Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2022, 23:02   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Het is wel een godsgeschenk voor Antwerpse criminelen. Die kunnen nu vingerafdrukbewijs betwisten.
Oud 12 december 2022, 23:03   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Iphone met Itsme en vingerafdrukcontrole. Boem! Al uw bankzaken etc. beschikbaar.

En tegenwoordig worden veel zaken gewoon zonder fysiek contact afgewerkt. Een fotokopie volstaat.
Als ik je goed begrijpt volstaat een eID met vingerafdrukken, en heb je je vingers niet meer nodig om zich te identificeren op bijvoorbeeld itsme.
Is dat zo ?
Als een fotokopie volstaat dan is itsme zo lek als een zeef.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2022, 23:13   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik je goed begrijpt volstaat een eID met vingerafdrukken, en heb je je vingers niet meer nodig om zich te identificeren op bijvoorbeeld itsme.
Is dat zo ?
Als een fotokopie volstaat dan is itsme zo lek als een zeef.
Op een iPhone/iPad kan je je vingerafdruk gebruiken om al je paswoorden dus ook die voor Itsme te genereren.
Ik gebruik dat niet omdat…

Het minste wat de Antwerpse overheid zou kunnen doen is om hun onderdanen te informeren dat alles met betrekking tot het gebruik van vingerafdrukken voor ‘gevoelige’ informatie gecompromitteerd is.

Voor wat betreft fotokopie. Ja soms volstaat een fotokopie voor identiteitsfraude.
Oud 12 december 2022, 23:29   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op een iPhone/iPad kan je je vingerafdruk gebruiken om al je paswoorden dus ook die voor Itsme te genereren.
Ik gebruik dat niet omdat…

Het minste wat de Antwerpse overheid zou kunnen doen is om hun onderdanen te informeren dat alles met betrekking tot het gebruik van vingerafdrukken voor ‘gevoelige’ informatie gecompromitteerd is.

Voor wat betreft fotokopie. Ja soms volstaat een fotokopie voor identiteitsfraude.
Kijk Dadeemelee, ik neem voorlopig een afwachtende houding aan wat betreft het te grabbel gooien van vingerafdrukken, en dit tot de consequenties duidelijk zijn.
Ik weet dat er gemakzuchtige oplossingen worden gebruikt, zoals vingerafdrukken, op een smartphone.
Echter, ik betwijfel de efficiëntie van een fotokopie om zich te identificeren bij bepaalde diensten.
Ik zie wel een opportuniteit als supplementaire controle, in die zin dat vingerafdrukken kunnen worden vergeleken met deze op de eID. Iemand identificeren op basis van de foto op de eID is niet altijd evident.
Soit, ik wacht af. Zeker als een linkse krant de zaak erger maakt dan het is, toch als het om Antwerpen gaat.
Oud 12 december 2022, 23:41   #25
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kan uw onwetendheid of domheid niet ongedaan maken. Misschien als u hard genoeg bid....
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2022, 23:46   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk Dadeemelee, ik neem voorlopig een afwachtende houding aan wat betreft het te grabbel gooien van vingerafdrukken, en dit tot de consequenties duidelijk zijn.
Ik weet dat er gemakzuchtige oplossingen worden gebruikt, zoals vingerafdrukken, op een smartphone.
Echter, ik betwijfel de efficiëntie van een fotokopie om zich te identificeren bij bepaalde diensten.
Ik zie wel een opportuniteit als supplementaire controle, in die zin dat vingerafdrukken kunnen worden vergeleken met deze op de eID. Iemand identificeren op basis van de foto op de eID is niet altijd evident.
Soit, ik wacht af. Zeker als een linkse krant de zaak erger maakt dan het is, toch als het om Antwerpen gaat.
Ik gebruik ook vingerafdruk voor inloggen op mijn iPhone/pad en inloggen op mijn krantenabonnementen.
Maar niet voor gevoelige informatie.
Maar er zijn er wel die dat doen. En bijvoorbeeld ook de banken zitten Smartphone banking te pushen.
Uw ganse spaarboek op uw smartphone. Just a vingerafdruk away.
Oud 12 december 2022, 23:50   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gebruik ook vingerafdruk voor inloggen op mijn iPhone/pad en inloggen op mijn krantenabonnementen.
Maar niet voor gevoelige informatie.
Maar er zijn er wel die dat doen. En bijvoorbeeld ook de banken zitten Smartphone banking te pushen.
Uw ganse spaarboek op uw smartphone. Just a vingerafdruk away.
Juist. Een vingerafdruk. Maar daar heb je voor zover ik weet nog steeds een vinger voor nodig.
Oud 12 december 2022, 23:57   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Een vingerafdruk. Maar daar heb je voor zover ik weet nog steeds een vinger voor nodig.
Of een gehackte vingerafdruk van uw identiteitskaart.

