Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

Discussietools
Oud 8 april 2005, 09:32   #21
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Vwalla. Dat bedoel ik.
Het is vooral die ene getuigenis van die marokkaanse vrouw die mij aan het denken heeft gezet. Zij genoot een zeer goede opvoeding, had een heel goede band met haar ouders. Haar ouders waren naar hier gekomen om hard te werken (wat ze ook deden) en waren zich bewust dat zij zich hier dienden aan te passen. Ik had zeker niet de indruk dat het "fanatiekers" waren. Wel zeer gelovige moslims. Maar daar heb ik geen probleem mee.
Uit de - serene - getuigenis van die vrouw bleek wel dat hun geloof het énige was dat een serieus struikelblok vormde. Alsof haar vader haar dat geluk met heel zijn hart gunde, maar.... het niet KON. Omdat zijn geloof hem dat verbood. Ik ben er van overtuigd dat die vader daar evenveel onder leed als zijn dochter. Zo kwam het alleszins over in die reportage.

Die andere getuigenis (een marokkaanse man, getrouwd met een vlaamse) leek mij zeker ook geen extremist. Zijn vrouw had zich wel tot de islam bekeert, maar was (nog) niet gesluierd. Haar man verplichtte haar daar niet toe, maar maakte wel duidelijk dat ze in die richting nog moest evolueren.
Zij had het daar nog moeilijk mee, maar zei dat het een kwestie van tijd was.

Inderdaad, zoals je zegt : kan een moslim zijn geloof belijden zonder �*lle regels van de islam te moeten volgen? Die vraag stel ik me. Uit de reportage bleek heel duidelijk van niet. En.... het zijn vooral de mannen die daar heel erg aan vasthouden.
Maar misschien kan de heer Tarik dat tegenspreken?
idd. op nog vlakken lijkt de islam me heel formalistisch - regeltjes lijken belangrijker dan de dieperliggende waarden. de regels gaan voor op naasten-/ouderliefde. Onlangs stond in de artiekelnreeks dat jongeren steelden om geld te hebben voor sigaretten. want die waren niet halal en die wilden ze dus niet betalen met het zakgeld van hun ouders. dit zal wel uitzonderlijk zijn maar toch een rare denkwijze 'halal' (niet roken) gaat boven 'niet stelen'.
en zo zijn er nog vb'en denk ik.

In maatschappelijk opzicht is het vooral mbt huwen en contact met niet-moslims dat integratie wordt belemmerd..
graag een bijdrage van Tarik (ben oprecht benieuwd)

PS: wie zei ook weer dat mensen buiten het VB politiek correct zijn ?

Laatst gewijzigd door lievendr : 8 april 2005 om 09:57.
lievendr is offline  
Oud 8 april 2005, 09:46   #22
Dina
Lokaal Raadslid

Standaard

Het is inderdaad raar dat nogal veel moslims (als we de criminaliteitscijfers mogen geloven) blijkbaar niet zoveel problemen hebben om te stelen (wat hun godsdienst toch ook streng afkeurt?), maar dan op andere vlakken enorm aan hun geloof vasthangen. Bij het ene hebben ze enorme gewetensproblemen (hun kontakten en visie m.b.t. niet moslims), maar bij het andere totaal niet.

Dit lijkt mij niet erg consequent te zijn.
Dina is offline  
Oud 8 april 2005, 11:29   #23
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Argoo,
Volledig akkoord. Maar! Wat je hier vermeldt is theorie.
Ik ben gehuwd voor de kerk. Gewoon uit traditie. Ik ben katholiek ja. Maar niet praktizerend. Ik ga alleen naar de kerk bij een huwelijk, begrafenis of communie. Mijn kinderen zijn gedoopt en zullen hun communie doen.
Ik probeer mijn kinderen een paar waarden mee te geven die ik belangrijk vind, maar niet omdat mijn geloof mij dat oplegt.
De vragen die je hierboven vermeldt, zijn mij niet gesteld geweest.

Ik bedoel maar dat de praktijk er helemaal anders uitziet dan wat onze katholieke regels voorschrijven. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben met een ongelovig iemand te huwen. En ik denk dat ik niet de enige ben.

Ik leef ook niet gebukt onder een immens schuldgevoel omdat ik niet alle regeltjes, die de kerk mij voorschrijft, volg. En ik kan mij niet inbeelden dat ik later aan mijn kinderen meteen zal vragen of hun toekomstige wel katholiek is.
Laat ons zeggen dat de meeste de katholieken hier, sinds de laatste 50 jaar, de regeltjes van de kerk niet blindelings meer volgen... wat een goede zaak is, in mijn ogen. Maar fundamenteel hebben de katholieken eigenlijk dezelfde regels, alleen volgen we ze niet meer.

Nu zie ik bij de islamieten die ik ken, toch ook stilletjes aan een evolutie in die zin... maar toegegeven, ze staan op dit vlak niet zo ver als de katholieken en hebben nog een weg al te leggen.
Oud 8 april 2005, 11:53   #24
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad raar dat nogal veel moslims (als we de criminaliteitscijfers mogen geloven)
Geef eens een bron hoeveel belgische moslims/christenen veroordeelt zijn en hoeveel er totaal in belgie zijn.

