![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Minister-President
|
Ik heb het just bekeken en zit nu een safke te knallen. Eros en Thanathos.
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Oke kanker door het roken bestaat , maar hoe verklaar je kanker bij mensen die nog nooit gerookt hebben en zeg nu niet dat het door de rokers komt he.Wie ligt er nog wakker van de mensen die in de koolmijnen hebben gewerkt en daardoor nu kanker hebben,wie denkt er nog aan de mensen die in asbest hebben gewerkt en daardoor kanker hebbenwat doen politici aan de hoge uitstoten van fabrieken en wat doen ze met de mensen die reeds kanker hebben door die uitstoten van toen de aanpassingen er nog niet waren.Allee als ik niet rook ben ik vree zenuwachtig en jaag ik iedereen in de gordijnen dus moet ik de dokter vragen iets om rustiger te worden,dat kost de ziekenkas dan weer geld en als al de rokers datzelfde gaan doen dan weet ik zeker dat er binnen de kortste keren een wet komt die het roken promoot want vadertje staat gaat weer een gaatje bijkrijgen in de al zo grote schuldenberg,laat ons rustig roken het zijn onze longen en onze sigaretten en als de rook je stoort ga dan is in bos wandelen heel gezond en kalmerend .er zijn wel belangrijkere dingen dan roken denk ik.
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Roken uw keuze, bijleggen aan de sociale zekerheid om u te verzorgen in dat geval mijn keuze, zijn we het eens?
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar even ernstig. Het is niet mijn bedoeling om rokers lastig te vallen, en ik kan je zelf melden dat ik als niet-roker geen probleem heb wanneer er een roker in mijn buurt staat te paffen. Waar het mij om gaat is om wat de roker zichzelf aandoet. Het is duidelijk dat er allerlei ziektes bestaan, ook bij niet-rokers, die op allerhande wijze worden verkregen, inclusief genetisch overdraagbaar. Maar wanneer je het hebt over longkanker, hart- en vaatziektes en andere typische aandoeningen, dan is de kans veel groter bij een roker. Een roker heeft bijvoorbeeld tot 20 keer meer kansen dan een niet-roker om longkanker te krijgen. En meer dan 90% In de Verenigde Staten is het in de jaren 70 allemaal begonnen. Er werden studies gemaakt over de life expectancy van de mensen. Toen bleek dat de mensen massaal in de 80 en 90 jaar ouderdom geraakten, maar dat de rokers eerder massaal in hun 40, 50 en 60 stierven. Daarom begrijp ik nog altijd niet waarom iemand een levenlang elke dag 20 sigaretten of meer rookt. Het is een kwestie van begrijpen, niet dat het mij stoort, gezien ik niet in die categorie hoor. Niets meer, en niets minder. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Provinciaal Statenlid
|
ja waarom roken he is zoals de meeste dingen begonnen met eentje en ja dan ben je zo verloren,maar wat betreft die sociale bijdrage is het hetzelfde voor depressieve mensen die dagenlang jaren na elkaar antidepressieve moeten slikken .Die mensen doen hun lever en nieren kapot van de medicijnen en dat kost ook een pak aan sociale kosten waar ik ook mee voor betaal,en als ik niet rook ga ik zeker depressief worden dat voel ik nu al
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Minister-President
|
Voor mij is de tabaksindustrie een grote boosdoener, in hun nalatigheid om een gezondere sigaret op de markt te brengen.
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#29 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Pleisters bieden geen soelaas omdat alleen een snelle toediening een kick geeft, zoals inademen, snuiven of injecteren. Daarenboven is het sensuele en stroere aspect van saffen belangrijk voor rokers, iets wat alleen bij echte saffen die betekenis krijgt. Wist je dat er zo'n 200 additieven bekend zijn die bij sigaretten worden gevoegd, en dat er geen enkele controle is op de schadelijkheid??? Ok ge moogt zeggen dat het zo al ongezond is, maar dat vind ik geen reden om er niet op te letten dat het niet nog ongezonder is. Ge ademt het wel in. Er bestaat trouwens een teerloos toedieningssysteem: verdampen ipv verbranden. Wordt in de medische wereld al jaren gebruikt gebruikt. |
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
Vreemdeling
|
Een ander probleem dat een uitvloeier gaat zijn van de oorlog tegen de rokers is de achteruitgang van de tabakindustrie in Belgie
Door de hoge (en nog steeds groeiende) beslastingen op een pakje sigaretten en de oorlog tegen de rokers zullen er weer veel werklozen komen. Ook de belastingen die nu binnengebracht worden door de rokers, zullen - als er nog vele stoppen met roken - ergens anders moeten gehaald worden. Twee bijkomende - maar niet geringe - problemen dus... Ik rook ook en zal dat zolang dat ik het financieel kan (want je moet tegenwoordig over heell wat euro'tjes beschikken als je een pakje per dag rookt) blijven doen. Nog iets ; Roken kost veel geld en je levensduur wordt erdoor verkort. Akkoord, maar langer leven kost ook veel centjes. Hoe oud ging een roker worden als hij nooit gerookt had ? Dat is een vraag dat nooit beandwoord kan worden. Mijn 3 grootouders zijn allen gestorven aan ouderdom. De laatste jaren wisten ze zelfs niet meer dat ze leefden....(en heeft de gezondheidszorg OOK veel centjes gekost) dat hoeft voor mij dan ook weer niet. Ik leef nu, wanneer ik het kan en op mijn manier. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Voila en wie kiest om te roken en die sterft erdoor die is dan toch gestorven van iets waar hij genot van had,ik wil ook niet oud worden zoals vele bejaarden die dan niet goed meer zien of horen niet goed meer te been zijn , niet dit of dat meer mogen eten.Vele weten nog niet eens meer dat ze leven.Laat mij maar sterven door men sigaretje en ik zal men aatste adem niet uitblazen eerder men laatste trekje inhalen.
