![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De andere groep zal veel meer koopkracht krijgen, de bedrijven onderling. En voor de fiscus? Tja als een bedrijf terug meer winst maakt, betalen ze ook meer belastingen. Bovendien investeren ze veel meer terug aan machines of gebouwen of weet ik veel zoals diensten in het algemeen. Dus op het eind van de rekening?
![]() |
![]() |
#22 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In het verloop van deze discussie past misschien mijn nieuw item...
http://forum.politics.be/showthread.php?t=42650 Het gaat min of meer over hetzelfde...
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() Maar eigenlijk wijzen die Poolse arbeidskrachten bij Struik Foods op een veel dieperliggend probleem, stelt HET LAATSTE NIEUWS. De economie in het globale Europa is als 25 verbonden vaten. Als het potje loonkosten hier overloopt, dan exporteren wij onze arbeid naar ginder, ofwel importeren wij de Poolse arbeid naar hier. In beide gevallen betekent dat: geen werk voor de Vlamingen en met zijn allen klagend aan den dop.
We moeten niet schijnheilig doen, lezen we in GAZET VAN ANTWERPEN. Er wordt nu veel getoeterd over Struik Foods, maar in ons land zijn tienduizenden Polen, Slovenen, Slovaken, Tjechen, Roemenen of zelfs Russen aan het werk. Dikwijls jobs die wijzelf niet meer willen doen. Het doet Marc Balduyck de vraag stellen of wij nog willen werken. Of kiezen we ervoor alleen nog te profiteren van de welstand die we in het verleden hebben opgebouwd. Dit is reeds een achterhaalde discussie. We leven in Europa. En als het zo niet werkt, wordt het bedrijf verplaatst. Of sorry, werd het bedrijf inmiddels reeds verplaatst. Hoe lang zal VW Vorst nog bestaan door zijn oproerkraaiers? Waar wordt de Porsche Cayenne en de VW Touareg gemaakt? Juist, ja. In Bratislava. Wij dienen onze sociale zekerheid te verdedigen door te aanvaarden dat we bepaalde verworven rechten moeten afbouwen, zoals in Nederland nu reeds gebeurt . Wanneer de sociale lasten te hoog worden wijkt men uit of zoekt men andere oplossingen. Men kan daar ganse bladzijden ideologische frazeologie aan wijden, het is wel een feit. And facts are more important then de Lord Mayor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() Het gaat om de zogenaamde knelpuntberoepen waar onze ondernemingen geen Belgische kandidaten meer voor vinden.
Op het moment dat de discussie om de toekomst van onze sociale zekerheid naar de kern van de problematiek gaat is dit een bevreemdende vaststelling. Dit land kreunt onder de hoogste werkloosheidscijfers sinds de Tweede Wereldoorlog. Honderdduizenden mensen steken elke maand hun hand uit om hun vergoeding te ontvangen omdat ze geen werk kunnen vinden. Als maatschappij hebben wij er ons toe geëngageerd om die mensen op een sociaal verantwoorde manier op te vangen. Daar doen we trouwens flink wat inspanningen voor. De kostprijs van de werkloosheidsverzekering weegt in die mate op ons bestel dat we ons zelfs zorgen moeten maken voor de toekomst. Aan de andere kant laten we effectief oogluikend toe dat duizenden Polen bij ons de minder leuke jobs komen invullen. Jobs die we zelf niet meer willen doen. Duizenden jobs. Ondermeer bij Struik Foods waar men geen kandidaten vindt om aan de productielijnen te staan. Het bedrijf probeerde dat probleem op te lossen door een beroep te doen op interimbedrijven.(GVA) Veel spierballengerol van de vakbonden. Veel verklaringen. Op dit ogenblik zijn er 50.000 jobs waar men geen kandiaten voor vindt. In Nederland heeft men een aantal werklozen dringend uitgenodigd om appelen te gaan plukken. Plots waren veel mensen opnieuw aan het solliciteren geslagen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is maar een gedeelte van het verhaal. Een gedeelte dat ik niet terug vind is, dat er langs allerlei kanalen, laaggeschoolde migranten het land binnen komen (gezinshereniging, huwelijken, asiel...) die hier terstond in de werkloosheid verdwijnen, en blijven.
Laatst gewijzigd door Bob : 21 oktober 2005 om 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |