Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2005, 10:09   #21
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan klopt dat niet met uw eerder hier geplaatste reactie waarin u maar bleef schrijven over uzelf en hoe u in een bepaalde taal wilt bediend worden. U had het over uzelf als KLANT. Niet als handelaar. Er is dan ook maar één conclusie, nl. uw reactie was naast de zaak.
U alludeert op mijn posting destijds aangaande die dame in een bakkerij in Etterbeek. Ja toen heb ik absoluut Nederlands gewild omdat ik haar in een Brusselse deelgemeente als klant in het Nederlands aangesproken had en omdat de situatie zo belachelijk was omdat de door mij bestelde kleine rijsttaart die ik zelfs aanwees door haar absoluut klantonvriendelijke houding inspireerde. Zij was dus duidelijk een taal extremiste en daar krijg ik het van op mijn heupen, precies zoals ik het op mijn heupen krijg van de aanhef van deze posting.

Maar ja mijnheer van den Berghe, ook u leest de dingen misschien wel door een gekleurde bril, wat u mij aanwrijft.
En, of een reactie naast de zaak is, sta mij toe dit te aanzien als een eigen interpretatie van uwentwege. U heeft niet de volledige wijsheid in pacht, zoals u dat vaker denkt te hebben.
Mijn mening is even eerbiedwaardig als die van u, ook al bent u er niet akkoord mee en DAT mag u zeggen, dat u er niet akkoord mee bent. Maar onthoud u a.u.b. over opmerkingen over beleefdheid, die u ook soms niet toepast.
Nog eens, als ik notoir verkeerd ben en u bewijst mij dat dat zo is, dan voel ik mij niet te min om mij te excuseren. Dat is iets wat niet allen hier doen.

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 6 mei 2005 om 10:10.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 10:15   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Maar ja mijnheer van den Berghe, ook u leest de dingen misschien wel door een gekleurde bril, wat u mij aanwrijft.
En, of een reactie naast de zaak is, sta mij toe dit te aanzien als een eigen interpretatie van uwentwege. U heeft niet de volledige wijsheid in pacht, zoals u dat vaker denkt te hebben.
Mijn mening is even eerbiedwaardig als die van u, ook al bent u er niet akkoord mee en DAT mag u zeggen, dat u er niet akkoord mee bent. Maar onthoud u a.u.b. over opmerkingen over beleefdheid, die u ook soms niet toepast.
Nog eens, als ik notoir verkeerd ben en u bewijst mij dat dat zo is, dan voel ik mij niet te min om mij te excuseren. Dat is iets wat niet allen hier doen.
In tegenstelling tot u verval ik niet in beledigende veralgemeningen (zullen we eens uw berichten opsporen waarin u VB-kiezers en VB'ers in het bijzonder op een heel beledigende wijze omschrijft en zelfs niet aarzelt vergelijkingen te trekken met figuren uit de laatste wereldbrand?).

Voor de rest heeft uw mening hier inderdaad evenveel recht als de mijne, net als alle andere.

En ik moet u inderdaad nageven dat u zich van uw sportiefste kant heeft getoond wanneer u het niet bij het rechte einde had. Evenwel, gebeurde dit pas na een lange reeks berichten waarin u zich verweerde als een duivel in het wijwatervat. Ik heb immers de indruk dat u zich meermaals door uw gevoel laat meeslepen waarbij de rationaliteit dan soms ver te zoeken is. Dit even terzijde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 10:28   #23
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Voila dan... wij hebben gezegd wat "op onze lever" lag...
nu ik de anderen daar niet meer mee opschepen...

Een jullie weten nu dat wanneer de VRT iets rapporteert dat dagdagelijks gebeurt, daarom geen "hoer" is van de franstaligen.
Zij tonen de realiteit.
Oud 6 mei 2005, 10:38   #24
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
hola

nu niet meer, dat was een bijdrage op 7u nieuws van gisteren, als je de herhaling kan bekijken ?

un saludo
Spreek misschien Nederlands, man, of wil je hier, zoals die vele Nederlandstaligen, bewijzen dat je ook andere talen kan spreken?

