Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2003, 09:06   #21
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

G. Parker, The Dutch Revolt. In 2002 hertuitgegeven als een 'Penguin Classic History', en niet eens zo gek duur. Het laat een beetje zien hoe toevallig het soms gegaan is in de cruciale fase in de geschiedenis van de Lage Landen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 09:30   #22
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ook zijn 'Vlakke land' in het Nederlands gehoord?

Een van mijn favoriete liedjes.
Prachtige tekst, gevoelig gezongen.
Een paar dagen geleden was bij de AVRO op Nederland 1 een amateurfilm te zien van de opnames van dat liedje. De man die de film had gemaakt vertelde dat Brel zelf geen woord Nederlands sprak en een taalkundige bij zich had om de tekst en de uitspraak goed onder de knie te krijgen. Het viel mij inderdaad op dat de uitspraak erg 'Hollands' ABN klonk, goed articulerend en met alleen een hele lichte zachte g. Maar misschien sprak men destijds wel gewoon beter Nederlands, ik weet het niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 11:13   #23
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Een paar dagen geleden was bij de AVRO op Nederland 1 een amateurfilm te zien van de opnames van dat liedje. De man die de film had gemaakt vertelde dat Brel zelf geen woord Nederlands sprak en een taalkundige bij zich had om de tekst en de uitspraak goed onder de knie te krijgen. Het viel mij inderdaad op dat de uitspraak erg 'Hollands' ABN klonk, goed articulerend en met alleen een hele lichte zachte g. Maar misschien sprak men destijds wel gewoon beter Nederlands, ik weet het niet.
Eerlijk gezegd, vind ik de Franse versie van 'Le Plat Pays' beter dan de Nederlandse, net als die van 'Ne me quitte pas'. Van 'Marieke' is de tweetalige versie dan weer beter, terwijl 'De Burgerij' ruim superieur is aan 'Les Bourgeois'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 14:58   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Plaats hier al de titels van werken die je geïnspireerd hebben of gewoon interessant waren. We zitten op het forum 'communautaire discussies', dus het moet uiteraard hierover gaan.
Het vierdelig werk van Elias over de Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte. Heel interessant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 15:15   #25
PAJOT
Banneling

Standaard

Histoire de Belgique (3 delen) - Théodore Juste
Le National Illustré (1880 - 50 jaar België)
Notre Pays (1905)
Ons Voorgeslacht (6 delen) - Hofdijk
...
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 15:32   #26
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Uit de NEVB:

Tot rond 1990 reageerde men
steeds wat verkrampt op de communautaire disputen die zich op het Belgische politieke forum telkens weer voordeden. De Vlaamse groene partij
had het veel moeilijker dan haar Waalse zusterpartij om zich in communautaire kwesties een houding aan te meten. Elk Vlaams nationalisme werd
zonder meer afgewezen, een eigen Vlaamse culturele identiteit niet echt erkend.

