Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2003, 19:15   #21
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Wie heeft de BUB affiche eigenlijk gemaakt? Hans op zijne computer met "Paint"?
Jij moet veel zeggen

Bij uw: 'onze toekomst in europa: vlaanderen onafhankelijk' staan de letters scheef gedrukt.
Dat is geen affiche maar een pamflet, slimmeke!

Trouwens, de VVB en TAK zijn geen politieke partijen.
So what, een pamflet als je liever hebt, euhm slimmeke!
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 19:15   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

In ieder geval LELIJK, dat TAK pamflet.

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 19:18   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Maak U vooral geen illusies: reeds sinds 1970 wordt het Vlaams gevoel overal gepromoot, en nog overheerst het Belgisch gevoel in de harten van de Belgen!

[size=7]
ROOD! GEEL! ZWART! DE KLEUREN VAN ONS HART![/size]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 19:27   #24
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maak U vooral geen illusies: reeds sinds 1970 wordt het Vlaams gevoel overal gepromoot, en nog overheerst het Belgisch gevoel in de harten van de Belgen!

[size=7]
Héhé, een nieuwe leuze
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 19:27   #25
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ROOD! GEEL! ZWART! DE KLEUREN VAN ONS HART!
Vreemd, die vlag ken ik niet.
Oud 2 mei 2003, 23:15   #26
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Rood, geel, zwart... de kleuren van ons hart:

Het is en blijft de allermooiste vlag... 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2003, 23:58   #27
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

WATTE!!!
Deze vlag betekent alleen maar de ultieme vernedering van de Vlaamse Leeuw!!!
Een Vlaamse Leeuw heeft GEEN rode nagels en tong gelijk een verwijfde janet!!!

Het is toch weeral treffend dat de Vlamingen hun Vlaamse Leeuw moesten verkrachten door de rode kleur eraan toe te voegen om zo een referentie te hebben naar de Belgische driekleur!!!

De Waalse haan daarentegen is nog altijd rood op geel, nergens een zwart vlekje te bespeuren!!! Van twee maten en twee gewichten gesproken!!!!

En Zeno1, ge zou beschaamd moeten zijn
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 11:25   #28
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
WATTE!!!
Deze vlag betekent alleen maar de ultieme vernedering van de Vlaamse Leeuw!!!
Een Vlaamse Leeuw heeft GEEN rode nagels en tong gelijk een verwijfde janet!!!

Het is toch weeral treffend dat de Vlamingen hun Vlaamse Leeuw moesten verkrachten door de rode kleur eraan toe te voegen om zo een referentie te hebben naar de Belgische driekleur!!!

De Waalse haan daarentegen is nog altijd rood op geel, nergens een zwart vlekje te bespeuren!!! Van twee maten en twee gewichten gesproken!!!!

En Zeno1, ge zou beschaamd moeten zijn
Oei oei! Kijk, voor mij is een Vlaamse leeuw een Vlaamse leeuw. Ik ken de discussie wel omtrent de rode nagels en tong, maar ik vind die eigenlijk redelijk banaal. Historische bronnen spreken elkaar trouwens tegen wat betreft de kleur van de nagels en tong.

En dat daar nu toevallig de kleuren inzitten van de Belgische vod wil toch niks zeggen. De Duitse vlag is bestaat immers ook uit rood-geel-zwart.

Allez, om het weer goed te maken:
Oud 3 mei 2003, 11:59   #29
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[size=7]
De kleuren zijn [size=7]ZWART! GEEL! ROOD! GIJ DWAZE KLO**! [/size]
Oud 3 mei 2003, 12:02   #30
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dat daar nu toevallig de kleuren inzitten van de Belgische vod wil toch niks zeggen. De Duitse vlag is bestaat immers ook uit rood-geel-zwart.

Allez, om het weer goed te maken:
Toeval had er niets mee te maken!

