Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden.
Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. 15 15,31%
Ja, voor beide geslachten. 21 21,43%
Neen. 60 61,22%
Geen mening. 2 2,04%
Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2006, 20:22   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Je kon uitstel vragen tot na je studies wat normaal gezien werd goedgekeurd. Maar er aan ontvluchtten, lukte niet.
Als jehova moest je wel 2 jaar gaan brommen in de bak hé!
Heb ik persoonlijk verschillende weten te doen! (Ik ben nochtans geen jehova)
Oud 23 augustus 2006, 20:22   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Moet de legerdienst terug ingevoerd worden?

De legerdienst is in 1992 opgeschort. Enkel de reeds opgeroepen klassen moesten nog hun klasse uitdoen.

Vandaag hoor je in het nieuwsbericht dat er een tekort aan militairen is om bepaalde zaken uit te voeren. Los van het feit of ons land troepen moet sturen naar Libanon of niet stel ik mij de vraag of de verplichte legerdienst terug dient ingevoerd te worden. Wanneer je dit doet sla je minstens twee vliegen in één klap. Bepaalde taken worden (zoals in het verleden) uitgevoerd door miliciens waardoor er manschappen kunnen ingezet worden voor andere zaken. Het tekort zal worden opgevangen. Een tweede klap is het discipline aanleren van jongeren. Als ik zie hoe sommige jongeren langs de straat lopen als schotelvodden, denk ik dat sommige jongeren er wel deugd zouden van hebben. Zo zie ik ook op het werk dat veel jongeren het niet zo nauw nemen met stiptheid. Wat denken de forumleden?
Mijn zoon was bij de laatste lichting die nog verplichte legerdienst moest doen. Hij had nochtans vast werk. Omdat hij aan nogal wat allergieën leed kreeg hij een licht regime opgelegd: magazijnier in Hechtel. Buiten een paar nachtwachten is hij daar echter nooit geweest. Hij heeft niks anders gedaan dan schilder- en onderhoudsklusjes in de kazerne van Leopoldsburg. Na 11 maanden gratis te hebben gewerkt voor vadertje staat, moeders auto en benzine te hebben gebruikt en bij haar in de kost te zijn gebleven, zwaaide hij dan af. Het enige dat hij als dank meekreeg was een getuigschrift van.....magazijnier.

Discipline was er niet bij.
Oud 23 augustus 2006, 20:23   #23
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Verplichte legerdient is een verregaande vorm van vrijheidsberoving.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zoals een generaal of zoiets zei in Libanon; België is goed (als vredesmacht) ….maar we hebben een leger nodig die iets kan en niet alleen met een vlag staat te zwaaien.
In het buitenland lachen ze ons dus uit!
Met die uitspraak alludeerde die kerel op het feit dat een buitenlandse vredesmacht een krachtig mandaat moet hebben, d.w.z. een mandaat dat meer toelaat dan alleen een beetje staan toe te kijken (zoals in het verleden wel vaker het geval was).

't Was trouwens een woordvoerder, dacht ik, geen generaal.
Citaat:
En ik kan het weten, ben zelf beroeps geweest. Kon al dat stilzitten echt niet aan!
Kijk, dat is ook al zo gortig aan een leger. Die mannen vervelen zich zo vaak dat, als ze er eens voor mogen gaan, de stoppen direct doorslaan. Met geroosterde zwartjes en meer van dat moois als gevolg. Bah.
Citaat:
Geef de jeugd terug wat veerkracht en een ontgroeningfase samen met tucht en discipline. Ze kunnen er alleen maar beter van worden.
Gedwongen worden te luisteren naar het gebulder van een of andere halve fascist... Alsjeblieft zeg. We zijn de middeleeuwen nu al even gepasseerd.

