Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 16:57   #21
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Amai dus naar nuon en luminus moet ik ook al niet overstappen...

(nog altijd geen antwoord gekregen - maar nog eens gebeld en allez meneer we gaan het nog eens goed laten nazien he.....)

ach ja....
Zoals ge weet, zijn we altijd bereid om eens een briefje te schrijven naar Electrabel met de vraag hoe het eigenlijk zit met dat dossier.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:07   #22
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ga nog wat op mijn eigen zitten klooien... dat ligt zowat in mijn karakter om die mensen zo wat lastig te vallen en zo af en toe eens goed mijn gedacht te kunnen zeggen....

maar ik houd uw aanbod in mijn achterhoofd...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:29   #23
tooninjo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht

Ook met de energieonderneming NUON, van Nederlandse oorsprong, die elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten produceert, verkoopt en levert, zijn er tal van problemen. De overheid heeft echter nog altijd niet voorzien in een ombudsman 'Energie' die de talrijke klachten van de energiegebruiker op een objectieve wijze onderzoekt.

De Sp.a spreekt wel van prijsverlagingen voor gas maar laat de slachtoffers van allerlei maffiapraktijken in de kou staan.

NUON

Ik ken iemand die werkte bij Nuon van in het begin. De soep wordt daar groter en groter, ze kunnen er zelf niet meer aan uit hoor. Ze sturen de klanten wandelen met de ene of andere zelfverzonnen smoes, de operatoren moeten het oplossen, dus dat kan niet. Alles loopt daar mank! Trouwens bij elke electriciteitsmaatshappij hoor sinds de vrijmaking van de markt. De maatschappijen steken het dan op de gegevens die ze moeten doorkrijgen van Gedis of de distributienetbeheerder. Ze schuiven de schuld gewoon door op een ander om er vanaf te zijn.

Steegmans

--------------------------

NUON

ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ook een incasso bureau ingeschakeld, ik heb dan ook een advokate onder de arm genomen want het spelletje blijft duren. zij denken dat ze alles mogen !!!!!

Linda

---------------------------

NUON

ik ga mijn hart al vasthouden, bij mij krijgen ze ook de afrekening niet in orde ....

Verelst

----------------------------

NUON: eindafrekening(en)

Ik moet u melden dat ik geen domiciliéring heb om facturen rechtstreeks van mijn rekening te laten halen en ik heb er (voorlopig) nog geen last mee gehad,ik denk dat het beste is uw domiciliéring stop te zetten en uw rekening met een overschrijvingsformulier te betalen met het bedrag dat zij formuleren(nuon moet wel eerlijk blijven ten opzichte van hun klanten anders moet je een andere leverancier nemen waar wel alles in orde is met hun administratie en boekhouding)

Grootjans

NUON

zelfs met overschrijvingen blijft de miserie duren hoor, ze sturen bedragen op voor betalingen waar je nog kop nog staart aan krijgt. als je telefoneert wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en fax je je betalingen krijgen ze nooit iets aan. zelfs het incasso bureau gooit de hoorn neer, zonder meer !!!

Linda

NUON

Mijn ouders zitten in hetzelfde schuitje!
Al 3 jaar proberen zij over te stappen naar een andere maatschappij daar zij niet tevreden waren met hun diensten en krijgen geen afrekening. Daar bovenop beweren ze geen betalingen te hebben ontvangen terwijl wij en de bank kunnen aantonen dat er wel betaald is! Straffe kerels die van NUON.
Ze komen wel huis aan huis verkopen maar al je een vertegenwoordiger vraagt om langs tekomen is dat teveel gevraagt!
Het is niet de eerste keer dat ik hier klachten over hoor. Het word toch eens tijd dat er iemand van hogerhand daar is iets voor doet, want wij als kleine consument kunnen blijkbaar er niets aan doen.

