![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Europa is niet meer dan een economische unie met bevoegdheden voor landbouw. Meer zullen de britten en de meeste nieuwe lidstaten niet rap toelaten.
![]() |
#22 | |
Gouverneur
|
![]() @pelgrim
Een confederatie is niet zo maar een vrijwillige samenwerking als men er zin in heeft. Het is een systeem, een organisatie, een instituut. Het is permanente samenwerking op bepaalde gebieden (zoals buitenlands beleid, defensie). En het werkt wel dergelijk intergouvermenteel. Citaat:
Het "federale" of supranationale element in Europa is klein. De bevoegdheden niet zo groot(landbouw, visserij,...). Het parlement en de commissie moeten het belang van europa voorstaan. Het algemeen goed. Het intergouvermentele deel (confederaal) is veel machtiger, het stippelt de algemene lijnen uit voor de koers van Europa. De Raad van Europa is de vertegenwoordiging van de individuele lidsstaten. Ze komen samen op eu tops en worden bevolkt door de staatshoofden en ministers van buitenlandse zaken. Op die tops komen de kleine landen er amper aan te pas. Hier geld het recht van de sterkste. In een wereld die meer en meer interdepent wordt zijn overkoepelende instituties brood nodig. Gij praat over solidariteit, het spijt me, zonder overkoepelende controle organen is dat onmogelijk. Zijt ge bekent met het probleem van de collectieve actie en het free riders proleem?
![]() |
![]() |
#23 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dus het is federalisme werkt wel met een verkozen parlement. Het is geen superstaat, want is niet voor alles bevoegd, de meeste bevoegdheden liggen nog altijd bij de deelstaten, en dat zal ook zo blijven, bevoegdheden kunnen trouwens ook worden gedeeld. Dat is juist wat federalisme inhoud: bevoegdheden aan de juiste en meest efficiënte instanties te geven. Het op maat maken van het beleid. Het is bijvoorbeeld onzinnig zeevisserij aan de nationale parlementen te geven. Maar hierover verder meer. Citaat:
Neem nu de vis in de zee, of de lucht dat we inademen. Dat zijn publieke goederen, iedereen kan er (in principe) van genieten. Maar als iedereen er zomaar van kan genieten leidt dit al rap tot fenomenen als overbevissing. Geen probleem zeg jij, ze sluiten gewoon een simpel verdrag af. Spijtig genoeg is dit niet zo simpel: als iedereen samenwerkt en zijn zeevisserij wat inperkt is het probleem opgelost, maar als er één iemand(land) van afwijkt of weigert te participeren (freerider oftewel zwartrijder) krijgt het systeem een serieuze deuk of stort het in. Met andere worden die onder het verdrag betalen de prijs terwijl de freeriders er zelf met winst van afkomen. Hetzelfde met luchtvervuiling, of milieu problematiek in het algemeen. Zo is de VS hun weigering om de Kyoto akkoorden te tekenen een treffend voorbeeld van het freeriders probleem. De hele wereld doet moeite voor schonere lucht, betaald hier een prijs voor, terwijl de VS hier van meegenieten zonder kost. En dan heb ik het nog niet over de ontelbare belangen die er zijn als er verdragen tussen vele landen worden afgesloten. Hierdoor krijgen verdragen uiteindelijk een zeer vaag en afgezwakt karakter. In de Unie, waar men steeds weer opnieuw tegenover elkaar komt te staan voor nieuwe onderhandelingen en nieuwe verdragen af te sluiten, gaat dat anders. Door het wederkerend karakter is er zeer veel vertrouwen onderling. Daarenboven voor wat men toegeeft bij het ene verdrag kan men dan compensatie krijgen in een ander verdrag. In zulke instituties kan men freeriders ook afstraffen.
![]() |
![]() |
#25 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() Jij hebt wel en heel naief geloof in democratie. Je beantwoord er al mijn vragen en verwijten mee. Democratie, alsof dat dat alles op lost. Alsof er dan geen belangen meer zijn. Je gebruikt het ook heel abstract, een magisch toverwoord dat alle probelemen oplost. Je legt niet eens uit hoe die democratie dat allemaal gaat doen.
Wat is democratie trouwens voor u? Is een representatief parlementair systeem democratisch? Toegegeven democratie is altijd beter als al de rest. Maar ik geloof niet dat het alles oplost. Er bestaat zelf een stroming in de Theorieen van de Internationale betrekkingen over dit onderwerp: Republikeins liberalisme:de theorie van de democratische vrede (uitgedacht door Kant). Het gaat ervan uit dat democratieen elkaar niet bevechten ( een feitelijke realteit). Dit is door hun cultuur van vredzame conflict oplossing, rule of law, overleg en compromis. MAAR het gaat ook uit van een hoge maat van insitutionalisering. Trouwens, om verdere verwarring tegen te gaan, gebruik maar mijn defenitie van een conferderatie, dat is de algemeen aanvaarde. Deze zul je terug vinden in encyclopedieen, boeken en cursussen. Discusies zijn al moeilijk genieg zonder dat iedereen zich een eigen begrippenapparaat aanmeet.
![]() |
#27 | ||
Gouverneur
|
![]() Een mooi voorbeeld van een democratisch volkomen souvereine onafhankelijke staat: de VS. Het is niet of voelt zich amper gebonden aan multilaterale organisaties en instellingen. Het gebruikt tegenwoordig een tactiek van "multilateralisme al carte". Zoals jouw ideaal werkt het alleen smaen als het er zin in heeft. Het gaat dus voortaan elk verdrag in een case by case studie toetsen aan hun belangen. Enkel verdragen die duidelijk in hun belang spelen keuren ze goed. Wat goed voor de internationale gemeenschap of voor het algemene goed is kan hen geen bal schelen.
Mooi voorbeeld hiervan is hun weigering van het Kyoto akkoord, Landmijn verdrag, nieuw protocol inzake biologische wapens,.... Straffer nu beginnen ze eerder afgesloten verdragen te verwerpen: het ABM verdrag bijvoorbeeld. Niet zo goed voor het vetrouwen onderling in de internationale gemeenschap niet. Citaat:
Citaat:
Dat is vollenbak federalisme. Van wie krijgt onze federeale regering zijn mandaat? De paus ofzo, ik dacht het niet... van het volk. Wie geeft volgens jou het mandaat aan het Europees parlement? De Amerikanen? Waarvoor ben ik dit jaar dan gaan stemmen? Toegegeven die Europese verkiezingen zijn nog niet ideaal, vermits het nog altijd om nationale lijsten gaat, ik zou eerder Europese lijsten kiezen. Maar het fiet dat ze in het parlement in fracties( politieke families) organiseren en niet in nationalitiet wil toch iets zeggen.
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij mijn 'geloof' in democratie naïef vindt vraag ik me af waarin jij dan wel 'gelooft'. Citaat:
Citaat:
. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is Belgique voorwaar een modelvoorbeeld voor het basisdemocratisch communisme! ![]() Daar moet ik toch ferm mee lachen hoor, de VS zijn verre van democratisch. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen staan de Europese wetten hierarchisch hoger Dit impliceert dus dat de eigen nationale wetten (in principe komen die dus voort uit het volk, al is dat in de praktijk ook een grote schijnvertoning maar soit) ondergeschikt zijn. En hebt u de fameuze grondwet al eens gelezen? Daar staan nogal vrij concrete beleidsmaatregelen in die op termijn de eigen Vlaamse wetten gewoon uitschakelen, zelfs illegaal maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Maar ik concluderen dat jij veronderstelt dat alles wat geen directe democratie is, gewoon geen democratie is?
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() Ik sta toch iets sceptischer ten opzichte van directe democratie. Dit wil echter niet zeggen dat ik ertegen ben, maar ik verwacht er ook niet alle heil van. Ik ben wel akkoord dat ze er in Belgie wat meer mee bezig mogen zijn, zei het geleidelijk en voorzichtig(beetje experimenteren). Mijn bezwaren liggen vooral bij de histerie van de massa, alsook de manipulatie ervan (door media). Kijk bijvoorbeeld naar Nederland, of de VS na de aanslagen. Ook het gebrek aan expertise in complexere materies vanwege de bevolking baart me zorgen, ik zeg toch ook niet aan een loodgieter hoe hij zijn werk moet doen.
Anderzijds zal directe democratie mischien leiden tot meer politieke intresse en (dus) meer engagement en verantwoordelijkheid van de burgerbevolking. Wat die kleinere schaal betreft: ik vind dat je teveel fixeert op het nationale en locale niveau, democratie zal mischien beter werken en het zal er inderdaad democratischer aan toe gaan, maar enkel op dat lokale niveau. Maar wat met de wereld en de regio's waarin we leven? Het is onmogelijk om goed,efficient en snel overeen te komen op internationaal vlak als men met zeer veel kleine nationale souvereine entiteiten zit, zonder ook maar enige vorm van institutionalsering. Ik ben voor decentralisering, subsidiering en federalisering. Die dingen hoefen elkaar absoluut niet tegen te spreken. De juiste bevoegdheid op het juiste niveau.