Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2005, 14:32   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als de Belgen België willen behouden, dan toch beter een België dat goed werkt, niet?
Dus u bent ook voorstander van een confederaal België zonder sociaal-economische bevoegdheden?
Man, we gaan toch eens samen een partij moeten oprichten, hé?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:36   #22
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen hebben genoeg van communautaire blokkeringen en splitsingen. Ze willen echter niet het einde van België.

Dus biedt de B.U.B. hen het enig werkzame alternatief: unitarisme met provinciale decentralisatie.

Toch niet moeilijk te begrijpen, Ossaert.

Als de Belgen België willen behouden, dan toch beter een België dat goed werkt, niet?
Ik heb geen enkele moeite om te begrijpen wat jij en de jouwen allemaal verkondigen, maar omgekeerd ben ik daar niet zo zeker van. Op geen van de argumenten heb ik tot nu toe enig afdoend antwoord gekregen, anders dan een goedkope, en vooral holle frase. Pleiten voor unitarisme is de problemen institutioneel de strot afnijpen, maar niet oplossen? Geen probleem, unitarisme is (nog steeds) het enig werkbare alternatief! De verklaring? Dogma! Moet ik daar tevreden mee zijn? Geenszins, lijkt me... 'De mensen' evolueren, zie ik zo, van gediscrimineerd crypto-unitarisme, over 'genoeg hebben van het federalisme' naar 'genoeg hebben van splitsingen en communautaire blokkeringen', zomaar, zonder dat de gevraagde beargumentering of motivering ook maar enigszins duidelijk wordt. Moet ik daar dan genoegen mee nemen? Helemaal niet... Enfin, wees eens eerlijk, als jij voor de juge staat, maak je je er dan ook zo op een diefje vanaf? Argumenten, wil ik verdorie, argumenten!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 18 oktober 2005 om 14:38.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:37   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat die BUB'ertjes toch leven in hun fantasiewereldje. Als hen dat gelukkig maakt, wie zijn wij dan om hen wakker te schudden uit hun 19e eeuwse droomwereld?
Ik kijk ook uit naar de dag dat niemand het nog de moeite vindt om op een in het verleden levende kliek romantici te reageren.
Oud 18 oktober 2005, 14:49   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mensen hebben genoeg van communautaire blokkeringen en splitsingen. Ze willen echter niet het einde van België.
Welke mensen? De 13.000 die voor de bub stemden?

Citaat:
Dus biedt de B.U.B. hen het enig werkzame alternatief: unitarisme met provinciale decentralisatie.
Iets dat werkzaam is wordt niet door iets anders vervangen.
En het unitarisme IS door iets anders vervangen, dus....

Citaat:
[SIZE=6]Als [/SIZE]de Belgen Belgique willen behouden....
Daar zeg je het. [SIZE=6]Als. [/SIZE]
Dat het unitaire Belgique niet werkt, dat weet intussen iedereen, behalve de bubbels.
Oud 18 oktober 2005, 14:54   #25
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De splitsingen kwamen, en komen, er wegens de communautaire tegenstellingen.
Niet andersom.
Dat zullen de bubbers nooit toegeven. Zij zwelgen in hun grote gelijk en tegen alle beter weten in zijn ze nog zo arrogant om te beweren dat ze een echte volksstroming vertegenwoordigen. Zalig de armen van geest, alsook de de fils-a-papa's van BUB !
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 16:19   #26
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het unitaire België werkte alleszins veel beter dan de federale chaos die we vandaag hebben.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 16:35   #27
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het unitaire België werkte alleszins veel beter dan de federale chaos die we vandaag hebben.
??????????????????

Waar blijft u de verzinsels toch halen ?

Het unitaire België heeft nooit gewerkt voor de Vlamingen, daaruit is juist de federaliseringsdrang ontstaan. Het werkte alleen voor de overheersende elite.

De Vlamingen zijn jaar en dag gediscrimineerd geweest door een franstalige - franskiljonse minderheid. Nu stilletjesaan iets gedaan wordt aan die discriminatie wilt u de klok terugdraaien. Onbegrijpelijk.

Laatst gewijzigd door Patje48 : 18 oktober 2005 om 16:36.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 19:16   #28
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48
??????????????????

Het unitaire België heeft nooit gewerkt voor de Vlamingen, daaruit is juist de federaliseringsdrang ontstaan. Het werkte alleen voor de overheersende elite.