Vidal

TESTAANKOOP: http://www.test-aankoop.be/map/show/17367/src/72992.htm

__________________________________________________ ___

Ben al sinds bijna het begin bij Nuon en heb eigenlijk nog nooit klachten gehad. Ik betaal maandelijks minder & heb vorige jaar nog bijna 500 Euro teruggekregen bij de jaarafrekening. Ondertussen zijn we verhuisd & hebben we eigenlijk meer problemen gehad met Electrabel dan met Nuon. Electrabel dreigde ons af te sluiten terwijl we helemaal geen klant bij hen waren!! Uiteraard zijn er veel problemen in de energiesector sinds de vrijmaking van de markt, maar daarvan zijn de leveranciers eigenlijk ook het slachtoffer (samen met de klant uiteraard) terwijl zij in veel gevallen afhangen van andere "onafhankelijke" bedrijven zoals de intercommunales, indexis etc ... Natuurlijk verloopt niet alles vlekkeloos bij nieuwe bedrijven zoals Nuon, bij welk opstartend bedrijf wel? Denk maar aan de vrijmaking van de telecommarkt met Telenet e.a. die toen op de markt kwamen, zij hadden het de eerste jaren ook niet makkelijk. Vroeger toen Electrabel nog een monopolie dachten de mensen er gewoon niet zoveel over na denk ik, ze betaalden gewoon elke maand braaf hun factuur, maar nu ze overstappen naar een nieuwe leverancier wordt de factuur elke maand zorgvuldig nagekeken en ontdekken ze uiteraard fouten. Ik denk dat die vroeger bij Electrabel ook gebeurden hoor, maar toen had je niet eens een alternatief ... nu wel!!!
tooninjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:51   #24
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tooninjo Bekijk bericht

Ben al sinds bijna het begin bij Nuon en heb eigenlijk nog nooit klachten gehad. Ik betaal maandelijks minder & heb vorige jaar nog bijna 500 Euro teruggekregen bij de jaarafrekening. Ondertussen zijn we verhuisd & hebben we eigenlijk meer problemen gehad met Electrabel dan met Nuon. Electrabel dreigde ons af te sluiten terwijl we helemaal geen klant bij hen waren!! Uiteraard zijn er veel problemen in de energiesector sinds de vrijmaking van de markt, maar daarvan zijn de leveranciers eigenlijk ook het slachtoffer (samen met de klant uiteraard) terwijl zij in veel gevallen afhangen van andere "onafhankelijke" bedrijven zoals de intercommunales, indexis etc ... Natuurlijk verloopt niet alles vlekkeloos bij nieuwe bedrijven zoals Nuon, bij welk opstartend bedrijf wel? Denk maar aan de vrijmaking van de telecommarkt met Telenet e.a. die toen op de markt kwamen, zij hadden het de eerste jaren ook niet makkelijk. Vroeger toen Electrabel nog een monopolie dachten de mensen er gewoon niet zoveel over na denk ik, ze betaalden gewoon elke maand braaf hun factuur, maar nu ze overstappen naar een nieuwe leverancier wordt de factuur elke maand zorgvuldig nagekeken en ontdekken ze uiteraard fouten. Ik denk dat die vroeger bij Electrabel ook gebeurden hoor, maar toen had je niet eens een alternatief ... nu wel!!!
Het enige alternatief is meer betalen,mss ik zeg wel mss betaal je iets minder aan tarief,langs de andere kant betaal je veel meer aan taksen.
Als dat de manier is om een vrije markt te promoten had men beter niks kunnen doen.
Oud 22 juni 2006, 18:02   #25
tooninjo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Het enige alternatief is meer betalen,mss ik zeg wel mss betaal je iets minder aan tarief,langs de andere kant betaal je veel meer aan taksen.
Als dat de manier is om een vrije markt te promoten had men beter niks kunnen doen.
Taksen etc ... worden wel aangerekend door de regering/gemeente en die worden gewoon doorgerekend naar de klant of je nu bij Nuon, Electrabel, of waar dan ook zit!! Dus met dank aan onze politici ...
Oud 22 juni 2006, 18:16   #26
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taksen etc ... worden wel aangerekend door de regering/gemeente en die worden gewoon doorgerekend naar de klant of je nu bij Nuon, Electrabel, of waar dan ook zit!! Dus met dank aan onze politici ...
Dus? vrijmaking van de markt is duurder,want voor de burger telt wat hij moet betalen.
Oud 22 juni 2006, 18:31   #27
tooninjo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Dus? vrijmaking van de markt is duurder,want voor de burger telt wat hij moet betalen.
Deze nieuwe of verhoogde taksen waren er heus ook wel gekomen zonder de vrijmaking van de energiemarkt hoor. Het leven wordt nu éénmaal duurder op alle vlakken.
En neem nu dat ik bij Electrabel gebleven was, dan had ik nog meer betaald dan wat ik nu doen omdat hun tarieven gewoon hoger zijn.
Oud 23 juni 2006, 12:14   #28
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:

De klachten die ik publiceerde, bewijzen dat er ook bij Nuon tal van problemen zijn met rekeningen. Hetzelfde geldt voor Electrabel, Sibelga enzoverder.