De echte Vlaamse Leeuw is het symbool van de Vlaamse Beweging. Dit stak zwaar de ogen uit van de Walen. Zij hebben geeist dat voor de officiele vlag, de "nagels" gelakt werden, dus nu hebben we de vlag van de Vlaamse beweging en die van de Vlaamse overheid. Dat dit maar een symbool is, weet ik wel, maar symbolen zeggen vaak veel.

Het is u vergeven
Oud 3 mei 2003, 12:53   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, voor mij is een Vlaamse leeuw een Vlaamse leeuw. Ik ken de discussie wel omtrent de rode nagels en tong, maar ik vind die eigenlijk redelijk banaal. Historische bronnen spreken elkaar trouwens tegen wat betreft de kleur van de nagels en tong.
Even verduidelijken: de geschiedkundige bronnen spreken elkaar niet tegen. De oudste baniervorm van de Vlaamse Leeuw had slechts twee heraldische kleuren, nl. keel en zwart, de kleuren van de Duitse keizer. Dit lijkt misschien vreemd, maar dat is het eigenlijk niet. In zijn strijd naar grotere macht en zelfstandigheid tegenover de Franse koning, zijn leenheer, zocht de graaf van Vlaanderen ook steun bij diens rivaal, de Duitse keizer. Het opnemen van de keizerlijke kleuren is dus heel symbolisch geladen.

In latere tijden, met name tijdens de late Middeleeuwen, verschijnt het rood op de banier en het wapen. Rood is daarbij geen hoofdkleur, maar een versierkleur. Tot aan de Franse inval is het wapen van de Vlaamse graaf dan ook keel en zwart, samen met de rood ingekleurde nagels, tong en soms ook wel eens het geslacht van de leeuw.

Het gaat er dus niet om te zeggen dat de ene vorm de échte Vlaamse Leeuw is en de andere niet. Beide hebben hun bestaansrecht, maar de keel-zwarte zonder rood heeft de oudste adelbrieven. De keel-zwarte met rode versiering dateert van latere tijden, maar is daarom niet minder "echt".

Waarom is de keel-zwarte Leeuw overwegend aanwezig in de Vlaamse Beweging? Eigenlijk vrij eenvoudig: de dichter Rodenbach vond dat men terug moest gaan naar de oude vorm, temeer daar de keel-zwarte met rood in die tijd in gebruik was voor de provincie Oost-Vlaanderen.

In Frans-Vlaanderen, waar men dat probleem niet had, heeft men altijd verder de keel-zwarte met rood blijven gebruiken. Onlangs was ik zo in het dorpje Boeschepe (juist over de grens, in de buurt van Poperinge) en daar wapperde de keel-zwarte Leeuw met rood als belangrijkste vlag aan het stadhuis. Een piepklein Frans driekleurtje hing er ook, maar verging in het niet bij de Vlaamse Leeuw die er hing. Blijkbaar is men in Frans-Vlaanderen, ondanks het taalverlies, er veel ongecomplexeerder Vlaming dan menig Vlaming in België...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 12:57   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De echte Vlaamse Leeuw is het symbool van de Vlaamse Beweging. Dit stak zwaar de ogen uit van de Walen. Zij hebben geeist dat voor de officiele vlag, de "nagels" gelakt werden, dus nu hebben we de vlag van de Vlaamse beweging en die van de Vlaamse overheid. Dat dit maar een symbool is, weet ik wel, maar symbolen zeggen vaak veel.
Wat u hier schrijft is een totaal ongefundeerde mythe. De Walen was en is het nog steeds worst hoe de Vlaamse Leeuw eruit ziet.

De mooiste ontkrachting voor deze mythe vindt u in de wapenboeken van de oude Vlaamse adel waar de Vlaamse Leeuw weldegelijk keel-zwart is met rode versierkleur. Ook het feit dat in Frans-Vlaanderen altijd de keel-zwarte met rood wordt gebruikt, spreekt uw stelling volledig tegen.