De Vlamingen zijn jaar en dag gediscrimineerd geweest door een franstalige - franskiljonse minderheid. Nu stilletjesaan iets gedaan wordt aan die discriminatie wilt u de klok terugdraaien. Onbegrijpelijk.
De bubbelclub (Hans1 voorop) is namelijk heel fransdol. Ik geloof zelfs dat een bubbel stelde dat het Nederlands een taal voor achterlijke boeren was.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 19:18   #29
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hans1, met alle respect, maar ben jij echt zo'n idioot of is hetgewoon deel van je strategie: wat er ook gebeurt, gewoon obstinaat steeds hetzelfde dogma herhalen totdat óf iedereen horendol, óf gedegoûteerd, óf bekeerd wordt? Je doet er in elk geval je (intellectuele?) imago geen plezier mee... Zo, dus 'het unitaire België werkte alleszins' - is dat niet wat gratuit? - 'veel beter'... Wel, als je ook maar in het minst stevig in je schoenen staat, geef je daar argumenten voor en verklaar je dus in één adem waarom er dan wel gefederaliseerd is sinds de jaren 60, waarom het unitaire België niet sterk genoeg was om tegen die (ik zeg maar iets) infiltratie iets te doen, waarom de ongetwijfeld unitaire bevolking daar niets tegen deed... enfin, ik reik maar wat pistes aan...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 18 oktober 2005, 20:40   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dat?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 00:23   #31
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ossaert, ik heb het nu net over die dagdagelijkse praktijk van de burgers: het federalisme zit hen tot hier. Begrijp je?
uit de peiling die u altijd aanhaalt dat de Belgen België niet willen splitsen bleek nochthans datdiezelfde ondervraagden wél met een ruime meerderheid voor een verdere federalisering zijn (=meer bevoegdheden geregionaliseerd).

één van uw 2 stellingen kan dus op basis van die peiling niet juist zijn. Welke zal het zijn?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 06:46   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48
??????????????????

Neen. Juist heel begrijpelijk vanuit het standpunt gezien van de bub.

Belgique KAN alleen maar overleven indien de Vlamingen dag in dag gedomineerd kunnen worden door de Franskiljonse minderheid en als de discriminatie tegenover de Vlamingen uit het unitaire Belgique overeind wordt gehouden.

Voor de bub zijn het niet de Franstaligen die moeten 'bijdraaien' om het land bijeen te houden maar de Vlamingen. D�*�*rom, d�*�*rom alleen moet er teruggekeerd worden naar het unitarisme en anders voor niets. Omdat de franskiljonse kliek waar Hans zijn mosterd haalt het zo graag wil. Hij is hun spreekbuis.
Oud 19 oktober 2005, 07:27   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat volgens jou veel beter 'werkte' kon alleen omdat de Vlamingen ongestoord door een minderheid van Franstaligen konden gedomineerd, gediscrimineerd, en vandaag zelfs gedemoniseerd worden. En dat laatste enkel en alleen omdat de Vlamingen zich dat niet goedschiks meer laten welgevallen.

Natùùrlijk willen de frankiljonse opdrachtgevers van Hans naar die tijd terug. Het kan hen geen ene moer schelen dat de Vlamingen niet langer van het unitarisme gediend zijn. Zelfs de Franstaligen willen niet meer naar die tijd terug. Het waren trouwens zijzelf die regionalisatie verkozen boven verplichte tweetaligheid.
Oud 19 oktober 2005, 07:35   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat het zoethoudertje van 'individuele' tweetaligheid betreft waarmee de bub zijn goede bedoelingen tracht te bewijzen. Wie heeft de bub al ooit horen klagen over de Franstalige onwil in Bruxelles en de Vlaamse rand om Nederlands te leren? Wat was het standpunt van de bub over de faciliteiten en over BHV?

Er gelooft toch geen kat dat de bub haar houding zal veranderen indien er in Wallonië en Brussel identiek zal gereageerd worden op de WETTELIJKE tweetaligheid van Bruxelles en de even WETTELIJKE eentaligheid van de Vlaamse rand?
Oud 19 oktober 2005, 08:50   #35
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wat het zoethoudertje van 'individuele' tweetaligheid betreft waarmee de bub zijn goede bedoelingen tracht te bewijzen. Wie heeft de bub al ooit horen klagen over de Franstalige onwil in Bruxelles en de Vlaamse rand om Nederlands te leren? Wat was het standpunt van de bub over de faciliteiten en over BHV?