Het wordt dus hoogtijd, zoals ik op het kabinet van Minister Smet heb laten verstaan, dat de overheid in overéénstemming met de Europese richtlijnen een Ombudsman Energie aanstelt en dat al de klachten grondig worden onderzocht.

Zoals je zegt, hebben de meeste mensen er geen erg in dat hun rekeningen niet kloppen of dat er bijvoorbeeld geen sociaal tarief wordt aangerekend.
Zij gaan er van uit dat de rekeningen die zij betalen, correct werden opgesteld.

Ik stel vast dat ook tal van hoogbejaarden die niet onmiddellijk de gewoonte hebben om rekeningen te betwisten en die zich gemakkelijk door middel van een herinneringsschrijven onder druk laten zetten, het slachtoffer worden van de bestaande praktijken en het gebrek aan regularisatie in de Energiesector.

Ik nam -wat Brussel betreft- een 10-tal dagen geleden terzake reeds contact op met Evelyne Huytebroeck (Ecolo), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie en Waterbeleid maar ontving nog geen antwoord.

Minister Huytebroeck
Broekstraat 49-53, 1000 Brussel
E-mail : [email protected]
Website : http://evelyne.huytebroeck.be

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 23 juni 2006 om 12:17.
Oud 6 juli 2006, 14:47   #29
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

WAAROM WIL DE OVERHEID GEEN ONAFHANKELIJKE OMBUDSMAN ENERGIE ?

Antwerpen, 6 juli 2006

Kabinet Minister Smet
t.a.v. Mvr. De Smet

Geachte Mevrouw De Smet,

Uw ref.: ab/ba/2006/04/13138

Betreft: klachten Sibelga - geen ombudsman Energie

Hartelijk dank voor uw uitgebreid schrijven waarvan we op onze verschillende nieuwsgroepen en de verschillende discussiefora zullen berichten.

Wij zullen daarbij zeker niet vergeten te vermelden dat het kabinet van Minister Pascal Smet het enige politieke bureau is dat de klachten inzake de intercommunale Sibelga en het feit dat de Brusselse hoofdstedelijke regering geen onafhankelijke ombudsman Energie wil aanstellen, ernstig neemt.

Inmiddels ontvingen wij ook een schrijven van de federale ombudsman met de gebruikelijke doorverwijzingen.
Prinses Jacqueline de Croÿ nam op aanraden van de federale ombudsman een 10-tal dagen geleden reeds schriftelijk contact op met een dienst facturatie maar kreeg -zoals te verwachten was- geen antwoord.
Ik heb zo mijn twijfels omtrent de werking van de federale ombudsdienst die ik jarenlang contacteerde in verband met de rechten van de patiënt.

Op het terrein zelf is er sinds ons onthaal op het kabinet van Minister Smet 4 weken geleden, niets veranderd.

Van Minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) die belast is met Energie en die we een 5-tal weken geleden voor het eerst hebben geschreven, ontvangen we geen antwoord.
Sibelga stuurt voortdurend brieven en facturen met aanmaningen en dreigingen met afsluiting van gas- en electriciteit naar Prinses de Croÿ alhoewel zij daartoe geen enkele reden heeft. Alle betwiste facturen (voor het fabelachtige bedrag van meer dan 6.000 Euro) werden immers 'onder voorbehoud van alle rechten' betaald.

Het behoort blijkbaar tot de maffiapraktijken van deze Brusselse intercommunale die door tientallen politici wordt beheerd en die elke vergadering zitpenningen ontvangen.

Gezien de Belgische politici de maffiapraktijken van de intercommunales in stand houden, dienden we een klacht in bij de Europese ombudsman die ons mededeelde dat hij deze klacht zou onderzoeken.

Er werd ook klacht neergelegd bij de Europese Commissie wegens het feit dat een Europese lidstaat het Europees recht niet respecteert en we hebben al de slachtoffers van Sibelga, Electrabel enzoverder die zich met hun klachten uiteindelijk tot ons hebben moeten wenden, gevraagd om hetzelfde te doen.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Met vriendelijke groet,

Jan Boeykens
Arsenaalstraat 5/14
2000 Antwerpen
([email protected])
http://groups.msn.com/Plainte-Compla...ldpuntKlachten

-----------------------------------------------------------------------------------

Van de zogezegde 'nieuwe politieke cultuur' van deze regering is weinig te merken.