Ik ben 23. Het enige wat legerdienst bij mij zou teweegbrengen, is diepgewortelde haat tegenover de overheid die het aandurft mensen aan dergelijke belachelijkheden te onderwerpen.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 20:23   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
[off-topic]Optie 2 is anders wel een aantrekkelijke optie, maar dan vooral omdat ik kick op vrouwen in uniform.[/off-topic]
En s'avonds ...uit hun uniform.
Oud 23 augustus 2006, 20:27   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
Met die uitspraak alludeerde die kerel op het feit dat een buitenlandse vredesmacht een krachtig mandaat moet hebben, d.w.z. een mandaat dat meer toelaat dan alleen een beetje staan toe te kijken (zoals in het verleden wel vaker het geval was).

Kijk, dat is ook al zo gortig aan een leger. Die mannen vervelen zich zo vaak dat, als ze er eens voor mogen gaan, de stoppen direct doorslaan. Met geroosterde zwartjes en meer van dat moois als gevolg. Bah.
Gedwongen worden te luisteren naar het gebulder van een of andere halve fascist... Alsjeblieft zeg. We zijn de middeleeuwen nu al even gepasseerd.

Ik ben 23. Het enige wat legerdienst bij mij zou teweegbrengen, is diepgewortelde haat tegenover de overheid die het aandurft mensen aan dergelijke belachelijkheden te onderwerpen.
Groot gelijk.
Wie zich aan dergelijke belachelijkheden wil onderwerpen doet dat beter vrijwillig én tegen betaling.
Oud 23 augustus 2006, 20:27   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja zo zeggen ze dat op een p.c. manier.

Citaat:
Gedwongen worden te luisteren naar het gebulder van een of andere halve fascist... Alsjeblieft zeg. We zijn de middeleeuwen nu al even gepasseerd
Dat klopt nu niet echt hé.

Citaat:
Achteraf zou je dat niet zeggen.
Oud 23 augustus 2006, 20:29   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Achteraf zou je dat niet zeggen.

Voor of nadat het uniform uitging?
Oud 23 augustus 2006, 20:31   #28
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Na 11 maanden gratis te hebben gewerkt voor vadertje staat, moeders auto en benzine te hebben gebruikt en bij haar in de kost te zijn gebleven, zwaaide hij dan af.
Slavernij dus, om het maar even sterk uit te drukken.
Oud 23 augustus 2006, 20:37   #29
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Verplichte legerdienst en burgerdienst ed zijn vormen van slavernij. Indien er behoefte bestaat aan de productie van een bepaald goed of een bepaalde dienst, moet er vrije productie kunnen ontstaan tegen een door producent en consument vrij overeengekomen vergoeding.

http://www.mises.org/web/2716
http://www.mises.org/store/Private-P...se-P287C1.aspx
http://www.mises.org/etexts/defensem...l%20defense%22
Oud 23 augustus 2006, 20:39   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Verplichte legerdienst en burgerdienst ed zijn vormen van slavernij. Indien er behoefte bestaat aan de productie van een bepaald goed of een bepaalde dienst, moet er vrije productie kunnen ontstaan tegen een door producent en consument vrij overeengekomen vergoeding.

http://www.mises.org/web/2716
http://www.mises.org/store/Private-P...se-P287C1.aspx
http://www.mises.org/etexts/defensem...l%20defense%22
Op die manier gesproken is verplicht werken ook slavernij. Verplicht school lopen ook.
Oud 23 augustus 2006, 20:46   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
In elk geval moet gezegd worden dat heel de transportsector afhankelijk was van het ABL, iedereen heeft daar zijn rijbewijs C gehaald...
Ze hadden ze nooit mogen afschaffen, maar de vrouwen ook moeten oproepen.
Want niet enkel de transport was er afhankelijk van ook de bouw. Vele kregen daar ook een opleiding voor machinist.
En de horeca voor zijn koks en kelners, die mensen leerden vaak daar hun job.
En dit is met alle knelpunt beroepen eigenlijk zo.
Kijk maar eens welke mensen er nu beginnen op (brug)pensioen te gaan.
Dit zijn zij die tot de laatste 10 jaar van de legerdienst behoren en er zijn geen vervangers meer voor hen.
Citaat:
1) Het is te duur.
2) Het leger heeft voor velen goed gedaan in de ontwikkeling naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin. Echter, velen zijn ook door de schuld van het leger ontspoort geraakt
Dit moet ik tegen spreken. Als je kijkt hoeveel er nu bij de VDAB en zijn Waalse tegenhanger een opleiding volgen, met bijbetaling bij hun werkloosheidsuitkering, in dingen die men vroeger in het leger leerden. dan is de som wel snel gemaakt.
En wie het wil hebben over het materiaal van het leger, wel dat staat nu dus bij die diensten.
En er zijn er idd die in het leger op het verkeerde spoor zijn geraakt, maar de meerderheid heeft er leren zijn plan trekken en de veel meisjes hebben toen geleerd dat zijn moesten geduld hebben als ze wilde dat hun vrijer iets voor hen kocht.

