Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2003, 22:21   #21
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Ja, Jan, met die aanvallen kan men nog een tijdje verder.
Maar door welke partij het VMO is opgericht en met welk doel?
Dat zal u De Geert niet horen zeggen zulle.
Dat het was om de laffe wezels als Anciaux, Schilds, Van grembergen en konsoorten bij hun wandelingen in Voeren, voor aanvallen van de Walen te beschermen, dat weten ze wel; maar zullen het ontkennen.
Dat dan diezelfde laffe wezels, voor een pluchen zetelke onder hun kont, en een bord linzensoep voor hun neus, diezelfde mensen den dolk in de rug hebben gestoken, dat weten ze ook , maar zullen proberen ontkennen dat het zo gebeurt is.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2003, 22:23   #22
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Tja ik zou ze ook niet voor fascisten uitschelden, maar één ding is duidelijk: het zijn geen democraten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
Rob Verreycken schreef een boek over de VMO: De VMO van Wim en Bob Maes
Dringend eens lezen, dat verandert uw blik op het VMO misschien wel eens ingrijpend. Mocht u het niet willen aankopen: er staan zomaar eventjes drie exemplaren in de stadsbibliotheek van Kortrijk!
mja en wat schrijft em dan dat ons zou moeten bekeren?
Oud 16 juni 2003, 22:23   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
> juli 1983: Drie militairen, leden van de VMO, beschieten een café in Voeren
En natuurlijk hebben onze linkiewinkies hierbij "vergeten" te vermelden dat het VMO naar Voeren kwam op vraag van de Vlaamsgezinde bewoners van de Voerdorpen, nadat Happart met zijn groepje vechtersbazen reeds meerdere maanden de Vlaamsgezinden in het dorp had geterroriseerd. Happart en de zijnen schrokken er zelfs niet voor terug koeien van Vlaamsgezinde boeren te vergiftigen, uitgehongerde honden in hun kippenhokken los te laten, enzovoort. U hoeft het boek over professor Baten er maar eens op na te lezen. Op een bepaald ogenlbik was de maat meer dan vol en toen trokken enkele naar het VMO om hulp te vragen. Maar de staatsveiligheid kreeg er lucht van en probeerde de toegang tot de dorpen het VMO te ontzeggen (maar ondertussen liet men Happart en de zijnen ongestraft verder doen). Toen heeft niemand minder dan de huidige burgemeester, Broers, het VMO door allerlei kleine paadjes Voeren binnengeloodst. Nadat het VMO eens de spieren liet rollen, was het gewelddadig gedoe van Happart gedaan.

Wat het bovenvermeld incident betreft, bakt u het door uw eenzijdigheid ook wel heel bruin. Men schoot inderdaad op een kroeg, maar dan wel als antwoord op het gevuur vanuit de woning.

Daarna volgde wel een lange reeks psychologisch gepest, maar dat is een ander verhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2003, 22:24   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
De VU natuurlijk. En in die tijd was het noodzakelijk dat een herbeginnende nationalistische partij voor enige sterke jongens zorgde die sommige mensen met minder zuivere bedoelingen wat op afstand kon houden.
Oud 16 juni 2003, 22:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
mja en wat schrijft em dan dat ons zou moeten bekeren?
Bovengenoemd slechts een toelichting op het incident in Voeren. Zo hebben vele zaken een keerzijde die in de linkse boekjes niet vermeld wordt. Halve waarheden vertellen is echter zoveel als liegen.
Oud 16 juni 2003, 22:26   #26
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat het bovenvermeld incident betreft, bakt u het door uw eenzijdigheid ook wel heel bruin. Men schoot inderdaad op een kroeg, maar dan wel als antwoord op het gevuur vanuit de woning.

Daarna volgde wel een lange reeks psychologisch gepest, maar dat is een ander verhaal.

loool, ik lig plat. ......ze kwamen daar toevallig voorbij dien kroeg ...ze zaten op hen te wachten in dien kroeg....tja en toen konden ze niets anders dan antwoorden hé.