Er is gewoon geen "symbool" van de Vlaamse Beweging of de Vlaamse Overheid; er is gewoon de Vlaamse Leeuw (in welke uitvoering dan ook), symbool van Vlaanderen en het Vlaamse volk.
Oud 3 mei 2003, 13:00   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahaha. Herinnert u zich ook dat spotje op de tv "Flanders is a great country"? Of was het toch "Belgium is..."? U weet toch wel, dat spotje dat ze dan weer gauw afgevoerd hebben.
Oud 3 mei 2003, 13:09   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heraldisch gesproken heeft de Vlaamse Leeuw slechts twee hoofdkleuren, nl. keel en zwart. Rood is slechts een versierkleur. Dat onderscheid moet steeds gemaakt worden. De Spaanse vlag bijvoorbeeld heeft keel en rood als hoofdkleuren, maar blauw, zwart, wit als versierkleuren (in het wapen). Ook bij de Portugese vlag is er een onderscheid tussen hoofd- en versierkleuren.

Dit wordt trouwens bevestigd door de vaandels, waarbij men alleen de hoofdkleuren gebruikte. Het vaandel van de Vlaamse graaf - maak een onderscheid tussen vaandel en banier - was steeds keel en zwart. Eens te meer zien we dit bevestigd door de latere combinatievlag van de Brabantse Opstand, onterecht de "Brabantse vlag" genoemd. Die vlag is immers een combinatie van de kleuren van de Leeuw der drie gewesten die tegen de Oostenrijkse keizer in opstand kwamen, nl. Vlaanderen (zwarte Leeuw), Brabant (kele Leeuw) en Limburg (rode Leeuw).
Oud 3 mei 2003, 13:09   #35
C uit W

Standaard

Citaat:
In latere tijden, met name tijdens de late Middeleeuwen, verschijnt het rood op de banier en het wapen. Rood is daarbij geen hoofdkleur, maar een versierkleur. Tot aan de Franse inval is het wapen van de Vlaamse graaf dan ook keel en zwart, samen met de rood ingekleurde nagels, tong en soms ook wel eens het geslacht van de leeuw.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Oud 3 mei 2003, 13:11   #36
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hartelijk dank voor de verduidelijking, Jan!
Oud 3 mei 2003, 13:11   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Als symbool van kracht en macht werd soms een klein "uitsteekseltje" aan de Leeuw geschilderd. Men vergeet wel eens dat men in de Middeleeuwen veel minder preuts was dan de meeste vermoeden.
Oud 3 mei 2003, 13:13   #38
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Als symbool van kracht en macht werd soms een klein "uitsteekseltje" aan de Leeuw geschilderd. Men vergeet wel eens dat men in de Middeleeuwen veel minder preuts was dan de meeste vermoeden.
Hmm, heb je daar afbeeldingen van, ik weet nog altijd nie wat ik voor mij moet zien. :s
Oud 3 mei 2003, 13:16   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm, heb je daar afbeeldingen van, ik weet nog altijd nie wat ik voor mij moet zien. :s
Ja, in de wapenboeken staan daar afbeeldingen van. Hoe moet u dat voorstellen? Al ooit eens een reu gezien die een beetje opgewonden is? Dan steekt de penis al een centimeter of twee uit de vacht en ziet u dat rode "uitsteekseltje". Op de heraldische leeuwen is dat dan natuurlijk maar een rood stipje.
Oud 3 mei 2003, 13:18   #40
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Wat u hier schrijft is een totaal ongefundeerde mythe. De Walen was en is het nog steeds worst hoe de Vlaamse Leeuw eruit ziet.
ok, sorry voor het gezwans

maar ge zou da toch ook ne keer mogen zeggen aan uw partijgenoten, want deze ongefundeerde mythe staat toch wel vermeld op veel van aan hun geassocieerde sites
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be