![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het hoeft trouwens niet alleen te gaan om koolzaad, elders werd hier door iemand ook palmolie aangehaald als zijnde een nog interessantere optie dan koolzaad. Er zijn volgens mij op dat gebied nog heel veel mogelijkheden die we nog niet zien, laat staan dat ze onderzocht zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb geen idee hoe het zit met mazoutstoven.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
En masse brainstormen en idee'kes opsturen naar professoren is volgens mij voorlopig de beste optie. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom? Gewoon omdat het woordje plantaardig milieuvriendelijk klinkt, maar fossiele brandstof was ook plantaardig!! Gewoon plantenresten die langdurig fossiliseerden onder hoge druk, meer niet... Niet milieuvriendelijker dus dan gelijk welke fossiele brandstof... Of je plantaardige olie nu vers of gefossiliseerd gebruikt veranderd weinig aan de moleculaire samenstelling ervan: koolwaterstoffen, met carbonverbranding en deze molecules hebben bij verbranding nu eenmaal de neiging, koolstofmoleciuulketens van diverse lengte te vormen: hoe minder geraffineerd, hoe langer en dus hoe meer kankerverwekkend Uiteindelijk zijn slechts ver geraffineerde brandstoffen enigszins mensvriendelijk, buiten uiteraard waterstof, dat de enige is die én op dit ogenblik realiseerbaar én milieuvriendelijk is. Methaan ea gassen zijn reeds geraffineerd vanuit hun compositie, en dus mens en milieuvriendelijker dan olie: je moet maar eens aan dieseluitlaatgassen ruiken, dan merk je het verschil wel... (of dat nu modieuze "biodiesel" of gefossilizeerde olie is: raffineren kost ook geld en je betaalt het raffineren, dus zal laaggeraffineerde, mensonvriendelijke brandstof steeds goedkoper blijven, of ze nu van "verse" planten, dan wel van gefossiliseerde planten komt... voeg daar (politiek-economische) accijnsverschillen bij, en je komt tot prijsverschillen in het voordeel van mensonvriendelijke brandstof.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ja, een diesel verbruikt 10% minder dan een benzinemotor, ongeraffineerde olie kost minder en geniet van een gunsttarief en voor wie zich (vnl in stad!!) best voelt met een zware 4x4 of Mercedes of Bmw(en dus meer verbruikende) of een te krachtige (en dus ook meer verbruikende) GTI zal d�*t de doorslag blijven geven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Benzeen is een geschenkje van de Groenen: het wordt toegevoegd aan eurosuper en vervangt gewoon het lood van de oude super als antiklopmiddel. Lood was niet gezond, maar niet kankerverwekkend. enige oplossing: compressieverhoudingen verlagen in benzine motoren, maar dan verbruiken ze wat meer... Kijk eerder naar hybryde gas/electrowagens zoals de Prius: lpgmotor aan constant toerental (véél zuiverder) laadt batterijen op, maar de wagen wordt electrisch aangedreven. Probleem: kostprijs tweede motor en batterijen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door filosoof : 20 september 2005 om 22:29. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Of men nu koolzaad of iets anders gebruikt hangt af van veel factoren zoals klimaat maar vooral de hoeveelheid olie dat een gewas per hectare oplevert. Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Bobke : 20 september 2005 om 22:23. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Bobke : 20 september 2005 om 22:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een troost: uit aardolie kan men voeding maken... (weer die koolhydraten...), maar aan welke prijs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de biodiesel echt met de aardolie kan concurreren geloof ik geenszins. Hoogstens kan het gebruikt worden om overproductie van andere gewassen tegen te gaan maar dat zal dan resulteren in een hogere prijs van ons voedsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Mmmm ... dus we denken best buiten de categoriën van de olie willen we een milieuvriendelijk alternatief vinden? Methaan is trouwens meen ik me te herinneren een gas(?) waarvan de aanwezigheid in de atmosfeer heel sterk werd teruggedrongen een heel aantal jaren geleden omdat dit zou zorgen voor een snelle stijging van de temperatuur. Echter zou die terugdringing van methaan in het voordeel van de aanwezigheid van CO2 zijn geweest en dus ook nadelig op lange termijn ... (Heb ik me ooit laten wijsmaken.)
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Ik hoop het toch niet althans. ![]() Anderzijds zal er denk ik wel voldoende gelobby-d worden in het voordeel van de OPEC-landen als dat al nodig is ... want de overheid heeft er ook weer voordeel bij dat we op aardolie blijven rijken aangezien de accijnzen ... nu ik erover nadenk. Niet direct een idee. Op velden die nu braak liggen? Op de Sahara? Op de noordpool? Op de autosnelwegen die gaan vrijkomen? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het idee achter biodiesel(en bio-ethanol, of wat het biologische alternatief voor benzine ook mag zijn) niet dat de CO2 die uitgestoten wordt bij de verbranding terug opgenomen wordt door de planten die geteeld worden om er de brandstoffen uit te halen? Hierdoor zou de CO2 uitstoot gestabiliseerd worden, hoe het met de andere schadelijke stoffen zit weet ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wij zelf moeten ook eten hé, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge hebt verschillende soorten batterijen, maar er is een type waar inderdaad zuren in gebruikt worden, ... Nie goe opgelet in natuurkunde ? |
|
![]() |
![]() |