![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is een kwestie van dagen vooraleer ook Kerk en Leven, ACV-Visie, De Morgen en Pravda door Black Cat als libertarisch bestempeld worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Behalve dat jij een idioot bent, is de fout ook dat ik sowieso verondersteld wordt belastingen te betalen. Er is dus éérst geweld: de verplichting belastingen te betalen ligt immers in de wet verankerd. Pas indien ik niet wil betalen zou jij een commissietje laten beslissen of ik moet betalen of niet; ik kan dus eventueel een uitzondering bekomen op de diefstal van mijn centen. Altijd geweld behalve als de commissie vindt dat ik niet moet betalen.
Wil je het eerlijk maken? Redelijk simpel: schaf alle belastingen af, en vraag aan de bevolking om de staat te sponsoren. Aangezien de staat zo'n fantastische organisatie is, en het onderwijs van zo'n goede kwaliteit, en de sociale zekerheid zo'n zegening, en infrastructuur zo noodzakelijk, en geweldloosheid zo belangrijk, kan het voor jou niet moeilijk zijn de bevolking te overtuigen om net als voorheen het grootste deel van wat zij hebben aan de staat te geven. Overigens is je opvatting over geweld en libertarisme zo verkeerd als de opvatting van de doorsnee bijbelse figuur over de vorm van de aarde, maar daarover meer indien mijn coping-vermogen wat hoger ligt dan vanavond.
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De beïnvloeding is reëel.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 9 juli 2006 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, je mag gerust de kritiek van De Vos weerleggen hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Hoe noemde jij dat weer? Een syllogisme?
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat belastingen a priori geweld zouden zijn, is een libertarisch axioma. Als je daar dan toch zo tegen bent, weiger dan misschien gebruik te maken van alle diensten die met belastinggeld betaald worden, zoals de openbare weg: je wil toch niet medeplchtig zijn aan misdaad?
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Itinera (om welke reden dan ook) verdedigt een libertarisch standpunt.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Goed, nog eens. Ik produceer iets. Waarom zou iemand anders behalve ikzelf aanspraken hebben op het product? Waarom zou ik aan een commissie moeten vragen dat ze alstublieft niet de helft van mijn productie in beslag nemen om dingen te kopen die ik niet wil? Als jij met drie man op café zit, en die drie anderen besluiten om jou te bestelen om een tournée générale te geven, is dat niet legitiem. Of wacht, sorry, dat is wél legitiem want je krijgt één pintje, en wie de bevoegdheid van de meerderheid om met jouw centen te gaan lopen in twijfel trekt, is uiteraard een dogmatische libertariër. Mijn relevantiemeter is ging van 0,1 naar 10 naar 1100 nanoBlackCat en is toen met een doffe knal uiteengevallen.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn voorbeeld is dus niet ongepast.
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Dus nog eens. Ik krijg een aanslagbrief en ik wil niet betalen. Ik krijg een aanmaning, ik krijg een deurwaarder, ik kom bij de Commissie Black Cat voor Belastingweigeraars, ik zeg dat ik niet betaal omdat ze het niet vriendelijk genoeg gevraagd hebben, de commissie zegt dat ik een geweldcultuur promoot en stuurt deurwaarders en politie om mijn huis te forceren en te plunderen.
Dat lijkt me een beetje geweld te zijn. Een klein beetje maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Goed, dus jij zegt "weer met libertarische inslag?" en ik zeg neen, je vraag is dus beantwoord en iedereen tevreden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Omdat arbeid in het merendeel van de gevallen een groepsgebeurtenis is, omdat de omgeving, die door anderen wordt geordend, je bestaan op zich al mogelijk maakt. Bijgevolg kan je geen absoluut persoonlijke claim leggen op de vruchten van je producten. Let wel: het sleutel woord is absoluut
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() En ik ga slapen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
![]() Dat hangt af van de gebruikte definitie. Indien geweld gedefinieerd wordt met "aan derden" erin, is zelfmoord geen geweld tenzij er derden bij geschaad worden. Jij definieert geweld zonder die "aan derden" erin, ik niet, ergo: mijn visie is niet minder axiomatischer dan de jouwe.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Foei percalion: SLAPEN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geweld dat de uitzondering vormt op de regel, doet niets af aan het feit dat geweldloosheid de regel is. Belastinginning veronderstelt wel dat die gelden goed besteed worden. Maar dat betekent, opnieuw, dat je de overheid wil verbeteren, niet afschaffen.
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, daar zit het probleem. Lees mijn artikel.
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het libertarisme - als historische uitloper van 'the invisble hand' - is volgens mij ook niet meer dan een theoretische tendens die nooit algemene ingang zal vinden. Ik denk daarom dat uw vrees niet echt gegrond is. Binnen een sociale democratie is economische sturing ter bescherming van de sociaal zwakkeren noodzakelijk. Het electoraat van Europese politici bestaat voor een groot deel uit sociaal zwakkeren en die moeten 'verwend' (vergeef me het woord) worden. Een herverdelende, economische invloed zal door politici niet zomaar worden opgeheven wanneer enkele individuen een hallucinante, totaal onrealistische utopie van het libertarisme bezingen. Libertariërs hebben ook de neiging de oorsprong van waarden op te eisen zoals bijvoorbeeld het principe dat elk mens de absolute vrijheid bezit, zolang het gebruik van die vrijheid maar geen beknotting voor andermans vrijheid betekent. Het is eigenlijk een principe dat in elke democratische rechtsstaat zit vervat, en kan teruggekoppeld worden naar de Verlichting. Als ik libertariërs aanhoor heb ik altijd de indruk dat zij in de verkeerde tijd zijn geboren. Beter waren zij geboren toen fysiocraten nog verenigt waren in grote economische scholen. Neen, volgens mij, zal het libertarisme niet meer dan een onopvallende voetnoot blijken te zijn in de geschiedenis omwille van haar non-originaliteit (niet meer dan een poging om waarden uit lang vervlogen tijden nieuw leven in te blazen) en gebrek aan realiteitswaarde (vandaag de dag zit de maatschappij sociaal en economisch te complex in elkaar om te kunnen denken dat met libertarische eenvoud problemen ten gronde kunnen worden aangepakt). Wanneer u stelt 'aanlokkelijk', dan kan ik mij voorstellen dat dit voor sommigen zo zal zijn, maar het zullen ook maar sommigen zijn die eerder in een theoretische dan wel in een realistische samenleving hun leven slijten.
![]() |