Dat had onder meer te maken met de positie van Dierickx. Sinds 1981 was hij binnen AGALEV de onbetwiste ideoloog, dé denker over
nationalisme, federalisme en natievorming. Als militant en activist in de Europese Federalistische Beweging (EFB) en als overtuigd internationalist
was en is Dierickx een virulent tegenstander van alle vormen van nationalisme. Volksnationalisme noemt hij bijvoorbeeld steevast "collectief
egoïsme". Als een van de enige parlementsleden stapte Dierickx mee op in de betoging tegen separatisme van 1993. In de loop van de jaren 1980
en 1990 traden andere parlementsleden -- onder wie Aelvoet, Geysels en Vogels -- op de voorgrond. Dat vertaalde zich in een andere houding
van AGALEV tegenover Vlaamse kwesties. Op het strategisch congres van 27 juni 1992 durfde AGALEV zich voor het eerst een Vlaamse partij
te noemen en werd ook voor het eerst positief over de V.B. gesproken. In de ontwerp-resoluties voor het congres luidde het: "AGALEV is een
Vlaamse partij. We kunnen ons herkennen in de beginselen en de doelstellingen van een groot deel van de Vlaamse beweging. Maar anderzijds
willen wij ook afstand nemen van dat deel van de Vlaamse beweging dat momenteel naar rechts en uiterst rechts opschuift. Vanuit ons ecologisch
uitgangspunt erkennen we het belang van een eigen culturele identiteit en van een eigen regionaal beleid." In de uiteindelijk goedgekeurde resoluties
werd de soep wel niet zo heet gedronken, maar toch: de belangrijke communautaire bocht was genomen.
AGALEV engageerde zich dan ook zonder complexen in de mislukte Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap in de eerste helft van 1992 en
steunde in 1993 het Sint-Michielsakkoord. Niet dat de partij daarmee een uitgesproken nationalistisch profiel heeft gekregen, verre van. Maar van
het verpletterende internationalisme dat elke stellingname voor eigenheid en identiteit aan de kant schoof, werd duidelijk afgestapt. AGALEV
steunde het Sint-Michielsakkoord trouwens vooral omdat de goedkeuring van deze staatshervorming op de politieke agenda eindelijk zou
plaatsmaken voor de "echte problemen". Senator Dierickx, die in het partijblad een "eenzijdig internationalist" werd genoemd, werd terzijde
geschoven. Hij verloor zijn stemgerechtigd lidmaatschap in de Senaatscommissie voor de herziening van de grondwet, de commissie waar de
staatshervorming wordt besproken, omdat zijn ideeën over de staatshervorming niet overeenkwamen met het standpunt van AGALEV. In 1994
werd hij weggepolld als kandidaat voor het Europees Parlement. Toch bleef Dierickx nog even een rol spelen in de federaliseringsdiscussie in
AGALEV. Hij mengde zich in de discussie naar aanleiding van het gemeenschappelijk AGALEV-Ecolo-congres begin 1995 over de sociale
zekerheid en de eventuele splitsing ervan, maar hij verloor het pleit: beide groene partijen lieten toch een kleine opening voor een eventuele minimale
gedeeltelijke splitsing. Dierickx stapte zwaar aangeslagen uit AGALEV en bood zijn diensten aan aan de SP.
In 1988 had Agalev/Ecolo een alternatief plan voor de staatshervormingen, ze zijn sindsdien- tot '93- uit elk televisiedebat daaromtrent geweerd. Dat zegt genoeg over de objectiviteit van de media.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 16:59   #27
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik heb hem nog nederlands horen spreken in een interview, weliswaar geen perfect nederlands. Hoedanook, zoals ik ervoor schreef, hij was opgebracht in een bourgeois milieu, toen was de voertaal daar frans, dit is nu (gelukkig) niet meer zo, dankzij de vlaamse strijd. Je hebt er natuurlijk nog altijd die thuis frans spreken, maar daar hebben wij geen zaken mee, zolang ze bij den bakker nederlands spreken.

Een paar van mijn lievelingsliedjes: La quète, Les vieux, L'ivrogne

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 20:03   #28
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
In 1988 had Agalev/Ecolo een alternatief plan voor de staatshervormingen, ze zijn sindsdien- tot '93- uit elk televisiedebat daaromtrent geweerd. Dat zegt genoeg over de objectiviteit van de media.
In 1987 haalde Agalev 6 zetels, Ecolo 3, VB 2, VU 16, PVV 25, SP 32 en CVP 43.

Nogal logisch dat de groene partijen in die tijd weinig op tv kwamen.

(In 1991 won Agalev er één zetel bij, Ecolo ging 8 zetels vooruit.)
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 16:33   #29
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
1. De media is zo belgicistisch als de pest.
2. Wat was dat plan?
3. Kun je dat aantonen?
4. Wat heeft dat te maken met het feit dat LD zelfs te radicaal was voor Agalev? Want daar reageer je niet op.
Oud 4 augustus 2003, 11:24   #30
Maxwell Rain
Burger

Maxwell Rain's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ja, zijn nederlandstalige teksten werden geschreven door een Nederlandse dichteres, maar ik ben haar naam kwitj. (of was het een hij, soit, ik weet het niet meer). Maar Brel kon wel degelijk Nederlands spreken, in verscheidene interviews toch al gezien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Een paar van mijn lievelingsliedjes: La quète, Les vieux, L'ivrogne
Mooi lijstje, bij mij : amsterdam, la bastille, au suivant, orly en ces gens-l�*.

Daarbij, fijn om te zien dat er nog steeds liefhebbers van Brel zijn op dit forum
Maxwell Rain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 11:43   #31
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

- Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging
- Het belgicistisch regime en de Vlaamse maar versnipperde beweging (Hubert De Sy)
-Vlaanderen en het militair-politiek beleid in België tussen de twee wereldoorlogen (Guido provoost)
-Meervoud

Wat me de oogjes het meest deed openen (nochtans verre van Vlaamsgezinde werken):

-Politieke geschiedenis van België (Els Witte)
-Compendium van het Belgisch staatsrecht (André Alen)
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 18:34   #32
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
1. De media is zo belgicistisch als de pest.
Inderdaad , daarom dat ze zo weinig over Wallonië berichten , dat er een maximum tijd aan Vlaams-gezinde VLD-ers wordt besteed en dat het Vlaams-Blok niet weg te branden is uit de berichten .

