![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
N.a.v. een bericht van "Piano" heb ik daar al op geantwoord. Conscience wilde trouwens geen "geschiedenis geven": om de bedoelingen van de schrijver te kennen raad ik u aan eens het voorwoord te lezen dat hij bij de eerste uitgave liet verschijnen (nu is er weer een uitgave van die eerste druk: dat voorwoord is dus ook in uw bereik). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook zijn er talrijke verschillen bij de veldslag zelf, haar betekenis en militaire optreden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() Ah ,komaan , die kronieken werden geschreven door de gegoeden onder de bevolking . Het gewone volk kon niet lezen of schrijven . Wat men in die kronieken schreef was gewoon wat de toenmalige elite wilde horen als bevestiging van haar beleid . Veelal werden boeren en armen in de stad zelfs niet als "het volk" aanzien . Zulk een neerbuigende houding hadden de gegoeden op dat moment over het grootste gedeelte van de bevolking . En nog iets ; hoeveel van die door u gelezen werken zijn objectief . Bijna alles wat geschreven wordt , vele historische studies incluis zijn objectief , ookal willen ze het niet zijn . Bijna alles wordt gekleurd . Men vraagt zich binnen de geschiedenis ( onderdeel historische kritiek ) zelf maar al te vaak af of men de ECHTE waarheid wel ooit zal kunnen aantonen .
Al hebben u en ik 10000 studies over de slag gelezen , dat wil nog niet zeggen dat één van beide of wij allebei de waarheid verkondigen . Met andere woorden : u zegt : LEER UW GESCHIEDENIS ; Maar , dan moet u ze misschien ook wel leren . ( denk daar maar eens over na ) Ook dit nog : Die kronieken zijn meestal ook voor verschillende interpretaties vatbaar . En in zijn boek vermeld Conscience ook dat er steun voor Vlaanderen kwam uit wat men nu "de Walen" noemt . En alsof ik niet weet dat men niet in wol handelde maar ze verwerkte en verhandelde als afgewerkt laken . het was Engelse wol en Vlaams laken maar die wol moest ook gekocht worden en naar Vlaanderen gebracht . of niet soms . EN IK ZEG ZEKER NIET DAT 11 JULI EEN FEESTDAG TEGEN DE WALEN IS . ![]() ![]() ![]() ![]() voor het geval dat mijn menig nog niet duidelijk is : [size=24]LEVE BELGIË en steun aan de BUB . [/size] EENDRACHT MAAKT MACHT ![]() SALUt , slaapwel en tot morgen 8)
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() nog één ding ;
Ik poot hier neer wat ik wil en u moet zich aardig op de teentje getrapt gevoeld hebben als u zo reageert . En ik zie er niet tegen op mij in de ogen van bepaalde individuen belachelijk te maken als ik daarmee eens een andere stem laat horen dan dat achterlijke Vlaamsnationale gedoe .
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar staat ergens bij Conscience dat er Walen aan te pas kwamen? En trouwens: Conscience is geen kroniek, maar een 19e eeuwse schrijver die een roman schreef. Wat maakt u er toch een warrige boel van... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hier gaan we weer. Alles wat niet in uw kraampje past is sowieso onsterfelijk belachelijk.
![]()
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U mag natuurlijk ook inhoudelijk reageren op de berichten: over Jan Breydel, over de Guldensporenslag e.d. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En nu zal u, Yann, waarschijnlijk wel komen pleiten dat u niet verantwoordelijk bent voor datgene dat A zegt, maar jullie trekken toch beiden aan hetzelfde laken en bovendien worden toch steeds op dit forum alle Vlaams-nationalisten (en andere groepen) over dezelfde kam geschoren dus mag ik dit in dit geval ook wel heel eventjes doen denk ik. Maar ach, ik ben volgens bepaalde leden van de B.U.B. dan ook zelf slechts een onozole, verdoken Vlaams-nationalist!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Ja jan , waarom is dit toch typisch voor alle Blokkers waar ik al mee "gebabbeld" eb . Ze zijn zo overtuigd van hun gelijk , sluiten zich zo af van andere gedachten dat wanneer er iets is wat ze niet onmiddlellijk begrijpen het zogezegd warrig is .
Anyway , k ga der ni verder mijne tijd aan verspille . Der zijn interessanter discussies .
![]() |
#33 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Het is niet omdat je zelfbestuur of onafhankelijkheid wilt, dat je iets tegen Walen hebt. Een Waal als buitenlander beschouwen heeft absoluut niets van doen met Walenhaat. Dat zijn twee verschillende dingen die je niet mag door elkaar haspelen, want dat is niet eerlijk. 2. Zowel in 1302 als in 1830 wilden de Fransen Vlaanderen bij Frankrijk voegen. Het is tweemaal mislukt. België heeft wél verhinderd dat Vlaanderen Frans grondgebied werd. Dus doordat die Walen wel in België wilden wonen, kon men verhinderen dat men Vlaanderen bij Frankrijk voegde in 1830. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier niet over het "grote gelijk", maar gewoon om een aantal historische feiten. "Piano" maakt er een potje van, gooit een aantal dingen door elkaar, verzint er een stukje bij, trekt verkeerde conclusies en fantaseert erop los. Kortom, allemaal zaken die niets te maken hebben de geschiedschrijving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Misschien dat die mannen uit Namen niet meegevochten hebben, maar ik herinner mij toch iets gelezen te hebben over Naamse steun aan de Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |