op concepten als volk, natie et cetera met argumenten als ---> 19e eeuwse Romantiek en out-of-date en nu als het je uitkomt ben je het er volledig mee eens...
De tekst is toch prachtig geschreven?
Heb ik de inhoud opgehemeld?
Dacht het niet.
De bedoeling die erachter steekt (België behouden) keur ik uiteraard goed.
Het doel heiligt de middellen, zo zeg ik maar.

Citaat:
Hypocriet
Niet lief om me uit te schelden en persoonlijk aan te vallen.

Ik zou het ten zeerste appreciëren wanneer je je beperkte tot het aanvallen van mijn ideeën en opinies.

Maar wees gerust.
Ik vraag niet om het weg te laten knippen door de moderators.
't Bevalt me meer wanneer iemand zijn onmacht tot convenabel debateren etaleert met een potje schelden.
Oud 4 november 2004, 23:38   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
1. Dit sieraad? U woont in een fermette, met een ingemetseld karrewiel en een pseudo-waterput? U heeft een huilend zigeunerjongetje aan de muur hangen? U heeft alle cd's van André Rieu, James Last, en André Rieu én James Last?
Wat hebben mijn muzikale voorkeur, leefsituatie en behang (dewelke je nb stuk voor stuk fout inschat) met mijn appreciatie van Yaminnes tekst te maken?

Citaat:
2. U kan er donder op zeggen dat de inhoud proto-fascistisch is. Gedaas over een onsterfelijke volksaard, waar heeft Yammine de mosterd gehaald, dacht u?
Ook een foute mening kan je met verve verkondigen.

Citaat:
3. 'Dichterlijke vrijheden'? Ik ken er nog zo'n paar...
Laat u vooral gaan.
Ik ben een grote voorstander van vrije meningsuiting.
Oud 4 november 2004, 23:42   #27
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tekst is toch prachtig geschreven?
Heb ik de inhoud opgehemeld?
Dacht het niet.
De bedoeling die erachter steekt (België behouden) keur ik uiteraard goed.
Het doel heiligt de middellen, zo zeg ik maar.

Niet lief om me uit te schelden en persoonlijk aan te vallen.

Ik zou het ten zeerste appreciëren wanneer je je beperkte tot het aanvallen van mijn ideeën en opinies.

Maar wees gerust.
't Bevalt me meer wanneer iemand zijn onmacht tot convenabel debateren etaleert met een potje schelden.
Ten eerste is een statement hypocriet noemen nog steeds geen uitschelden, of voel jij je zo aangesproken?

Het doel heiligt de middelen ... humm ... oké die houden we erin Staaf
Oud 5 november 2004, 00:18   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ten eerste is een statement hypocriet noemen nog steeds geen uitschelden
Okay.
Dan heb ik er geen probleem mee.
Oud 5 november 2004, 04:35   #29
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wees gerust.
Misschien is de tijd rijp voor een nieuw-linkse partij.
Misschien is het er hoog tijd voor.
Oud 5 november 2004, 09:13   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Misschien is de tijd rijp voor een nieuw-linkse partij.
Misschien is het er hoog tijd voor.
Zelden zo een duidelijk statement gezien, dat tegelijkertijd zo cryptisch is.
Oud 5 november 2004, 09:13   #31
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat hebben mijn muzikale voorkeur, leefsituatie en behang (dewelke je nb stuk voor stuk fout inschat) met mijn appreciatie van Yaminnes tekst te maken?
Dat is heel simpel, omdat een appreciatie van een dergelijke tekst in hetzelfde rijtje past. Noem me maar dom dan, maar ik kan onmogelijk begrijpen hoe anno 2004 dergelijke bombast, dergelijk opgeblazen pathos nog gesmaakt kan worden. Het is even kitsch, nep, inhoudsloos... als een fermette, een karrewiel, een waterput en een huilend zigeunerjongetje, om van André Rieu en James Last nog maar te zwijgen.

Citaat:
Ook een foute mening kan je met verve verkondigen.
Het gaat me nu niet in de eerste plaats om de kern van de zaak, die is dat Yammine c.s. België bij elkaar willen houden. Dat is inderdaad een mening -die ik niet deel, enfin, toch niet wat de 'noodzakelijkheid' ervan betreft- zoals alle andere. Waar het me dan wel om gaat, is dat de verpakking waarin het aangeleverd wordt, en de achterliggende gedachte, bijzonder eng zijn. Als je er inderdaad van uitgaat dat er zoiets als een 'onbreekbare volksgeest' bestaat, dan ligt het veld wijd open voor allerlei nare toestanden. Als ik even mag chargeren, impliceer je er direct en indirect een hoger doel mee, waarvoor je alles kan en moet laten wijken of desnoods uit de weg ruimen. Het wordt dan het 'grote gelijk', zoals de Allah van de fundamentalist of, jawel, het 'Arische ras' van een Hitler.