....en toen werden ze nog gepest ......looooooooooooool
Oud 16 juni 2003, 22:26   #27
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Jan, de vraag eerder naar de verdraaier Geert Cool gericht!
Oud 16 juni 2003, 22:29   #28
Lokaal Raadslid

Standaard

O ja en ze hadden gelukkig 'toevallig' hun wapens bij zich.....it doesn't end
Oud 16 juni 2003, 22:29   #29
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Gaat U de onderstaande 'incidenten' ook nog goedpraten?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2003, 22:30   #30
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Geloof jij je eigen leugens? Het is vanuit kringen van de VMO dat het Vlaams Blok opgericht is. Wie bracht Karel Dillen en Lode Claes bijeen op een Antwerpse meeting begin 1978? Juist, Bert Eriksson van de VMO.

En de VMO gestopt na 1983? Komaan, niet zwanzen hé. Eriksson probeerde zelfs in de jaren '90 om het VMO-verhaal nog eens over te doen met Odal olv Berteryan. Het werd niet bepaald een succes toen bleek dat de Odal-leider niet vies was van criminaliteit en drugs
Kijk eens naar onderstaande data, die loepen 1984. En wat U daar over Erickson en Dillen beweerd. Bewijzen man.
Geert we weten hoe U reageert.
Maar Cool is anders. Liegen en bedriegen , verdachtmaking, dat zijn uw handelsmerken, dus verder reageer ik niet meer op Uw lasterlijke aantijgingen.
Iedereen op dit forum weet wat het woord van Geert Cool waard is!
Onzin Fernand. Ik kan nu al met een snelle oogopslag bevestigen wat Geert Cool hier neerpent. Morgen zal ik daar graag uitgerbeid op ingaan.
Oud 16 juni 2003, 22:33   #31
thePiano

Standaard

Citaat:
Ja, Jan, met die aanvallen kan men nog een tijdje verder.
Dat zal u De Geert niet horen zeggen zulle.
Jaja, maar toen Bob Maes de VMO in 1968 ontbond naar aaleiding van het overlijden van de leider Wim Maes, werd die haast meteen weer opgericht door de afdeling Antwerpen olv Bert Eriksson en de familie Spinnewyn uit Stekene. Enfin, later erg veel meer over dit!

Ps: misschien dat ik er nog eens toe kom mijn al dikwijls aangekondigde topic over de familie Spinnewyn te potsen.
Oud 16 juni 2003, 22:34   #32
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

loool, ik lig plat. ......ze kwamen daar toevallig voorbij dien kroeg ...ze zaten op hen te wachten in dien kroeg....tja en toen konden ze niets anders dan antwoorden hé.

en ik lig nog steeds plat van het lachen ....snif... Zeg eens Jan, hoort dit ook tot het revisionisme ?
Oud 16 juni 2003, 22:34   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw antwoord getuigt van een totale onwetendheid over wat er in die jaren in Voeren zich afspeelde. Zoals al eerder gezegd raad ik u aan het tweede deel van professor Baertens boek over de recente geschiedenis van Voeren eens door te nemen (het steekt in de universiteitsbibliotheek van Leuven). Daar zult u de bevestiging vinden van wat ik hier geschreven heb (want verwijzen naar dat andere boek heeft geen waarde in uw ogen). Als u daar iets op aan te merken hebt, moet u maar professor Baerten contacteren en hem eens duidelijk maken dat zijn onderzoek allemaal gelul is. Alhoewel u er niet bij was en geen enkele binding hebt met de mensen van de Vlaamse Beweging die er toen bij betrokken waren, weet u het immers beter. Over linkse arrogantie gesproken.
Oud 16 juni 2003, 22:35   #34
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
En natuurlijk hebben onze linkiewinkies hierbij "vergeten" te vermelden dat het VMO naar Voeren kwam op vraag van de Vlaamsgezinde bewoners van de Voerdorpen, nadat Happart met zijn groepje vechtersbazen reeds meerdere maanden de Vlaamsgezinden in het dorp had geterroriseerd. Happart en de zijnen schrokken er zelfs niet voor terug koeien van Vlaamsgezinde boeren te vergiftigen, uitgehongerde honden in hun kippenhokken los te laten, enzovoort. U hoeft het boek over professor Baten er maar eens op na te lezen. Op een bepaald ogenlbik was de maat meer dan vol en toen trokken enkele naar het VMO om hulp te vragen. Maar de staatsveiligheid kreeg er lucht van en probeerde de toegang tot de dorpen het VMO te ontzeggen (maar ondertussen liet men Happart en de zijnen ongestraft verder doen). Toen heeft niemand minder dan de huidige burgemeester, Broers, het VMO door allerlei kleine paadjes Voeren binnengeloodst. Nadat het VMO eens de spieren liet rollen, was het gewelddadig gedoe van Happart gedaan.