Citaat:
blijkbaar niet zoveel problemen hebben om te stelen (wat hun godsdienst toch ook streng afkeurt?), maar dan op andere vlakken enorm aan hun geloof vasthangen. Bij het ene hebben ze enorme gewetensproblemen (hun kontakten en visie m.b.t. niet moslims), maar bij het andere totaal niet.

Dit lijkt mij niet erg consequent te zijn.
Ik denk dat het hier gaat over 2 verschillende groepen .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 8 april 2005, 13:07   #25
tarik Fraihi
Vreemdeling

tarik Fraihi's schermafbeelding

Standaard

- Dit is een mooi voorbeeld van het culturaliseren van een probleem. gemengde huwelijken met moslims is problematischer. Ik denk van niet. Als twee mensen met een heel verschillende achtergrond samenkomen is het nooit eenvoudig. Er zijn verschillende oorzaken voor een scheiding. Heeft dat alleen met cultuur of geloof te maken? Ik denk het niet. Zowel bij gemengde als bij niet-gemengde huwelijken hebben paren uit dezelfde cultuurgroep meer kans om samen te blijven. Ik zie sommigen al fronsen: dezelfde cultuurgroep bij gemengde huwelijken? Ja ja dat bestaat en heel veel zelfs.

- Formalisme bij traditionalisten is vrij groot en we zitten vooral in de Marokkaanse gemeenschap met een grote groep traditionalisten, mensen die vasthouden aan traditie
Oud 8 april 2005, 13:15   #26
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

bedankt voor uw antwoord.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
- Dit is een mooi voorbeeld van het culturaliseren van een probleem. gemengde huwelijken met moslims is problematischer. Ik denk van niet. Als twee mensen met een heel verschillende achtergrond samenkomen is het nooit eenvoudig. Er zijn verschillende oorzaken voor een scheiding. Heeft dat alleen met cultuur of geloof te maken? Ik denk het niet. Zowel bij gemengde als bij niet-gemengde huwelijken hebben paren uit dezelfde cultuurgroep meer kans om samen te blijven. Ik zie sommigen al fronsen: dezelfde cultuurgroep bij gemengde huwelijken? Ja ja dat bestaat en heel veel zelfs.
natuurlijk zijn er altijd praktische problemen en verschillen in opvatting als er culturele verschillen
maar wat als - ALS, ik ben niet op de hoogte - ouders of een familie, dus niet het koppel zelf, zo de nadruk leggen op een moslimpartner. is dit geen belemmering voor de integratie in de bredere gemeenschap?

en wat bedoelt u met een gemengd huwelijk in dezelfde cultuurgroep?

- ziet ú dit formalisme als belemmerend ; en merkt u een evolutie waarbij de onderliggende waarden meer worden benadrukt en minder de formele regels in de marokkaanse gemeenschap?

Laatst gewijzigd door lievendr : 8 april 2005 om 13:16.
lievendr is offline  
Oud 8 april 2005, 14:09   #27
tarik Fraihi
Vreemdeling

tarik Fraihi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
bedankt voor uw antwoord.
natuurlijk zijn er altijd praktische problemen en verschillen in opvatting als er culturele verschillen
maar wat als - ALS, ik ben niet op de hoogte - ouders of een familie, dus niet het koppel zelf, zo de nadruk leggen op een moslimpartner. is dit geen belemmering voor de integratie in de bredere gemeenschap?

en wat bedoelt u met een gemengd huwelijk in dezelfde cultuurgroep?

- ziet ú dit formalisme als belemmerend ; en merkt u een evolutie waarbij de onderliggende waarden meer worden benadrukt en minder de formele regels in de marokkaanse gemeenschap?
- niet noodzakelijk. Vaak gaat het al over geïntegreerden. Ik zie niet in welke integratie en de integratie van wie het dat zou kunnen belemmeren of niet belemmeren.

- formalisme en traditionalisme kunnen een groot blok aan ons been zijn.
Oud 8 april 2005, 14:35   #28
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
- niet noodzakelijk. Vaak gaat het al over geïntegreerden. Ik zie niet in welke integratie en de integratie van wie het dat zou kunnen belemmeren of niet belemmeren.
geïntegreerd is een beetje een vaag woord; ik heb wel de indruk dat kinderen uit gemendge huwelijk (zij het met marokkanen/turken/...), zeker op het platteland, minder te kampen hebben met problemen mbt scholing dan kinderen uit een marokkaans huwelijk.
Maar ik kan verkeerd zijn...
Oud 8 april 2005, 16:50   #29
Dina
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik zal het anders formuleren : Tarik, jij lijkt mij het schoolvoorbeeld te zijn van iemand die hier perfect geïntegreerd is. En daarbij nog verstandig genoeg om eventueel je geloof tot haar ware proporties te brengen.

Zou jij met een niet-moslim vrouw kunnen trouwen, zonder dat zij zich bekeert tot de Islam en zonder dat jij daar gewetensproblemen mee hebt?
En indien ja, zouden jouw ouders daarmee kunnen akkoord gaan?
Of is dit alles al bij voorbaat uitgesloten?
Dina is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be