Citaat:
Laat u vooral gaan.
Ik ben een grote voorstander van vrije meningsuiting.
Laat ik het kort houden: ik wacht op de dag dat een Philip de Winter aan komt draven dat zijn 'Alle Ali Baba's...' en zo meer een 'dichterlijke vrijheid' zijn...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 5 november 2004 om 09:14.
Oud 5 november 2004, 10:06   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is heel simpel, omdat een appreciatie van een dergelijke tekst in hetzelfde rijtje past. Noem me maar dom dan, maar ik kan onmogelijk begrijpen hoe anno 2004 dergelijke bombast, dergelijk opgeblazen pathos nog gesmaakt kan worden. Het is even kitsch, nep, inhoudsloos... als een fermette, een karrewiel, een waterput en een huilend zigeunerjongetje, om van André Rieu en James Last nog maar te zwijgen.
Een pak frieten smaakt af en toe meer dan een hapjesbord met zeven liflafjes.

Zelfs Eco kon kitsch appreciëren.

Rieu en Last hun muziekjes kunnen ons niet bekoren, maar toch is daar een zekere kwaliteit in aanwezig.
Maak eens een diepgaande analyse van Lasts' orchestraties en arrangementen, en luister eens hoe vaardig en in stijl Rieu zijn prullen uitvoert.

Citaat:
Waar het me dan wel om gaat, is dat de verpakking waarin het aangeleverd wordt, en de achterliggende gedachte, bijzonder eng zijn. Als je er inderdaad van uitgaat dat er zoiets als een 'onbreekbare volksgeest' bestaat, dan ligt het veld wijd open voor allerlei nare toestanden. Als ik even mag chargeren, impliceer je er direct en indirect een hoger doel mee, waarvoor je alles kan en moet laten wijken of desnoods uit de weg ruimen. Het wordt dan het 'grote gelijk', zoals de Allah van de fundamentalist of, jawel, het 'Arische ras' van een Hitler.
Ach komaan.
Uiteraard is het allemaal wat gechargeerd.
Geloven jullie echt dat hier een diepe overtuiging neergezet werd, behalve de onderliggende wens dat België moet blijven?
Komaan hee.
Laat eens een beetje poëzie in jullie leven toe.

Laat ik het kort houden: ik wacht op de dag dat een Philip de Winter aan komt draven dat zijn 'Alle Ali Baba's...' en zo meer een 'dichterlijke vrijheid' zijn...[/quote]
Oud 5 november 2004, 10:08   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat ik het kort houden: ik wacht op de dag dat een Philip de Winter aan komt draven dat zijn 'Alle Ali Baba's...' en zo meer een 'dichterlijke vrijheid' zijn...
Toch geen probleem met de vrije meningsuiting?
Gun iedereen toch het recht zichzelf als platte racist te exposeren.
Oud 5 november 2004, 11:10   #34
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een pak frieten smaakt af en toe meer dan een hapjesbord met zeven liflafjes.

Zelfs Eco kon kitsch appreciëren.

Rieu en Last hun muziekjes kunnen ons niet bekoren, maar toch is daar een zekere kwaliteit in aanwezig.
Maak eens een diepgaande analyse van Lasts' orchestraties en arrangementen, en luister eens hoe vaardig en in stijl Rieu zijn prullen uitvoert.
Kijk, ik wil hier geen discussie starten over kunst en kitsch, en ja, een pak frieten is inderdaad lekker, en zeker, bij James Last kan ook ik wel eens rustig melodietjes meeneuriën, maar de tekst van Yammine is zo ongeveer iets als een pak friet met samoeraïsaus gedwangvoederd worden als was je een foie-grasgans, of als James Last op volle kracht om vier uur 's ochtends.

Citaat:
Uiteraard is het allemaal wat gechargeerd.
Uiteraard, maar dat was de bedoeling.

Citaat:
Geloven jullie echt dat hier een diepe overtuiging neergezet werd, behalve de onderliggende wens dat België moet blijven?
Dat heb ik dan ook niet beweerd - ik alludeerde erop dat de onderliggende gedachte die Yammine in zijn tekst uitdrukte, of de verpakking als je het van een andere kant bekijkt, de kiemen in zich dragen van een dergelijk 'Groot Gelijk', dat buiten elke discussie staat. Misschien is hij er zich niet van bewust (wat ik zou betwijfelen), of misschien is hij echt wel overtuigd van zijn eigen 'Grote Gelijk', maar in zijn hameren op een 'onbreekbare volksgeest' sluimert eenzelfde fanatisme.

