Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2004, 15:55   #21
Koriander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Omgekeerd zou toch onlogisch zijn?
Of ze dat doen door enorme schulden aan te maken, daar heb ik sterk mijn twijfels bij.
zogezegd hebben ze veel deficit ,
maar ik zie het meer als een investering in hun leger,

Clinton, die weinig in het leger spendeerde, had op zijn laatste mandaat een budget in evenwicht, met een paar boekhoudkundige troefkes , maar toch in evenwicht.

Bush heeft direct massa's geld voor het leger gegeven, hij kan er mee stoppen wanneer hij wil en de dollar naar boven helpen .

Of de volgende democraat zal het doen.

Hun imperium is bijlange nog niet ingestort.
Koriander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:58   #22
kosmopoliet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Als "het kapitalisme" dan al een munt had was het het goud. De andere munten zijn juist uitingen van overheidsinmenging in "het kapitalisme".
Niet zolang geleden stond de dollar nóg lager.
Europa heeft al een overschot op de handelsbalans. Een sterke munt is daar het logisch gevolg van. Dat tegenwerken zou slecht zijn voor onze welvaart.
Waarom zou je exporteren als je er niks voor terugkrijgt? Ofte: waarom zou de export moeten gestimuleerd worden?
Als er al iets gestimuleerd worden in Europa is het de eigen binnenlandse markt.
De kans is niet ondenkbaar dat we in de komende tien jaar een soort omgekeerd Bretton Woods krijgen die de goudstandaard herinvoert. Want de huidige monetaire instabiliteit is niet vol te houden.

En het kan best zijn dat de dollar nog lager heeft gestaan. Dat is idd zo. Maar nog nooit is de dollar op zo'n korte termijn zo sterk in waarde gedaald ten opzichte van een andere 'wereldmunt' (euro). De huidige dollardaling, in drie jaar tijd van 0,80 euro naar 1,35 euro is uniek in de geschiedenis, en bijgevolg gevaarlijk!
kosmopoliet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:00   #23
kosmopoliet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koriander
Hun imperium is bijlange nog niet ingestort.
Volledig mee akkoord. Wat betreft Europa ben ik minder optimistisch.
Oud 12 december 2004, 16:04   #24
Koriander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kosmopoliet
Volledig mee akkoord. Wat betreft Europa ben ik minder optimistisch.
als je zelfs niet genoeg baby's maakt,
als je deze eerste eenvoudige taak
al niet goed uitvoert, nl. : neuken

dan, denk ik dat een imperium moeilijk uitvoerbaar zal zijn.
Koriander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:05   #25
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zogezegd hebben ze veel deficit ,
maar ik zie het meer als een investering in hun leger,

Clinton, die weinig in het leger spendeerde, had op zijn laatste mandaat een budget in evenwicht, met een paar boekhoudkundige troefkes , maar toch in evenwicht.
Ik sprak over monetair beleid. Na de Aziatische crisis werd de rente op de dollar enorm verlaagd. Maar gewoon bankbriefjes bijdrukken verlaagt de waarde van je munt. En ik heb het over 1998 tot en met het beleid van Bush nu. Bijna continu is de rente te laag geweest. Meer onder Clinton dan onder Bush wellicht.
Oud 12 december 2004, 16:07   #26
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De kans is niet ondenkbaar dat we in de komende tien jaar een soort omgekeerd Bretton Woods krijgen die de goudstandaard herinvoert. Want de huidige monetaire instabiliteit is niet vol te houden.
Dat zou geweldig nieuws zijn. Bye bye economische crisissen.
Oud 12 december 2004, 16:07   #27
kosmopoliet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
als je zelfs niet genoeg baby's maakt,
als je deze eerste eenvoudige taak
al niet goed uitvoert, nl. : neuken

dan, denk ik dat een imperium moeilijk uitvoerbaar zal zijn.
Opnieuw, hoe belachelijk de argumentatie ook lijkt, ben ik hier volledig mee akkoord, mijn beste Koriander.

