![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als u een recenter voorbeeld wilt: In 1990 oordeelde een aantal landen dat de enige mogelijkheid om Irak uit Koeweit te verdrijven bestond uit een bijzonder gewelddadige oorlog. Zij hadden gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of anders gezegd : Welk land trekt ten strijde met de gedachte "Wij zijn verkeerd maar we gaan toch ons goesting krijgen, náh" ?
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
([font=Arial]its in our nature to destroy ourselves)[/font]
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Oorlog is gerechtvaardigd als er een 'rechtvaardige' reden voor is. En dan gaf ik een voorbeeld. Nogmaals dit voorbeeld: De VS hebben niks te zoeken in Irak, volgens mij dus voeren ze daar een ONgerechtvaardigde oorlog, te meer omdat ze oorlog voeren op basis van grove leugens. De Irakezen vechten tegen de Amerikanen, en daar hebben ze gegronde redenen voor, zoals ik eerder al zei: wat zei doen is gerechtvaardigd. En dan uw onwaarschijnlijk voorbeeld: België wordt door de buurlanden afgesloten van de watervoorziening. Bij de haren gegrepen voorbeeld is het, maar op zo'n moment zouden wij een gerechtvaardigde oorlog kunnen voeren. (Al zie ik niet in wat wij tegen de Duitsers, Fransen en Nederlanders zouden kunnen uitrichten ![]() Dus ik HEB een mening m'n beste. Misschien in één zin, zodat je het kan begrijpen: Oorlog is gerechtvaardigd, zolang de reden voor de oorlog gerechtvaardigd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Maar misschien nog erger -> volgens mij trekken ze ten oorlog met de gedachte: 'wow, hier valt poen te rapen' pas op: misschien ben ik verkeerd hoor ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Algemeen nu graag (dus niet een voorbeeld)? Wat is gerechtvaardigd?
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 11 december 2004 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() je bent vermoeiend:
derde keer -> Oorlog is gerechtvaardigd, zolang de reden voor de oorlog gerechtvaardigd is. Slaapwel nu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat is een "rechtvaardige" reden voor oorlog? Ik wacht nog steeds op een definitie.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 11 december 2004 om 01:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
[font=Verdana]Men moet wel duidelijk maken dat de leer van de rechtvaardige oorlog niet de oorlog principieel als “rechtvaardig” wil beschouwen. Het gaat, beter gezegd, om één enkele vorm: de verdediging tegen een aanvalsoorlog.[/font] [font=Verdana][font=Verdana][/font][/font] [font=Verdana][font=Verdana][/font] [/font]
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wat doe je dan met mijn hypothetisch water-scenario? Niemand werd aangevallen : alleen de rivieren werden gestopt. Kan je dan spreken van verdediging? En werkelijk : zo ondenkbaar is dat niet. Misschien niet hier in Europa, maar rond Egypte en omstreken?
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Heb mezelf verkeerd uitgedruk bij mijn vorige post, mijn excuses hiervoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een oorlog mag dus gevoerd worden om mensenlevens te redden. Dit lijkt mij min of meer een contradictio in terminis. Ik neem aan dat u de aloude paradox kent: "Om vrede te bekomen moet men oorlog voeren." Of, anders geformuleerd : Om mensenlevens te redden, moet men mensenlevens beëindigen. Wie bepaalt dan welke levens gered dan wel beëindigd dienen te worden? Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Maar nu ga ik wel slapen, t'was een korte maar wel een interessante discusie. Tot morgen misschien, truste. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Btw, nog mijn excuses dat ik u eerst verward heb met de forummer "Everytime".
Om de één of andere reden dacht ik (foutief) dat die dezelfde avatar had. En sloppel ![]()
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 11 december 2004 om 03:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Een oorlog is een politieke keuze gemaakt door een bepaalde staat. Due keuze kan gerechtvaardigd zijn als:
-) de oorlog voor een legitiem doel gevochten wordt -) er geen betere middelen voorhanden zijn om dat doel te bereiken -) er een redelijke kans bestaat dat het doel bereikt wordt zonder dat de nadelen van de oorlog groter zijn dan de voordelen van het nagestreefde doel Ik verklaar mij even nader. Een legitiem doel is niet zo éénvoudig te definiëren maar het moet iets zijn wat tot de essentiële belangen van de staat behoort. Voorbeelden: verdedigen van de territoriale integriteit tegen agressie van buitenaf; het nakomen van een alliantie-verplichting ten aanzien van een bondgenoot die bedreigd wordt; het tegengaan van een bedreiging die onaanvaardbaar groot is (het eerder geciteerde voorbeeld van het afsnijden van een staat van de voor haar vitale watertoegang lijkt mij hieronder te vallen). Een voorbeeld van een niet-legitiem doel is bijvoorbeeld het onderwerpen van een ander volk; het behalen van persoonlijke glorie; het ontsnappen aan binnenlandse conflicten; enz. Er zijn vele praktijkvoorbeelden van bovenvermelde gevallen, maar ook heel veel gevallen waarin het niet zo duidelijk is of het doel een oorlog rechtvaardigt. Zou het bijvoorbeeld legitiem zijn om nu Sudan de oorlog te verklaren om de misdaden in Darfur te stoppen? Niet éénvoudig. Zelfs als het doel legitiem is, dan nog kan oorlog niet de automatische keuze zijn. Als er andere manieren zijn (bv. onderhandelingen; economische druk; enz.) zijn waarmee men het doel even goed of beter kan bereiken dan verdienen die de voorkeur. Tenslotte is het ook zo dat zelfs indien het doel legitiem is en er geen ander middel is om het te bereiken het zinloos en dus verkeerd is om oorlog te voeren als er geen realistische kans is dat daarmee het doel bereikt zal worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
[font=Arial]oorlog in het algemeen veroordeelt - van welke partij dan ook en dus geen stelling neemt[/font] |
|
![]() |
![]() |