Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2025, 08:28   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
De dochter zou een leefloon kunnen aanvragen maar de moeder blijft samenwonende hoor. En dan is de vraag of de dochter dat leefloon zou krijgen, ze heeft op zaterdag een studenten job en dan is er de studiebeurs misschien is haar inkomen wel te groot, niet te vergeten het zijn maar Belgen he.
Maar het gaat er eigenlijk om dat als je kind 18 wordt en al dan niet studeert je een kleine 1000 Euro leefloon minder hebt.
kan die dochter haar domiciel niet op haar kot of op een postbus of ander adres zetten zodat die vrouw terug alleenstaande is ?

Alleen in dit geval zou ik dat wel snappen, bovendien belze staat, maak een uitzondering mogelijk voor iemand die het goed doet op school en in zo een situatie zit, zodat ma niet moet verhongeren en dochterlief de cirkel van armoede kan doorbreken, dat is uiteindelijk toch de bedoeling nietwaar ?

En trap die zielige zoekers buiten zodat er meer geld is voor ons eigen mensen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2025, 09:05   #22
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Het is zo dat deze vrouw nog steeds recht heeft op kinderbijslag (nu groeipakket) zolang de dochter nog studeert. Maar bon, daar vermeldt u niks van.

Let wel: wanneer de dochter wettelijk meerderjarig is mag de kinderbijslag aan dochter uitgekeerd worden.

Het is ook zo dat de vader van de dochter verplicht alimentatie voor zijn dochter moet betalen zolang ze studeert. Maar daar vermeldt u ook niks van.

Voorts beweert u stellig dat de moeder niet kan gaan werken, dat dit onmogelijk is.
Wie heeft dat beslist?

Het lijkt me dat iemand die (zwart op wit geattesteerd) echt niet kan werken sowieso op mutualiteit belandt en na 1 jaar op mutualiteit gaat ze op invaliditeit.

Dus: ofwel moet deze dame daarop gewezen worden, ofwel kan ze echt wel nog werken (mss halftijds)?
U wil weer de wijsneus uithangen.
Doordat de dame op het OCMW staat trekt ze natuurlijk kindergeld maar dat is volledig naast de kwestie, het gaat hierover dat ze sinds haar dochter meerderjarig is ze zo een 1000€ minder leefgeld trekt. Dat kind wil verder studeren en uit dat armoede kringetje geraken waar de meeste leefloners en hun kinderen in vastzitten.
De vrouw is bij geboorte gaan aangeven dat de vader onbekend was, niet de schuld van de vader die wilde niet liever dan zijn dochter erkennen. De vader is kort na de geboorte overleden, hij zou nu 69 geweest zijn. Dus alimentatie is er niet.
De moeder is nu 61 en ongeneeslijk ziek (ja dat bestaat ongeneeslijk zieke mensen) en het is niet aan u om te beslissen of ze kan werken of niet.
De moeder was ten tijde van de bevalling met niets in orde en kon/kan niet genieten van de ziekenkas of stempelgeld omdat ze kort na de bevalling ziek is geworden heeft ze ook nooit kunnen gaan werken tot ze met alles in orde kwam.
Het is gewoon een schrijnend verhaal en een drama dat zich hier op 200 meter van mijn deur afspeelt en waar niets tegen te doen is.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 4 maart 2025 om 09:30.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2025, 10:06   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wil weer de wijsneus uithangen.
Doordat de dame op het OCMW staat trekt ze natuurlijk kindergeld maar dat is volledig naast de kwestie, het gaat hierover dat ze sinds haar dochter meerderjarig is ze zo een 1000€ minder leefgeld trekt. Dat kind wil verder studeren en uit dat armoede kringetje geraken waar de meeste leefloners en hun kinderen in vastzitten.
De vrouw is bij geboorte gaan aangeven dat de vader onbekend was, niet de schuld van de vader die wilde niet liever dan zijn dochter erkennen. De vader is kort na de geboorte overleden, hij zou nu 69 geweest zijn. Dus alimentatie is er niet.
De moeder is nu 61 en ongeneeslijk ziek (ja dat bestaat ongeneeslijk zieke mensen) en het is niet aan u om te beslissen of ze kan werken of niet.
De moeder was ten tijde van de bevalling met niets in orde en kon/kan niet genieten van de ziekenkas of stempelgeld omdat ze kort na de bevalling ziek is geworden heeft ze ook nooit kunnen gaan werken tot ze met alles in orde kwam.
Het is gewoon een schrijnend verhaal en een drama dat zich hier op 200 meter van mijn deur afspeelt en waar niets tegen te doen is.
Leve Belgie.
Oud 5 maart 2025, 17:23   #24
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-In uw eerste zin stelt u de vraag en beantwoord u ze meteen.
-De moeder is geen jonge moeder zeer zeker niet.
-Hoe komen mensen op leefloon terecht? Omdat ze met niets in orde zijn geen stempelgeld of ziekenkas kunnen trekken.
-U hoeft nergens van uit te gaan u weet van toeten nog blazen over die mevrouw haar situatie.
Dit zijn UW woorden Hoomer!
U stelt dat mensen die van een leefloon leven met niets in orde zijn en bijgevolg niet " stempelgeld, noch ziekte-uitkeringen kunnen genieten. OOK UW woorden! Dat is héél denigrerend naar die mevrouw toe!