Wie bijvoorbeeld met zijn klachten over de Brusselse intercommunale Sibelga naar de Brusselse Ecolo-minister Evelyne Huytebroeck (belast met Energie) schrijft, moet niet op een antwoord rekenen omdat de directie van Sibelga voor een groot deel gedirigeerd wordt door Ecolo-politici (alhoewel de verschillende besturen van Sibelga uit honderden politici van allerlei politieke strekkingen bestaan).

De Brusselse hoofdstedelijke regering heeft zelfs niet in een onafhankelijke ombudsman Energie voorzien alhoewel de wet dit voorschrijft.

Uit het bijgaande artikel blijkt dat niet alleen de besturen van gas- en electriciteitsmaatschapijen (intercommunales) bijna uitsluitend uit politici bestaan zodat de burger met zijn klachten nergens terecht kan...

Laat ons hopen dat de ontevredenheid van de burger hierover ook tot uiting komt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006.
-------------

Daerden werkt niet meer als bedrijfsrevisor
VRT, do 6/07/06 - In Luik trekt Waals PS-parlementslid Frédéric Daerden zich terug uit zijn kantoor voor bedrijfsrevisoren. Dat heeft Waals minister-president Elio Di Rupo (PS) in het Waals Parlement gezegd.

Frédéric Daerden is de zoon van Waals minister van Begroting Michel Daerden en de toekomstige burgemeester van Herstal.

De voorbije dagen was er heel wat kritiek op hen, in verband met mogelijke belangenvermenging door de functie van zoon Daerden.

Het kantoor voor bedrijfsrevisoren werd opgericht door Michel Daerden en wordt nu geleid door zijn zoon.

Het kantoor is een van de grootste in de provincie Luik en controleert dertig Waalse intercommunales en verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen.

Volgens de Waalse oppositie geeft dit een slechte indruk van het openbaar bestuur in Wallonië.

Zij ondervroeg hierover minister-president Di Rupo in het Waals Parlement. Die zei dat Frédéric Daerden zich terugtrekt uit het kantoor.

Maar hij benadrukte dat vader en zoon niets hebben gedaan dat in strijd is met de wet.

Ook federaal minister van Eonomie Marc Verwilghen (VLD) erkent dat er soms problemen zijn met de onafhankelijkheid van bedrijfsrevisoren.

Er staat daarover niets in de wet en Verwilghen wil graag een debat hierover.

----------------------------------------------------------------------------------

Copie: [email protected], [email protected],
Oud 7 juli 2006, 12:58   #30
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Ik heb zopas nog een vrouw ontmoet die vorig jaar geen gas en electriciteit verbruikte maar die vorige week van Electrabel een aangetekende brief ontving met een ingebrekestelling waarin zij werd aangemaand om 19,38 Euro te betalen.

Indien de vrouw binnen de 15 dagen na de datum van de ingebrekestelling niet schriftelijk mededeelde welke 'regeling' zij wilde treffen voor de betaling van de 'achterstallige factuur' zou Electrabel overgaan tot het opzeggen van het contract voor de levering van electriciteit.

De kosten van de ingebrekestelling (11,89 Euro) zouden 'in de volgende factuur in rekening worden gebracht'.

De vrouw wil nu een klacht indienen maar kan echter nergens met haar klacht terzake terecht.

De federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse overheden die deel uitmaken van de bestuursraden van Electrabel en Sibelga willen -in overtreding met de Europese wetgeving op dit gebied- immers geen Ombudsman Energie aanstellen die de klachten inzake onjuist opgestelde facturen op een onafhankelijke wijze onderzoekt en behandelt.

Electrabel boekte vorig jaar 2 miljard Euro winst en kocht zopas een Nederlands energiebedrijf over.

Uw klachten:
http://groups.msn.com/Plainte-Compla...ldpuntKlachten
http://groups.msn.com/Klachtenbijstand

Copie: Kabinet Minister Smet,
Oud 7 juli 2006, 13:36   #31
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Een afschrift van het vorige bericht werd naar alle ministriële kabinetten gestuurd.

Ook de Europese ombudsman, Europese parlementsleden en de Europese Unie werden gecontacteerd.

De vraag is immers wat men op Europees gebied gaat ondernemen tegenover oppermachtige multinationals die door de overheid (die betrokken partij is) niet gecontroleerd worden en waarin -in overtreding met de Europese wetgeving- de burger geen beroep kan doen op een onafhankelijke ombudsdienst die zijn klachten onderzoekt.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be