Aha, Jan van den Berghe weet meer dan hij kwijt wilt. Vertel me nu niet dat jij bij de VMO bent geweest hé Jan, want daar begint het nu wel erg op te lijken?
Oud 16 juni 2003, 22:36   #35
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Vergeten te quoten. Mijn vraag was dus of Jan ook achter het onderstaande staat?

Citaat:
> februari 1979: bij een anti-vreemdelingenbetoging van het VMO in Schilde komt het tot hevige botsingen met de politie
> april 1979: VMO-leden bestormen een franstalige school in Mortsel
> mei 1979: Drie VMO-leden stichten brand in een Turks café in Antwerpen
> mei 1979: de auto van een franstalige Voerenaar wordt in brand gestoken door VMO'ers
> juni 1979: de VMO houdt een 'militair' trainingskamp in Houffalize
> augustus 1979: VMO-leden nemen deel aan een trainingskamp van de terroristische Hoffman groep in Duitsland. Later wordt een kopstuk van die Hoffman-groep gearresteerd bij Spinnewyn thuis in Brugge
> augustus 1979: VMO-leden worden tijdens een auto-controle betrapt op het illegaal transport van verboden vuurwapens
> oktober 1979: Bij een huiszoeking bij VMO-leider Robbijns in Temse wordt legermateriaal in beslag genomen. Daaronder een SS-dolk.
> februari 1980: Boekhandel 'De Rode Mol' in Mechelen wordt aangevallen, er vallen twee gewonden
> februari 1980: VMO-aanslag met een rijkswachtgranaat op een café in Moelingen
> april 1980: Aanval op Brugse Halletoren, 16 VMO-leden worden vervolgd
> oktober 1980: Leidinggevende VMO'ers worden uit de VS uitgewezen nadat ze er poogden te vergaderen met leiders van de Ku Klux Klan
> november 1980: Bij rellen in Kraainem wordt VMO'er Patrick Coreman aangehouden wegens verboden wapendracht
> januari 1981: start van het VMO-proces in Antwerpen. 109 neo-nazi's worden vervolgd voor een hele lijst gewelddaden
> mei 1981: een groep VMO'ers vernielt in Sint Niklaas een aantal vakbondsvlaggen die buiten hangen ter ere van 1 Mei. Een Marokkaans café wordt aangevallen en er wordt brand gesticht.
> januari 1982: ontdekking van een wapenarsenaal in Antwerpen
> mei 1983: Het VMO wordt verboden als privé-militie door het Hof van Beroep te Gent.
> december 1984: Aanval op een links café in Brugge door NJSV'ers en VMO'ers. Er vallen 3 gewonden
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2003, 22:38   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg eens Jan, hoort dit ook tot het revisionisme ?
Leg dat dan maar eens uit aan professor Baerten.