Heel Belgicistisch

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 19:19   #33
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Uit de NEVB:

Tot rond 1990 reageerde men
steeds wat verkrampt op de communautaire disputen die zich op het Belgische politieke forum telkens weer voordeden. De Vlaamse groene partij
had het veel moeilijker dan haar Waalse zusterpartij om zich in communautaire kwesties een houding aan te meten. Elk Vlaams nationalisme werd
zonder meer afgewezen, een eigen Vlaamse culturele identiteit niet echt erkend.

Dat had onder meer te maken met de positie van Dierickx. Sinds 1981 was hij binnen AGALEV de onbetwiste ideoloog, dé denker over
nationalisme, federalisme en natievorming. Als militant en activist in de Europese Federalistische Beweging (EFB) en als overtuigd internationalist
was en is Dierickx een virulent tegenstander van alle vormen van nationalisme. Volksnationalisme noemt hij bijvoorbeeld steevast "collectief
egoïsme". Als een van de enige parlementsleden stapte Dierickx mee op in de betoging tegen separatisme van 1993. In de loop van de jaren 1980
en 1990 traden andere parlementsleden -- onder wie Aelvoet, Geysels en Vogels -- op de voorgrond. Dat vertaalde zich in een andere houding
van AGALEV tegenover Vlaamse kwesties. Op het strategisch congres van 27 juni 1992 durfde AGALEV zich voor het eerst een Vlaamse partij
te noemen en werd ook voor het eerst positief over de V.B. gesproken. In de ontwerp-resoluties voor het congres luidde het: "AGALEV is een
Vlaamse partij. We kunnen ons herkennen in de beginselen en de doelstellingen van een groot deel van de Vlaamse beweging. Maar anderzijds
willen wij ook afstand nemen van dat deel van de Vlaamse beweging dat momenteel naar rechts en uiterst rechts opschuift. Vanuit ons ecologisch
uitgangspunt erkennen we het belang van een eigen culturele identiteit en van een eigen regionaal beleid." In de uiteindelijk goedgekeurde resoluties
werd de soep wel niet zo heet gedronken, maar toch: de belangrijke communautaire bocht was genomen.
AGALEV engageerde zich dan ook zonder complexen in de mislukte Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap in de eerste helft van 1992 en
steunde in 1993 het Sint-Michielsakkoord. Niet dat de partij daarmee een uitgesproken nationalistisch profiel heeft gekregen, verre van. Maar van
het verpletterende internationalisme dat elke stellingname voor eigenheid en identiteit aan de kant schoof, werd duidelijk afgestapt. AGALEV
steunde het Sint-Michielsakkoord trouwens vooral omdat de goedkeuring van deze staatshervorming op de politieke agenda eindelijk zou
plaatsmaken voor de "echte problemen". Senator Dierickx, die in het partijblad een "eenzijdig internationalist" werd genoemd, werd terzijde
geschoven. Hij verloor zijn stemgerechtigd lidmaatschap in de Senaatscommissie voor de herziening van de grondwet, de commissie waar de
staatshervorming wordt besproken, omdat zijn ideeën over de staatshervorming niet overeenkwamen met het standpunt van AGALEV. In 1994
werd hij weggepolld als kandidaat voor het Europees Parlement. Toch bleef Dierickx nog even een rol spelen in de federaliseringsdiscussie in
AGALEV. Hij mengde zich in de discussie naar aanleiding van het gemeenschappelijk AGALEV-Ecolo-congres begin 1995 over de sociale
zekerheid en de eventuele splitsing ervan, maar hij verloor het pleit: beide groene partijen lieten toch een kleine opening voor een eventuele minimale
gedeeltelijke splitsing. Dierickx stapte zwaar aangeslagen uit AGALEV en bood zijn diensten aan aan de SP.

Ha, daarom dat die Vlaamse mevrouw Aelvoet op vraag van die vuile Belgicistische Ludo (die alle groenen toch haten) onze Brief voor een verenigd België tekende!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 22:25   #34
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot

Ha, daarom dat die Vlaamse mevrouw Aelvoet op vraag van die vuile Belgicistische Ludo (die alle groenen toch haten) onze Brief voor een verenigd België tekende!
Samen met Willy Claes: Allebei fossielen op een zijspoor!