U toont hier eigenlijk gewoon mijn stelling aan: Nederlandstaligen spreken graag andere talen omdat ze dikwijls beschaamd zijn over hun eigen taal. Dat verklaart ook het fundamentalisme van sommigen hier. En dat is nu juist zo idioot. Spreek uw taal goed en overal waar mogelijk en zonder pretentie en u zal respect afdwingen, ook van de Franstaligen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 10:47   #25
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
. Spreek uw taal goed en overal waar mogelijk en zonder pretentie en u zal respect afdwingen, ook van de Franstaligen.
De Vlamingen die in Brussel wonen/werken en consequent hun eigen taal hanteren hebben dit Franstalige respect al meermaals kunnen genieten.
(Ik wist niet dat 'sale flamin' een uiting van respect was.)
Oud 6 mei 2005, 10:48   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een jullie weten nu dat wanneer de VRT iets rapporteert dat dagdagelijks gebeurt, daarom geen "hoer" is van de franstaligen.
Zij tonen de realiteit.
Jajaja, de VRT toont de realiteit. Net zoals ze ook de werkelijkheid toonden toen de nieuwslezer verklaarde dat de dader van de dreigbrieven in de zaak R. "in kringen van het extreemrechtse Vlaams Belang moesten worden gezocht"...

Van de VRT is al langer dan vandaag geweten dat ze geen reportages van de werkelijkheid brengt, maar ideologisch gekleurd infotainment.
Oud 6 mei 2005, 10:49   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U toont hier eigenlijk gewoon mijn stelling aan: Nederlandstaligen spreken graag andere talen omdat ze dikwijls beschaamd zijn over hun eigen taal.
Gelieve, o doorluchtige Leider-Voorzitter, uw eigen gevoelens niet te projecteren op anderen. Uit goede bron weten we immers dat u zich wel schaamt voor het feit dat u Nederlandstalig bent, daar u het Nederlands immers als een boerentaal omschrijft.
Oud 6 mei 2005, 10:57   #28
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zij tonen de realiteit.
Inderdaad ze tonen de realiteit: Het is inderdaad een feit dat er in de Vlaamse Rand Franstalige rondlopen die zelfs na 40 jaar verblijf weigeren een minimum aan respect op te brengen voor de samenleving waarin ze wonen. Zielig.
Oud 6 mei 2005, 11:22   #29
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Jajaja, de VRT toont de realiteit. Net zoals ze ook de werkelijkheid toonden toen de nieuwslezer verklaarde dat de dader van de dreigbrieven in de zaak R. "in kringen van het extreemrechtse Vlaams Belang moesten worden gezocht"...

Van de VRT is al langer dan vandaag geweten dat ze geen reportages van de werkelijkheid brengt, maar ideologisch gekleurd infotainment.
Weet u zeker dat de echte briefschrijver niet tot extreem rechtse ideeën of Vlaams Belang behoort?
Misschien was hij niet altijd zo, maar heeft het prediken van een voortdurende hetze tegenover allochtonen hem geïnspireerd.
Zijn vrouw voelde zich benadeeld door die allochtone vrouw die zich nochtans goed geïntegreerd heeft... misschien waande ze dat al was het niet zo... en die waanidee werd in haar ogen misschien een obsessie... en inspireerde haar man tot een handeling die vaker door de extreem rechtse middens gesuggereerd wordt...
en misschien is ook hij een van de een miljoen geworden, niet wegens taalfanatisme maar wegens aangekweekte afkeer voor mensen die niet het geul hadden hier geboren te worden, doch wel alles doen om hier een normaal leven te leiden...
En dat is het gevaar dat velen misleidt... misschien ook een journalist... zelfs van en instelling die zou moeten objectief en neutraaal zijn...
Velen onder ons worden vaker subjectief...
zeker als dagelijks ofwel gepredikt wordt dat die anderen slecht zijn... en als die dan een al dan niet vermeend voordeel krijgen...
en ik geef hier ook toe dat ik vaker subjectief geweest ben...
maar hier steeds moeten horen dat Walen, groep waartoe ik behoor door mijn afkomst en geboorte, slecht, lui, etc... zijn
ik geef ook toe dat het traumatisme van de mishandeling die ik als peuter onderging door extremistische middens... bij mij subjectieve gevoelens opriepen...
en dat het niet steeds mekkelijk is objectief te zijn en te blijven geconfronteerd met wat hier allemaal geschreven wordt over mijn Waalse vrienden, ongenuanceerd daarenboven...
want er zijn heel veel goede vlijtige Walen en Franstaligen...
en zoals ik al zegde... op het oorlogsmonument hier in Crisnée staan evenveel mensen die gesneuveld zijn aan de Ijzer, als te Heers in mijn tweede gemeente...
dus ook heel veel Walen werden er door een onzinnige horde officieren de dood ingejaagd...
het waren die officieren die fout waren, niet de Waalse soldaten...
dezelfde soort officieren waarover in diverse fims aangetoond werd dat ze geen grijntje respect hadden voor de soldaat (bijvoorbeeld in Frankrijk bij Verdun)...
het waren de clerus, de adel en de bourgeoisie die Vlaamse mensen veenrederd hebben, niet de Walen uit Haspengouw, de Condroz, Namen, Henegouwen buiten het industriegebied...
en geloof me vrij, ik zie hier dagelijks mensen die in het Luiksestaaldebacle hun job verloren en niets liever vragen dan te mogen werken...
waarde mijnheer van den Berghe... dat inspireert mij in mijn verzet tegen de extremistische taal van het VB... en ik mag dat vermits ik een heel leven lang veel en hard gewerkt heb voor het pensioen dat ik nu geniet en de medische kosten die ik verkrijg vergoed als hart- en longpatient... en dat doet er niet toe dat dit in Wallonië uitgekeerd wordt...