Even de referenties voor diegenen die wel bereid zijn de zaken op een objectieve manier te benaderen (het boek is nog steeds te verkrijgen; ik kocht het vorig jaar nog aan):

J. Baerten, Jean, Voeren 1921-1995: de Belgische democratie op drift, Maklu, Antwerpen, 1997 (206 blz.)

ISBN 90-75622-02-3
Oud 16 juni 2003, 22:39   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Aha, Jan van den Berghe weet meer dan hij kwijt wilt. Vertel me nu niet dat jij bij de VMO bent geweest hé Jan, want daar begint het nu wel erg op te lijken?
Het psychologisch gepest door Happart en de zijnen komt u te weten zodra u eens met Vlaamsgezinde Voerenaars gaat spreken. Maar blijkbaar hebt u zich nog niet verwaardigd tot die dorpen te gaan en met de mensen ter plekke te spreken.
Oud 16 juni 2003, 22:40   #38
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Pianola, ik betwist toch niet de data en het gebeurde?
Ik zeg juist dat geert Cool evenals U, een meester is in het verdraaien van de feiten. Waneer U een feit aanhaald moet U gans de uitleg geven, en niet alleen het stukje dat in uw kraam past.
Geert Cool Linkt het VMO aan het blok. En dat is terug een lasterlijke en leugenachtige uitlating. Het VMO is opgericht door de VU.
En ik heb op 31 december 2002 met Van Gremberegen staan klappen. Is van Gremberegen nu ook een Vlaams Blokker?
Maar U zal hem in deze wel eventjes bijspringen he.
Ik meen mij te herinneren dat er hier al zoiets op dit foruml heeft gestaan. En ik denk dat er dan ietje meer uitleg heeft gestaan over de heldendaden van links. En plots....... Waren pianola, en geert cool verdwenen.
En ja U mag zelf antwoorden op uw tempo.
Oud 16 juni 2003, 22:44   #39
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uw antwoord getuigt van een totale onwetendheid over wat er in die jaren in Voeren zich afspeelde. Zoals al eerder gezegd raad ik u aan het tweede deel van professor Baertens boek over de recente geschiedenis van Voeren eens door te nemen (het steekt in de universiteitsbibliotheek van Leuven). Daar zult u de bevestiging vinden van wat ik hier geschreven heb (want verwijzen naar dat andere boek heeft geen waarde in uw ogen). Als u daar iets op aan te merken hebt, moet u maar professor Baerten contacteren en hem eens duidelijk maken dat zijn onderzoek allemaal gelul is. Alhoewel u er niet bij was en geen enkele binding hebt met de mensen van de Vlaamse Beweging die er toen bij betrokken waren, weet u het immers beter. Over linkse arrogantie gesproken.
Jan, ik weet het niet....maar ik vind het toch ferm hilarisch ze......de omstandigheden zoals jij ze beschrijft...zijn echt wel ongeloofwaardig....
Wat die professor betreft, ik ben geneigd zin bevindingen in vraag te stellen omdat dit te ongeloofwaardig klinkt. Daarom vraag ik je: wat was zijn bron om dat incident te bevestigen? Het zouden maar beter geen extr-rechtsen zijn ze
Oud 16 juni 2003, 22:48   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik weet het niet....maar ik vind het toch ferm hilarisch ze......de omstandigheden zoals jij ze beschrijft...zijn echt wel ongeloofwaardig....
Wat die professor betreft, ik ben geneigd zin bevindingen in vraag te stellen omdat dit te ongeloofwaardig klinkt. Daarom vraag ik je: wat was zijn bron om dat incident te bevestigen? Het zouden maar beter geen extr-rechtsen zijn ze
Aha, u weet het dus beter dan een professor die een deel van zijn academisch werk aan de geschiedenis van het oude hertogdom Limburg en de Voerense dorpen heeft gewijd.

Een adres voor zoveel kennis: contacteer professor Baerten. Voor de rest ga ik daar geen woorden meer aan vuil maken. Blijkbaar volgt u de strategie: staan de opgesomde feiten me niet aan, dan bestempel ik ze als hilarisch en ongeloofwaardig...

Professor Baertens twee boeken over Voeren zijn het resultaat van speurwerk in allerlei documenten alsook de getuigenis van de Voerenaars zelf. Misschien moet u dat, net als ook ik dat gedaan heb, eens met de mensen ter plekke spreken voor u nog eens meent de zaken beter te weten dan de mensen die erbij waren.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be