(Beste voorbeeld is Rusland. Of nog beter Oekraïne waar olv president Koetschma de bevolking de laatste jaren met plusminus vier miljoen verminderde)
Oud 12 december 2004, 17:39   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie mijzelf niet als pessimist -en nu zal je lachen- maar als realist. Dit is niet zomaar een daling van de dollar ten opzichte van de euro. Dit is het begin van een wereldwijde monetaire strijd om economische hegemonie te verwerven/behouden. Dit zal leiden tot het einde van de munten van de hegemonen die de strijd verliezen. Yen, euro, dollar, (yuan en roebel in veel ...
Je voorspelt juist: ik kan er hartelijk om lachen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 17:49   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok,

maar is het niet duidelijk dat het amerikaans imperium
het steeds groter wordende Europese imperium wil afzwakken?
Maar allez slimmeke,

het is wellicht niet zo dat toen Bush nog een Bushke was, hij eens gebeten is geweest door een hondje dat toevallig 'Europe' noemde, en dat hij sindsdien een idee-fiks heeft: Europa ekonomisch kelderen.

Zie jij nu niet dat die munten-kwestie een systeem van checks and balances is. Zo'n lage dollar kunnen ze zich niet te lang permitteren (wel veel langer dan wij in Europa de euro lager kunnen permitteren, want verdomme: de Amerikaanse ekonomie is krachtig: als zij eens een groei hebben van minder dan 5 procent, dan lamenteren ze al dat het grote krisis is. Mochten wij een jaartje 5 procent groeien, de regering dronk op iedere ministerraad champagne)

Beetje aanschouwelijk voorgesteld: ze gaan gauw genoeg gewaar worden dat met hun lage dollar, het gemakkelijk is om Amerika 'leeg te kopen'. Bedrijfje overnemen: zoveel goedkoper. Aandelen opkopen: idem. (Alleen spijtig dat het alleen superrijken zijn die er serieus voordeel aan gaan hebben, een paar sjeiks en konsoorten gaan zich wat invloed in Amerika gaan kopen!!)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 18:05   #30
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Maar allez slimmeke,

het is wellicht niet zo dat toen Bush nog een Bushke was, hij eens gebeten is geweest door een hondje dat toevallig 'Europe' noemde, en dat hij sindsdien een idee-fiks heeft: Europa ekonomisch kelderen.

Zie jij nu niet dat die munten-kwestie een systeem van checks and balances is. Zo'n lage dollar kunnen ze zich niet te lang permitteren (wel veel langer dan wij in Europa de euro lager kunnen permitteren, want verdomme: de Amerikaanse ekonomie is krachtig: als zij eens een groei hebben van minder dan 5 procent, dan lamenteren ze al dat het grote krisis is. Mochten wij een jaartje 5 procent groeien, de regering dronk op iedere ministerraad champagne)
In welke van de laatste 8 jaar zou de VS een groei van meer dan 3% gehad hebben als ze niet zo'n slecht monetair beleid gevoerd hadden? De groei uitgedrukt in dollar is inderdaad spectaculair.
Oud 12 december 2004, 22:56   #31
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Gigantisch veel prietpraat in deze draad, gigantisch veel.

Als de US $ verder blijft depriciëren tov andere grote munten, ihb de euro, zit de hele wereld met een probleem.

Ten eerste de US omdat papieren geld nu eenmaal in waarde rechtstreeks gerelateerd is aan het vertrouwen van de gebruiker in dat papieren gedoe.

Ten tweede China en de nieuwe snelgroeiende landen: de reden waarom deze landen het Amerikaanse deficit sponsoren - en daarmee eigenlijk de meest misdadige oorlogseconomie die deze planeet ooit gekend heeft in stand houdt - is simpelweg omdat ze anders hun producten niet meer kunnen verkopen aan deze obesitas economie. De burgers zitten gigantisch tot boven hun oren in de schulden ( wij als simpele belgen hebben gemiddeld zo'n 100.000 € op de bank ), de staat evenzeer.

De vraag is wanneer voor - en nadelen, zijnde de VS afzetmarkt en een dalende waarde van hun reserve niet meer tegen elkaar kunnen opwegen.

Als de VS economie Argentijnse toestanden ondergaat, is het meteen ook gedaan met de hele wereldeconomie, dan heb je ( een grote depressie )³

Natuurlijk zal niemand dit ooit toelaten, maar juist dat is dikwijls de katalysator opdat het toch kan gebeuren.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 23:02   #32
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
want verdomme: de Amerikaanse ekonomie is krachtig: als zij eens een groei hebben van minder dan 5 procent, dan lamenteren ze al dat het grote krisis is. Mochten wij een jaartje 5 procent groeien, de regering dronk op iedere ministerraad champagne)

Dan mag u mij eens zeggen wanneer ze die 5 procent groei nog eens gehad hebben ?

De VS importeert momenteel veel meer dan het exporteert: er gaan meer centjes weg dan er binnen komen, bijgevolg: om de groei te blijven onderhouden lenen buitenlandse banken centjes aan de VS burgers en overheid: tot ze het genoeg vinden dat hun spaarcentjes minder en minder waard beginnen te worden.

De VS, die 80 % van de spaartegoeden uit de wereld aantrekt om zich een obesitas economie ( economische groei bijna uitsluitend gebaseerd op consumptie, op termijn volledig onhoudbaar ) te kunnen permiteren, zit met een serieus probleem, net zoals de hele wereld.

Er is daar maar 1 oplossing mogelijk: de VS moeten sparen, burger en staat, maar dan valt hun economie stil ...

Interessant om te volgen.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 23:58   #33
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En het kan best zijn dat de dollar nog lager heeft gestaan. Dat is idd zo. Maar nog nooit is de dollar op zo'n korte termijn zo sterk in waarde gedaald ten opzichte van een andere 'wereldmunt' (euro). De huidige dollardaling, in drie jaar tijd van 0,80 euro naar 1,35 euro is uniek in de geschiedenis, en bijgevolg gevaarlijk!
De Dollar stond tijdens Reagan op 80 BEF, tijdens Bush Sr. op 27 BEF. (ge moogt het omrekenen naar DEM als ge een wereldmunt wilt nemen.

maw: Dit is niet ongezien in het verleden.
Oud 13 december 2004, 18:12   #34
eno2
Banneling

Standaard

Ik denk dat Bush wat opgestoken heeft van Nixon.

Het was te voorzien dat de overheidsschuld uit de pan zou rijzen met al die oorlogen (zoals Nixon's Vietnam).

Een sterke depreciatie van de dollar is daar een mooie remedie tegen, want devaluatie van de buitenlandse schuld.
Gunstig voor de export ook (zoals Nixon's loslaten van de goudstandaard).

Nu nog eens kijken of we terug de beroemde stagflatie krijgen (inflatie plus stagnatie van de productie).

Misschien komt er wel iets anders origineels uit de bus, of ook niet.
Koffiedik.

Europa wordt sterk overschat.

Het is nog steeds een avontuur. Een economisch avontuur. Zonder sterke politieke structuur.
Als speculant zou ik a la baisse gaan tegenover de euro, door amerikaanse waarden te (blijven) kopen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 december 2004 om 18:14.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 19:04   #35
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ik denk dat Bush wat opgestoken heeft van Nixon.

Het was te voorzien dat de overheidsschuld uit de pan zou rijzen met al die oorlogen (zoals Nixon's Vietnam).

Een sterke depreciatie van de dollar is daar een mooie remedie tegen, want devaluatie van de buitenlandse schuld.

Nu nog eens kijken of we terug de beroemde stagflatie krijgen (inflatie plus stagnatie van de productie).

Misschien komt er wel iets anders origineels uit de bus, of ook niet.
Koffiedik.

Europa wordt sterk overschat.

Het is nog steeds een avontuur. Een economisch avontuur. Zonder sterke politieke structuur.
Als speculant zou ik a la baisse gaan tegenover de euro, door amerikaanse waarden te (blijven) kopen.
Ik vrees dat het in plaats van een unie in een ruïne zal eindigen... Als men met zo'n geklungel een sterke (politieke/economische) macht kan maken, dan zit de wereld wel heel simpel in elkaar...
In mijn onderwereld heb ik godzijdank zo'n geklungel alleszins nog niet meegemaakt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 15:39   #36
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ik denk dat Bush wat opgestoken heeft van Nixon. Een sterke depreciatie van de dollar is daar een mooie remedie tegen, want devaluatie van de buitenlandse schuld.