Citaat:
Laat eens een beetje poëzie in jullie leven toe.
't Is maar wat je poëzie noemt, natuurlijk.
Oud 5 november 2004, 11:13   #35
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch geen probleem met de vrije meningsuiting?
Gun iedereen toch het recht zichzelf als platte racist te exposeren.
Dat recht gun ik, met Voltaire, iedereen, net als het recht om jezelf te laten kennen als een bombastische neuroot. Maar, en dat is even belangrijk, ik gun mezelf ook het recht om mijn kritiek te spuien. Alhoewel, als ik er even over nadenk (een bedenking voor onderweg), wordt de 'dichterlijke vrijheid' niet al te vaak als schaamlapje voor een misbegrepen vrijheid van meningsuiting gebruikt?
Oud 5 november 2004, 11:21   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat recht gun ik, met Voltaire, iedereen, net als het recht om jezelf te laten kennen als een bombastische neuroot.
Dit is niet echt meer een mening.
Het is een etikettering.
Van een persoon.
Geen al te vriendelijke.
Eerder een belediging.
Beter ware dit laatste enkel te denken, en het te illustreren aan de hand van jouw (zoveel betere?) mening die dan haaks staat op wat die 'bombastische neuroot' beweert of onderschrijft.
Als jouw mening dan zoveel rijker, waardevoller en valabeler is, dan kan iedereen zich alsnog een beeld vormen van beide meninguiters...............

Citaat:
Maar, en dat is even belangrijk, ik gun mezelf ook het recht om mijn kritiek te spuien.
Spui maar raak.

Citaat:
Alhoewel, als ik er even over nadenk (een bedenking voor onderweg), wordt de 'dichterlijke vrijheid' niet al te vaak als schaamlapje voor een misbegrepen vrijheid van meningsuiting gebruikt?
Vrijheid van mening kan niet misbegrepen worden.
Ze is absoluut of ze is niet.
Oud 5 november 2004, 11:23   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ik wil hier geen discussie starten over kunst en kitsch, en ja, een pak frieten is inderdaad lekker, en zeker, bij James Last kan ook ik wel eens rustig melodietjes meeneuriën, maar de tekst van Yammine is zo ongeveer iets als een pak friet met samoeraïsaus gedwangvoederd worden als was je een foie-grasgans, of als James Last op volle kracht om vier uur 's ochtends.

Vervang 'of als' door 'en met'
Een uurtje of drie later is het effect nog erger hoor.
Oud 5 november 2004, 11:59   #38
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is niet echt meer een mening.
Het is een etikettering.
Van een persoon.
Geen al te vriendelijke.
Eerder een belediging.
Beter ware dit laatste enkel te denken, en het te illustreren aan de hand van jouw (zoveel betere?) mening die dan haaks staat op wat die 'bombastische neuroot' beweert of onderschrijft.
Als jouw mening dan zoveel rijker, waardevoller en valabeler is, dan kan iedereen zich alsnog een beeld vormen van beide meninguiters...............
1. Heb ik dan gezegd dat mijn mening 'zoveel rijker, waardevoller en valaber' is, in objectieve zin? In subjectieve zin is dat inderdaad wel zo, want anders zou het mijn mening niet zijn (als je begrijpt wat ik bedoel).

2. Wat die kwalificering betreft, dat is mijn (vrije!) mening die ik met plezier uit. Wanneer ik die tekst lees, dan vind ik inderdaad dat-ie tjokvol bombast zit, en de auteur -om dergelijke tekst te produceren- waarschijnlijk op het randje van een (niet klinische, ik ben geen psychiater) neurose balanceert. En ja, ze is niet al te vriendelijk, maar om eerlijk te zijn, ik heb al meer moeten slikken.

3. Ik heb eerder al gezegd dat er over deze tekst enkel te discussiëren valt over de 'stylistische' elementen (cf. supra), over de inhoud kan elders in dit deelforum geleuterd worden. Ik geef hier enkel m'n mening over de tekst zoals hij gepresenteerd wordt.

Citaat:
Spui maar raak.
Dat doe ik dan ook...

Citaat:
Vrijheid van mening kan niet misbegrepen worden.
Ze is absoluut of ze is niet.
Hm, misschien was 'misbruikt' een beter woord. Maar, zoals ik meende opgemerkt te hebben, deze opmerking was een beetje naast de kwestie, het was een bedenking die me plots inviel.
Oud 5 november 2004, 12:00   #39
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

Vervang 'of als' door 'en met'
Een uurtje of drie later is het effect nog erger hoor.
Jij hebt een wel heel zieke geest!
Oud 5 november 2004, 12:07   #40
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt een wel heel zieke geest!
A dirty mind is a joy forever.
Wie schreef dat ook alweer?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be