wellicht vindt u nu ook dat ik raaskal en naast de kwestie van de topic praat...
maar mijn terechte zakelijke reactie is geïnspireerd door uw woorden en ik ook mag mijn mening zeggen zonder dat ik een andere topic daarvoor moet openen...

jammer genoeg wordt hier al te veel door heel velen veralgemeend...
en daar laat ik mij ook regelmatig door vangen...

en omdat ik meer dan 60 jaar in het NL-talig gebied van België gewerkt en gewoond heb, hou ik eraan ook mijn mening in dit forum te verkondigen...
Oud 6 mei 2005, 15:51   #30
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat kan ik alleen maar onderschrijven. Het waren trouwens enkel zelfstandigen de in deze VRT spot getoond werden. Dezen spreken Frans omdat ze het beste willen voor hun zaak. Ik kan u echter verzekeren dat niet-zelfstandige inwoners van B-H-V zich wél ergeren aan de arrogantie van de Franstaligen die eisen om overal in hun eigen taal aangesproken te worden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 15:54   #31
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ja ik heb dat gezien...
en wat ik zeg van het Luikse, is ook waar, als geboortige Franstalige en meer dan 60 jaar in Limburg gewoond hebbende blijf ik zoals vroeger in de Makro te Alleur Nederlands praten, de bedienden die mij jaren kennen spreken mij dan ook in het NL aan...
dat heeft dus niets te maken met onwil...
maar macht der gewoonten....
Nederlands leren en gebruiken in Vlaanderen is blijk geven van respect tegenoven de inwoners. Franstaligen die dit niet doen missen dit respect en horen gedwongen te worden zich aan te passen.
Oud 6 mei 2005, 16:52   #32
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Nederlands leren en gebruiken in Vlaanderen is blijk geven van respect tegenoven de inwoners. Franstaligen die dit niet doen missen dit respect en horen gedwongen te worden zich aan te passen.
Zoniet moeten ze opkrassen, avatar-genoot.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 16:57   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet u zeker dat de echte briefschrijver niet tot extreem rechtse ideeën of Vlaams Belang behoort?
Voor zover de info volledig is die in het Nieuwsblad staat, ontkent de dochter formeel dat haar moeder - de beschuldigde - "extreemrechtse sympathieën" zou hebben, zoals een collega van haar beweert.
Oud 6 mei 2005, 17:23   #34
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Zoniet moeten ze opkrassen, avatar-genoot.
Tja, de N-VA leeuw is mooi, hé?
Oud 6 mei 2005, 19:06   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vlaams-nationaler dan de VRT kan je moeilijk vinden. Dat hebben wij al zeer goed gemerkt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 20:35   #36
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De VRT heeft in deze gewoon gelijk. De Nederlandstaligen spreken graag Frans om zeer duidelijk te tonen dat ze niks vandoen hebben me de flaminganten.
Doe me eraan denken dit citaatje nog eens boven te halen als uw paladijnen nog eens proberen te bewijzen dat hun Führer zeker NIET fransdol is...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2005, 20:39   #37
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Och mensen toch...
wat daar getoond werd is simpelweg de realiteit...
een handelaar moet zijn brood verdienen en de klant is koning...
trouwens, het daar getoond tafereeltje bestaat in 99 percent van de handelszaken...
enkel heir of daar een communautaire onnozelaar zal een franstalige klant niet bedienen...
tot spijt van al die heisamakers hier op het forum en op andere plaatsen...