|
|
|
|
|
|
#32 | ||
|
Burger
|
Ja , wist je dat niet, damn jij bent niet erg slim
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat jij hier schrijft is daar een bewijs van. Immers, wat je vergeet is dat de bejaaren die niet meer te been zijn en niet meer goed zien of dit of dat niet meer mogen eten zowel bij de rokers als bij de niet-rokers bestaan. Bovendien zijn de bejaarde niet-rokers veel ouder dan de bejaarde rokers. Je laat er ook het lijdensweg uit, dat bij soms vrij jonge rokers is, en veel minder niet rokers. Ik heb het niet alleen over kanker, ook over bijvoorbeeld open halzen met een buis om te ademen, en dat soort vreselijke toestanden. Opnieuw, het is eenieders keuze, en ik heb echt niets tegen rokers, ook stoort het mij niet wanneer men in mijn omgeving rookt. Maar ik begrijp de rokers niet. |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Provinciaal Statenlid
|
troost je ik begrijp mezelf soms niet en ik lig daar ook niet van wakker ,trouwens op sommige punten heb je gelijk maar ja ik kan het roken niet laten en zeg ik vind het ni erg dat jij niet rookt zenne ik begrijp da wel
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Minister
|
Een tante van mij die in het hospitaal werkt, vertelt vaak over uitzonderingen in de andere richting. Echt waar, de goesting is er bij heel de familie uit.
Ik zou graag nog een gezond actief leven leiden op mijn pensioen, in plaats van nog enkele jaren te lopen hoesten vooraleer in mijn doodskist te belanden.
|
|
|
#37 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar er is wel ne grote maar. En dat is, dat men dikwlijls verplicht wordt, als niet-roker, van gewoonweg mee te roken (en dit dan zonder er zelf plezier aan te hebben, doch wel de medische nadelen ervan voor een stuk te ondergaan). En "kweet..." om u toch nog gedeeltelijk gelijk te geven. Een tijd geleden is er eens (dacht in één van de satelietstaten) een onderzoek geweest naar de totale kost van het roken. En het reslutaat was verrassend, namelijk dat het de gemeenschap eigenlijk geld opbracht. Rokers veroorzaakten wel wat medische kosten, maar hadden het grote voordeel (?) van (veel) vlugger te sterven. Maar veronderstel wel, dat de ziekteverzekering daar nog niet zo uitgebouwd was als hier. |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik heb de indruk dat rokers erg pessimistisch zijn ingesteld. Ze zeggen dingen zoals:
"Iedereen sterft toch, dus op die paar jaartjes gaat het niet aankomen." "Er is toch al zoveel vervuiling, dus de rook van mijn sigaretten gaat niet veel uitmaken" Verder zijn ze dan verontwaardigd als andere mensen niet dezelfde levensvisie hebben en creëren ze de illusie dat ze gediscrimineerd worden. Maar het feit is dat zelfs passief roken zeer ongezond is en dat DIT de reden is dat roken verboden wordt in openbare plaatsen. Treinen zijn ook openbare plaatsen dus ik vind het niet meer dan normaal dat roken daar verboden wordt. Trouwens, op de bussen van de lijn mag je ook niet roken en ik heb nog niemand daarover horen klagen. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Provinciaal Statenlid
|
En dan moeten ze cafe's gaan openen voor niet rokers en dernaast één voor rokers.Jawatte zeg.De rokers klagen toch ook niet omdat de niet rokers in hetzelfde lokaal zitten ,maar ja alles heeft voor en nadelen de commerce is er goed van geworden dat er zoveel rokers zijn ,dat maakt de belastingen dan weer blij want die pakken er ook wat van mee.Dan de arbeiders die dagelijks voor ons genot instaan weer een pak werklozen minder.De mensen die de bordjes maken rokers en niet rokers weer werklozen minder.De voordelen zijn niet slecht,het nadeel ja se je sterft van long of keelkanker in plaats van dat je sterft van ouderdom.Maar als ik sterf van kanker omdat ik rook dan heb ik mezelf niks tekort gedaan en zal ik vredig sterven als het kan met een sigaretje.Liever dat dan stervan na enkele jaren als kamerplant men familie tot last te zijn,om dan alsnog te sterven zonder ooit 1 sigaret te hebben aangeraakt.
|
|
|
|