Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 14:29   #21
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Akkoord met u. Brussel is in feit een Franstalige stad maar dat willen sommige Vlamingen hier op dit forum niet begrijpen. Zelfs Vlaamse minister Pascal Smet heeft het toegegeven.

Correctie: een verfranste stad.

Dat is toch niet exact hetzelfde.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:32   #22
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord met u. Brussel is in feit een Franstalige stad maar dat willen sommige Vlamingen hier op dit forum niet begrijpen. Zelfs Vlaamse minister Pascal Smet heeft het toegegeven.
Waarom heet u eigenlijk Everytime als u tout le temps het Frans promoot??

Broekzele is dat ook Frans,of is het gewoon verbasterd naar Bruxelles??
Oud 1 mei 2006, 14:33   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is de voertaal in Brussel, face it!
Neen. Nederlands en Frans zijn de voertalen.
Maar Frans is de moedertaal van zo'n 35% van de Brusselaars, en voor 15% van de Brusselaars is dat Nederlands.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:34   #24
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flauwe grap, baarle.
Helaas geen grap. Rauwe, afzichtelijke realiteit!
Oud 1 mei 2006, 14:38   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Waarom heet u eigenlijk Everytime als u tout le temps het Frans promoot??

Broekzele is dat ook Frans,of is het gewoon verbasterd naar Bruxelles??
Als u een probleem hebt met vreemde talen, is dat uw probleem, niet het mijne.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:42   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Neen. Nederlands en Frans zijn de voertalen.
Maar Frans is de moedertaal van zo'n 35% van de Brusselaars, en voor 15% van de Brusselaars is dat Nederlands.
Bij voertaal bedoel ik de meest belangrijke taal. Ik weet wel dat Brussel officieel tweetalig is. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het indruk dat ik in een tweetalige stad leef. Ik kan misschien Nederlands spreken maar ik gebruik die taal (bijna) nooit in Brussel. (Bijna) alles verloopt in het Frans in Brussel. En dat is de realiteit.
Oud 1 mei 2006, 14:43   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Helaas geen grap. Rauwe, afzichtelijke realiteit!
Oordeel mensen niet vooraleer je ze kent.
Oud 1 mei 2006, 14:44   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zijn eerder uw taalgenoten die een probleem hebben met pakweg de "vreemde taal" van de Rand.
Oud 1 mei 2006, 14:45   #29
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oordeel mensen niet vooraleer je ze kent.
Uw berichtencollectie op dit forum volstaat om te besluiten dat u een oubollige taalnationalist bent met racistische trekjes naar de Vlamingen toe.
Oud 1 mei 2006, 14:47   #30
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij voertaal bedoel ik de meest belangrijke taal. Ik weet wel dat Brussel officieel tweetalig is. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het indruk dat ik in een tweetalige stad leef. Ik kan misschien Nederlands spreken maar ik gebruik die taal (bijna) nooit in Brussel. (Bijna) alles verloopt in het Frans in Brussel. En dat is de realiteit.
Als u Vlamingen in Brussel aanspreekt in het Frans zullen zij in het Frans antwoorden.

Als u Franstaligen in Brussel aanspreekt in het Nederlands zullen zij in het Frans antwoorden.

Als iedereen Frans blijft spreken, ook de Vlamingen, dan verfranst Brussel steeds meer en meer. Franstaligen spreken onbekenden aan in het Frans en Vlamingen spijtig genoeg ook.

Maar het is niet omdat u die taal niet gebruikt, dat niemand ze dan ook gebruikt in Brussel.

In mijn gemeente staan hier en daar borden met het opschrift: "Vlamingen, spreek steeds uw eigen taal in Brussel." Dat is de enige oplossing om te laten zien hoeveel Vlamingen er nog in Brussel wonen, werken en rondlopen.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:52   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel is intussen een meertalige stad. Nederlands en Frans vormen (zelfs samen) niet meer de moedertaal van de meerderheid van de Brusselaars.
Maar wel is het zo dat er in de omgang twee lingua francae zijn: Frans en Nederlands.
Als een Franstalige met een Nederlandstalige praat, is soms Nederlands de voertaal, soms Frans.
Als een Nederlandstalige met een Arabischtalige (bij wijze van voorbeeld) praat, is soms Nederlands de voertaal, soms Frans.
Als een Franstalige met een Arabischtalige praat, is Frans de voertaal.