men heeft de grond duur verkocht aan de franstaligen, dus hebben die recht gebruik te maken van de faciliteiten die een rechtgeaarde handelaar hen biedt... t.t.z. te bestellen in de taal die ze wensen en ook bedoiend te worden in die taal... aen als ze niet in hun taal bediend worden, hebben zij het recht elders te gaan voor hun aankopen...

proficiat aan de VRT om de werkelijkheid zoals ze is, te tonen...
alle communautair gezeik ten spijte...

en als ik in de Carrefour te Loncin wil in het Nederlands bediend worden, dan wordt ik daar bediend in het Nederlands, zoals trouwens de meeste zaken in het naburige Luik... en zo men dat niet zou doen, dan kan ik naar de Colruyt ernaast of de Makro, of... of....
en als ik naar Aken ga in de grote electronica winkels dan wordt ik in het Nederlands of in het Frans bediend en wanneer ik toevallig een winkelbedinde tref die die talen niet voldoende machtig is, dan wordt er een Nederlander of Franstalige bediende bijgeroepen...
vergeet niet handel is klanten krijgen en die moet je als koning behandelen...

weliswaar vindt je overal extremisten en lompe kinkels die dat niet begrijpen...

dus...
Uiteraard. Dus waarom zou een Marokkaan in Borgerhout überhaupt Nederlands leren? Dat die vuile winkeliers eens Arabisch of Amazigh tegen hem spreken, hij heeft genoeg betaald om daar te komen wonen.

En wie daar het niet mee eens is is uiteraad een domme, onverdraagzame extremist.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 11:21   #38
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
Hola

ongeloofelijk, daarstraks naar huis gekomen en weer eens vrt nieuws gezien. ik heb we weer eens alle kleuren van de regenboog geërgerd.
nu promoot de vrt al dat franstaligen rustig verder frans kunnen praten, omdat hun lijfeigenen hun op hun wenken bedienen in het frans (letterlijk overnomen uit de reportage) en dat die vlamingen dat graag doen omdat ze dan als ze het niet zouden doen direct als Vlaams Belanger doorgaan
want dat is toch o zo erg. ik ben zelf géén Vlaams Belanger, maar NV-A´ér. maar als dit zo verder gaat ...
kan men eigenlijk zijn belgique identiteitskaart verbranden? ik ben toch géén slaaf van een arrogante franskiljon. Hier in Tenerife krijg je alles van de mensen als je nog maar probeert Spaans te praten, maar de franskiljon weigert gewoon Nederlands te praten, dat is toch een boerentaal, niet.
VERKIEZINGEN NU !!!!
Ik zou zeggen, blijf op tennerif en laat de mensen hier met rust, onruststoker. Vraag misschien asiel aan in Spanje, en verspaans jezelf, onverfranste Vlaming

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 11:24   #39
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ik zou zeggen, blijf op tennerif en laat de mensen hier met rust, onruststoker. Vraag misschien asiel aan in Spanje, en verspaans jezelf, onverfranste Vlaming
We zullen allemaal vertrekken.
Ik vraag me af hoeveel inwoner jullie landje nog zal tellen als je er enkel belgisch gezinden in laat wonen...
Oud 13 mei 2005, 11:40   #40
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Vlaams-nationaler dan de VRT kan je moeilijk vinden. Dat hebben wij al zeer goed gemerkt.
Hoezo VRT Vlaams-nationaal? Je hebt dat hier nu al 100 keer zitten zeggen op dit forum dus het wordt toch eens tijd dat je daar wat argumenten voor geeft.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be