Kwestie van uw vervangingsinkomen wat aan te vullen, eno2?

Goeie mix van argumenten en prietpraat in deze thread. Blijf erbij dat soep niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend wordt en dat de sky still isn't falling...
Oud 15 december 2004, 15:01   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Ik vrees dat het in plaats van een unie in een ruïne zal eindigen... Als men met zo'n geklungel een sterke (politieke/economische) macht kan maken, dan zit de wereld wel heel simpel in elkaar...
In mijn onderwereld heb ik godzijdank zo'n geklungel alleszins nog niet meegemaakt...
______

Als speculant ga ik a la baisse op jaarbasis, maar als europeër wens ik ons het allerbeste toe-zo'n avontuur kan ook goed aflopen op termijn, dat moet je een eeuw geven op zijn minst.
Oud 15 december 2004, 15:12   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Kwestie van uw vervangingsinkomen wat aan te vullen, eno2?

Goeie mix van argumenten en prietpraat in deze thread. Blijf erbij dat soep niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend wordt en dat de sky still isn't falling...
______

Sure the sky ain't falling, but it sure ain't falling in love with Bush-o-nomics either.

China heeft geen voedselhulp meer nodig met een dergelijk overschot op de handelsbalans - Ze kunnen die voedselhulp aan de VS schenken, met zijn enorme tekorten op de handelsbalans, op de begroting, in de sociale sector, etc.

Ik werk niet, maar ik speculeer. Ik moet mijn naam van kapitalist eer aandoen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 december 2004 om 15:17.
Oud 18 december 2004, 16:30   #39
kosmopoliet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De Dollar stond tijdens Reagan op 80 BEF, tijdens Bush Sr. op 27 BEF. (ge moogt het omrekenen naar DEM als ge een wereldmunt wilt nemen.

maw: Dit is niet ongezien in het verleden.
Alsof de Belgische frank dé referentie was om de waarde van de dollar te meten. Hmmm. Nu is de dollar in een mum van tijd van waarde aan het veranderen tov een opkomende wereldmunt, de euro. De BEF is dat nooit geweest, me dunkt.
(Misschien dat Vandelanotte en Verhofstadt daar anders over denken, maar bon...)
Oud 18 december 2004, 16:33   #40
kosmopoliet
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Gigantisch veel prietpraat in deze draad, gigantisch veel.

Als de US $ verder blijft depriciëren tov andere grote munten, ihb de euro, zit de hele wereld met een probleem.

Ten eerste de US omdat papieren geld nu eenmaal in waarde rechtstreeks gerelateerd is aan het vertrouwen van de gebruiker in dat papieren gedoe.

Ten tweede China en de nieuwe snelgroeiende landen: de reden waarom deze landen het Amerikaanse deficit sponsoren - en daarmee eigenlijk de meest misdadige oorlogseconomie die deze planeet ooit gekend heeft in stand houdt - is simpelweg omdat ze anders hun producten niet meer kunnen verkopen aan deze obesitas economie. De burgers zitten gigantisch tot boven hun oren in de schulden ( wij als simpele belgen hebben gemiddeld zo'n 100.000 € op de bank ), de staat evenzeer.

De vraag is wanneer voor - en nadelen, zijnde de VS afzetmarkt en een dalende waarde van hun reserve niet meer tegen elkaar kunnen opwegen.

Als de VS economie Argentijnse toestanden ondergaat, is het meteen ook gedaan met de hele wereldeconomie, dan heb je ( een grote depressie )³

Natuurlijk zal niemand dit ooit toelaten, maar juist dat is dikwijls de katalysator opdat het toch kan gebeuren.
Ik dacht dat ik-onder de vorm van prietpraat of niet- dit al gezegd had.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be