Er gelooft toch geen kat dat de bub haar houding zal veranderen indien er in Wallonië en Brussel identiek zal gereageerd worden op de WETTELIJKE tweetaligheid van Bruxelles en de even WETTELIJKE eentaligheid van de Vlaamse rand?
Het is een beetje off-topic, maar weet je wat ik onlangs op het BUB-forum vond? Lees en... nou ja, huiveren is wat sterk, maar krijg toch maar lekker een toeval (de invetting is van mij):

Citaat:
C'est l'interprétation que les Flamands auraient pu donner de leur propre situation linguistique au fil des siècles; s'ils avaient reconnu l'aspect multilingue de leur histoire (de quoi être fier), il n'y aurait jamais eu de contradiction linguistique avec les Wallons (sauf pour le wallon).

Je ne vois aucune raison pour les Flamands de ne pas être restés multilingues, si les Luxembourgeois le sont (la comparaison étant de mise).

Il n'y aurait pas eu de bipolarisation entre Belges.
Even voor alle duidelijkheid: het betreft hier ene 'Aman' uit de 'Précampine', de Voorkempen, een ijverig leveraar van bijdragen. De thread is terug te vinden in de afdeling 'Buitenland', met als titel 'Luxemburg', dezelfde waarin Patriot! pleit voor de annexatie van het Groothertogdom. Wat is nu de teneur van wat ik in het vet gezet heb? Wel, dat het toch maar jammer is dat de Vlamingen de Franstalige 'aanwezigheid', lees: dominantie, in Vlaanderen niet aanvaard hebben en opgekomen zijn voor de vernederlandsing van het noorden des lands, want dan zouden er ten minste geen communautaire problemen geweest zijn in België. Over de Franstaligen die (de gelijkwaardigheid van) het Nederlands, laat staan de tweetaligheid moeten aanvaarden, geen woord. Vreemde vogels, daar bij de BUB...
Oud 19 oktober 2005, 12:50   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemde vogels, de bub?

Alles behalve!

Ordinaire kontekruipers van de franskiljons. Dàt zijn het.
Oud 19 oktober 2005, 13:05   #37
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hola

Beweerde U, o Grand Président-Fondateur, en Uw volgelingen van het belgische Licht niet dat het unitarisme van vroeger juist niet werkte, verkeerd aangepakt worden is, ... ?
Ik heb nog nooit een zelfbenoemde pseudo-politieker en nationale partijtje-voorzitter zoveel onzin horen uitkramen.
Hou de eer aan jezelf.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 13:09   #38
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is een beetje off-topic, maar weet je wat ik onlangs op het BUB-forum vond? Lees en... nou ja, huiveren is wat sterk, maar krijg toch maar lekker een toeval (de invetting is van mij):

Even voor alle duidelijkheid: het betreft hier ene 'Aman' uit de 'Précampine', de Voorkempen, een ijverig leveraar van bijdragen. De thread is terug te vinden in de afdeling 'Buitenland', met als titel 'Luxemburg', dezelfde waarin Patriot! pleit voor de annexatie van het Groothertogdom. Wat is nu de teneur van wat ik in het vet gezet heb? Wel, dat het toch maar jammer is dat de Vlamingen de Franstalige 'aanwezigheid', lees: dominantie, in Vlaanderen niet aanvaard hebben en opgekomen zijn voor de vernederlandsing van het noorden des lands, want dan zouden er ten minste geen communautaire problemen geweest zijn in België. Over de Franstaligen die (de gelijkwaardigheid van) het Nederlands, laat staan de tweetaligheid moeten aanvaarden, geen woord. Vreemde vogels, daar bij de BUB...
Ja een echte redenering belge, Vlamingen moeten Frans praten, walen mogen Nederlands praten ... .Gelukkig hebben we nog de witte ridder, ik bedoel natuurlijk de smurfenblauwe ridder die alle problemen van belgique zo zal oplossen met hun toverstaaf of beter superstaaf.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 13:49   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Dus u bent ook voorstander van een confederaal België zonder sociaal-economische bevoegdheden?
Man, we gaan toch eens samen een partij moeten oprichten, hé?
Dat confederaal België hebben we nu al en we zien wel hoe goed het werkt. Na weken onderhandelen over nachtvluchten hebben de regeringen nog altijd geen akkood.
Oud 19 oktober 2005, 13:50   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Waaruit blijkt dat?
Uit het feit dat er toen quasi geen communautaire problemen waren en nu met hopen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be