https://www.youtube.com/watch?v=bp-MrrAmprA

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 december 2022 om 23:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 00:06   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wat ik de betrokkenen Antwerpenaren zou aanraden: stuur een aangetekende brief waar je verklaart dat alle schade toegebracht door identiteitsfraude tengevolge van deze gebeurtenis ten laste valt van de bevoegde overheid.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 december 2022 om 00:07.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 00:40   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat vrij eenvoudig na te maken is.
Oud 13 december 2022, 11:00   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn dik de klos, misdadigers zijn nu in het bezit van hun vingerafdrukken, dus dat betekent dat alles wat met vingerafdrukken kan gedaan worden op straat ligt.
Aangezien de grootste misdadigers (de staat) die toch al hadden, zal dat niet veel verschil maken he

Door uw vingerafdrukken aan de staat te geven maakt ge het uiteraard mogelijk om gelijk waar van gelijk wat beschuldigd te worden als ge het de staat wat moeilijk maakt, want ze kunnen uw vingerafdrukken overal neerzetten om U te beschuldigen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 december 2022 om 11:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 11:09   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Aangezien de grootste misdadigers (de staat) die toch al hadden, zal dat niet veel verschil maken he

Door uw vingerafdrukken aan de staat te geven maakt ge het uiteraard mogelijk om gelijk waar van gelijk wat beschuldigd te worden als ge het de staat wat moeilijk maakt, want ze kunnen uw vingerafdrukken overal neerzetten om U te beschuldigen.
Ik hoop dat ze met wat nu gebeurd is even gaan nadenken, vingerafdrukken zijn nu eigenlijk redundant geworden als bewijsmateriaal.
Maar ik vrees ervoor.
Oud 13 december 2022, 15:58   #33
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn dik de klos, misdadigers zijn nu in het bezit van hun vingerafdrukken, dus dat betekent dat alles wat met vingerafdrukken kan gedaan worden op straat ligt.

https://www.demorgen.be/nieuws/na-de...emen~bda7e7a6/

Ik en anderen hebben daar vroeger al voor gewaarschuwd.
https://forum.politics.be/showthread...238758&page=12
De schuld van de overheid, die sinds 2019 de burger dwingt om vingerafdrukken op de identiteitskaart te verplichten.
De politiek heeft het criminelen gemakkelijker gemaakt om identiteitsfraude te plegen en nog veel meer (zelf) rottigheid te kunnen uithalen door onze privacy te schenden en te compromitteren met onze vingerafdrukken.

Net zoals de banken de schuld zijn dat criminelen zonder code op de bankpas aan je geld kunnen door contactloos betalen - banken hebben zelf de veiligheid van de bankpas vernietigd door het contactloos kunnen betalen.
Oud 14 december 2022, 09:59   #34
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De schuld van de overheid, die sinds 2019 de burger dwingt om vingerafdrukken op de identiteitskaart te verplichten.
De politiek heeft het criminelen gemakkelijker gemaakt om identiteitsfraude te plegen en nog veel meer (zelf) rottigheid te kunnen uithalen door onze privacy te schenden en te compromitteren met onze vingerafdrukken.

Net zoals de banken de schuld zijn dat criminelen zonder code op de bankpas aan je geld kunnen door contactloos betalen - banken hebben zelf de veiligheid van de bankpas vernietigd door het contactloos kunnen betalen.
Dar de veilihgheid van de bankpas vernietigd is is een feit.

Contactloos betalen kan je in extremis op huidig ogenblik nog uitschakelen bij de 'meeste' banken. (geen gebruik maken van dat soort 'diensten' zoals contactloos betalen of ITSME een goede optie?)

Men geeft de kaarten maar meer- en meer 'diensten' die op zich meestal een gevaar een gevaar kunnnen betekenen en bepaalde figuren die er gebruik van maken om uw tekening te plunderen.

Maar men ziet er geen kwaad in want men blijft dingen uitvinden om met te betalen zoals sieraadbetaling (betalen via wearables https://www.adornpay.com/), uurwerken, apps en andere waar men kan met betalen.

En dat alles nu de criminaliteit toch al enkele jaren serieus in stijgende lijn is gegaan?

Panem et circenses?

Het zal nog een tijdje duren voor men het begrijpt dat bepaalde betalingswijzen niet echt goed zijn.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 december 2022 om 10:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 10:29   #35
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor degenen die denken dat identiteitskaartgegevens niet belangrijk zijn: het relaas van Sander Loones.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221214_92912204

Citaat:
Sander Loones: “Ja, dat moet ergens in 2005 of 2006 geweest zijn. Ik werkte bij de Dienst Vreemdelingenzaken, waar we een elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen hadden ontwikkeld. Een journalist vroeg hoe die verschilde van een gewone identiteitskaart. Ik heb toen de mijne getoond, daar werd een foto van gemaakt en die is in de krant beland. Zo werden mijn naam en het nummer van mijn identiteitskaart bekend. Gelukkig niet mijn rijksregisternummer, dat staat op de achterkant. Of mijn adres, dat staat alleen in de chip. Dat geeft tenminste extra controlemogelijkheden.”
Citaat:
Sindsdien kreeg u met een zekere regelmaat te maken met identiteitsfraude.

“Ja, dat gaat in fases. Nu is het weer enkele maanden geleden. Het is ook wel geleidelijk aan geminderd, maar ik blijf verrast worden. In de feestperiode een paar jaar geleden bijvoorbeeld, was er een juwelier in Sint-Niklaas die een gouden ketting had gekocht die niet van echt goud bleek. Hij dacht dat ik de verkoper was. Er zijn ook appartementen verhuurd in mijn naam, of leningen afgesloten tegen woekerinteresten, of schulden gemaakt op gokwebsites.”
Citaat:
Dat ik nog schulden heb bij een telefoonmaatschappij of elders een rekening niet betaald heb. In Noord-Frankrijk viel de politie eens binnen in een boerderij met een heel hoge stroomrekening. Daar bleek een cannabisplantage gevestigd, de huur stond op mijn naam. En in Parijs en Nice zijn appartementen verkocht in mijn naam.”
Oud 14 december 2022, 10:38   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor degenen die denken dat identiteitskaartgegevens niet belangrijk zijn: het relaas van Sander Loones.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221214_92912204
Dat mij dan eens iemand vertelt hoe dit mogelijk is.
Geld gaat niet vanzelf van mijn rekening zolang ik daar niet de opdracht voor geef. Een eID is geen betaalkaart.
Oud 14 december 2022, 10:40   #37
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mij dan eens iemand vertelt hoe dit mogelijk is.
Geld gaat niet vanzelf van mijn rekening zolang ik daar niet de opdracht voor geef. Een eID is geen betaalkaart.
Ze maken schulden in uw naam en betalen niet. En dan stuurt de schuldeiser een deurwaarder.
Oud 14 december 2022, 10:43   #38
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Dan heb ik chance. Ik ben inwoner van Antwerpen en heb nog een ID-kaart zonder vingerafdrukken. Ben nog niet aan de beurt geweest voor een nieuwe.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 10:49   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dan heb ik chance. Ik ben inwoner van Antwerpen en heb nog een ID-kaart zonder vingerafdrukken. Ben nog niet aan de beurt geweest voor een nieuwe.
Is dat geen discriminatie eigenlijk ? Waarom zou jij het privilege moeten hebben om minder blootgesteld te zijn aan identiteitsfraude dan andere burgers ? Vanwaar die ongelijke behandeling ? Zou men U niet moeten dwingen om uw vingerafdrukken ook ter beschikking te stellen van die hackers ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 10:54   #40
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is dat geen discriminatie eigenlijk ? Waarom zou jij het privilege moeten hebben om minder blootgesteld te zijn aan identiteitsfraude dan andere burgers ? Vanwaar die ongelijke behandeling ? Zou men U niet moeten dwingen om uw vingerafdrukken ook ter beschikking te stellen van die hackers ?
Tja, zo'n dingen gaan altijd in fasen he. Het befaamde 'uitrollen'.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be