En dan beweren dat ik niet van toeten noch (niet nog!) blazen weet....
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2025, 20:02   #25
Hoomer

Standaard

Citaat:
Dit zijn UW woorden Hoomer!
U stelt dat mensen die van een leefloon leven met niets in orde zijn en bijgevolg niet " stempelgeld, noch ziekte-uitkeringen kunnen genieten. OOK UW woorden! Dat is héél denigrerend naar die mevrouw toe!

En dan beweren dat ik niet van toeten noch (niet nog!) blazen weet....
Mens gij kunt een stukje zagen zeg.
Waarom trekken mensen een leefloon volgens u? U hoeft niet te antwoorden hoor, met uw oneindig gezever.
Oud 5 maart 2025, 20:22   #26
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mens gij kunt een stukje zagen zeg.
Waarom trekken mensen een leefloon volgens u? U hoeft niet te antwoorden hoor, met uw oneindig gezever.
U bedoelt: waarom ontvangen mensen een leefloon?
Dat antwoord heeft u zelf gegeven. (uw opinie dus).

U postte dat mensen met een leefloon met niks in orde zijn. UW woorden.
Ik heb dat nooit beweerd.

Toch nog even dit: gelieve niet te schelden. Ik scheld ook niet.
Oud 5 maart 2025, 21:11   #27
Hoomer

Standaard

Citaat:
U bedoelt: waarom ontvangen mensen een leefloon?
Dat antwoord heeft u zelf gegeven. (uw opinie dus).

U postte dat mensen met een leefloon met niks in orde zijn. UW woorden.
Ik heb dat nooit beweerd.

Toch nog even dit: gelieve niet te schelden. Ik scheld ook niet.
Leer ff begrijpend te lezen. Mensen die leefloon trekken zijn niet in orde met de voorwaarden om stempelgeld of ziekengeld te ontvangen, anders trokken ze geen leefloon hoor.
Bon ik ga naar de voetval kijken op tv en wens niet verder in te gaan op uw gezever.
Vergeet niet dat je moet opletten tegen wie je in PM uw miserie verteld, die kunnen dat tegen derden verder vertellen.
Oud 5 maart 2025, 21:19   #28
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leer ff begrijpend te lezen. Mensen die leefloon trekken zijn niet in orde met de voorwaarden om stempelgeld of ziekengeld te ontvangen, anders trokken ze geen leefloon hoor.
Bon ik ga naar de voetval kijken op tv en wens niet verder in te gaan op uw gezever.
Vergeet niet dat je moet opletten tegen wie je in PM uw miserie verteld, die kunnen dat tegen derden verder vertellen.
Vertelt.

Wees gerust, ik stuur niemand privé-berichten.
En ik zou ook niet weten wat u bedoelt met mijn 'miserie'.
Ik heb het heel goed hoor, ik kom niks tekort. Jaloers Hoomer?
Oud 6 maart 2025, 09:21   #29
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Leve Belgie.
Kunnen we ook nog een kogel gaan vangen in Oekraïne. Zijn we er ook weer vanaf.

De allochtonen gaan dat klusje ook weer niet doen.

In de VS begrijpen ze dat nog wel; 80-90% van de infanterie van het leger zijn zwarten en Latino's.

Oooh... ik heb buikpijn van het lachen.
Oud 6 maart 2025, 09:30   #30
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frankrijk; we sturen onze vreemdelingenlegioenen wel.

We gaan geen werkende autochtonen aan deze brol verspillen.
Oud 6 maart 2025, 09:39   #31
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat er af en toe eens iemand in je patrouille 1 kogel vangt er is geen meer motiverende tonic voor je vreemdeling manschappen. De troepen zijn kinderen en de staat is een "vadertje"; je moet doortastend zijn anders worden ze nooit volwassen.

"Geloof jij nu echt wat jij net zei."

