Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2005, 14:13   #21
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat nu alle oostblok landen voor hadden gestemd en Frankrijk, België en Nederland tegen.
Als je een europees referendum organiseert dan stem je niet per land, de europeanen stemmen dan voor of tegen zonder dat een land apart stemt over wat nu zijn standpunt is. Ter inlichting, het oostblok bestaat niet meer sinds 1989.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 14:15   #22
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De VLD maakt altijd reclame voor referenda maar als het er op aan komt moeten ze er nie van weten...
De V.L.D. heeft een wetsvoorstel ingediend dat een referendum over de europese grondwet instelde.

Coekie[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Coekie on 02-06-2005 at 15:16
Reason:
--------------------------------

Citaat:
De VLD maakt altijd reclame voor referenda maar als het er op aan komt moeten ze er nie van weten...
De V.L.D. heeft een wetsvoorstel ingediend dat een referendum over de europese grondwet instelde.

Coekie[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
De V.L.D. had een wetsvoorstel ingediend dat een referendum over de europese grondwet instelde.

Coekie[/size]
[/edit]
In your neighbourhood.

Laatst gewijzigd door Coekie : 2 juni 2005 om 14:16.
Oud 2 juni 2005, 14:18   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
Als je een europees referendum organiseert dan stem je niet per land, de europeanen stemmen dan voor of tegen zonder dat een land apart stemt over wat nu zijn standpunt is. Ter inlichting, het oostblok bestaat niet meer sinds 1989.
Dat is nu net mijn kritiek. Stel dat inderdaad de meerderheid in West Europa tegenstemt en de meerderheid in Oost Europa voor. Wat dan? Moeten de tegenstemmende gebieden zwichten in naam van het Heilige Europa? De stemming gebeurt altijd per land, er bestaat niet zoiets als 'de europeanen', ook al ga jij met honderd van die euro-vlaggetjes staan wapperen.
Oud 2 juni 2005, 14:40   #24
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De consequentie van een referendum is dat de minderheid zich neerlegt bij de beslissing van de meerderheid, als je daar niet mee kan leven wees dan gewoon tegen referendums. Als er in mijn stad een referendum wordt georganiseerd en ik stem voor maar mijn mede stadsgenoten stemmen tegen dan is het referendum aanvaard, bon dat is dan democratie.

Coekie
In your neighbourhood.
Oud 2 juni 2005, 15:14   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De consequentie van een referendum is dat de minderheid zich neerlegt bij de beslissing van de meerderheid, als je daar niet mee kan leven wees dan gewoon tegen referendums. Als er in mijn stad een referendum wordt georganiseerd en ik stem voor maar mijn mede stadsgenoten stemmen tegen dan is het referendum aanvaard, bon dat is dan democratie.

Coekie
En als we het nu eens anders doen:

Elk land stemt afzonderlijk een referendum. De landen die voor stemmen nemen dat prul aan, de landen die tegen stemmen niet.
Het gevolg is dan dat er veel meer mensen gelukkig zijn.

Dat is nog veel democratischer dan de unitaire zever, maar dat zullen de euriërs uiteraard niet erkennen.
Oud 2 juni 2005, 15:17   #26
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Het bewijs is nog maar eens geleverd dat onze guy nen dictatoriale kleuter is...

Ik zie hem zo als't kakbroekske dat tegen de andere kleintjes zegt, pietje mag nie meespelen met ons, want ...
hahahahahahhahahahahahahahahhaahahahahhahahahahaha hahahahahhahahahahahahahhahahahahahhahahahha
Fantastisch, echt!

(Typisch die blokmentaliteit om de vld de schuld te geven van ALLES)[edit]
[size=1]After edit by Eternity on 02-06-2005 at 16:17
Reason:

Citaat:
Het bewijs is nog maar eens geleverd dat onze guy nen dictatoriale kleuter is...

Ik zie hem zo als't kakbroekske dat tegen de andere kleintjes zegt, pietje mag nie meespelen met ons, want ...
hahahahahahhahahahahahahahahhaahahahahhahahahahaha hahahahahhahahahahahahahhahahahahahhahahahha
Fantastisch, echt!

(Typisch die blokmentaliteit om de vld de schuld te geven van ALLES)[/size]

Citaat:

Fantastisch, echt![/size]
[/edit]

Frank Dane

Laatst gewijzigd door Eternity : 2 juni 2005 om 15:17.
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 15:55   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat is nu net mijn kritiek. Stel dat inderdaad de meerderheid in West Europa tegenstemt en de meerderheid in Oost Europa voor. Wat dan? Moeten de tegenstemmende gebieden zwichten in naam van het Heilige Europa? De stemming gebeurt altijd per land, er bestaat niet zoiets als 'de europeanen', ook al ga jij met honderd van die euro-vlaggetjes staan wapperen.

