![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grootste reden waarom er hier ghetto's onstaan is deze:
'Onze Woning' telt nog 16,5 procent autochtonen als kandidaat-huurders. Als de maatschappij dezelfde regels blijft toepassen, zal haar aantal kandidaat-autochtonen zakken naar minder dan 5 procent. Dat er inzake etnische samenstelling toch iets moet gebeuren, blijkt uit deze cijfers van 'Onze Woning'. In 1999 had zij onder de kandidaat-huurders 45 % autochtonen, 37 % vreemdelingen en 17 % nieuwe Belgen. In 2004 waren het nog 16,5 % autochtonen, 66 % vreemdelingen en 18 % nieuwe Belgen. Waar komen als die allochtonen vandaan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() Ik vermoed uit het buitenland, maar ik ben het niet zeker
![]() Terug serieus: ff mijn standpunt uitleggen De gemiddelde allochtoon (srr voor de veralgemening, maar anders kan men nooit een standpunt hebben) is minder opgeleid + systematisch racisme (vb. automatisch verwijderen van vreemdklinkende namen bij sollicitatielijsten) + hoge werkloosheid bij een tekort van jobs => vele allochtonen komen in een slechte financiele situatie => men moet teruggrijpen naar de "goedkopere" woning en buurten + lagere opleiding => het ontstaan van de zogenaamde ghetto's die integratie niet ten goede komen (vb. wij vs zijgevoel) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom bestaat er overwegend (ik wou bijna schrijven: uitsluitend) een probleem met allochtonen met een mohammedaanse achtergrond? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() Onwil? Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar velen zijn niet "te lui om een poot uit te steken". Je moet de positieve groep willen zien en die als voorbeeld stimuleren. Maar de allochtonen die trachten een hoger diploma te behalen stoten vaak op een muur van (onbewust of niet) racisme. Wat bedoel je overigens met de gewoontes? (gewoon terloopse vraag)
Hoe pijnlijk het ook klinkt: het valt van hun af te lezen... Een Pool haal je niet uit een massa mensen, een tunesier wel... Ze worden dus geviseerd... Als men voor een job kan kiezen uit twee stielmannen, een blanke en een gekleurde medemens zal men (vaak onbewust) systematisch de blanke kiezen zelfs als beiden de stiel kennen... Wat blijft over laaggeschoold (vaak onder de mogelijkheden) en laagbetaald werk. Kan je daar iets aan veranderen? Ik hoop het wel... Wat ik (en velen met mij) vraag is geen voorkeursbehandeling maar gelijke rechten en kansen zonder op een muur van racisme te botsen. Ik verwijs u graag naar: http://statbel.fgov.be/studies/ac354_nl.pdf, in het bijzonder het schema op pag. 2. Daarnaast is er het feit dat ze een grote groep vormen, +- gelijk aan de niet EU15 allochtonen. |
![]() |
![]() |