Ik denk dat we hier beter kunnen ophouden.
Oud 6 maart 2025, 13:33   #32
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-In uw eerste zin stelt u de vraag en beantwoord u ze meteen.
-De moeder is geen jonge moeder zeer zeker niet.
-Hoe komen mensen op leefloon terecht? Omdat ze met niets in orde zijn geen stempelgeld of ziekenkas kunnen trekken.
-U hoeft nergens van uit te gaan u weet van toeten nog blazen over die mevrouw haar situatie.
Vandaar de vraag natuurlijk.

Voor elke persoon die leefloon trekt, is er een andere persoon die een groot deel van zijn inkomsten zit af te dragen. Die elke dag een paar uur van zijn/haar werkdag werkt voor iemand anders inkomsten, in plaats van voor die van zichzelf.

Dus ik snap de vraag wel.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2025, 07:36   #33
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Vandaar de vraag natuurlijk.

Voor elke persoon die leefloon trekt, is er een andere persoon die een groot deel van zijn inkomsten zit af te dragen. Die elke dag een paar uur van zijn/haar werkdag werkt voor iemand anders inkomsten, in plaats van voor die van zichzelf.

Dus ik snap de vraag wel.
Dat klopt maar dat geld gaat naar mensen die het echt nodig hebben en waarschijnlijk zonder hulp niet kunnen overleven.
Voor mij is solidariteit met onze zwakkere medemens een goede zaak. Wat voor mij een minder goede zaak is zijn de subsides waar wij ook moeten voor werken en betalen die naar de meest waanzinnige projecten gaan zoals bv. piemelzwaaiende dansers, miljoenen Euro's naar het vermaak van een paar honderd freaks. Waanzinnige bedragen voor hulp aan dictator landen waar het geld nooit op de juiste plaatsen aankomt maar steevast onderweg er naartoe verdwijnt, ga zo maar door. Dan zwijg ik nog over de nepvluchteling die hier door uw geld onderhouden worden.
Nee solidariteit met onze mensen is niet de grote hap die uit uw loon genomen wordt.
Oud 7 maart 2025, 09:27   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt maar dat geld gaat naar mensen die het echt nodig hebben en waarschijnlijk zonder hulp niet kunnen overleven.
Voor mij is solidariteit met onze zwakkere medemens een goede zaak. Wat voor mij een minder goede zaak is zijn de subsides waar wij ook moeten voor werken en betalen die naar de meest waanzinnige projecten gaan zoals bv. piemelzwaaiende dansers, miljoenen Euro's naar het vermaak van een paar honderd freaks. Waanzinnige bedragen voor hulp aan dictator landen waar het geld nooit op de juiste plaatsen aankomt maar steevast onderweg er naartoe verdwijnt, ga zo maar door. Dan zwijg ik nog over de nepvluchteling die hier door uw geld onderhouden worden.
Nee solidariteit met onze mensen is niet de grote hap die uit uw loon genomen wordt.
En met dat principe heeft de overgrote meerderheid geen probleem. Daar sta ik graag een deel van mijn inkomsten voor af.

Uiteraard enkel indien het werkelijk gaat om mensen die het nodig hebben.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2025, 19:11   #35
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee ze zijn blijkbaar onvermurwbaar voor hun is de wet aangaande de wet. Ik heb contact met hen opgenomen en dat werd ook niet in dank afgenomen de moeder moest dat met haar sociaalassistent bespreken en niet met mij.
Ik ben het dan gaan opzoeken en inderdaad kind volwassen dus 18 eender wat de ouder trekt leefgeld als samenwonende.
Volgens ik op internet vond: Leefgeld als samenwonende met persoon ten laste. Ttz de studerende dochter blijft ten laste, dus heeft de moeder recht op de hoge uitkering als gezinshoofd. Tenzij de dochter ook werkt, en het bedrag dat zij verdient hoger is dan toegelaten om nog ten laste te zijn.
https://www.groups.be/nl/hr-nieuws/s...caal-ten-laste

Volgens uw beschrijving zit die dochter op een van die koten van de Arenberg blokken. Daar mag je idd. geen domicilie zetten. Dat is daar geen grote luxe. Maar ze hebben alles wat een student nodig heeft. En als extra meestal een gezellig gang-gezelschap.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2025, 19:42   #36
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens ik op internet vond: Leefgeld als samenwonende met persoon ten laste. Ttz de studerende dochter blijft ten laste, dus heeft de moeder recht op de hoge uitkering als gezinshoofd. Tenzij de dochter ook werkt, en het bedrag dat zij verdient hoger is dan toegelaten om nog ten laste te zijn.
https://www.groups.be/nl/hr-nieuws/s...caal-ten-laste

Volgens uw beschrijving zit die dochter op een van die koten van de Arenberg blokken. Daar mag je idd. geen domicilie zetten. Dat is daar geen grote luxe. Maar ze hebben alles wat een student nodig heeft. En als extra meestal een gezellig gang-gezelschap.
Wat u hier aanhaalt heeft te maken met studerende kinderen van werkende ouders en de fiscaliteit.
Bij het recht op leefloon is het zo dat meerderjarige kinderen beschouwd worden als samenwonend met de leefloontrekker, die kinderen kunnen evenwel ook leefloon aanvragen.
Oud 7 maart 2025, 21:40   #37
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leert u eens begrijpend en fatsoenlijk schrijven Hoomer!
Dan zouden mijn antwoorden helemaal anders geweest zijn.