Daar ligt het gevaar ook waarom stemt Frankrijk en nederland nee, ...

Wel kijk naar het songvestival en zie hoe dat our Warshoupakt aaneen blijft plakken en gooi daar dan de turken nog bij, ...

als die samen uw grondwet veranderd krijgen, dan kunde nog rare dingen zien...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 15:57   #28
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457

Het establisment hier in België verneukt de democratie tot op het bot.
Neuken is leuk!

Verder is deze topic zinloos!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:10   #29
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
(Typisch die blokmentaliteit om de vld de schuld te geven van ALLES)
de VLD �*s ook de schuld van véel, soms onrechtstreeks, door gewoon laf en mak als een lammetje de knieval te doen voor Di Rupo.
Helemaal geen blok-praat, 't is gewoon de realiteit. Bovendien, alle peilingen wijzen op een VLD-afgang. Je kan er donder op zeggen dat het ook zal gebeuren, bovendien, die peilingen kennende,.. zou het me niks verwonderen als ze nóg harder afgaan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 20:15   #30
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Hoewel ik V.L.D.-er ben kan ik ook niet alles verdedigen wat de partij de laatste maanden heeft gedaan. De discussie hier gaat over een referendum over de europese grondwet en je kan de V.L.D. moeilijk verwijten dat ze tegen dergelijk referendum was.

Coekie
In your neighbourhood.
Oud 3 juni 2005, 12:09   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze voor een referendum waren, hadden de VLD'ers maar eens hard op hun strepen moeten staan, het gaat immers om een essentiële zaak die de politiek voor de komende decennia kan vastleggen. De VLD is dus mede schuldig.
Oud 3 juni 2005, 12:19   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel ik V.L.D.-er ben kan ik ook niet alles verdedigen wat de partij de laatste maanden heeft gedaan. De discussie hier gaat over een referendum over de europese grondwet en je kan de V.L.D. moeilijk verwijten dat ze tegen dergelijk referendum was.

Coekie
De VLD laat reeds anderhalve legislatuur na om bindende referenda op burgerinitiatief in de wet te voorzien.
Zelfs na toetreding van Vivant in hun kartel is er geen beterschap.
Tel daarbij het afschaffen van de open politieke debatcultuur en het opheffen van hun interne democratie.

Ik heb dus alle grond om hard aan de democratische goodwill van de VLD te beginnen twijfelen.[edit]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 03-06-2005 at 13:19
Reason:

Citaat:

Coekie
De VLD laat reeds anderhalve legislatuur na om bindende referenda op burgerinitiatief in de wet te voorzien.
Tel daarbij het afschaffen van de open politieke debatcultuur en het opheffen van hun interne democratie.

Ik heb dus alle grond om hard aan de democratische goodwill van de VLD te beginnen twijfelen.[/size]

[size=1]After edit by Supe®Staaf on 03-06-2005 at 13:19
Reason:

Citaat:

Coekie
Tel daarbij het afschaffen van de open politieke debatcultuur en het opheffen hun interne democratie.

Ik heb dus alle grond om hard aan de democratische goodwill van de VLD te beginnen twijfelen.[/size]

Citaat:

Coekie
Tellen daarbij het afschaffen van de open politieke debatcultuur en het opheffen hun interne democratie.

[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 3 juni 2005 om 12:19.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 17:03   #33
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Laat ze eens een baanbrekend referendum houden over de Belgische grondwet, om te beginnen, een grondwet die geen referenda toelaat.

Voor die reden alleen al zouden we eigenlijk niet tot de EU moeten behoren, die wél referenda toelaat.
Gisteren las ik ergens dat in Nederland een bindend referendum niet mogelijk is volgens hun grondwet. Daarom de 'raadpleging'. De vraag is dus geworden: kan een raadpleging volgens de Belgische grondwet?[edit]
[size=1]After edit by Erw on 03-06-2005 at 18:03
Reason:

Citaat:
Laat ze eens een baanbrekend referendum houden over de Belgische grondwet, om te beginnen, een grondwet die geen referenda toelaat.

Voor die reden alleen al zouden we eigenlijk niet tot de EU moeten behoren, die wél referenda toelaat.
Gisteren las ik ergens dat in Nederland een bindend referendum niet mogelijk is volgens hun grondwet. Daarom de 'raadpleging'. De vraag is dus geworden: kan een raadpleging volgens de Belgische grondwet?[/size]

Citaat:

Gisteren las ik ergens dat een bindend referendum niet mogelijk is volgens hun grondwet. Daarom de 'raadpleging'. De vraag is dus geworden: kan een raadpleging volgens de Belgische grondwet?[/size]
[/edit]
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 3 juni 2005 om 17:03.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 19:54   #34
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In België is alles nu eenmaal me alles verbonden, er is dus altijd wel een potentieel verband te bedenken. Aangezien het net de V.L.D was die in het federale parlement heeft aangedrongen op een volksraadpleging lijkt het me eerder waarschijnlijk dat Leterme andere redenen had om tot zijn beslissing te komen.