Dus Nederlands en Frans zijn beide voertalen. Alleen zal het Frans veel meer gebruikt worden als voertaal dan het Nederlands.
Maar uit die logica afleiden dat 90-100% van Brussel Franstaligen is, is (en dat ziet u ook wel) zever.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:53   #32
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoeld ge dat ik altijd op de Franse taal aan het schelden ben,of heb je eindelijk door dat die "altijd" op u slaat ten opzichte van de Nederlandse taal?
Het lijkt net alsof Vlaming zijn de pest is nietwaar Everytime?
Oud 1 mei 2006, 14:53   #33
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Frans leren om in een Vlaamse stad geholpen te worden?
Brussel is geen Vlaamse stad! Ik word zo moe van die Vlamingen die Brussel claimen als hoofdstad... Wordt het niet eens tijd om dat achterhoedegevecht te stoppen?

Brussel is een internationale, Europese stad met het Frans als voertaal. Punt. Een bittere pil voor sommige Vlamingen? Kan best zijn, maar de realiteit is de realiteit.

Het wordt tijd dat we deze over het paard getilde kantoorstad met een torenhoge werkloosheid, vele verkrotting en vuil in de straten nietmeer aanzien als 'onze' hoofdstad, omdat dit feit de zelfstandigheid van Vlaanderen in de weg staat. Laat Brussel aan de Bruxellois.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 1 mei 2006 om 14:59.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:54   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het zijn eerder uw taalgenoten die een probleem hebben met pakweg de "vreemde taal" van de Rand.
Dikke zever. De inwoners van de Rand-dat ze Vlamingen of Franstaligen zijn- willen in vrede leven. Het zijn de politici, de VVB-en TAK clowns die de problemen zoeken. Waarom organiseren ze trouwens hun carnavalswandelingen niet in diep Vlaanderen?
Oud 1 mei 2006, 14:56   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dikke zever. De inwoners van de Rand-dat ze Vlamingen of Franstaligen zijn- willen in vrede leven. Het zijn de politici, de VVB-en TAK clowns die de problemen zoeken. Waarom organiseren ze trouwens hun carnavalswandelingen niet in diep Vlaanderen?

Verdere info op www.fdf.be

Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 14:56.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 15:32   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Als ik in Belgie kom pas ik me ook aan en spreek ik ook frans, hoe gebrekkig het ook mogen zijn.

Hoe zou je het vinden als ze je in Amsterdam enkel in het Fries zouden kunnen (willen) helpen?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 16:08   #37
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Bruxelles is inderdaad een grotendeels verfranste stad. Maar is het nog altijd officieel een tweetalige stad.
Blijkbaar is het te moeilijk voor onze fransklijons om dat te begrijpen. Hoe waren weer hun woorden? "We erkennen het tweetaligstatuut van de instellingen, maar we willen er wel ééntalige werknemers"
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 17:04   #38
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
U kiest weerom de kant van de extremistische imperialisten. Ik begrijp dat niet, in uw geval. Als u inderdaad franstalig bent, zoals u beweert, en men houdt rekening met uw kennis van de nederlandse taal, dan is er geen enkele Flamingant die u zou 'benadelen'.

On-topic: Brussel was Vlaams, Brussel is tweetalig, Brussel zal weer Vlaams worden, zo eenvoudig is het.
U geeft die extremist hier zomaar gelijk, maar stel u eens voor dat bijvoorbeeld Luik zou beginnen te vernederlandsen. Zou u dan ook nederlands spreken als u die stad bezoekt?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 17:05   #39
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Is frans dan volgens u ook de belangrijkste taal van belgië?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 mei 2006, 17:08   #40
van Maerlant

Standaard

Citaat:
U spreekt over dingen waar u niets vanaf weet. Een goede vriend van mij overweegt nu zelf op het Vlaams Belang te stemmen (terwijl hij al jaren Christen-democraat is) omdat hij het beu is dat de franstaligen Dilbeek proberen te verfransen.

Er zijn hier in de Rand enorm veel mensen aan wie het niet koud laat dat die arrogante burgerlullen onze Vlaamse streek, onze Vlaamse gemeente komen verfransen.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be