![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De essentie van democratie is dat het volk heerst. Niet meer, niet minder. Jij verwart blijkbaar democratie met particratie, wat me doet vermoeden dat jij op een of andere manier deel uitmaakt van die particratie. Egidius |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een programma is soms het papier niet waard waarop het geschreven is, anders gezegd, in de politiek is een akkoord gesloten met champagne om 11 uur, om 12 uur al vergeten. Een belofte aan de kiezer nog vlugger. U zegt dat ze niet beter of slechter zijn dan de anderen. Kijk naar de interne dictatuur (particratie in overtreffende vorm), dan moet u we tot een andere conclusie komen. Dat is dan dat ene puntje dat u verliest... |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
|
Citaat:
Ben ik de enige die dit voorstel eerder "Groot-Belgisch" vind?
|
|
|
|
|
#24 | ||
|
|
Citaat:
Maar daarvoor is er IMHO één onontbeerlijke voorwaarde: onderling vertrouwen. Zolang we elkaar niet vertrouwen, zullen er altijd machtsgeilen zijn die zeggen dat wij hen nodig hebben om de orde en het gezond verstand te bewaren. De politieke klasse bouwt haar alleenheerschappij op het wantrouwen tussen de burgers. Democratisering begint dus met vertrouwen. Citaat:
Egidius |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
|
Citaat:
Het is niet de naam België of de volkeren die in België leven, die voor de blokkage zorgen. Het is het oude Belgische establishment, dat in 1830 haar kans schoon zag om voor eigen rekening te gaan werken door zich wederrechtelijk af te scheiden. Overigens is "België" gewoon de Latijnse naam voor "Lage Landen" of "Nederlanden". Egidius |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kritiek geven op partikratie .... 't is zoiets als kritiek geven op de demokratie.
Demokratie namelijk is de minst slechte wijze om te regeren over een maatschappij. En even alzo is partikratie de minst slechte wijze om een demokratie in realiteit te kunnen brengen. Voor beide is er geen beter alternatief voorhanden. Alle modellen die de partikratie trachten te elimineren, botsen op hetgeen we niet zolang geleden in Vlaanderen gezien hebben: de versnippering. Er is gewoonweg geen deftig beleid mogelijk als alle groeperingetjes apart gaan opkomen: de jonge senioren (zij die nog kunnen reizen) de oude senioren (in bejaardenhuizen) de bijna reeds jonge senioren (bruggepensionneerden) .... allen met hun eigen egoïstisch belangenlijstje ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#28 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het is een aanfluiting van het begrip directe democratie want het staat vol BEPERKENDE regeltjes die zij willen opleggen ZONDER DAAR DE BEVOLKING OVER TE RAADPLEGEN. Sommige van die regeltjes zijn zo beperkend dat het wijzigen ervan vrijwel tot de onmogelijkheden behoord. Het belangrijkste is bvb. het hoog aantal handtekeningen dat moet verzameld worden om een referendum af te dwingen. Waarom zou men dat aantal niet laten bepalen door de bevolking zelf? Andere steunen op verouderde technieken terwijl de moderne technieken veel eenvoudiger, goedkoper en veel toegankelijker zijn voor mensen zonder kapitaal. Bij mijn weten heeft WIT ook geen publiek forum waarop kritiek op hun uitspaken kan geleverd worden. Zouden ze zelf weten dat het maar blabla is wat ze schrijven? Mooie directe democratie!!!!
|
|
|
|
#30 | |
|
|
Citaat:
Egidius |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#32 | |
|
|
Citaat:
Egidius |
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#34 | |||||
|
|
Citaat:
OK, ik zal even ernstig zijn. Ik heb je brov-pagina bekeken. Het lijkt me de allerindividueelste expressie van je allerindividueelste emoties te zijn. Niks mis mee, en je hebt tenminste de moeite gedaan om je ideeën neer te schrijven en bekend te maken. Ook al zijn termen als "dit prutsland" e.v.a. niet direct de efficiëntste als je mensen wil overtuigen. Om van daaruit dan het werk van WIT helemaal te gaan afbreken zoals jij doet, is dan weer een brug te ver. Dat is een politiek programma waar door tientallen mensen jaren aan gewerkt is. Zij weten waar ze mee bezig zijn en bestuderen doorlopend buitenlandse voorbeelden. Hun voorstellen kunnen dan ook aangepast worden als ze iets nieuws geleerd hebben: ze noemen het zelf een werf of een laboratorium voor de democratie. Als jij meent dat je dat vanuit je eentje met één pennetrek kan onderuithalen, dan ben je ofwel erg jong, ofwel niet al te slim. Hopelijk ben je flexibel genoeg en bereid steeds weer opnieuw te leren. Met alle sympathie. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 16 juli 2005 om 19:51. |
|||||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat is bij de VLD de reden dat zij kazak draaien? In de eerste plaats machtswellust, maar met als achterliggende oorzaak het idee dat referenda voor de kunstmatige staat België de doodsteek zouden betekenen. De PS en de politieke klasse (minus het VB) in het algemeen, is er als de dood voor dat door referenda de verschillende meningen tussen vlaanderen en wallonië naar buiten zouden komen. In dat geval kunnen zij immers geen koehandel meer beginnen. Bij het VB zou de redenering net het omgekeerde zijn. Referenda is (een van de) elementen die een einde aan België haast onafwendbaar maken. Daarnaast kan je er ook op rekenen dat de media, vakbonden e.d. zich erg tegen het VB zullen kanten. Indien door referenda echter blijkt dat het merendeel van de bevolking de mening van het VB toegedaan is over onderwerp x of y, zullen ook de media enz moeten inbinden. I.e. waar voor de meeste andere politici referenda eerder een tegenstander zouden zijn, zou het voor het VB - zelfs aan de macht - wel eens van de weinige 'bondgenoten' kunnen zijn. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
Citaat:
Maar ze ontsnappen IMHO niet aan de wet die zegt dat niemand de amcht goedschiks afgeeft. In de hele wereld zie je dat partijen zo goed als van de ene dag op de andere van gedacht veranderen over democratie als ze aan de macht komen. Het zou me verwonderen..., ik wou dat je gelijk had. Egidius |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
|
Citaat:
Serieus. Ik geloof idd niet dat democratie er kan komen als de burger dat niet heel bewust, met kennis van zaken en met niet-aflatende aandrang wenst. Ik weet niet of de Vlaming daar al aan toe is. Egidius |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar, ik vrees dat ik je wel gelijk moet geven met 'ik weet niet of ...', zelfs onder - het relatief kleine aandeel - dat veel met politiek bezig is zijn de meningen over bindende referenda verdeeld. 'Most people are sheep.' Zorg voor een goeie economie, een redelijke vrijheid en veiligheid en de meeste mensen stellen zich daarmee tevreden of zijn alleszins niet ontevreden genoeg om verandering te eisen. Daarom dat mijn droomscenario ook is dat bij een onafhankelijkheid van vlaanderen bindende referenda ineens in een nieuwe grondwet komen. Op dat moment kan het volgens mij gebeuren. Indien het niet gebeurt op dat moment zullen we -vrees ik- nog lang mogen wachten. |
|
|
|
|