![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Vreemdeling
|
als die persoon, die ik dus NIET ben, dat beweert, dan kan jij nog de uitzondering zijn hé. vrouwen zijn gemiddeld ook minder goed in wiskunde, maar toch lopen er vrouwen rond in princeton... en mannen ook, en soms trouwen ze. maar fin, excuses zijn er, en sommige ook om aanvaard te worden, een zachtaardig mens als ik doet dat.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Minister-President
|
De linksen in België zouden in cuba rechts worden genoemd, de zogezegde rechtsen zouden in de V.S links worden genoemd
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door maarte : 9 december 2004 om 17:18. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Vreemdeling
|
je citeert me... maarte. zonder comment...
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door maarte : 9 december 2004 om 17:19. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Staatssecretaris
|
Links en rechts zijn gewoon termen geworden die partijsympathisanten graag naar elkaars hoofd gooien in een discussie. Als de PS of SPA iets doet dat VB'ers niet aanstaat schelden ze ze uit voor linkiewinkies of linkse ratten; als een flamingant ijvert voor meer autonomie wordt hij uitgescholden voor rechts, nazi of fascist.
Persoonlijk zou ik ook links zijn met een vleugje rechts (in termen van conservatief en progressief), helaas zijn er in dit land geen linkse partijen die ook echt achter hun ideaal staan. Ik heb het hier natuurlijk niet over de extreme gevallen aan beide kanten, dat ligt bij mij buiten beschouwing. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Minister-President
|
Ik ben ook voor derde wereldhulp en sociale zekerheid, maar het verschil zit em erin hoe men dat aanpak en daar zit juist het verschil tussen links en rechts
iemand die economisch gezien links is kan niet liberaal zijn, want bv bij derde wereldhulp zal iemand die meer links denkt meer geld geven aan ontwikkelingshulp terwijl iemand die meer rechts denkt de vrije markt zou promoten en subsidies zou afschaffen zodat men in de derde wereld terug kan concureren met ons. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Vreemdeling
|
ja, het is wat karikaturaal, maar waar. trouwens in de fysica bestaat links en rechts niet echt afzonderlijk, zo ook in de politiek. ze zijn relatief tov elkaar.
wat me nu wel opvalt is dat vele mensen uit ongenoegen en vooral - laat u mij toe dit te zeggen - EGOISME zich rechts noemen. ze liggen niet wakker van een invalide ingenieur die het met een bestaansminimum moet stellen, of zelfs zonder, ze liggen niet wakker van stervende hongerlingen, of van plaatsen waar er een natuurramp is geweest. tot als het hen overomt, dan worden ze zeer links. als rechts behoudingsgezind zou zijn... vind ik het vreemd dat de rechtsen alles willen veranderen... is dat dan wel rechts? ik vrees dat er vooral de grote etnische zaak is. getypeerd door ' eigen volk eerst' en dat ze om die reden of soms drogreden zich rechts noemen, maar dat eigenlijk niet zijn. ik ken iemand vaag, gelukkig. die zo fan is van het VB en ze haat de walen want die kwamen zelfs niet aan het front in de wereldoorlogen, ze heeft 1001 argumenten om de walen te haten, ik ga haar aanraden er een boek over te schrijven... ze haat de walen, maar voor 1 ding, het geld, ze is rijk en ze wil meer. en denkt meer te hebben door de walen er af te schudden... en dan heb je vlaanderen en zal er steeds een minder rijke provincie zijn, waar het dialect haar niet aanstaat, en die zal er ook afmoeten, en uiteindelijk wordt antwerpen een autonome staat, zo zal haar boek eindigen... want die mensen zijn niet conservatief. ze zijn voor homo huwelijks en adoptie en voor alle progressieve themas, maar ze willen geld, geld geld. de kloof tussen arm en rijk groter maken |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door PAJOT : 9 december 2004 om 17:38. |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
links? en neo-liberalisme gaat wel (vb spa) rechts en neo-liberalisme gaat ook (vb Friedman, in belgië is dit voorbeeld moeilijker te vinden, Leterme(?) en misschien Somers)alhoewel niet zo progresief |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Banneling
|
Rechts = heroïsch, gericht op het hogere, heroïsch, spiritueel-autoritair enz...
Links = al wat anti-traditionele subversie bedrijft. |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
er is meer dan derde wereld alleen. je hebt ook milieurampen... ik ben voorstander van middelen op te sturen, unicef ed. dat is geen rechte maatregel. ik geef wel toe dat die subsidies, vaak nergens tot leiden, maar al is het maar enkele mensen die we ermee kunnen helpen, het is toch wat he.... hetgehele sociale zekerheidssysteem is toch ook wel links hoor maarte. rechts is: hou de mensen minder af, zo kunnen ze het zelf betalen als ze ziek zijn, maar dan vergroot de kloof tussen rijk en arm, daarmee is bush ook bezig, het gaat traag, maar zo gaat het vrees ik. |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Minister-President
|
sociale zekerheid is ontstaan in het V.K rond 1904 door liberalen, het 2de land met sociale zekerheid was het toenmalige keizerrijk duitsland (ook al vrije markt gericht)
sociale zekerheid is iets waar ook moderne liberalen voorstaan, je kan ook immers werkloos worden door de conjunctuur |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
twee. je kan wel voor het één zijn en het ander, er is nog steeds een centrum linkse gedachte ook hoor, een evenwicht. spa is niet tegen open marken. enkel moet er een oogje in het zeil worden gehouden. zoals je dus zelf al de voorzet gaf |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Minister-President
|
Bush rechts daar lach ik mee, wie heeft er zijn staalproductie afgeschermd BUSH en wie heeft er een handelsoorlog ontketend BUSH
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Vreemdeling
|
ja uiteraard, maar nog eens, er is een hele brede grijze zone hé, waar wij ons in bevinden.
|
|
|
|