![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De overheid zal toch gemakkelijker overgaan tot daden wanneer ze zelf de gevolgen van een ontoereikend beleid in de begroting moet opnemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men de individuele verzekering afschaft, en vervangt door een surplus op de brandstof, en dat dan ook daadwerkelijk gebruikt om kosten bij ongeval (hopelijk vlot) te dekken, dan kan je niet van een belastingverhoging spreken. Eerder van een rechtvaardige verdeling van de verzekeringskost. Iedereen betaalt er dan tenminste aan mee, en grosso modo in verhouding tot het risico. Hoewel wie echt veel rijdt, niet steeds de grote brokkenpiloten zijn...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is trouwens niet mijn idee (wél van RJF), maar ik vond het wel leuk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Partijlid
|
![]() Beste Xenon,dit zijn belastingen enerzijds op een slecht beleid maar wel op de schade die werd aangericht. Wat slecht beleid betreft anderzijds is dit het gevolg van deze regering maar van jarenlange broekvagerij omtrent groenbeleid en duurzame energiebeleid.Het systeem dat men bij de prijs van de benzine extra kosten aanrekent voor verzekeringen,schade aan de natuur en omgeving en tal van andere dingen zou misschien een stap zijn in de richting van een goed uitgebouwd openbaar vervoernet. Misschien zouden onze wegen minder overladen vol zijn en minder ongevallen ook. De kost wat ongevallen betreft aan de staat zijn fenomenaal. Een kleine verhoging kan veel wonderen doen en zo heeft iedereen er iets positief aan.Gratis alles geven is en zal later een utopie zijn en het gevolg van deze gratis aktie zal ons zuur doen oprispen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het idee dat hier naar voor werd gebracht door RJF heeft nog andere mogelijkheden.
Te veel, maar wel terecht, worden als autokosten alleen de brandstofkosten gezien. De brandstofkosten zijn echter slechts een klein deel van de werkelijke autokosten. Het probleem bij de andere kosten is dat men deze toch moet betalen ongeacht men ook daadwerkelijk rijdt of niet. Onze maatschappij is afgesteld op het gebruik van de auto. Doordat het gebruik van de auto relatief weinig kost gaat men bij wijze van spreken met de auto pissen. Veel beter zou het zijn om het bezit van de auto goedkoper te maken maar het gebruik duurder. Een kleine auto waarmee men, zeggen we, 10000km/jaar aflegt kost bijna 0.30Euro per km. De meeste denken echter dat hij minder dan 10cent per km kost. Wanneer men echter minder km per jaar aflegd is de kost per km nog hoger (ca 45cent per km bij 5000km/jaar) Dus het huidige systeem moedigd het autogebruik aan. Ideaal zou zijn wanneer de auto gratis was en men alleen de kilometers moest betalen. Heel wat mensen zouden gewilliger zijn om dan het veel goedkopere openbaar vervoer te nemen. Een auto in de 25000Euro prijsklassen kost al gauw 50 resp. 85 cent/km. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Schepen
|
![]() De verkiezingen zijn in aantocht. Nu wil Steve Stunt korting geven voor goede chauffeurs. Met wie zijn voeten zijn ze nu aan het spelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hm, dus de verzekeringen, dat verdorie winstgevende dingen zijn ,alle uitroepen van de makelaars ten spijt gaan er of meer aan verdienen.
Of niks meer ,daar de staat de verzekering op zich neemt door hogere transportkosten. Beide systemen hebben een nadeel moet ik toegeven. Duurdere verzekering treft hen die een lager inkomen hebben,de dikkoppen met de zware wagens,die gaan nu eens hard wakker liggen van een 500€ duurdere verzekering op jaarbasis. Of het is een firmawagen,of het is er toch maar één van de paar wagens in de garage. Dus de lagere inkomens moeten met het openbaar vervoer.. Jaja. We merken het nu zelf,mijn vriendin en ik.Ikzelf ben "maar"een arbeider,dus een wagen,met de afbetaling van de woning die we nu(en niet mogen hebben volgens de gewestplannen)hebben kan er niet af, dus is ons primair voertuig een 125cc motorfietsje. Helaas voor ons heb ik die nodig voor mijn dagelijkse verplaatsing. Mijn vriendin moet een stage volgen-volgens de "ziekenkas" ergotherapie,volgens andere instellingen een "stage"en volgens ons een bezigheidstherapie-wil ze haar uitkering als zieke behouden. Probleem,het openbaar vervoer kost haar 4.5u per dag heen en terug(mij een uurtje heen en terug met de motor),en dit voor een stage,ergotherapie die moet uitmaken dat ze al dan niet halftijds aan de slag kan met haar fysieke problemen. Ook de vrolijke kostprijs van 100 euro per maandabonnement vind ik een beetje veel van het goede. Als ik de vergelijking maak ,is het openbaar vervoer niet echt een optie, zeker als ik mijn woon-werk verkeer bekijk.Eerst de bus of trein Vilvoorde Mechelen(redelijk)of in een keer naar Kontich Kazerne(brussel-Antwerpen) om daar een bus richting Duffel of Kontich centrum te hebben.2 lekker niet aaneensluitende verbindingen.Maar het is wel elke keer een half uur lekker doorstappen om op de stations of bushaltes te geraken.Ook heb ik veel overwerk,daar we regelmatig piekperiodes in werk hebben,probeer om 22u nog maar eens een bus/treinaansluiting te hebben. Neen openbaar vervoer is niet een handige optie.ook niet echt goedkoper gezien op jaarbasis.Zeker niet als je je tijd erbij neemt,zelfs met de files ingeteld. Een staatsverzekering,zucht,hoelang duurt het dan voor je een vergoeding ontvangt?2j zoals met de waterrampgebieden? 8j met rechtzaken die geld kosten,zoals de zonevreemde/illegale woningen? Het is simpel,nu de blauwen veel te zeggen hebben willen ze hun beloftes naar hun grote geldschieters waarmaken,eerst makkelijk met de economie die een hoogtepunt had,nu een stuk lastiger. Ook het fileprobleem willen ze aanpakken,maak de "armen"armer,en ze kunnen zichzelf niet meer verplaatsen,voila,geen files meer.Kunnen de 25000Eu+ wagens "rustig rijden",met minder kans op ongevallen. Het beste dat ze kunnen bereiken is dat ze de normale burger maximaal uitmelken,en het openbaar vervoer rendabel kunnen krijgen,ten koste van de "vrije tijd" van de werkmens,waar onze ouders en grootouders hebben voor geknokt.
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Een autoverzekering kan de schade nooit dekken die de auto toebrengt aan de samenleving, want die is onmetelijk.
|
![]() |
![]() |