U schreef héél duidelijk: "Hoe komen mensen op leefloon terecht? Omdat ze met niets in orde zijn geen stempelgeld geen ziekenkas kunnen trekken".

Geef toe dat hoe u dit schreef het overkwam alsof die mevrouw met NIKS in orde was.
Ik kan er niks aan doen dat u de toestand van de vrouw niet fatsoenlijk hebt kunnen beschrijven.

Nog 1 ding: indien u nog één keer insinueert dat ik zogezegd "miserie" heb en dit zou rondstrooien per pb () klaag ik u aan kameraad! Hoe durft u zulke leugens verspreiden, BAH!
Oud 7 maart 2025, 23:08   #38
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De dochter zou een leefloon kunnen aanvragen maar de moeder blijft samenwonende hoor. En dan is de vraag of de dochter dat leefloon zou krijgen, ze heeft op zaterdag een studenten job en dan is er de studiebeurs misschien is haar inkomen wel te groot, niet te vergeten het zijn maar Belgen he.
Maar het gaat er eigenlijk om dat als je kind 18 wordt en al dan niet studeert je een kleine 1000 Euro leefloon minder hebt.
Dat klopt helemaal niet wat je hier allemaal beweert! Het leefloon voor een alleenstaande met minderjarig kind bedraagt 1295 euro.
U beweert dat wanneer het kind meerderjarig wordt, de moeder "een kleine" 1000 euro moet inleveren.

U maakt mij niet wijs dat de moeder dan van 300 euro moet leven. No way; dat is een fabeltje!
Ik vraag mij af of de mevrouw waar u het over hebt wel eerlijk is over wat ze vertelt...
Oud 9 maart 2025, 08:02   #39
Hoomer

Standaard

Citaat:
Dat klopt helemaal niet wat je hier allemaal beweert! Het leefloon voor een alleenstaande met minderjarig kind bedraagt 1295 euro.
U beweert dat wanneer het kind meerderjarig wordt, de moeder "een kleine" 1000 euro moet inleveren.

U maakt mij niet wijs dat de moeder dan van 300 euro moet leven. No way; dat is een fabeltje!
Ik vraag mij af of de mevrouw waar u het over hebt wel eerlijk is over wat ze vertelt...
U bent weer maar wat uit uw drie kwart broek aan het krabben.
Het leefloon dat u hier aanhaalt is het leefloon van aan alleenstaande en zeer zeker niet van een gezinshoofd.
Ik zal het voor u nog even verduidelijken: Toen het kind meerderjarig werd viel de moeder terug op het leefloon van een samenwonende, de dochter heeft geen inkomen daar ze studeert aan de KUL.
De moeder gaat van 1776€ naar 876€ enkel en alleen omdat haar dochter 18 is geworden. Duidelijker kan ik het voor u niet maken hoor.
Zie hieronder.

Categorie 1: Samenwonende persoon ?€ 876,13
Categorie 2: Alleenstaande persoon € 1.314,20
?Categorie 3: Persoon die samenwoont met een gezin ten laste € 1.776,07
Oud 9 maart 2025, 08:34   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Geen unieke situatie, en zo hebben we in onze kennissenkring 2 mensen met soortgelijke problemen.

Let wel, dit zijn persoonlijke anekdotes.

De ene kwam in de shit omdat hij een brief van de invaliditeitsdienst met oproep niet ontvangen had. Dus een gemiste oproep (na 10 jaar kreupel zijn), en 1 maand later was hij geschorst en mocht ie een werkloosheidsuitkering aanvragen. Huidige uitkering +/-€920, omdat hij een kamertje huurt bij een bevriend gezin, hij word gezien als samenwonend.

Een dame die de slipperige ladder van steeds dalende uitkeringen heeft gevolgd en op een leefloon uitkwam, had een nieuwe 3 wielige fiets nodig (zo'n bommafiets). Ze kreeg steun van vrienden, maar kwam een paar €100 tekort. Ze vroeg het OCMW wat ze kon doen. "Ah mevrouw heeft een alternatief inkomen, awel, de eerstkomende 2 maand geen leefloon".

Laatst gewijzigd door maddox : 9 maart 2025 om 08:35.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be