Coekie
De CD&V en N-VA zijn notoire tegenstanders van referenda i/h algemeen.

Ik vraag me wel af hoe lang ze in den belgique referenda gaan kunnen buitenhouden als die in onze buurlanden gebruikelijk gaan worden, waar het sterk op lijkt. [edit]
[size=1]After edit by Rr00ttt on 03-06-2005 at 20:55
Reason:

Citaat:
In België is alles nu eenmaal me alles verbonden, er is dus altijd wel een potentieel verband te bedenken. Aangezien het net de V.L.D was die in het federale parlement heeft aangedrongen op een volksraadpleging lijkt het me eerder waarschijnlijk dat Leterme andere redenen had om tot zijn beslissing te komen.

Coekie
De CD&V en N-VA zijn notoire tegenstanders van referenda i/h algemeen.

Ik vraag me wel af hoe lang ze in den belgique referenda gaan kunnen buitenhouden als die in onze buurlanden gebruikelijk gaan worden, waar het sterk op lijkt. [/size]

Citaat:

Coekie
De CD&V en N-VA zijn notoire tegenstanders van referenda i/h algemeen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 juni 2005 om 19:55.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 20:43   #35
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik vraag me wel af hoe lang ze in den belgique referenda gaan kunnen buitenhouden als die in onze buurlanden gebruikelijk gaan worden, waar het sterk op lijkt.
In onze buurlanden is stemrecht al jaren gebruikelijk en toch zitten wij nog steeds met stemrecht opgezadeld. Het zal met referenda ook wel lukken zeker (toch wat federale referendums betreft).

Coekie
In your neighbourhood.
Oud 3 juni 2005, 20:46   #36
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Moet het rood stemmende Limburg zwichten voor het Blokstemmende Antwerpen? Moet ik zwichten voor het rode limburg, het blokse Antwerpen of het tsjeefse West-Vlaanderen? Ja, in een echte democratie moet ik dat. Dat is één trouwens ook van de redenen waarom ik liberaal ben: hoe meer macht bij het individu, hoe minder dat individu zich dient te onderwerpen aan de meerderheid.
Pas op, dit is geen pleidooi tegen directe democratie. Ik zwicht liever voor de wil van de meerderheid dan voor de wil der belerende particraten, laat dat duidelijk wezen.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 20:55   #37
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Er is dan ook geen meerderheid voor te vinden. Zo diende de MR al een wetvoorstel in om referenda mogelijk te maken in geval van internationale verdragen. Ook de VLD stemde daar voor. De vereiste meerderheid werd echter niet behaald.

Citaat:
Ik heb dus alle grond om hard aan de democratische goodwill van de VLD te beginnen twijfelen.
Je zal VB moeten stemmen. Die zijn ook vóór. Zeggen ze toch.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 06:44   #38
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Er is dan ook geen meerderheid voor te vinden.
Correctie: er is binnen de politieke elite geen meerderheid voor te vinden.
Bij de burgers wijst elke peiling erop dat directe democratie meer dan een absolute meerderheid voorstanders heeft.

Bovendien is het zo dat binnen de politieke elite op papier eveneens een meerderheid bestaat voor directe democratie. Eens het op daden aankomt trekken sommige voorstanders hun keutel in (o.a. SP-a//SPIRIT)

Citaat:
Je zal VB moeten stemmen. Die zijn ook vóór. Zeggen ze toch.
Waarom moet ik een hele hoop programmapunten op de koop toe voor lief nemen die me niet aanstaan, zonder één spat garantie dat het punt wat ik voorsta ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt?
Jij vraagt me om democratie te realiseren middels de particratie, iets wat net onmogelijk blijkt precies tengevolge van de inherente nadelen. Bij de duivel biechten geeft geen geldige absolutie....................
Oud 4 juni 2005, 07:35   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jajaja... En dit moeten we nog ernstig nemen, nadat ze hun eerdere hoogdravende plannen voor het invoeren van het referendum in de Belgische politiek netjes hebben afgevoerd?

Kom nou, geloof maar verder in sinterklaas!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 07:37   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Gisteren las ik ergens dat in Nederland een bindend referendum niet mogelijk is volgens hun grondwet. Daarom de 'raadpleging'. De vraag is dus geworden: kan een raadpleging volgens de Belgische grondwet?
Jazeker. Niets staat de organisatie van een volksraadpleging in de weg. Uiteindelijk ligt de beslissing bij het parlement, waardoor niet geraakt wordt aan de grondwettelijke regeling over de uitvoerende en wetgevende macht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be