Dus volgens mij was dat voor velen niet echt een verlorene jaar, enkel een jaar waarvan zij pas later de vruchten hebben geplukt, vaak zonder het te weten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 21:00   #32
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Als ik zie hoe sommige jongeren langs de straat lopen als schotelvodden, denk ik dat sommige jongeren er wel deugd zouden van hebben. Zo zie ik ook op het werk dat veel jongeren het niet zo nauw nemen met stiptheid. Wat denken de forumleden?[/color]
ik denk dat jongeren van nu meer belang hechten aan leukere dingen dan strekstand fiks, hielgeklak en chronometrische stiptheid.

getekend, Schotelvod.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 21:06   #33
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ik zou alleen maar mijn legerdienst willen verrichten in een systeem/land dat ik tenminste zelf steun. Anders heb ik gewetensbezwaren.
Oud 23 augustus 2006, 21:08   #34
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Op die manier gesproken is verplicht werken ook slavernij. Verplicht school lopen ook.
Van iemand die zijn betoog ondersteunt d.m.v. links naar mises.org, mag je verwachten dat hij verplicht werken en verplicht school lopen ook als slavernij beschouwt, ja.

Terecht, wat mij betreft.
Oud 23 augustus 2006, 21:10   #35
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Van iemand die zijn betoog ondersteunt d.m.v. links naar mises.org, mag je verwachten dat hij verplicht werken en verplicht school lopen ook als slavernij beschouwt, ja.

Terecht, wat mij betreft.
Kennelijk hebben die personen echt geen benul wat verantwoorde vrijheid inhoudt.
Oud 23 augustus 2006, 21:10   #36
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik zou emigreren.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 21:11   #37
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik zou alleen maar mijn legerdienst willen verrichten in een systeem/land dat ik tenminste zelf steun. Anders heb ik gewetensbezwaren.
Daarover gaat het niet. De vraag is of je vindt dat anderen in dat land daar dan ook hun legerdienst moeten verrichten.

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 23 augustus 2006 om 21:11.
Oud 23 augustus 2006, 21:12   #38
Praetorian

Standaard

Citaat:
Daarover gaat het niet. De vraag is of je vindt dat anderen in dat land daar dan ook hun legerdienst moeten verrichten.
Ja, natuurlijk.
Oud 23 augustus 2006, 21:16   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jouw stelling raakt kant nog wal als ik dit lees.

Citaat:
Indien er behoefte bestaat aan de productie van een bepaald goed of een bepaalde dienst, moet er vrije productie kunnen ontstaan tegen een door producent en consument vrij overeengekomen vergoeding.
Oud 23 augustus 2006, 21:18   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik denk dat jongeren van nu meer belang hechten aan leukere dingen dan strekstand fiks, hielgeklak en chronometrische stiptheid.

getekend, Schotelvod.
En waarom gaan er tegenwoordig dan bv zoveel bij de scouts?
t' is wel het leger niet maar hier en daar zie ik toch een ietsiepietsie overeenkomst daarvan.
En waren de scouts dan vroeger niet vanuit één of andere duistere politieke hoek als voorbereiding op de legerdienst ontstaan?
Ik meen van wel, althans ergens en ooit heb ik dat toch gelezen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be