Trouwens, onze open brief? Jullie heten bij mijn weten nog steeds niet B-Plus, dus strijk niet met andermans pluimen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 22:33   #35
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Trouwens, onze open brief? Jullie heten bij mijn weten nog steeds niet B-Plus, dus strijk niet met andermans pluimen...
Seg politiekerke, ge hebt een heel schoon topicske gemaakt over ons e, maar gij weet echt NIKS van mij. Ik ben al 2 jaar actief lid van B Plus en maak deel uit van het Antwerps Comité. Nu gij.
Oud 4 augustus 2003, 23:02   #36
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Seg politiekerke, ge hebt een heel schoon topicske gemaakt over ons e, maar gij weet echt NIKS van mij. Ik ben al 2 jaar actief lid van B Plus en maak deel uit van het Antwerps Comité. Nu gij.
Jij bent Nationaal Politiek Secretaris van de BUB, volgens jullie ondervoorzitter een belangrijke functie. Het embleem van de BUB is jouw avatar. Mogelijk ben je ook lid van BPlus en van de plaatselijke voetbalclub, maar als je "we" zegt, dan is dat de BUB, tenzij je vermeldt dat het gaat over Bplus of een voetbalclub.

Ergens in je onderschrift staat ook het Bplus-logo. Dat zegt niets. Tacitus heeft een verwijzing naar het paleis, nochtans is hij geen koning.

Voor een BUB-er met duidelijk logo, een BUB-er die teksten op de BUB-site plaatst, en ze hier ter commentaar neerzet, is "we" dus de BUB.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 23:07   #37
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Jongens, de pretentie druipt eraf.
Moet ik ook opschrijven dat u lid bent van kaartersclub "De Vrolijke Azen" en dat uw lievelingsgerecht moussaka is?

Zoals gezegd, ik ben KOSMOS niet of de CIA en het interesseert mij GEEN BAL waar jullie zich mee bezig houden en welke hoogdravende titels jullie elkaar toekennen in die veredelde studentengrap die BUB wordt genoemd.
Ik heb al duizend keer gezegd dat enkel uw drijfveren, aan de hand van uw postings, mij interesseerden.
De rest laat me Siberisch koud, maar u schijnt te denken dat ik sta te trappelen om te horen welke titels u zichzelf toedicht en waar u zichzelf in uitleeft en daar een groot dossier over ga aanleggen in de geheime Vlaamsche Archieven van Volksverraders...

PS: Ik merk dat u de techniek van onze onderontwikkelde vriend Trol begint over te nemen door mij aan te spreken met "politiekerke".
Ik denk, meneer de Nationaal Politiek Secretaris, dat dat nogal hypocriet is in uw geval...
Oud 4 augustus 2003, 23:14   #38
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Voor de rest sluit ik me aan bij de alweer correcte repliek van Stufflebeam.
Oud 5 augustus 2003, 13:11   #39
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

En zouden we nu aub terug back on topic gaan, en aan te raden boeken vermelden in plaats van ruzie te maken.

Ik ben de Waanzinnige 14e eeuw aan het lezen van barbara Tuchman, echt een aanrader, je krijgt een mooi beeld van die tijd.
Oud 5 augustus 2003, 15:05   #40
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Jij bent Nationaal Politiek Secretaris van de BUB, volgens jullie ondervoorzitter een belangrijke functie. Het embleem van de BUB is jouw avatar. Mogelijk ben je ook lid van BPlus en van de plaatselijke voetbalclub, maar als je "we" zegt, dan is dat de BUB, tenzij je vermeldt dat het gaat over Bplus of een voetbalclub.

Ergens in je onderschrift staat ook het Bplus-logo. Dat zegt niets. Tacitus heeft een verwijzing naar het paleis, nochtans is hij geen koning.

Voor een BUB-er met duidelijk logo, een BUB-er die teksten op de BUB-site plaatst, en ze hier ter commentaar neerzet, is "we" dus de BUB.
Als ik WE zeg, bepaal ik zelf wel waar ik het over heb!
Politiekerke Zorroaster, die onze goede vriend Trol per sé onderontwikkeld moet noemen, schreef dat ik niet met de pluimen van een ander moet gaan lopen. Wel, dat raakt me diep, te meer omdat ik vele dagen en nachten heb opgeofferd aan werk voor Bplus en omdat ik het was die aan Aelvoet vroeg of ze misschien geïnteresseerd was...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be